Nå går spaden i jorda

Nå går spaden i jorda

 

I Lørenskog stasjonsby skal det bygges 1000 boliger de neste årene, og ifølge Selvaag går salget over all forventning. Allerede om noen uker går spaden i jorda og innen året er omme flytter de første inn i den nye bydelen.

-  Vi er strålende fornøyd med fremdriften. Salget har gått over all forventning, fastslår prosjektsjef Lars Lund Mathisen i Selvaag Bolig.

Prosjektet har fått navnet Lørenskog stasjonsby og ligger kun et steinkast fra Høybråten og Oslo-grensa. På jordet som strekker seg fra Østre Aker vei og helt opp til markagrensa skal det bygges 1000 nye boliger.

For et år siden ble de første salgstrinnene lagt ut. 27 av 28 rekkehus i prosjektet «Sprinten» ble revet bort umiddelbart, mens 15 av 18 leiligheter er solgt i «Skrensen».

Allerede i månedsskiftet april-mai begynner byggingen av disse boligene. Nå jobbes det med å legge tilrette for grunnleggende infrastruktur som vei, fibernett og vann- og avløpsrør.

-  Vi planlegger å være ferdig med disse i november eller desember i år. I utgangspunktet har vi lovet overlevering i februar 2015, men vi ligger godt foran skjema, sier Lund Mathisen.

170 boliger solgt

I tillegg til «Skrensen» og «Sprinten», er prosjektene «Formtoppen» og «Oppløpet» lagt ut. Sistnevnte har solgt og 20 av 62 leiligheter. I «Formtoppen» er 100 av 140 start-boliger, som er mindre leiligheter forbeholdt yngre mennesker, solgt.

-  Vi håper å komme i gang med bygging av disse prosjektene på sensommeren med overlevering våren 2015, sier Lund Mathisen.

Totalt er mer enn 170 boliger solgt på 12 måneder. Stasjonsbyen bygges i to deler, med en øvre og en nedre del. Den øvre delen er ikke ferdig regulert, men i kommuneplanen er det lagt føringer for hvordan utbyggingen skal skje.

I de 500 første boligene på nedre del vil det være cirka 70 rekkehus og 430 leiligheter. Nøyaktig hvordan den øvre delen vil bli, er foreløpig usikkert.

Langt perspektiv

Selvaag har ambisjoner om å bygge 1000 boliger i stasjonsbyen.  

-  Det er vanskelig å anslå hvor lenge vi kommer til å holde på her, men det kommer til å være en langsiktig affære. Vi tror det er sannsynlig å selge omlag 100 boliger i året, så vi har et perspektiv på omlag 10 år, sier prosjektsjefen.

Med flere tusen nye innbyggere, er stasjonsbyen avhengig av infrastruktur som skole, barnehage og butikk. I prosjektet «Oppløpet» har Selvaag tegnet kontrakt med Rema, som flytter inn i byggets sokkeletasje. Lørenskog kommune planlegger å bygge en ny skole som skal stå ferdig etter juleferien i januar 2016.

På sommeren 2015 skal den første barnehagen være klar.

- I løpet av to år kommer hele området til å ta form. Fram til da vil det være mye byggeaktivitet her, sier Lund Mathisen.

Lager ny adkomst

Veien som går under jernbanen er nå stengt, og i fremtiden vil det heller ikke åpnes for trafikk her. Kun gående vil slippe gjennom. Imidlertid bygger Selvaag en ny innkjøring til stasjonsbyen og Skårerødegården, som i dag er midtpunktet i prosjektet.

-  Vi lager en ny innkjøring fra Living. Før man kommer ut på Østre Aker vei, tar man til høyre. Det er den raskeste og enkleste måten å sikre god adkomst på, mener Lund Mathisen.

Han mener det er flere årsaker til at prosjektet har slått så godt an i boligmarkedet.

-  Toget er i umiddelbar nærhet, det ligger i randsonen til Oslo og med marka i nærheten. Jeg tror alt fra barnefamilier til godt voksne mennesker kunne tenke seg å bo her, sier prosjektsjefen.

Skihall på høring

I tilknytning til Lørensog stasjonsby planlegger Selvaag Gruppen å bygge verdens største innendørs skihall. Prosjektet har fått navnet Lørenskog vinterpark og skal ligge helt i randsonen mellom Lørenskog og Stovner, på oversiden av Living.

Hallen skal ha plass til langrennsstadion, samt en alpinbakke og Selvaag er diskusjon med flere aktører som ønsker å samarbeide, blant annet flere hotellkjeder.

I disse dager en reguleringsplan med konsekvensutredning for vinterparken ute på høring.

Berørte instanser oppfordres til å komme med sitt synspunkt før saken går til behandling i Lørenskog kommune. Selvaag Gruppen ønsker ikke å uttale seg om prosjektet før saken har vært på høring.

Siste nytt i Nyheter

Én million til bydelsmødrene

Byrådets budsjettforslag 2017:

Én million til bydelsmødrene

  • byrådet

Byrådet vil gi én million kroner til tiltaket med bydelsmødre i Bydel Alna. Planen er å utvide satsingen til å gjelde hele byen.

Større pott til<BR> Groruddals-satsingen

Byrådets budsjettforslag 2017:

Større pott til
Groruddals-satsingen

...men mindre enn Raymond lovet

  • byrådet

I valgkampen lovet Raymond Johansen (Ap) 75 millioner kroner til den nye 10-årssatsingen. Men Groruddalen må nøye seg med mye mindre enn det.

Groruddalen i ekstase

Byrådets budsjettforslag 2017:

Groruddalen i ekstase

  • Oslo-budsjettet

Groruddøler har god grunn til å heise flagget. Til neste år står Lillomarka Arena ferdig, året etter kan flerbrukshuset på Grorud tas i bruk og om to år bygges Stovner bad.

 
Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

 
Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!