Nå kommer Breivoll-boligene

Nå kommer Breivoll-boligene

BREIVOLL: Bygningene med glassfasader er næringsbygg som skal skjerme boligene mot trafikkstøy fra Smalvollveien. De 50 boligene får en fasade som er vendt mot Alnaelva og grøntområdene. (Ill. Hille Melbye Arkitekter AS)

Byrådet sier ja til å bygge 50 nye boliger mellom togskinner, lagerbygninger og motorveier på Breivoll. Byråd Bård Folke Fredriksen mener prosjektet vil starte transformasjonen av industriområdet

Skrevet av:

Oppdatert:
01.07.2015 kl 09:47

–  Jeg forstår at folk er skeptiske til utbygging her, men noen må være de første. Det er litt dristig å være førstemann ut, men dette markerer begynnelsen på transformasjonen av Breivoll, sier byråd for byutvikling, Bård Folke Fredriksen (H).

Det nye boligprosjektet ligger i Smalvollveien, helt inntil grøntområdene ved Alnaelva. Området er omkranset av inngjerede lager- og industribygninger. I umiddelbar nærhet finner du hovedbanen og noen av Norges mest trafikkerte veier.

Her åpner byrådet for å bygge 50 leiligheter med fasaden vendt mot elva, i tillegg skal det oppføres fire næringsbygg. Disse skal fungere som en støyskjerm mot bebyggelsen.

Det er selskapet Smalvollveien 34 ANS som er utbygger. Statens Vegvesen har tidligere vært kritisk til boligene fordi de mener det er for mye støy og luftforurensing i området, men de har nå trukket innsigelsene sine.

Unik beliggenhet

–  Hvorfor vil dere bygge boliger her?

–  Fordi Breivoll har en unik beliggenhet. Bak containerne ligger et av Oslos fineste grøntområder, Alnaelva. Jeg tror at Alnaelva kan bli like populær og verdifull for befolkningen på Breivoll som Akerselva er for folk i Nydalen og Torshov, sier Fredriksen.

Byrådet er under et voldsomt press hva gjelder boligbygging i Oslo. Hovedstaden vokser med over ti tusen nye innbyggere hvert år, og det bygges for få boliger. I kommuneplanen, som skal behandles av bystyret etter sommeren, vil byrådet bygge 30.000 boliger i den såkalte Hovinbyen. Det betyr at industritunge områder som Økern, Vollebekk, Breivoll og Ulven skal transformeres til boligbyer.

–  Hvor avhengig er dere av å lykkes med boligbygging på Breivoll?

–  Vi er ikke ene og alene avhengig av Breivoll, men dette er et av flere områder med stort potensial. Breivoll ligger nær sentrum med kort avstand fra Bryn stasjon. Her kan vi se en utvikling lik den som vi har sett på Løren og i Nydalen, mener byråden.

Vil ha togstasjon

Folke Fredriksen sier at byrådet nå legger press på sin egen regjering for å bygge Breivoll stasjon.

–  Infrastrukturen til Hovedbanen ligger der i dag, og vi mener det er viktig å bygge Breivoll stasjon for å nå målet om at enda flere skal reise kollektivt, sier han.

Både reguleringssaken for boligene i Smalvollveien og den veiledende planen for hele Breivoll oversendes nå fra byrådet til behandling i bystyret. Den overordnede planen viser at Ole Deviks vei kommer til å være sentrum på Breivoll. Også dette området ligger i et «industriland».

–  Vårt overordnede mål er å legge til rette for gode boområder rundt knutepunktene i byen. Ved dette prosjektet på Breivoll gjør vi flere avbøtende tiltak, for eksempel ved å kreve innglassede balkonger, ved å sette krav til hvilken vei fasadene er vendt og ved å bygge næringsbygg som støyskjerm mot bebyggelsen, sier Folke Fredriksen.

Les hele saken i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens freddsenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

 
Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

 
Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

 
Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!