ANNONSE

Nå kommer Breivoll-boligene

Nå kommer Breivoll-boligene

BREIVOLL: Bygningene med glassfasader er næringsbygg som skal skjerme boligene mot trafikkstøy fra Smalvollveien. De 50 boligene får en fasade som er vendt mot Alnaelva og grøntområdene. (Ill. Hille Melbye Arkitekter AS)

Byrådet sier ja til å bygge 50 nye boliger mellom togskinner, lagerbygninger og motorveier på Breivoll. Byråd Bård Folke Fredriksen mener prosjektet vil starte transformasjonen av industriområdet

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
01.07.2015 kl 09:47

Se bildet større

REKREASJON: Her, et steinkast fra trafikkaoset på Alnabru, ligger grøntområdene ved Alnaelva. Det er her de nye boligene skal bygges. Byråd Bård Folke Fredriksen tror det vil løfte bokvaliteten.

–  Jeg forstår at folk er skeptiske til utbygging her, men noen må være de første. Det er litt dristig å være førstemann ut, men dette markerer begynnelsen på transformasjonen av Breivoll, sier byråd for byutvikling, Bård Folke Fredriksen (H).

Det nye boligprosjektet ligger i Smalvollveien, helt inntil grøntområdene ved Alnaelva. Området er omkranset av inngjerede lager- og industribygninger. I umiddelbar nærhet finner du hovedbanen og noen av Norges mest trafikkerte veier.

Her åpner byrådet for å bygge 50 leiligheter med fasaden vendt mot elva, i tillegg skal det oppføres fire næringsbygg. Disse skal fungere som en støyskjerm mot bebyggelsen.

Det er selskapet Smalvollveien 34 ANS som er utbygger. Statens Vegvesen har tidligere vært kritisk til boligene fordi de mener det er for mye støy og luftforurensing i området, men de har nå trukket innsigelsene sine.

Unik beliggenhet

–  Hvorfor vil dere bygge boliger her?

–  Fordi Breivoll har en unik beliggenhet. Bak containerne ligger et av Oslos fineste grøntområder, Alnaelva. Jeg tror at Alnaelva kan bli like populær og verdifull for befolkningen på Breivoll som Akerselva er for folk i Nydalen og Torshov, sier Fredriksen.

Byrådet er under et voldsomt press hva gjelder boligbygging i Oslo. Hovedstaden vokser med over ti tusen nye innbyggere hvert år, og det bygges for få boliger. I kommuneplanen, som skal behandles av bystyret etter sommeren, vil byrådet bygge 30.000 boliger i den såkalte Hovinbyen. Det betyr at industritunge områder som Økern, Vollebekk, Breivoll og Ulven skal transformeres til boligbyer.

–  Hvor avhengig er dere av å lykkes med boligbygging på Breivoll?

–  Vi er ikke ene og alene avhengig av Breivoll, men dette er et av flere områder med stort potensial. Breivoll ligger nær sentrum med kort avstand fra Bryn stasjon. Her kan vi se en utvikling lik den som vi har sett på Løren og i Nydalen, mener byråden.

Vil ha togstasjon

Folke Fredriksen sier at byrådet nå legger press på sin egen regjering for å bygge Breivoll stasjon.

–  Infrastrukturen til Hovedbanen ligger der i dag, og vi mener det er viktig å bygge Breivoll stasjon for å nå målet om at enda flere skal reise kollektivt, sier han.

Både reguleringssaken for boligene i Smalvollveien og den veiledende planen for hele Breivoll oversendes nå fra byrådet til behandling i bystyret. Den overordnede planen viser at Ole Deviks vei kommer til å være sentrum på Breivoll. Også dette området ligger i et «industriland».

–  Vårt overordnede mål er å legge til rette for gode boområder rundt knutepunktene i byen. Ved dette prosjektet på Breivoll gjør vi flere avbøtende tiltak, for eksempel ved å kreve innglassede balkonger, ved å sette krav til hvilken vei fasadene er vendt og ved å bygge næringsbygg som støyskjerm mot bebyggelsen, sier Folke Fredriksen.

Les hele saken i vår eAvis.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

ANNONSE
Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

 
Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

 
ANNONSE