Nå kommer Breivoll-boligene

Nå kommer Breivoll-boligene

BREIVOLL: Bygningene med glassfasader er næringsbygg som skal skjerme boligene mot trafikkstøy fra Smalvollveien. De 50 boligene får en fasade som er vendt mot Alnaelva og grøntområdene. (Ill. Hille Melbye Arkitekter AS)

Byrådet sier ja til å bygge 50 nye boliger mellom togskinner, lagerbygninger og motorveier på Breivoll. Byråd Bård Folke Fredriksen mener prosjektet vil starte transformasjonen av industriområdet

Skrevet av:

Oppdatert:
01.07.2015 kl 09:47

–  Jeg forstår at folk er skeptiske til utbygging her, men noen må være de første. Det er litt dristig å være førstemann ut, men dette markerer begynnelsen på transformasjonen av Breivoll, sier byråd for byutvikling, Bård Folke Fredriksen (H).

Det nye boligprosjektet ligger i Smalvollveien, helt inntil grøntområdene ved Alnaelva. Området er omkranset av inngjerede lager- og industribygninger. I umiddelbar nærhet finner du hovedbanen og noen av Norges mest trafikkerte veier.

Her åpner byrådet for å bygge 50 leiligheter med fasaden vendt mot elva, i tillegg skal det oppføres fire næringsbygg. Disse skal fungere som en støyskjerm mot bebyggelsen.

Det er selskapet Smalvollveien 34 ANS som er utbygger. Statens Vegvesen har tidligere vært kritisk til boligene fordi de mener det er for mye støy og luftforurensing i området, men de har nå trukket innsigelsene sine.

Unik beliggenhet

–  Hvorfor vil dere bygge boliger her?

–  Fordi Breivoll har en unik beliggenhet. Bak containerne ligger et av Oslos fineste grøntområder, Alnaelva. Jeg tror at Alnaelva kan bli like populær og verdifull for befolkningen på Breivoll som Akerselva er for folk i Nydalen og Torshov, sier Fredriksen.

Byrådet er under et voldsomt press hva gjelder boligbygging i Oslo. Hovedstaden vokser med over ti tusen nye innbyggere hvert år, og det bygges for få boliger. I kommuneplanen, som skal behandles av bystyret etter sommeren, vil byrådet bygge 30.000 boliger i den såkalte Hovinbyen. Det betyr at industritunge områder som Økern, Vollebekk, Breivoll og Ulven skal transformeres til boligbyer.

–  Hvor avhengig er dere av å lykkes med boligbygging på Breivoll?

–  Vi er ikke ene og alene avhengig av Breivoll, men dette er et av flere områder med stort potensial. Breivoll ligger nær sentrum med kort avstand fra Bryn stasjon. Her kan vi se en utvikling lik den som vi har sett på Løren og i Nydalen, mener byråden.

Vil ha togstasjon

Folke Fredriksen sier at byrådet nå legger press på sin egen regjering for å bygge Breivoll stasjon.

–  Infrastrukturen til Hovedbanen ligger der i dag, og vi mener det er viktig å bygge Breivoll stasjon for å nå målet om at enda flere skal reise kollektivt, sier han.

Både reguleringssaken for boligene i Smalvollveien og den veiledende planen for hele Breivoll oversendes nå fra byrådet til behandling i bystyret. Den overordnede planen viser at Ole Deviks vei kommer til å være sentrum på Breivoll. Også dette området ligger i et «industriland».

–  Vårt overordnede mål er å legge til rette for gode boområder rundt knutepunktene i byen. Ved dette prosjektet på Breivoll gjør vi flere avbøtende tiltak, for eksempel ved å kreve innglassede balkonger, ved å sette krav til hvilken vei fasadene er vendt og ved å bygge næringsbygg som støyskjerm mot bebyggelsen, sier Folke Fredriksen.

Les hele saken i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Én million til bydelsmødrene

Byrådets budsjettforslag 2017:

Én million til bydelsmødrene

  • byrådet

Byrådet vil gi én million kroner til tiltaket med bydelsmødre i Bydel Alna. Planen er å utvide satsingen til å gjelde hele byen.

Større pott til<BR> Groruddals-satsingen

Byrådets budsjettforslag 2017:

Større pott til
Groruddals-satsingen

...men mindre enn Raymond lovet

  • byrådet

I valgkampen lovet Raymond Johansen (Ap) 75 millioner kroner til den nye 10-årssatsingen. Men Groruddalen må nøye seg med mye mindre enn det.

Groruddalen i ekstase

Byrådets budsjettforslag 2017:

Groruddalen i ekstase

  • Oslo-budsjettet

Groruddøler har god grunn til å heise flagget. Til neste år står Lillomarka Arena ferdig, året etter kan flerbrukshuset på Grorud tas i bruk og om to år bygges Stovner bad.

 
Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

 
Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!