Nå kommer den farlige lufta - igjen

Nå kommer den farlige lufta - igjen

FARLIG LUFT: Her, på Alnabru, er luftkvaliteten tidvis så dårlig at den kan være dødelig. Nå advarer Oslo kommune om svært høy luftforurensing i området - igjen.

Oslo kommune varsler om høy luftforurensing langs Alnabru, Økern og Ulven-området i dag –  igjen. – Vi i Alna bydel har ropt «ulv, ulv» i mange år uten å bli hørt, mener BU-leder Knut Røli.

Skrevet av:

Oppdatert:
06.02.2015 kl 10:28

Oslo kommune ber folk som bor langs Alnabru, Økern og Ulven-området holde seg inne, og langs E6, E18 og Ring 3 i dag, fredag 6. februar. Der ventes det innslag av svært forurenset luft - spesielt i rushtiden. I all hovedsak er det mye eksos som forurenser. En fersk forskningsrapport gjort av sjefsingeniør Pål Rosland i Vegdirektoratet viser at enkelte steder er luftkvaliteten så dårlig at risikoutsatte personer risikerer å dø av hjertestans. Oslo kommunes løsning er å advare – år etter år.

– Hele Groruddalen er formet fra naturens side som en trakt og all dårlig luft «renner» ned i bunn og ut ved Bryn jernbanestasjon. Dette gir mange utfordringer og det er på høy tid at det gjøres noe med dette, mener bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) i Bydel Alna.

– Vi har ropt «ulv, ulv» i svært mange år – uten at noen har hørt på oss.

Forventer mye forurensing

følge advarselen kommunen kommer med, står det at astmatikere og personer med alvorlige hjerte- og luftveislidelser bør holde seg inne eller utenfor området med svært høy luftforurensing. Små barn bør unngå lengre opphold utendørs og man kan forvente forbigående slimhinneirritasjoner og ubehag hos friske personer. Svært forurenset luft er ventet i dalbunnen i dag.

– I dag er det mange som har sine arbeidsplasser nedover i dalsiden og denne dårlige luften vil nok merkes oppover mot boligområdene, forteller Røli.

– Har det gått for langt nå?

Dette er et signal om at nå haster det! E6 er kilde til både utslipp fra biler, svevestøv fra veiene (asfalt som slipes av og virvles opp), og støy fra bilene, påpeker BU-lederen.

Kan bedres med tiltak

Selv om det kan ta tid med store veiprosjekter, mener Røli at enkle tiltak kunne vært innført for lenge siden for å bedre situasjonen langs trafikkårene.

– Barna i det som var gamle Hellerud bydel lå i sin tid på «astmatoppen» og det må jo ha vært en grunn til det. Vi mener at vinterredusert fart på hele E6 gjennom Groruddalen er et av mange tiltak som må innføres. Dette kunne vært innført i morgen, understreker han.

Leder Ragnar Torgersen i Groruddalen Miljøforum legger trykk på at dette ikke er noe nytt, og at det derfor er beklagelig.

Dette dukker opp hvert år når været er kaldt med lite vind. Da blir dalbunnen spesielt utsatt. Det ser jo ikke ut som myndighetene gjør noe annet enn å komme med advarsler.

Problem med Hovinbyen

Torgersen peker på utfordringene med tungtransporten i Groruddalen. Miljøforumet har sendt inn et høringsforslag om planene for Hovinbyen. Dalbunnen med blant annet Alnabru og Haraldrud blir en del av dette. Miljøforumet mener at en hovedutfordring blir å løse forholdet mellom eksisterende industri i Hovinbyen og de nye boligområdene.

– Vi kan ikke akseptere at det gis dispensasjoner fra de lovpålagte grenseverdier, sier Torgersen.

– Nå bygges Postens godsterminal ved Alnabruterminalen. Det blir bare verre og verre når det gjelder tungtransporten. Terminalen bør ikke vokse og det må skje en avlastning regionalt, sier han.

Statens vegvesen har tidligere uttalt at de prioriterer Trondheimsveien og Manglerudtunnelen fremfor E6 i Groruddalen, fordi boligområdene her ligger i lengre avstand og til dels skjermet av næringsbebyggelse. Torgersen er positiv til at Statens vegvesen vil prioritere Trondheimsveien, men understreker at vegvesenet må være gode på flere ting samtidig.

– Vi er enige i prioriteringen med Trondheimsveien, men man må ha begge tankene i hodet samtidig.

– Det vil være et problem å tro at det ikke blir en utfordring å få folk til å bosette seg i de 27.000 nye boligene i Hovinbyen langs trafikkårene. Noe må gjøres med forurensingen.

Les også: Kommer en handlingsplan

Siste nytt i Nyheter

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

 
Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

Ser til Kuben for inspirasjon

Ser til Kuben for inspirasjon

  • Kuben

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) er opptatt av å gi Norge flere bein å stå på enn bare olje- og gassektoren. Derfor besøkte hun Kuben yrkesarena for å lære mer om teknologilinja.

Skviser ut spekulantene

Skviser ut spekulantene

  • Næring

Å investere i en bolig for den er ferdig bygd, for å enten selge den videre eller leie den ut, er et økende fenomen i Oslo. Nå har OBOS satt ned et forbud på praksisen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!