Nå kommer den farlige lufta - igjen

Nå kommer den farlige lufta - igjen

FARLIG LUFT: Her, på Alnabru, er luftkvaliteten tidvis så dårlig at den kan være dødelig. Nå advarer Oslo kommune om svært høy luftforurensing i området - igjen.

Oslo kommune varsler om høy luftforurensing langs Alnabru, Økern og Ulven-området i dag –  igjen. – Vi i Alna bydel har ropt «ulv, ulv» i mange år uten å bli hørt, mener BU-leder Knut Røli.

Skrevet av:

Oppdatert:
06.02.2015 kl 10:28

Oslo kommune ber folk som bor langs Alnabru, Økern og Ulven-området holde seg inne, og langs E6, E18 og Ring 3 i dag, fredag 6. februar. Der ventes det innslag av svært forurenset luft - spesielt i rushtiden. I all hovedsak er det mye eksos som forurenser. En fersk forskningsrapport gjort av sjefsingeniør Pål Rosland i Vegdirektoratet viser at enkelte steder er luftkvaliteten så dårlig at risikoutsatte personer risikerer å dø av hjertestans. Oslo kommunes løsning er å advare – år etter år.

– Hele Groruddalen er formet fra naturens side som en trakt og all dårlig luft «renner» ned i bunn og ut ved Bryn jernbanestasjon. Dette gir mange utfordringer og det er på høy tid at det gjøres noe med dette, mener bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) i Bydel Alna.

– Vi har ropt «ulv, ulv» i svært mange år – uten at noen har hørt på oss.

Forventer mye forurensing

følge advarselen kommunen kommer med, står det at astmatikere og personer med alvorlige hjerte- og luftveislidelser bør holde seg inne eller utenfor området med svært høy luftforurensing. Små barn bør unngå lengre opphold utendørs og man kan forvente forbigående slimhinneirritasjoner og ubehag hos friske personer. Svært forurenset luft er ventet i dalbunnen i dag.

– I dag er det mange som har sine arbeidsplasser nedover i dalsiden og denne dårlige luften vil nok merkes oppover mot boligområdene, forteller Røli.

– Har det gått for langt nå?

Dette er et signal om at nå haster det! E6 er kilde til både utslipp fra biler, svevestøv fra veiene (asfalt som slipes av og virvles opp), og støy fra bilene, påpeker BU-lederen.

Kan bedres med tiltak

Selv om det kan ta tid med store veiprosjekter, mener Røli at enkle tiltak kunne vært innført for lenge siden for å bedre situasjonen langs trafikkårene.

– Barna i det som var gamle Hellerud bydel lå i sin tid på «astmatoppen» og det må jo ha vært en grunn til det. Vi mener at vinterredusert fart på hele E6 gjennom Groruddalen er et av mange tiltak som må innføres. Dette kunne vært innført i morgen, understreker han.

Leder Ragnar Torgersen i Groruddalen Miljøforum legger trykk på at dette ikke er noe nytt, og at det derfor er beklagelig.

Dette dukker opp hvert år når været er kaldt med lite vind. Da blir dalbunnen spesielt utsatt. Det ser jo ikke ut som myndighetene gjør noe annet enn å komme med advarsler.

Problem med Hovinbyen

Torgersen peker på utfordringene med tungtransporten i Groruddalen. Miljøforumet har sendt inn et høringsforslag om planene for Hovinbyen. Dalbunnen med blant annet Alnabru og Haraldrud blir en del av dette. Miljøforumet mener at en hovedutfordring blir å løse forholdet mellom eksisterende industri i Hovinbyen og de nye boligområdene.

– Vi kan ikke akseptere at det gis dispensasjoner fra de lovpålagte grenseverdier, sier Torgersen.

– Nå bygges Postens godsterminal ved Alnabruterminalen. Det blir bare verre og verre når det gjelder tungtransporten. Terminalen bør ikke vokse og det må skje en avlastning regionalt, sier han.

Statens vegvesen har tidligere uttalt at de prioriterer Trondheimsveien og Manglerudtunnelen fremfor E6 i Groruddalen, fordi boligområdene her ligger i lengre avstand og til dels skjermet av næringsbebyggelse. Torgersen er positiv til at Statens vegvesen vil prioritere Trondheimsveien, men understreker at vegvesenet må være gode på flere ting samtidig.

– Vi er enige i prioriteringen med Trondheimsveien, men man må ha begge tankene i hodet samtidig.

– Det vil være et problem å tro at det ikke blir en utfordring å få folk til å bosette seg i de 27.000 nye boligene i Hovinbyen langs trafikkårene. Noe må gjøres med forurensingen.

Les også: Kommer en handlingsplan

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!