ANNONSE

Nå kommer den farlige lufta - igjen

Nå kommer den farlige lufta - igjen

FARLIG LUFT: Her, på Alnabru, er luftkvaliteten tidvis så dårlig at den kan være dødelig. Nå advarer Oslo kommune om svært høy luftforurensing i området - igjen.

Oslo kommune varsler om høy luftforurensing langs Alnabru, Økern og Ulven-området i dag –  igjen. – Vi i Alna bydel har ropt «ulv, ulv» i mange år uten å bli hørt, mener BU-leder Knut Røli.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
06.02.2015 kl 10:28

Se bildet større

NOK ER NOK: BU-leder i Bydel Alna, Knut Røli (Ap), mener at de har ropt ulv for mange ganger om forurensing uten å bli hørt.


Se bildet større

REAGERER: Selv om Ragnar Torgersen i Groruddalen Miljøforum understreker at advarselen om luftforurensing ikke er noe nytt, mener han at myndighetene må ta tak i problemet. Spesielt med Alnabruterminalen, godstrafikk og Haraldrud-området.


Gallup

Synes du det har gått for langt når Oslo kommune advarer om farlig luft i dalbunnen - igjen?

Ja, det er ikke riktig at folk må holde seg inne på grunn av dårlig luftkvalitet
Ja, men jeg forstår at det tar lang tid
Nei, jeg synes ikke det
Jeg bryr meg ikke

Vis resultat

Oslo kommune ber folk som bor langs Alnabru, Økern og Ulven-området holde seg inne, og langs E6, E18 og Ring 3 i dag, fredag 6. februar. Der ventes det innslag av svært forurenset luft - spesielt i rushtiden. I all hovedsak er det mye eksos som forurenser. En fersk forskningsrapport gjort av sjefsingeniør Pål Rosland i Vegdirektoratet viser at enkelte steder er luftkvaliteten så dårlig at risikoutsatte personer risikerer å dø av hjertestans. Oslo kommunes løsning er å advare – år etter år.

– Hele Groruddalen er formet fra naturens side som en trakt og all dårlig luft «renner» ned i bunn og ut ved Bryn jernbanestasjon. Dette gir mange utfordringer og det er på høy tid at det gjøres noe med dette, mener bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) i Bydel Alna.

– Vi har ropt «ulv, ulv» i svært mange år – uten at noen har hørt på oss.

Forventer mye forurensing

følge advarselen kommunen kommer med, står det at astmatikere og personer med alvorlige hjerte- og luftveislidelser bør holde seg inne eller utenfor området med svært høy luftforurensing. Små barn bør unngå lengre opphold utendørs og man kan forvente forbigående slimhinneirritasjoner og ubehag hos friske personer. Svært forurenset luft er ventet i dalbunnen i dag.

– I dag er det mange som har sine arbeidsplasser nedover i dalsiden og denne dårlige luften vil nok merkes oppover mot boligområdene, forteller Røli.

– Har det gått for langt nå?

Dette er et signal om at nå haster det! E6 er kilde til både utslipp fra biler, svevestøv fra veiene (asfalt som slipes av og virvles opp), og støy fra bilene, påpeker BU-lederen.

Kan bedres med tiltak

Selv om det kan ta tid med store veiprosjekter, mener Røli at enkle tiltak kunne vært innført for lenge siden for å bedre situasjonen langs trafikkårene.

– Barna i det som var gamle Hellerud bydel lå i sin tid på «astmatoppen» og det må jo ha vært en grunn til det. Vi mener at vinterredusert fart på hele E6 gjennom Groruddalen er et av mange tiltak som må innføres. Dette kunne vært innført i morgen, understreker han.

Leder Ragnar Torgersen i Groruddalen Miljøforum legger trykk på at dette ikke er noe nytt, og at det derfor er beklagelig.

Dette dukker opp hvert år når været er kaldt med lite vind. Da blir dalbunnen spesielt utsatt. Det ser jo ikke ut som myndighetene gjør noe annet enn å komme med advarsler.

Problem med Hovinbyen

Torgersen peker på utfordringene med tungtransporten i Groruddalen. Miljøforumet har sendt inn et høringsforslag om planene for Hovinbyen. Dalbunnen med blant annet Alnabru og Haraldrud blir en del av dette. Miljøforumet mener at en hovedutfordring blir å løse forholdet mellom eksisterende industri i Hovinbyen og de nye boligområdene.

– Vi kan ikke akseptere at det gis dispensasjoner fra de lovpålagte grenseverdier, sier Torgersen.

– Nå bygges Postens godsterminal ved Alnabruterminalen. Det blir bare verre og verre når det gjelder tungtransporten. Terminalen bør ikke vokse og det må skje en avlastning regionalt, sier han.

Statens vegvesen har tidligere uttalt at de prioriterer Trondheimsveien og Manglerudtunnelen fremfor E6 i Groruddalen, fordi boligområdene her ligger i lengre avstand og til dels skjermet av næringsbebyggelse. Torgersen er positiv til at Statens vegvesen vil prioritere Trondheimsveien, men understreker at vegvesenet må være gode på flere ting samtidig.

– Vi er enige i prioriteringen med Trondheimsveien, men man må ha begge tankene i hodet samtidig.

– Det vil være et problem å tro at det ikke blir en utfordring å få folk til å bosette seg i de 27.000 nye boligene i Hovinbyen langs trafikkårene. Noe må gjøres med forurensingen.

Les også: Kommer en handlingsplan

Siste nytt i Nyheter

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

ANNONSE
Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

 
ANNONSE