Nå kommer Lørenbanen

Nå kommer Lørenbanen

 

Om Byrådet får det slik de vil begynner arbeidene med den nye Lørenbanen allerede neste sommer. Den nye t-banestrekningen vil binde Grorudbanen og den nye t-baneringen sammen.

Skrevet av:

 -  Dette er viktig fordi det kan øke kapasiteten til dagens t-banesystem med opptil 30 prosent. Det er formidabelt, sier samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V).

Byrådet har de nødvendige vedtakene som skal til å gjennomføre prosjektet, som fiansieres via Oslopakke 3.

-  Men det er helt avgjørende at dette ligger inne i statsbudsjettet for neste år - hvis ikke vil det bli forsinkelser. Jeg forventer at alt går som det skal, sier han.

Og dersom samferdselsbyråden får vilja si og alt går som det skal, starter arbeidene med den nye banen neste sommer.

Lørenbanen er en ny strekning på t-banen i Oslo på 1600 meter mellom Sinsen og Økern stasjon. Med utbyggingen vil man få en direkte forbindelse mellom Grorudbanen og den nye t-baneringen, noe som gir mulighet for å kjøre tog fra øst mot vest, og motsatt, uten å belaste kapasiteten på fellestunnelen fra Majorstua til Tøyen.

Stenger banen

Når arbeidene med Lørenbanen tar til neste sommer kommer hele Grorudbanen til å stenges. I den forbindelse skal t-banestasjonene på Vestli, Stovner og Romsås pusses opp.  

-  Vi har pusset opp alle de andre stasjonene på linja, og nå er det viktig at vi blir ferdig med de tre siste. Det naturlig å gjøre oppussingen samtidig som vi starter opp med å bygge Lørenbanen, sier Elvestuen.   

Grorudbanen kommer til å være stengt i tre måneder.

-  Jeg forstår at det er kjedelig å miste t-banetilbudet sitt i noen måneder, men vi kommer til å kjøre buss for bane i mellomtiden, forsikrer han.

Utbyggingen av den nye Lørenbanen er forventet å ta omkring tre år.

-  Vi sikter på å være ferdig i 2016 eller tidlig i 2017, sier samferdelsbyråden.

Verdt pengene

Den nye banen koster svimlende 1.5 milliarder, men ifølge Elvestuen er den verdt hver eneste krone på grunn av kapasitetsøkningen.

Fordi man kan unngå å kjøre alle t-baner gjennom fellestunnelen vil det bety større kapasitet og flere avganger. Byrådet fortalte onsdag at Oslos befolkning reiser hyppigere med t-banen enn før. Med tanke på befolkningsveksten blir det antagelig langt flere kollektivreisende de neste årene, tror Byrådet.

-  Med Lørenbanen kan vi kjøre to avganger i kvarteret på linje to mot Østerås vestover og på linje tre mot Mortensrud, forklarer Elvestuen.

Både Grorudbanen og Furusetbanen har åtte avganger i timen allerede.  

-  Fra neste år kjører vi seks fulle vogner på Furuset- og Grorudbanen. Vi har kjøpt inn 34 vogner slik at vi skal ha kapasitet til dette.

Blir moderne

Den nye banen skal ligge under bakken og Elvestuen mener dette er et viktig steg i utviklingen av både Løren og Økern.

-  T-banen er en viktig del av grunnlaget for utviklingen på Økern der det foreligger store planer  om både boliger og kjøpesenter. I tillegg bygges Lørenbyen og derfor er det viktig at de får en t-bane. Det binder dem nærmere sentrum samtidig som de har gode forbindelser oppover i Groruddalen.

Det har blitt arrangert en arkitektkonkurranse med fokus på hvordan Løren stasjon skal utformes. Foreløpig er det ikke bestemt hvordan stasjonen skal se ut, men Elvestuen forventer en moderne stasjon.  

-  Når vi bygger noe helt nytt er det forventet at stasjonen skal holde høy kvalitet, sier han.

Siste nytt i Nyheter

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

 
Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!