Nå kommer Lørenbanen

Nå kommer Lørenbanen

 

Om Byrådet får det slik de vil begynner arbeidene med den nye Lørenbanen allerede neste sommer. Den nye t-banestrekningen vil binde Grorudbanen og den nye t-baneringen sammen.

Skrevet av:

 -  Dette er viktig fordi det kan øke kapasiteten til dagens t-banesystem med opptil 30 prosent. Det er formidabelt, sier samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V).

Byrådet har de nødvendige vedtakene som skal til å gjennomføre prosjektet, som fiansieres via Oslopakke 3.

-  Men det er helt avgjørende at dette ligger inne i statsbudsjettet for neste år - hvis ikke vil det bli forsinkelser. Jeg forventer at alt går som det skal, sier han.

Og dersom samferdselsbyråden får vilja si og alt går som det skal, starter arbeidene med den nye banen neste sommer.

Lørenbanen er en ny strekning på t-banen i Oslo på 1600 meter mellom Sinsen og Økern stasjon. Med utbyggingen vil man få en direkte forbindelse mellom Grorudbanen og den nye t-baneringen, noe som gir mulighet for å kjøre tog fra øst mot vest, og motsatt, uten å belaste kapasiteten på fellestunnelen fra Majorstua til Tøyen.

Stenger banen

Når arbeidene med Lørenbanen tar til neste sommer kommer hele Grorudbanen til å stenges. I den forbindelse skal t-banestasjonene på Vestli, Stovner og Romsås pusses opp.  

-  Vi har pusset opp alle de andre stasjonene på linja, og nå er det viktig at vi blir ferdig med de tre siste. Det naturlig å gjøre oppussingen samtidig som vi starter opp med å bygge Lørenbanen, sier Elvestuen.   

Grorudbanen kommer til å være stengt i tre måneder.

-  Jeg forstår at det er kjedelig å miste t-banetilbudet sitt i noen måneder, men vi kommer til å kjøre buss for bane i mellomtiden, forsikrer han.

Utbyggingen av den nye Lørenbanen er forventet å ta omkring tre år.

-  Vi sikter på å være ferdig i 2016 eller tidlig i 2017, sier samferdelsbyråden.

Verdt pengene

Den nye banen koster svimlende 1.5 milliarder, men ifølge Elvestuen er den verdt hver eneste krone på grunn av kapasitetsøkningen.

Fordi man kan unngå å kjøre alle t-baner gjennom fellestunnelen vil det bety større kapasitet og flere avganger. Byrådet fortalte onsdag at Oslos befolkning reiser hyppigere med t-banen enn før. Med tanke på befolkningsveksten blir det antagelig langt flere kollektivreisende de neste årene, tror Byrådet.

-  Med Lørenbanen kan vi kjøre to avganger i kvarteret på linje to mot Østerås vestover og på linje tre mot Mortensrud, forklarer Elvestuen.

Både Grorudbanen og Furusetbanen har åtte avganger i timen allerede.  

-  Fra neste år kjører vi seks fulle vogner på Furuset- og Grorudbanen. Vi har kjøpt inn 34 vogner slik at vi skal ha kapasitet til dette.

Blir moderne

Den nye banen skal ligge under bakken og Elvestuen mener dette er et viktig steg i utviklingen av både Løren og Økern.

-  T-banen er en viktig del av grunnlaget for utviklingen på Økern der det foreligger store planer  om både boliger og kjøpesenter. I tillegg bygges Lørenbyen og derfor er det viktig at de får en t-bane. Det binder dem nærmere sentrum samtidig som de har gode forbindelser oppover i Groruddalen.

Det har blitt arrangert en arkitektkonkurranse med fokus på hvordan Løren stasjon skal utformes. Foreløpig er det ikke bestemt hvordan stasjonen skal se ut, men Elvestuen forventer en moderne stasjon.  

-  Når vi bygger noe helt nytt er det forventet at stasjonen skal holde høy kvalitet, sier han.

Siste nytt i Nyheter

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens freddsenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

 
Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

 
Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

 
Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!