Nå kommer Lørenbanen

Nå kommer Lørenbanen

 

Om Byrådet får det slik de vil begynner arbeidene med den nye Lørenbanen allerede neste sommer. Den nye t-banestrekningen vil binde Grorudbanen og den nye t-baneringen sammen.

Tekst:

Publisert:

 -  Dette er viktig fordi det kan øke kapasiteten til dagens t-banesystem med opptil 30 prosent. Det er formidabelt, sier samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V).

Byrådet har de nødvendige vedtakene som skal til å gjennomføre prosjektet, som fiansieres via Oslopakke 3.

-  Men det er helt avgjørende at dette ligger inne i statsbudsjettet for neste år - hvis ikke vil det bli forsinkelser. Jeg forventer at alt går som det skal, sier han.

Og dersom samferdselsbyråden får vilja si og alt går som det skal, starter arbeidene med den nye banen neste sommer.

Lørenbanen er en ny strekning på t-banen i Oslo på 1600 meter mellom Sinsen og Økern stasjon. Med utbyggingen vil man få en direkte forbindelse mellom Grorudbanen og den nye t-baneringen, noe som gir mulighet for å kjøre tog fra øst mot vest, og motsatt, uten å belaste kapasiteten på fellestunnelen fra Majorstua til Tøyen.

Stenger banen

Når arbeidene med Lørenbanen tar til neste sommer kommer hele Grorudbanen til å stenges. I den forbindelse skal t-banestasjonene på Vestli, Stovner og Romsås pusses opp.  

-  Vi har pusset opp alle de andre stasjonene på linja, og nå er det viktig at vi blir ferdig med de tre siste. Det naturlig å gjøre oppussingen samtidig som vi starter opp med å bygge Lørenbanen, sier Elvestuen.   

Grorudbanen kommer til å være stengt i tre måneder.

-  Jeg forstår at det er kjedelig å miste t-banetilbudet sitt i noen måneder, men vi kommer til å kjøre buss for bane i mellomtiden, forsikrer han.

Utbyggingen av den nye Lørenbanen er forventet å ta omkring tre år.

-  Vi sikter på å være ferdig i 2016 eller tidlig i 2017, sier samferdelsbyråden.

Verdt pengene

Den nye banen koster svimlende 1.5 milliarder, men ifølge Elvestuen er den verdt hver eneste krone på grunn av kapasitetsøkningen.

Fordi man kan unngå å kjøre alle t-baner gjennom fellestunnelen vil det bety større kapasitet og flere avganger. Byrådet fortalte onsdag at Oslos befolkning reiser hyppigere med t-banen enn før. Med tanke på befolkningsveksten blir det antagelig langt flere kollektivreisende de neste årene, tror Byrådet.

-  Med Lørenbanen kan vi kjøre to avganger i kvarteret på linje to mot Østerås vestover og på linje tre mot Mortensrud, forklarer Elvestuen.

Både Grorudbanen og Furusetbanen har åtte avganger i timen allerede.  

-  Fra neste år kjører vi seks fulle vogner på Furuset- og Grorudbanen. Vi har kjøpt inn 34 vogner slik at vi skal ha kapasitet til dette.

Blir moderne

Den nye banen skal ligge under bakken og Elvestuen mener dette er et viktig steg i utviklingen av både Løren og Økern.

-  T-banen er en viktig del av grunnlaget for utviklingen på Økern der det foreligger store planer  om både boliger og kjøpesenter. I tillegg bygges Lørenbyen og derfor er det viktig at de får en t-bane. Det binder dem nærmere sentrum samtidig som de har gode forbindelser oppover i Groruddalen.

Det har blitt arrangert en arkitektkonkurranse med fokus på hvordan Løren stasjon skal utformes. Foreløpig er det ikke bestemt hvordan stasjonen skal se ut, men Elvestuen forventer en moderne stasjon.  

-  Når vi bygger noe helt nytt er det forventet at stasjonen skal holde høy kvalitet, sier han.

Siste nytt i Nyheter

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017.

Pusser opp kjøkkenet

Nestemann ut som får tildelt IKEA nabofond er Furuset Fotball IF og deres møteplass på Furuset stadion. I ni år har de søkt om midler til oppussing av oppholdsrommet sitt. Nå skal drømmen gå i oppfyllelse.

 
- Oslos fineste NAV-lokaler

Bydel Bjerke har flyttet inn i nye lokaler «rett over veien» fra Økern senter. NAV har fått publikumsmottak i 1. etasje - og kan ikke få rost den nye utformingen nok.

Tar opp kampen <BR>mot «skremselskapital»

Jan Bøhler (Ap) foreslår at politiet kan iverksette oppholdsforbud for enkelte personer som er ute etter å bygge seg opp et voldsrykte for å virke farligere i et ungdomsmiljø. Nå skal justisminister Per-Willy Amundsen (Frp) gå videre med saken.

Feiret på hesteryggen

Knut Røli fra Bydel Alna, Håvard Horpestad og Daniel av Ekenstam fra IKEA kløv opp på hesteryggen for å feire at Alna ridesenters oppholdsrom er ferdig oppusset - mens daglig leder Lene Kragh holdt godt i tømmene.