Nå kommer Lørenbanen

Nå kommer Lørenbanen

 

Om Byrådet får det slik de vil begynner arbeidene med den nye Lørenbanen allerede neste sommer. Den nye t-banestrekningen vil binde Grorudbanen og den nye t-baneringen sammen.

Tekst:

Publisert:

 -  Dette er viktig fordi det kan øke kapasiteten til dagens t-banesystem med opptil 30 prosent. Det er formidabelt, sier samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V).

Byrådet har de nødvendige vedtakene som skal til å gjennomføre prosjektet, som fiansieres via Oslopakke 3.

-  Men det er helt avgjørende at dette ligger inne i statsbudsjettet for neste år - hvis ikke vil det bli forsinkelser. Jeg forventer at alt går som det skal, sier han.

Og dersom samferdselsbyråden får vilja si og alt går som det skal, starter arbeidene med den nye banen neste sommer.

Lørenbanen er en ny strekning på t-banen i Oslo på 1600 meter mellom Sinsen og Økern stasjon. Med utbyggingen vil man få en direkte forbindelse mellom Grorudbanen og den nye t-baneringen, noe som gir mulighet for å kjøre tog fra øst mot vest, og motsatt, uten å belaste kapasiteten på fellestunnelen fra Majorstua til Tøyen.

Stenger banen

Når arbeidene med Lørenbanen tar til neste sommer kommer hele Grorudbanen til å stenges. I den forbindelse skal t-banestasjonene på Vestli, Stovner og Romsås pusses opp.  

-  Vi har pusset opp alle de andre stasjonene på linja, og nå er det viktig at vi blir ferdig med de tre siste. Det naturlig å gjøre oppussingen samtidig som vi starter opp med å bygge Lørenbanen, sier Elvestuen.   

Grorudbanen kommer til å være stengt i tre måneder.

-  Jeg forstår at det er kjedelig å miste t-banetilbudet sitt i noen måneder, men vi kommer til å kjøre buss for bane i mellomtiden, forsikrer han.

Utbyggingen av den nye Lørenbanen er forventet å ta omkring tre år.

-  Vi sikter på å være ferdig i 2016 eller tidlig i 2017, sier samferdelsbyråden.

Verdt pengene

Den nye banen koster svimlende 1.5 milliarder, men ifølge Elvestuen er den verdt hver eneste krone på grunn av kapasitetsøkningen.

Fordi man kan unngå å kjøre alle t-baner gjennom fellestunnelen vil det bety større kapasitet og flere avganger. Byrådet fortalte onsdag at Oslos befolkning reiser hyppigere med t-banen enn før. Med tanke på befolkningsveksten blir det antagelig langt flere kollektivreisende de neste årene, tror Byrådet.

-  Med Lørenbanen kan vi kjøre to avganger i kvarteret på linje to mot Østerås vestover og på linje tre mot Mortensrud, forklarer Elvestuen.

Både Grorudbanen og Furusetbanen har åtte avganger i timen allerede.  

-  Fra neste år kjører vi seks fulle vogner på Furuset- og Grorudbanen. Vi har kjøpt inn 34 vogner slik at vi skal ha kapasitet til dette.

Blir moderne

Den nye banen skal ligge under bakken og Elvestuen mener dette er et viktig steg i utviklingen av både Løren og Økern.

-  T-banen er en viktig del av grunnlaget for utviklingen på Økern der det foreligger store planer  om både boliger og kjøpesenter. I tillegg bygges Lørenbyen og derfor er det viktig at de får en t-bane. Det binder dem nærmere sentrum samtidig som de har gode forbindelser oppover i Groruddalen.

Det har blitt arrangert en arkitektkonkurranse med fokus på hvordan Løren stasjon skal utformes. Foreløpig er det ikke bestemt hvordan stasjonen skal se ut, men Elvestuen forventer en moderne stasjon.  

-  Når vi bygger noe helt nytt er det forventet at stasjonen skal holde høy kvalitet, sier han.

Siste nytt i Nyheter

Ungdom kastet steiner og tente på bil

Politiet avviser at hendelsene i på Stovner og Vestli i helga er i forbindelse med gjengkriminalitet. De etterforsker nå flere forhold fra helga, blant annet skal ungdom ha kastet en tung stein ned fra en bro på Vestli og tent på bil og søppelkasser.

Ung gutt falt igjennom skoletak

En femten år gammel gutt falt igjennom skoletaket til Tiurleiken skole på Romsås søndag ettermiddag. Gutten ble fraktet til sykehus og tilstanden er fremdeles alvorlig.

 
Kan få slutt på utleie-haiene

På mandag skal Stortinget behandle saken om ny eierseksjonslov. Går det igjennom, kan det bety at både hyblifisering og utleie av leiligheter til hotellvirksomhet begrenses.

Kjemper for å dele bil på Rødtvet

Bell Batta Torheim i Grorud MDG ønsker at det kommer bildelingsplass på Rødtvet. Både hun og sjef for Bilkollektivet, Arne Lindelien, ønsker å utfordre byrådet i saken.

– Forandrer ikke på <BR>noe som fungerer

I januar i år fikk Radisson-hotellet på Alna ny direktør. For Lars Kristian Amundsen er planen å fortsette det gode arbeidet som har blitt gjort før han.