Nå leter Norgesbuss etter alternativer

Nå leter Norgesbuss etter alternativer

UVISS FREMTID: Det er foreløpig høyst usikkert om Norgesbuss får grønt lys til å etablere et bussdepot på trommeltomta i Gamleveien på Lørenskog.

Allerede i oktober skal Norgesbuss begynne å kjøre bussrutene i Groruddalen, men fortsatt er det høyst uklart om de får lov til å bruke en gammel industritomt på Ellingsrud som bussdepot. Nå vurderer selskapet alternative tomter.

Tekst:

Publisert:

Se bildet større

SER ETTER ALTERNATIVER: Administrerende direktør i Norgesbuss, Atle Rønning, innrømmer at de begynner å få dårlig tid og at selskapet har begynt å vurdere andre lokaliseringer.

Faktaboks

Dette er saken:

• Norgesbuss vant Ruters anbudskonkurranse om å få kjøre bussrutene i Groruddalen med oppstart i oktober.

• Selskapet ønsker å parkere bussene på trommeltomta i Gamleveien på Lørenskog, kun få meter fra Ellingsrud og Oslo-grensa.

• Flere hundre naboer på begge sider av bygrensa har skrevet under på et opprop mot bussparkeringen.

• Nå skal Lørenskog kommunestyre ta stilling til om Norgesbuss får etablere bussanlegg på tomta.

• Problemet til Norgesbuss er at oppstarten nærmer seg og de trenger en rask avklaring.

Gallup

Bør Norgesbuss få lov til å etablere bussdepot på Trommeltomta?

Ja
Nei
Vet ikke

Vis resultat

På trommeltomta i Gamleveien, 50 meter fra Oslo-grensa på Ellingsrud, ønsker Norgesbuss å parkere bussene sine etter at de vant konkurransen om å få kjøre bussrutene i Groruddalen. Oppstarten av anbudet er allerede i oktober, men fremdeles er det uvisst om Lørenskog kommune vil tillate parkeringen. I dag er tomta brukt til industri og en bruksendring må godkjennes for at bussene skal få grønt lys. Saken har imidlertid skapt furore hos naboer på begge sider av bygrensa, noe som gjør at saken må til politisk behandling i Lørenskog kommunestyre.

Men tiden er i ferd med å renne fra Norgesbuss. De må ha et svar innen få uker - hvis ikke kan de risikere å starte kjøringen uten et sted å sette fra seg bussene.

–  De siste papirene er sendt inn til administrasjonen i Lørenskog kommune, og vi jobber for å få en avklaring før sommeren. Dersom vi blir nødt til å finne et alternativt bussdepot, kan det være problematisk, sier administrerende direktør i Norgesbuss, Atle Rønning.

Tiden går fort

Han innrømmer at selskapet har begynt å kartlegge alternative tomter, men at de ikke har noe konkret på blokka.

–  Det begynner å haste. Vårt hovedspor er Gamleveien som vi anser å være meget godt egnet som bussdepot, sier Rønning, som mener at depotet bør kunne godkjennes under den gjeldende reguleringsplanen for tomta.

Kommunaldirektør i Lørenskog kommune, Erlend Eggum, bekrefter at de er i dialog med Norgesbuss. De har i tillegg mottatt innbyggerinitiativ fra naboer på Ellingsrud og i Lørenskog kommune. Flere hundre personer har skrevet under på et opprop mot bussdepoet. Saken vurderes som prinsippielt viktig og skal gjennom politisk behandling i kommunestyret. Nå skal administrasjonen jobbe seg gjennom alle fakta i saken før den presenteres for politikerne. Trolig blir saken behandlet under kommunestyre-møtet i juni.

Tar ikke standpunkt

Lørenskog-ordfører Åge Tovan (Ap) vil ikke si hva han og partigruppa tenker om saken.

–  Det blir håpløst dersom jeg skal synse rundt saken uten å kjenne den godt nok. Nå skal vi sette oss inn i fakta før vi tar standpunkt, sier han.

Høyres gruppeleder Turid Kristensen sier at deres gruppe ei heller har drøftet saken.

–  Vi har mottatt henvendelser fra begge parter, i tillegg har vi fått med oss oppslagene i media. Pr. nå sitter vi ikke på nok informasjon, og da blir det useriøst å mene noe, sier hun.

Ruter, som står ansvarlig for anbuds-konkurransen, holder fast ved at Norgesbuss selv må finne et egnet bussdepot. De kommer ikke til å gripe inn - selv ikke om Lørenskog kommune sier nei til parkering på trommeltomta.

–  Ruter kan ikke gå inn og oppfylle Norgesbuss ansvar etter at det er gjennomført en konkurranse om dette oppdraget. Det vil være brudd på lov om offentlige anskaffelser. Ruter er ikke direkte part i denne interessekonflikten, sier pressetalskvinne Gro Janborg.

I strid med strategien

I Ruters bussanlegg-strategi heter det at de skal unngå å etablere bussdepoter i nabolag da dette ofte fører til konflikter. I strategien står det også at nye anlegg som bygges bør ha kapasitet til en dobling og at de aller helst bør ligge nær industriområder. Med tusenvis av naboer på begge sider har det naturlig nok blitt bråk.

– Er Ruter overrasket over støyen rundt denne saken?

–  Det er ikke alltid å oppfylle strategier eller planer 100 prosent. Ruter forsøker, så langt det lar seg gjøre, å unngå at bussdepoter blir plassert i nabolag, sier Janborg.

Naboene har påpekt at Norgesbuss heller burde tatt i bruk bussanlegget i Brubakkveien fordi det en periode så ut til å bli stående tomt etter at Unibuss tapte konkurransen mot Norgesbuss. Kommunikasjonssjef i Sporveien, Cato Asperud, opplyser at det foreligger planer for den videre driften i Brubakkveien, men at de holder døra åpen for Norgesbuss og andre aktører i kollektivtrafikken dersom de trenger kapasitet.

Siste nytt i Nyheter

Blir et pilotsykehjem

Flytteprosessen fra Lindeberg sykehjem er over.

Tradisjonsrik frokost 1. mai

Bjerke SV inviterer nok en gang til frokost på arbeidernes dag førstkommende mandag.

 
Vil ha kasino på Bjerkebanen

Bjerke Frp har besluttet å ta med bygging av kasino på Bjerke travbane i sitt lokalpartiprogram, selv om det pr. i dag er ulovlig.

Oslo kommune kjøper opp Hafslund

Oslo kommune har kjøpt Hafslunds strømnett og kraftproduksjon. Raymond Johansen (Ap) kaller det for den største krafttransaksjonen gjennomført i Norge noensinne.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.