Nå leter Norgesbuss etter alternativer

Nå leter Norgesbuss etter alternativer

UVISS FREMTID: Det er foreløpig høyst usikkert om Norgesbuss får grønt lys til å etablere et bussdepot på trommeltomta i Gamleveien på Lørenskog.

Allerede i oktober skal Norgesbuss begynne å kjøre bussrutene i Groruddalen, men fortsatt er det høyst uklart om de får lov til å bruke en gammel industritomt på Ellingsrud som bussdepot. Nå vurderer selskapet alternative tomter.

Skrevet av:

På trommeltomta i Gamleveien, 50 meter fra Oslo-grensa på Ellingsrud, ønsker Norgesbuss å parkere bussene sine etter at de vant konkurransen om å få kjøre bussrutene i Groruddalen. Oppstarten av anbudet er allerede i oktober, men fremdeles er det uvisst om Lørenskog kommune vil tillate parkeringen. I dag er tomta brukt til industri og en bruksendring må godkjennes for at bussene skal få grønt lys. Saken har imidlertid skapt furore hos naboer på begge sider av bygrensa, noe som gjør at saken må til politisk behandling i Lørenskog kommunestyre.

Men tiden er i ferd med å renne fra Norgesbuss. De må ha et svar innen få uker - hvis ikke kan de risikere å starte kjøringen uten et sted å sette fra seg bussene.

–  De siste papirene er sendt inn til administrasjonen i Lørenskog kommune, og vi jobber for å få en avklaring før sommeren. Dersom vi blir nødt til å finne et alternativt bussdepot, kan det være problematisk, sier administrerende direktør i Norgesbuss, Atle Rønning.

Tiden går fort

Han innrømmer at selskapet har begynt å kartlegge alternative tomter, men at de ikke har noe konkret på blokka.

–  Det begynner å haste. Vårt hovedspor er Gamleveien som vi anser å være meget godt egnet som bussdepot, sier Rønning, som mener at depotet bør kunne godkjennes under den gjeldende reguleringsplanen for tomta.

Kommunaldirektør i Lørenskog kommune, Erlend Eggum, bekrefter at de er i dialog med Norgesbuss. De har i tillegg mottatt innbyggerinitiativ fra naboer på Ellingsrud og i Lørenskog kommune. Flere hundre personer har skrevet under på et opprop mot bussdepoet. Saken vurderes som prinsippielt viktig og skal gjennom politisk behandling i kommunestyret. Nå skal administrasjonen jobbe seg gjennom alle fakta i saken før den presenteres for politikerne. Trolig blir saken behandlet under kommunestyre-møtet i juni.

Tar ikke standpunkt

Lørenskog-ordfører Åge Tovan (Ap) vil ikke si hva han og partigruppa tenker om saken.

–  Det blir håpløst dersom jeg skal synse rundt saken uten å kjenne den godt nok. Nå skal vi sette oss inn i fakta før vi tar standpunkt, sier han.

Høyres gruppeleder Turid Kristensen sier at deres gruppe ei heller har drøftet saken.

–  Vi har mottatt henvendelser fra begge parter, i tillegg har vi fått med oss oppslagene i media. Pr. nå sitter vi ikke på nok informasjon, og da blir det useriøst å mene noe, sier hun.

Ruter, som står ansvarlig for anbuds-konkurransen, holder fast ved at Norgesbuss selv må finne et egnet bussdepot. De kommer ikke til å gripe inn - selv ikke om Lørenskog kommune sier nei til parkering på trommeltomta.

–  Ruter kan ikke gå inn og oppfylle Norgesbuss ansvar etter at det er gjennomført en konkurranse om dette oppdraget. Det vil være brudd på lov om offentlige anskaffelser. Ruter er ikke direkte part i denne interessekonflikten, sier pressetalskvinne Gro Janborg.

I strid med strategien

I Ruters bussanlegg-strategi heter det at de skal unngå å etablere bussdepoter i nabolag da dette ofte fører til konflikter. I strategien står det også at nye anlegg som bygges bør ha kapasitet til en dobling og at de aller helst bør ligge nær industriområder. Med tusenvis av naboer på begge sider har det naturlig nok blitt bråk.

– Er Ruter overrasket over støyen rundt denne saken?

–  Det er ikke alltid å oppfylle strategier eller planer 100 prosent. Ruter forsøker, så langt det lar seg gjøre, å unngå at bussdepoter blir plassert i nabolag, sier Janborg.

Naboene har påpekt at Norgesbuss heller burde tatt i bruk bussanlegget i Brubakkveien fordi det en periode så ut til å bli stående tomt etter at Unibuss tapte konkurransen mot Norgesbuss. Kommunikasjonssjef i Sporveien, Cato Asperud, opplyser at det foreligger planer for den videre driften i Brubakkveien, men at de holder døra åpen for Norgesbuss og andre aktører i kollektivtrafikken dersom de trenger kapasitet.

Siste nytt i Nyheter

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens freddsenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

 
Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

 
Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

 
Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!