ANNONSE

Sykkelveien begynner å ta form:

– Nå mangler bare sykkelvanene

– Nå mangler bare sykkelvanene

SATSE PÅ UNGE: Sykkelstrategien er bra i hovedstaden, mener bysytrepolitiker Yassine Arakia (H). Han tror bedre satsing på unge kan øke sykkeltrenden i denne aldersgruppen.


Kun én prosent av byens syklende er mellom 16 og 20 år. En start for å øke andelen, mener Yassine Arakia (H) er å oppheve skolers sykkelforbud for elever.

Oslo sykkelstrategi 2015-2025 har undersøkt sykkelvanene i hovedstaden. Her kommer det fram at to av tre syklister er menn. Undersøkelsen viser også at 71 prosent av de som sykler er mellom 36 og 65 år, mens 24 prosent av syklistene er mellom 21 og 35 år. Syklister som er 65 år og eldre utgjør 4 prosent av statistikken, mens bare 1 prosent i aldersgruppen fra 16 til 20 år har som vane å komme seg rundt på to hjul.

Akers Avis Groruddalen omtalte i april den nye reisevaneundersøkelsen i Oslo, som konkluderte med at ingen sykler mindre enn groruddøler. Alna bydel alene utgjør rundt 1 prosent av hele byens syklister. Samferdselsbyråd Guri Melby (V) mener det ikke er en indikasjon på dårlig sykkestrategi.

– Vi må lære opp folk til å bruke sykkel. Det er vel så viktig som å bygge enda mer, sa hun.

Få unge til å sykle

Bystyrepolitiker Yassine Arakia (H) er enig med byråden. Han utgjør én av den ene prosent i Alna bydel som sykler, og mener sykkelstrategien i Oslo er tilfredsstillende.

Se bare på Tvetenveien. Nå kan man sykle fra Trosterud og helt til Hellerud. Etterhvert vil sykkelveien fortsette til Helsfyr. Da er man jo i byen, sier han.

Den 2 kilometer lange sykkelveien med fortau fra Tvetenveien ved Haugerudveien til Ole Deviks vei startet i høst, og skal etter planen være ferdig høst eller vinter neste år. Så starter forsettelsen: en 1,5 kilometer lang strekning fra Ole Deviks vei og ned til Helsfyr.

– Hvorfor sykler ikke flere i Groruddalen, hvis sykkelstrategien er bra nok?

– Høyre har programfestet å oppheve forbudet mot å sykle til skolen. Det er nemlig ikke alle skolene som lar elevene sykle til skolen, svarer Arakia.

Les hele artikkelen i Akers Avis Groruddalen og i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

ANNONSE
Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

 
ANNONSE