Nå reises Bama-terminalen

Nå reises Bama-terminalen

 

I 2014 flytter Bama virksomheten sin fra Økern til Nyland Syd. I disse dager er de i ferd med å bygge en ny og hypermoderne terminal på den 192 dekar store tomta.

-  I dag er virksomheten vår samlet på syv ulike terminaler på Økern. Der er det trangt om plassen og nå ser vi fram til å komme under ett tak. Det vil gjøre logistikken mer effektiv og hverdagen for våre ansatte mye enklere, sier informasjonssjef i Bama, Hanne Linnert.

Bamas hovedterminal på Økern blir erstattet med snaut 400 nye boliger.

- Vi ser fram til å komme inn i nye og mer hensiktsmessige lokaler. Innflyttingen er dessuten helt nødvendig for at Bama skal nå sine mål i forhold til forventet økning i forbruket av frukt og grønt i årene som kommer. Den nye terminalen vil gi oss den kapasitetsøkningen vi trenger.

I tillegg til terminalen vil det også bli bygget kontorlokaler på den 192 dekar store eiendommen. Totalt vil omtrent 500 ansatte få sin arbeidsplass på Nyland Syd.

Ferskere varer 

Trailere fra store deler av Europa frakter frukt og grønnsaker til hovedlageret på Nyland Syd der det pakkes om og transporteres videre til Bamas avdelinger rundt omkring i det ganske land. Prosjektleder Ronny Johnsrød forteller at den nye terminalen vil bli utstyrt med moderne og miljøvennlig teknologi for en mer effektiv ferskvarehåndtering. Dette vil gjøre det enklere for Bama å levere ferskere produkter enda raskere  til sine kunder.  

-  Terminalen vil få et kjøleareale på rundt 30.000 kvadratmeter, men hensikten er ikke at produktene skal lagres her over lenger tid. Frukt og grønnsaker er ferskvarer  og må fraktes raskt videre, understreker han.  

-  Dette er i tråd med vår visjon om å gjøre Norge ferskere og sunnere, tillegger Linnert.  

Den nye terminalen har et miljøvennlig fokus. Blant annet skal all overskuddsvarme fra kjøleanlegget benyttes til oppvarming, i tillegg skal belysningen styres av bevegelsessensorer.

 

Mye trafikk 

Bama-eiendommen vil medføre mer trafikk over Alfaset. Linnert og Johnsrød anslår at terminalen skal håndtere mellom 100 og 120 trailere hver dag. I tillegg vil de mange arbeidsplassene medføre trafikk.

-  Heldigvis er det bygget en rundkjøring og fire felts vei på Alfaset. Det gjør området mer egnet for denne typen virksomhet, mener informasjonssjefen.  

Trafikken til terminalen skal primært bli styrt med adkomst fra E6 over Alfaset.

Linnert påpeker at eiendommen ligger gunstig til med Alnabruterminalen som nærmeste nabo.  

-  Bama arbeider med å flytte stadig mer av transportvirksomheten over til jernbane, både innenlands og fra kontinentet. Nå går cirka 20 prosent av volumet på skinner. Målet er at 50 prosent av all inngående varestrøm skal overføres til jernbanen innen 2020.

Det er et mål vi mener er realistisk, sier hun.

 

Ingen parkering 

Det vil ikke bli lagt tilrette for trailerparkering på eiendommen.  

-  Vi har rett og slett ikke plass til å ha så mange trailere parkert her. På vårt bananmodneri på Ulven har vi en trailerparkering som disponeres av noen transportører, og her på Nyland Syd vi vil tilby dusj- og toalettfasiliteter i forbindelse med lasting og lossing, sier Johnsrød.  

Grunnarbeidene på tomta startet sent 2012. Nå kan man se konturene av bygningen og i løpet av våren 2014 skal hovedterminalen være operativ.  

-  Det å få samlet virksomheten vår i regionen i ett strømlinjeformet bygg, blir viktig for Bamas videre vekst. Dette er en stor investering, men vil samtidig gjøre virksomheten mer effektiv og lønnsom.  Her kan vi være i mange år, sier Linnert.

Siste nytt i Nyheter

- Litt i seneste laget

Slik reagerer opposisjonen

  • Oslo-budsjettet

Guri Melby (V) mener prosessen med Stovner bad går for sakte. Hun mener byrådet har vraket hele bademeldingen.

Én million til bydelsmødrene

Byrådets budsjettforslag 2017:

Én million til bydelsmødrene

  • byrådet

Byrådet vil gi én million kroner til tiltaket med bydelsmødre i Bydel Alna. Planen er å utvide satsingen til å gjelde hele byen.

Større pott til<BR> Groruddals-satsingen

Byrådets budsjettforslag 2017:

Større pott til
Groruddals-satsingen

...men mindre enn Raymond lovet

  • byrådet

I valgkampen lovet Raymond Johansen (Ap) 75 millioner kroner til den nye 10-årssatsingen. Men Groruddalen må nøye seg med mye mindre enn det.

 
Groruddalen i ekstase

Byrådets budsjettforslag 2017:

Groruddalen i ekstase

  • Oslo-budsjettet

Groruddøler har god grunn til å heise flagget. Til neste år står Lillomarka Arena ferdig, året etter kan flerbrukshuset på Grorud tas i bruk og om to år bygges Stovner bad.

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

 
Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

 
Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!