ANNONSE

Nå skal bomsnikerne tas

Nå skal bomsnikerne tas

 

Statens vegvesen har sett på tiltak som kan få bukt med bomsnikingen på Alfaset. I første omgang skal det settes opp et gang- og sykkelveiskilt.

Onsdag skrev Akers Avis Groruddalen om bomsnikingen som har ført til flere farlige trafikksituasjoner. En av beboerne i området er blitt forsøkt påkjørt i tillegg til at vedkommende er blitt truet av en illsint grisekjører. Statens vegvesen har jobbet med snikesituasjonen siden sommeren 2012, og er nå i gang med å få på plass det første tiltaket.

- Da vi var på befaring i området la vi merke til at det ikke er satt opp noen gang- og sykkelveiskilt på fortauet, sier Jon Øyvind Johannesen som er senioringeniør for distrikt Oslo i Statens vegvesen.

- Skiltet har den effekten at dersom det ikke står der, så er det heller ikke ulovlig å kjøre der. Så vi kommer i første omgang til å sette opp dette.

Planene er å sette opp skiltet så fort vedtaket er fattet. Politiet må blant annet godkjenne skiltoppsetting før det settes opp.

- Jeg kan ikke tenke meg at de skulle ville si nei til det. Rent teknisk sett er en skiltoppsetting gjort veldig fort, så vi regner med at dette kommer på plass ganske snart, sier Jon Øyvind Johannesen.

- Hvorfor ikke sette opp en steinblokk i begge ender av fortauene?

- Da kommer ikke brøytemannskap forbi. Vi har også vurdert bom, men det er siste utvei. Bom er problematisk fordi vi har hatt situasjoner hvor syklister kræsjer inn i dem. Vi kan heller ikke sette opp en bom på steder der det er tekisk mulig for bilførere å kjøre i grøfta, svarer Johannesen.

På Alfaset vil det være mulig for frekke bilister å snike seg over grøftekanten.

Så fort gang- og sykkelveiskiltet er satt opp, vil det også være innlysende for bilister at det er ulovlig å kjøre på fortauet for å snike seg unna bommen. Dersom det skulle vise seg at dette tiltaket ikke er nok for å få en slutt på frekke bilsnikere, har vegvesenet ytterligere tiltak i bakhånd.

- Vi har nettopp begynt med et prøveprosjekt på Lambertseter der vi har sett på registreringsenhetene, altså kameraene. De er rettet mot kjørebanen, men nå nå har vi satt opp kameraene på en slik måte at man også kan registrere de som kjører utenfor kjørebanen, forklarer Jon Øyvind Johannesen.

- Kan dere ikke sette opp de nye kameraene ved Alfaset også?

- Dette er et prøveprosjekt, så vi må se om det nye systemet fungerer før vi setter det opp andre steder, svarer Jon Øyvind Johannesen.

- Hvor lenge må det fungere før systemet også kan brukes andre steder?

- Det må få lov til å virke fram til våren. Da vil vi se om det har en effekt, at vi virkelig får registrert bilene som kjører utenfor kjørebanen, sier Johannesen.

Johannesen forstår at Alfaset-beboere frykter farlige trafikksituasjoner utenfor eget hjem.

- Vi får en del meldinger om lignende hendelser, og jobber derfor med tiltak som skal fungere. Det er veldig trist at folk ikke har respekt for å ikke kjøre på steder der de opplagt ikke skal kjøre. Det er like overraskende hver gang, sier han.

Siste nytt i Nyheter

- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

ANNONSE
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

 
Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
ANNONSE