Nå skal bydelen ta snikerne

Nå skal bydelen ta snikerne

 

Roger Pihl er lei av bilister som tar seg til rette og parkerer gratis i gatene på Teisen og Fjellhus uten å engang bo i området. Nå tar bydelen til orde for å etablere beboerparkering - det betyr at snikerne blir tauet vekk.

Tekst:

Publisert:

-  Jeg har engasjert meg sterkt i denne saken fordi jeg ikke synes det er greit at andre kommer og okkuperer gatene våre, sier Pihl, som er styremedlem i Fjellhus Vel.

Han kaller gatene utenfor huset for en biotop der folk både skal bo og leve.

-  Vi flytter motorveier for å skjerme salamandere, men når bilister kommer inn og ødelegger våre biotoper er det ingen som reagerer. Slik kan vi ikke ha det, mener Phil, som mener gatene på Fjellhus blir utnyttet og misbrukt.

Eksemplene er mange.

- Flere ganger har vi sett folk som setter fra seg bilen i gata og henter ut trillekofferten av bagasjerommen, før de går ned til veien og tar flybussen opp til Gardermoen. Vi, som er et lite boligområde i Oslo, kan ikke være avlastningsparkering for landets hovedflyplass. Også ansatte på Gardermoen, som reiser gratis med flybussen, parkerer her, sier han.

Står i gata 

Problemet med gatene på Fjellhus er at de ikke har fortau og flere steder er det lov til å parkere biler på begge sider av gata. Spesielt nå om vinteren byr det på massive utfordringer fordi veien er veldig smal.  

- Mange tenker at bilistene har førsteretten, men slik ser ikke jeg det. Dette er barnas lekeplass og skolevei. Om ungene kritter opp og hopper paradis i gata eller ønsker å kjøre skateboard, så er de i sin fulle rett til det. Jeg mener de har større rettigheter enn bilistene som kommer hit for å snikparkere, sier Pihl.  

Han er heller ikke redd for å komme med et stikk til sine egne naboer.  

-  Mange huseiere i området har garasjer, men de er fylt opp med skrot, noe betyr at det ikke er plass til bilen. Dermed velger de å parkere biler, hengere og campingvogner i gata - det er ikke heldig, sier Pihl.  

 

Trailer-besøk

I fjor sommer hadde nabolaget besøk av både tankbiler og søppelbiler som ble stående i dagesvis.

-  Tenk deg å ha en søppelbil stående i nabolaget midt på sommeren når sola steker. Det lukter ikke spesielt godt og er heller ikke veldig pent å se på.

Flere yrkesbiler har også i tide og utide stått parkert i Teisen-området.  

-  De setter fra seg yrkesbilen om kvelden og bytter den ut med privatbilen etter arbeidstid. Morgenen etter kommer de tilbake, henter yrkesbilen og setter fra seg privatbilen, forklarer han.

Nå har bystyret vedtatt en ordning med beboerparkering i Oslo. Formålet er å unngå situasjoner som Pihl og co må håndtere på Fjellhus. Bydel Alna har fått i oppgave å kartlegge hvilke områder som trenger beboerparkering. Gjennomføringen av dette skjer i samarbeid mellom politiet, som har skiltmyndighet, og Bymiljøetaten som håndhever regelverket.

 

En god løsning 

Dersom beboerparkering blir innført er man nødt til å ha folkeregistrert adresse i den gata man står parkert. Øvrige biler som ikke har parkeringsgodkjennelse vil dermed bli bøtelagt eller tauet vekk. 

Roger Pihl mener det er en god løsning på problemet.  

-  Det vil sikkert være mulig å korttidsparkere her, men på den måten tror jeg vi kan bli kvitt problemet med alle de som står ulovlig parkert her. 

- Forstår du de som utnytter regelverket? 

-  Ja. Folk er enkle og det lettvint å stå her når det ikke koster noen ting, men jeg liker det ikke og synes det er respektløs, sier han.

BU-leder Knut Røli (Ap) er positiv til forslaget om beboerparkering. Han sier problemet er stort flere steder i bydelen.

Innfartsparkering 

I Agmund Bolts vei på Teisen er det fritt vilt, og ifølge Pihl har en bruktbilforhandler tatt opp flere av borettslagets plasser med biler som står til salgs.  

Sigrid Undsets vei på Tveita brukes av mange som innfartsparkering. De setter fra seg bilen gratis og tar t-banen inn til sentrum.  

- Det burde vært lagt til rette for store parkeringshus ved Lørenskog stasjon, Lillestrøm og Hakadal. At folk kommer kjørende fra Rælingen til Tveita for å sette fra seg bilen i et boligfelt er ikke ønskelig, sier Røli.

Opprinnelig frist for å svare Bymiljøetaten angående beboerparkering var egentlig ved årsskiftet, men Bydel Alna har fått utsatt fristen til 28. februar. Innen den tid skal miljø- og byutviklingskomite ha funnet fram til hvilke områder som trenger beboerparkering.  

-  Å ha biler stående i lokale gater og på hagetun er ikke greit selv om det er lovlig enkelte steder. Ved hjelp av skilting kan vi få bukt med problemer, sier BU-lederen.  

Siste nytt i Nyheter

Vil slette gjelda til Alna ridesenter

– Høyre går inn for å slette hele gjelda til Alna ridesenter og gi en kompensasjon for eiendomsskatten, dersom byrådet ikke tar til fornuft og endrer beskrivelsen fra parkeringsanlegg til idrettsanlegg. Grete Horntvedt i Alna Høyre er lei av at hennes lokale ridesenter sliter år etter år.

Kristen (89) kastes ut av leiligheten

Kristen Leth har bodd på Grorud siden 1963. Nå risikerer han å stå uten et sted å bo fordi leiligheten han leier skal ombygges og selges. Han håper Bydel Grorud vil hjelpe til.

 
Føflekkreft 

Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder forekomst av føflekkreft. Tirsdag 23. mai er det den internasjonale hudsjekkdagen Euromelanoma.

Groruddalen: «Lengre fram i tid og på lang sikt»

Byrådet inviterte til folkemøte på Årvoll gård om hva revisjonen av kommuneplanens samfunnsdel betyr for Groruddalen. Ifølge byråd Hanna Marcussen er det mange planer i lufta for blant annet Rommen og Grorud - men de ser ikke ut til å bli realisert med det første.

IKEA hjelper Asma (25) med fremtiden

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) og ordfører Marianne Borgen fikk møte Asma (25) som har vært åtte måneder i Norge. Hun har akkurat hatt sin første arbeidsdag på IKEA Furuset som en del av det første pilotprosjektet i den nye Groruddals-satsingen.