Nå skal Hovinbyen bygges

Nå skal Hovinbyen bygges

 

Ifølge kommuneplanen kan Groruddalen vente seg et solid løft. I løpet av de neste 16 årene skal det bygges 30.000 nye boliger i Hovinbyen. Byrådet vil at vi skal bo høyere, tettere og kjøre mer t-bane.

Skrevet av:

Denne uka lanserte byrådet kommuneplanen. Den legger overordnede føringer for hvordan Oslo og Groruddalen skal utvikles fra nå og fram til 2030. Alle budsjetter og byggesøknader skal behandles med utgangspunkt i kommuneplanen.

-  Det største byplangrepet skjer i Groruddalen. Vi har en arbeidstittel kalt Hovinbyen og i dette området kan vi bygge 30.000 nye boliger og 2,5 millioner kvadratmeter med arbeidsplasser uten å rive et eneste eksisterende bygg, forteller byråd for byutvikling, Bård Folke Fredriksen (H).

Hovinbyen strekker seg fra Kampen i sør til Linderud i nord, med Breivoll i øst og Aker sykehus i vest. Med den nye tunnelen over Ring 3 har man åpnet et helt nytt byområde.

-  Vi er allerede i full gang på Ensjø og Løren. Økern er såvidt i gang, og deretter vil utviklingen jobbe seg oppover i dalen, sier Folke Fredriksen.

Oslo trenger 100.000 nye boliger innen 2030 og sammen med Hovinbyen, skal den såkalte Fjordbyen ta unna mesteparten av behovet. Byrådet lover at grønne lunger og parker skal bevares selv om boligbehovet er enormt.

 

Satser på skole

Sammen med finansbyråd Torgeir Ødegaard (H) har Folke Fredriksen ansvaret for kommuneplanen. De har begge stor tro på at Vollebekk er et område som vil bli utviklet raskt. Kommunen har kjøpt en stor tomt mellom Brobekkveien og Lunden, like ved Vollebekk t-bane. Her skal det bygges en 1-10-skole og en barnehage.

-  Det er verdt å merke seg at alle nye skoler blir bygget i Groruddalen. Den beste investeringen vi kan gjøre, er å sikre at alle får en god utdannelse, sier Ødegaard.

-  Med skolene bidrar vi også til å limet nærmiljøet. Her samles korps, kor, FAU og på den måten bindes områder sammen, sier Folke Fredriksen.

I kommuneplanen er det lagt opp til at plasskrevende næringsvirksomhet skal flytte og erstattes av boliger. Hvor arbeidsplassene skal ta veien er det ingen konkret plan for.

-  Det gamle spikerverket i Nydalen hadde 1800 arbeidsplasser - i dag er det 22.000 arbeidsplasser i Nydalen. Dagens jobber er moderne og kan ligge vegg i vegg med boliger, sier Folke Fredriksen.

 

Vokser oppover

De ser begge for seg at Økern kommer til å bli en innfallsport til dalen.

-  Tanken er at byen skal vokse innenfra og utover. Vi ser allerede konturene på Ensjø og Hasle, og utviklingen kommer til å bli enda tydeligere etter hvert, sier Folke Fredriksen.

På sikt har de også et ønske om å utvikle Breivoll. I motsetning til Vollebekk og Økern finnes det ikke etablerte boliger der i dag.

-  Vi må ta opp kontakten med staten og overbevise dem om at hovedbanen må bli en sentral del av kollektivnettet i Oslo. Dersom vi etablerer Breivoll stasjon mellom Bryn og Alna, vil vi knekke koden som trengs for å utvikle Breivoll, mener de.

I kommuneplanen er det lagt opp til å bygge høyt og tett. Den verste fortettingen skal skje rundt t-banestasjoner.

-  Vi bor i en by og da er det ikke unaturlig å bo høyt, men vi skal ikke ødelegge strøk. Å bo  tett rundt kollektivknutepunkt er for mange praktisk og fint, mener Ødegaard.

Folke Fredriksen lover at det skal bygges med kvalitet.

- Å bygge tett kan gi dårlige bomiljøer, men tetthet kan også være en veldig positiv ting, blant annet fordi det kan betyr nærhet til byens tilbud, som butikker, skoler, barnehager og knutepunkt, sier han.

 

Glem bilen

Ifølge Torger Ødegaard vokser Oslo med 100.000 innbyggere hvert sjette eller syvende år.  Om bare noen få år runder vi 700.000 innbyggere, og dersom prognosene slår til, er hovedstaden en millionby innen 2030.

Byrådet lover å satse på miljøvennlig transport for å møte veksten.

-  Befolkningsveksten kan ikke tas unna ved bilkjøring: Folk er pent nødt til å reise kollektivt. Når det er sagt, så er veldig mange Oslo-folk flinke og veksten på kollektivtrafikk har vært massiv mens bilandelen går ned, sier Folke Fredriksen.

Ødegaard mener at kollektivtilbudet har tatt mange steg i riktig retning de siste årene.

-  Før måtte man slå opp i rutehefter for å finne ut når t-banen gikk. I dag kan du bare møte opp på stasjonen, så kommer det en t-bane eller en buss. Ved å hele tiden å forbedre tilbudet vil enda flere velge å reise kollektivt. Det skal ikke være nødvendig å kjøre bil, sier finansbyråden.

Siste nytt i Nyheter

...vent med applausen

Ja til storbylegevakta på Aker

...vent med applausen

  • Aker sykehus

Styret i Oslo Universitetssykehus er helt enige med Oslo kommune; storbylegevakta skal etableres på Aker sykehus. Det skal oppføres som et nytt bygg innen 2021. Men skepsisen om prislapp og tidsaspekt har ennå ikke lagt seg.

– Det dummeste jeg har hørt

– Det dummeste jeg har hørt

  • politihøgskolen

Raymond Johansen (Ap) er mildt sagt opprørt etter Venstre-toppens argumenter om politihøgskolen. Han holder Venstre og Elvestuen som ansvarlig dersom skolen flyttes ut av Oslo.

Tar igjen opp kampen for politihøgskolen til Groruddalen

Kampen om politihøgskolen

  • politihøgskolen

Regjeringen skapte debatt da det kom fram at de ønsker å flytte statlige arbeidsplasser ut av Oslo og politihøgskolen står høyt på lista. Ola Elvestuen (V) gjentar likevel ordene han selv brukte i valgkampen i 2011; få politihøgskolen til Groruddalen. Selv om utflyttings-lista er et kompromiss mello...

 
Raser mot uforutsigbar eiendomsskatt

– Useriøst!

  • Eiendomsskatt

Næringen selv er ikke videre fornøyd med byrådets planer om eiendomsskatt på næringsbygg, verk og bruk. Nina Solli i NHO Oslo og Akershus kaller prosessen for å finne eiendomsverdien for useriøs.

Nå skal også næringen punge ut

Eiendomsskatten øker mest på østkanten i 2017

Nå skal også næringen punge ut

  • Eiendomsskatt

Oslo kommune vil få inn tre ganger så mye eiendomsskatt i 2017 enn budsjettert. Grunnen er at næringseiendommer i år skal beskattes. Finansbyråd Robert Steen (Ap) tror ikke det vil ha en effekt for utbygging i Groruddalen fremover.

Kommunen tar over Oslo-søppelet

Kommunen tar over Oslo-søppelet

  • Oslo kommune

Etter månedsvis med manglende søppelhenting og anmeldte brudd på arbeidsmiljøloven var endelig begeret fullt for byrådet. Nå tar Oslo kommune over avfallsinnhentingen fra Veireno med umiddelbar virkning.

 
Groruddalen på «tinget»

Høring om endring av eierseksjonsloven:

Groruddalen på «tinget»

  • Eierseksjonsloven

For å vise politikerne at endringer i eierseksjonsloven er en viktig sak for sameier og enkeltbeboere i Groruddalen møtte mange representanter opp til høringen på Stortinget sist tirsdag.

– Kontantstøtte hindrer integrering

– Kontantstøtte hindrer integrering

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) på Stovner langer ut mot kontantstøtten som han mener hindrer integrering, spesielt i hans bydel. Stovner har nest størst andel av beboere som mottar kontantstøtte i Oslo.

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

  • Bydel Grorud

I Grorud bydel har de i lang tid jobbet systematisk med ungdommer som dropper ut av skolen. Jan Bøhler (Ap) tok med partikollega Jonas Gahr Støre for å møte folkene bak tiltakene – og høre deres bønn om hjelp.

 
Stovner kan få <BR>varmtvannsbasseng

Stovner kan få
varmtvannsbasseng

  • Stovner bad

Det nye badet i Fossumdumpa på Stovner kan bli et varmtvannsbasseng med vannsklie. Spaden skal i jorda i 2019 – om ikke prosessen blir ferdig før.

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!