ANNONSE

- Nå skal vi utvide terminalen

- Nå skal vi utvide terminalen

 

Utvidelse av Alnabruterminalen er viktig for å få mer gods over på bane. For å illustrere at det skal satses på jernbane og skinnegående godstrafikk de neste årene valgte derfor samferdselsminister Liv Signe Navarsete å presentere budsjettet for neste år midt i terminalområdet.

Tekst:

Publisert:

- Det er viktig å være der det skjer. Alnabru er knutepunktet for gods på bane, sier samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp).

 

Gjennom Nasjonal Transportplan (NTP) la regjeringen opp til at det skal satses på å få mer godstrafikk over på jernbane - og til sammen én milliard skal satses på Alnabruterminalen i løpet av de neste ti årene.

 

- Vi satser tungt på at denne terminalen skal utvides. Det er viktig, sier Navarsete.

 

Planlegges

Da regjeringen lovet å satse på skinnegående godstrafikk i mars, var transportørene ved Alnabruterminalen forsiktige med å juble. De var redde for at løftene kun ville være tomme ord.

 

Men Navarsete lover at terminalen skal utvides.

 

- Nå skal vi ha fullt trykk på planleggingen av terminalutvidelsen. Første byggetrinn skal etter planen starte i 2011. Det går foreløpig etter planen, sier Navarsete.

 

Lokalbefolkningen

Akers Avis Groruddalen spør samferdselsministeren hvorfor utvidelse av Alnabruterminalen, som ligger midt mellom bomiljøene i Groruddalen, er så viktig.

 

- Opptil 80 prosent av alt godset kommer innom terminalen. Da trenger vi å få et mer moderne system på plass, sier Navarsete.

 

- Men vi må ta vare på lokalbefolkningen og nærmiljøet i prosessen med å utvide terminalen, legger hun til.

 

Direkte påkjøring?

Navarsete tror at lokalbefolkningen og nærmiljøet kan ivaretas, men at det kommer helt an på hvordan transportnettet legges opp.

 

- Bebyggelsen må skjermes mest mulig fra tungtransporten. Det er viktig for oss å ha en god dialog med lokalpolitikerne i bydelsutvalgene, sier hun.

 

Tidligere har blant annet bydelsutvalgsleder i Alna bydel, Knut Røli (Ap), etterlyst at det ikke foreligger planer for en direkte atkomst til Alnabruterminalen fra E6.

 

- Når kan vi forvente at en direkte av- og påkjøring vil være på plass?

 

- Jeg tør ikke gi noe eksakt tidspunkt, svarer samferdselsministeren, og fortsetter:

 

- Det vil ligge i planleggingen av utvidelsen.

 

Fornøyde transportører

Når Navarsete i går valgte å legge pressekonferansen til nettopp Alnabruterminalen, fikk også transportørene ved terminalen enda en bekreftelse på at regjeringen vil satse.

 

- Dette er et riktig signal, smiler kommunikasjonsdirektør i Tollpost Globe, Ole Hagen.

 

Han er ikke i tvil om at regjeringen følger opp det de har lovet.

 

- Nå har de vist det fire år på rad. Samferdselsministeren forstår behovet for mer gods over på bane. Det er et godt samarbeid mellom staten og transportørene. Jeg tolker det også som et godt signal at hun velger å legge pressekonferansen hit, sier Hagen.

 

I forkant av pressekonferansen fikk Navarsete ta et av CargoNets splitter nye lokomotiver i nærmere øyesyn.

 

- Det var veldig gøy. I tillegg er det spennende å være her, siden dette er et så viktig område, sier hun.

 

I tillegg til satsingen på Alnabruterminalen foreslås det for Groruddalens del 985 millioner kroner til prosjektet Ulven-Sinsen, som allerede er godt i gang. Det foreslås også å bruke 470 millioner kroner i Jernbaneverkets investeringsbudsjett til Oslo-prosjektet, som blant annet skal bidra til økt regularitet og punktlighet i togtrafikken.

 

Siste nytt i Nyheter

- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

ANNONSE
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

 
Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
ANNONSE