Nå stenges Veitvetveien for tungtrafikk

Nå stenges Veitvetveien for tungtrafikk

 

Vetivetveien stenges for all tungtransport. Bystyret vil også se på muligheten for å forby all gjennomkjøring i lokalveien. Det får Veitvet-folket til å juble av glede.

Skrevet av:

For et år siden ble endelig tungtransportplanen for Groruddalen lagt fram etter mange års venting. Den inneholdt få konkrete tiltak, og daværende samferdselsbyråd Ola Elvestuen innrømmet at det var vanskelig å finne gode løsninger.

Siden har saken kommer til Samferdsels- og miljøkomiteen, som opprettet en arbeidsgruppe. Denne ble ledet av Venstres Odd Einar Dørum, som fikk med seg Marianne Borgen (Sv), Olav Tønsberg (Ap), Gulsum Koc (H) og Mazyar Keshvari (Frp). De siste månedene har de jobbet for å finne løsninger på de trafikale problemene i Groruddalen. Arbeidsgruppa er klokkeklare på at Veitvetveien må stenges for tungtrafikk.

-  Både arbeidsgruppa og komiteen er enige om dette. I Veitvetveien er problematikken med tungransport veldig synlig, og derfor foreslår vi å forby gjennomkjøring for tungtransport, sier Odd Einar Dørum til Akers Avis Groruddalen.

 

Kan forby alt

Tungtransportplanen blir behandlet i bystyret i oktober, og med en enstemmig komité i ryggen er Dørum helt sikker på at tiltakene vil bli vedtatt og gjennomført.

Arbeidsgruppa har også sett på muligheten for å stenge Veitvetveien for all gjennomkjøring - uavhengig av bilens vekt. SV ønsker dette, mens de øvrige partiene har bedt om en utredning for å se om det lar seg gjøre i praksis.

-  Det skulle bare mangle at Veitvetveien endelig blir stengt for trailere. Jeg mener dette burde vært gjort for flere år siden, og det bør være aktuelt å forby all gjennomkjøring. Jeg har selv vært der i rushtiden og sett hvor ille det er, sier Marianne Borgen.

Trailere og biler kjører gjerne gjennom Veitvetveien for å komme seg fra Riksvei 4 til Alnabru og Østre Aker vei.

 

Jubler av glede

Foreldrene til barna på Veitvet skole har engasjert seg sterkt for å bedre situasjonen i lokalveien. De har hatt flere aksjoner og sørget for å få oppmerksomhet rundt saken.

-  Det er helt fantastiske nyheter hvis de klarer å gjennomføre dette. Å bli kvitt tungtrafikken vil bety veldig mye for oss, sier Tor-Kristian Birkeland, som leder «Aksjon Veitvetveien».

- Hva tenker du om at de vil se på muligheten for å forby all gjennomkjøring?

- Vi har flere ganger sagt at det bør gjøres, og spesielt i rushtiden bør det være ulovlig å passere, mener han.

Aksjonsgruppa har stilt tre krav til byens politikere: De vil senke fartsgrensa fra 40 til 30 km/t, de vil forby gjennomkjøring for trailere og forby generell gjennomkjøring i rushtiden.

-  Nå kan vi få oppfylt to av tre krav. Dette beviser at folk på Veitvet blir hørt, og det føles godt å endelig bli tatt på alvor, sier Birkeland.

 

Ser på diagonal

Både Borgen og Dørum erkjenner at en stenging av Veitvetveien vil føre til økt trafikk på Nedre Kalbakkvei. Dersom man kommer fra Riksvei 4 og skal til den andre siden av dalen, er man pent nødt til å kjøre Nedre Kalbakkvei, som også er en lokalvei med boliger på begge sider.

-  Derfor kommer vi nå til å ta til orde for at Bredtvet-diagonalen blir utredet. Vi ønsker å begrense tungtransporten, og derfor er diagonalen er viktig tiltak for å avlaste lokalveiene, sier Dørum.

Det blir satt ned en prosjektorganisasjon, som skal følge opp og koordinere innsatsen mellom kommunen, Statens Vegvesen, næringslivet og politiet, som har skiltmyndighet.

 

Ny skilting

Arbeidsgruppa vil også sørge for at det blir satt opp skilting langs fylkesvei 22 fra Gjelleråsen til Hvam, som skal dirigere trailersjåførene mot E6 og ikke Riksvei 4.

-  Vi ønsker å påby dette, men foreløpig har ikke kommunen myndighet til å gjøre det. Imidlertid  er jeg litt skeptisk til veiledende traseer, og derfor har vi bedt om et forsøksprosjekt som gir oss mulighet til å sette opp påbud-skilt. På den måten får vi dirigert trafikken dit vi ønsker den, poengterer Borgen.

Hun er fornøyd med jobben arbeidsgruppa har gjort, og forventer nå at byrådet gjør det bystyret ber dem om.

-  Utgangspunktet var mildt sagt dårlig. Vi fikk en byrådssak som ikke inneholdt noen konkrete tiltak. Nå forventer jeg at vi får til noen strakstiltak som fører til forandring til alles beste, sier hun.

Siste nytt i Nyheter

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

 
Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

 
- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

Halvparten går til <BR>helse og omsorg

Halvparten går til
helse og omsorg

  • Bydel Stovner

Bydelsdirektør Alv H. Sørland i Bydel Stovner forbereder seg på en vri av tjenestene i fremtiden. Store deler av budsjettet går til helse og omsorg, og bydelen vil opprette et demensteam.

Inviterte ordføreren <BR>til fredsprisfest

Inviterte ordføreren
til fredsprisfest

Elever fra Lindeberg og Ruseløkka skoler inviterte ordfører Marianne Borgen (SV) til fredsprisfesten lørdag 10. desember. De fikk også sneket inn noen egne spørsmål.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!