Nå stenges Veitvetveien for tungtrafikk

Nå stenges Veitvetveien for tungtrafikk

 

Vetivetveien stenges for all tungtransport. Bystyret vil også se på muligheten for å forby all gjennomkjøring i lokalveien. Det får Veitvet-folket til å juble av glede.

Skrevet av:

For et år siden ble endelig tungtransportplanen for Groruddalen lagt fram etter mange års venting. Den inneholdt få konkrete tiltak, og daværende samferdselsbyråd Ola Elvestuen innrømmet at det var vanskelig å finne gode løsninger.

Siden har saken kommer til Samferdsels- og miljøkomiteen, som opprettet en arbeidsgruppe. Denne ble ledet av Venstres Odd Einar Dørum, som fikk med seg Marianne Borgen (Sv), Olav Tønsberg (Ap), Gulsum Koc (H) og Mazyar Keshvari (Frp). De siste månedene har de jobbet for å finne løsninger på de trafikale problemene i Groruddalen. Arbeidsgruppa er klokkeklare på at Veitvetveien må stenges for tungtrafikk.

-  Både arbeidsgruppa og komiteen er enige om dette. I Veitvetveien er problematikken med tungransport veldig synlig, og derfor foreslår vi å forby gjennomkjøring for tungtransport, sier Odd Einar Dørum til Akers Avis Groruddalen.

 

Kan forby alt

Tungtransportplanen blir behandlet i bystyret i oktober, og med en enstemmig komité i ryggen er Dørum helt sikker på at tiltakene vil bli vedtatt og gjennomført.

Arbeidsgruppa har også sett på muligheten for å stenge Veitvetveien for all gjennomkjøring - uavhengig av bilens vekt. SV ønsker dette, mens de øvrige partiene har bedt om en utredning for å se om det lar seg gjøre i praksis.

-  Det skulle bare mangle at Veitvetveien endelig blir stengt for trailere. Jeg mener dette burde vært gjort for flere år siden, og det bør være aktuelt å forby all gjennomkjøring. Jeg har selv vært der i rushtiden og sett hvor ille det er, sier Marianne Borgen.

Trailere og biler kjører gjerne gjennom Veitvetveien for å komme seg fra Riksvei 4 til Alnabru og Østre Aker vei.

 

Jubler av glede

Foreldrene til barna på Veitvet skole har engasjert seg sterkt for å bedre situasjonen i lokalveien. De har hatt flere aksjoner og sørget for å få oppmerksomhet rundt saken.

-  Det er helt fantastiske nyheter hvis de klarer å gjennomføre dette. Å bli kvitt tungtrafikken vil bety veldig mye for oss, sier Tor-Kristian Birkeland, som leder «Aksjon Veitvetveien».

- Hva tenker du om at de vil se på muligheten for å forby all gjennomkjøring?

- Vi har flere ganger sagt at det bør gjøres, og spesielt i rushtiden bør det være ulovlig å passere, mener han.

Aksjonsgruppa har stilt tre krav til byens politikere: De vil senke fartsgrensa fra 40 til 30 km/t, de vil forby gjennomkjøring for trailere og forby generell gjennomkjøring i rushtiden.

-  Nå kan vi få oppfylt to av tre krav. Dette beviser at folk på Veitvet blir hørt, og det føles godt å endelig bli tatt på alvor, sier Birkeland.

 

Ser på diagonal

Både Borgen og Dørum erkjenner at en stenging av Veitvetveien vil føre til økt trafikk på Nedre Kalbakkvei. Dersom man kommer fra Riksvei 4 og skal til den andre siden av dalen, er man pent nødt til å kjøre Nedre Kalbakkvei, som også er en lokalvei med boliger på begge sider.

-  Derfor kommer vi nå til å ta til orde for at Bredtvet-diagonalen blir utredet. Vi ønsker å begrense tungtransporten, og derfor er diagonalen er viktig tiltak for å avlaste lokalveiene, sier Dørum.

Det blir satt ned en prosjektorganisasjon, som skal følge opp og koordinere innsatsen mellom kommunen, Statens Vegvesen, næringslivet og politiet, som har skiltmyndighet.

 

Ny skilting

Arbeidsgruppa vil også sørge for at det blir satt opp skilting langs fylkesvei 22 fra Gjelleråsen til Hvam, som skal dirigere trailersjåførene mot E6 og ikke Riksvei 4.

-  Vi ønsker å påby dette, men foreløpig har ikke kommunen myndighet til å gjøre det. Imidlertid  er jeg litt skeptisk til veiledende traseer, og derfor har vi bedt om et forsøksprosjekt som gir oss mulighet til å sette opp påbud-skilt. På den måten får vi dirigert trafikken dit vi ønsker den, poengterer Borgen.

Hun er fornøyd med jobben arbeidsgruppa har gjort, og forventer nå at byrådet gjør det bystyret ber dem om.

-  Utgangspunktet var mildt sagt dårlig. Vi fikk en byrådssak som ikke inneholdt noen konkrete tiltak. Nå forventer jeg at vi får til noen strakstiltak som fører til forandring til alles beste, sier hun.

Siste nytt i Nyheter

Beundrer utålmodigheten

Byrådslederen lånte ut stolen til Maiuran (19) for en dag:

Beundrer utålmodigheten

  • politikk

Maiuran (19) fikk sitte i stolen til Raymond Johansen (Ap) og være byrådsleder for en dag. Johansen er mektig imponert over Linderud-gutten som står bak en plattform for unge entreprenører som praktisk talt vil redde verden – nå.

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

 
Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

 
– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

 
SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!