Nå stenges Veitvetveien for tungtrafikk

Nå stenges Veitvetveien for tungtrafikk

 

Vetivetveien stenges for all tungtransport. Bystyret vil også se på muligheten for å forby all gjennomkjøring i lokalveien. Det får Veitvet-folket til å juble av glede.

Tekst:

Publisert:

For et år siden ble endelig tungtransportplanen for Groruddalen lagt fram etter mange års venting. Den inneholdt få konkrete tiltak, og daværende samferdselsbyråd Ola Elvestuen innrømmet at det var vanskelig å finne gode løsninger.

Siden har saken kommer til Samferdsels- og miljøkomiteen, som opprettet en arbeidsgruppe. Denne ble ledet av Venstres Odd Einar Dørum, som fikk med seg Marianne Borgen (Sv), Olav Tønsberg (Ap), Gulsum Koc (H) og Mazyar Keshvari (Frp). De siste månedene har de jobbet for å finne løsninger på de trafikale problemene i Groruddalen. Arbeidsgruppa er klokkeklare på at Veitvetveien må stenges for tungtrafikk.

-  Både arbeidsgruppa og komiteen er enige om dette. I Veitvetveien er problematikken med tungransport veldig synlig, og derfor foreslår vi å forby gjennomkjøring for tungtransport, sier Odd Einar Dørum til Akers Avis Groruddalen.

 

Kan forby alt

Tungtransportplanen blir behandlet i bystyret i oktober, og med en enstemmig komité i ryggen er Dørum helt sikker på at tiltakene vil bli vedtatt og gjennomført.

Arbeidsgruppa har også sett på muligheten for å stenge Veitvetveien for all gjennomkjøring - uavhengig av bilens vekt. SV ønsker dette, mens de øvrige partiene har bedt om en utredning for å se om det lar seg gjøre i praksis.

-  Det skulle bare mangle at Veitvetveien endelig blir stengt for trailere. Jeg mener dette burde vært gjort for flere år siden, og det bør være aktuelt å forby all gjennomkjøring. Jeg har selv vært der i rushtiden og sett hvor ille det er, sier Marianne Borgen.

Trailere og biler kjører gjerne gjennom Veitvetveien for å komme seg fra Riksvei 4 til Alnabru og Østre Aker vei.

 

Jubler av glede

Foreldrene til barna på Veitvet skole har engasjert seg sterkt for å bedre situasjonen i lokalveien. De har hatt flere aksjoner og sørget for å få oppmerksomhet rundt saken.

-  Det er helt fantastiske nyheter hvis de klarer å gjennomføre dette. Å bli kvitt tungtrafikken vil bety veldig mye for oss, sier Tor-Kristian Birkeland, som leder «Aksjon Veitvetveien».

- Hva tenker du om at de vil se på muligheten for å forby all gjennomkjøring?

- Vi har flere ganger sagt at det bør gjøres, og spesielt i rushtiden bør det være ulovlig å passere, mener han.

Aksjonsgruppa har stilt tre krav til byens politikere: De vil senke fartsgrensa fra 40 til 30 km/t, de vil forby gjennomkjøring for trailere og forby generell gjennomkjøring i rushtiden.

-  Nå kan vi få oppfylt to av tre krav. Dette beviser at folk på Veitvet blir hørt, og det føles godt å endelig bli tatt på alvor, sier Birkeland.

 

Ser på diagonal

Både Borgen og Dørum erkjenner at en stenging av Veitvetveien vil føre til økt trafikk på Nedre Kalbakkvei. Dersom man kommer fra Riksvei 4 og skal til den andre siden av dalen, er man pent nødt til å kjøre Nedre Kalbakkvei, som også er en lokalvei med boliger på begge sider.

-  Derfor kommer vi nå til å ta til orde for at Bredtvet-diagonalen blir utredet. Vi ønsker å begrense tungtransporten, og derfor er diagonalen er viktig tiltak for å avlaste lokalveiene, sier Dørum.

Det blir satt ned en prosjektorganisasjon, som skal følge opp og koordinere innsatsen mellom kommunen, Statens Vegvesen, næringslivet og politiet, som har skiltmyndighet.

 

Ny skilting

Arbeidsgruppa vil også sørge for at det blir satt opp skilting langs fylkesvei 22 fra Gjelleråsen til Hvam, som skal dirigere trailersjåførene mot E6 og ikke Riksvei 4.

-  Vi ønsker å påby dette, men foreløpig har ikke kommunen myndighet til å gjøre det. Imidlertid  er jeg litt skeptisk til veiledende traseer, og derfor har vi bedt om et forsøksprosjekt som gir oss mulighet til å sette opp påbud-skilt. På den måten får vi dirigert trafikken dit vi ønsker den, poengterer Borgen.

Hun er fornøyd med jobben arbeidsgruppa har gjort, og forventer nå at byrådet gjør det bystyret ber dem om.

-  Utgangspunktet var mildt sagt dårlig. Vi fikk en byrådssak som ikke inneholdt noen konkrete tiltak. Nå forventer jeg at vi får til noen strakstiltak som fører til forandring til alles beste, sier hun.

Siste nytt i Nyheter

Vil slette gjelda til Alna ridesenter

– Høyre går inn for å slette hele gjelda til Alna ridesenter og gi en kompensasjon for eiendomsskatten, dersom byrådet ikke tar til fornuft og endrer beskrivelsen fra parkeringsanlegg til idrettsanlegg. Grete Horntvedt i Alna Høyre er lei av at hennes lokale ridesenter sliter år etter år.

Kristen (89) kastes ut av leiligheten

Kristen Leth har bodd på Grorud siden 1963. Nå risikerer han å stå uten et sted å bo fordi leiligheten han leier skal ombygges og selges. Han håper Bydel Grorud vil hjelpe til.

 
Føflekkreft 

Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder forekomst av føflekkreft. Tirsdag 23. mai er det den internasjonale hudsjekkdagen Euromelanoma.

Groruddalen: «Lengre fram i tid og på lang sikt»

Byrådet inviterte til folkemøte på Årvoll gård om hva revisjonen av kommuneplanens samfunnsdel betyr for Groruddalen. Ifølge byråd Hanna Marcussen er det mange planer i lufta for blant annet Rommen og Grorud - men de ser ikke ut til å bli realisert med det første.

IKEA hjelper Asma (25) med fremtiden

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) og ordfører Marianne Borgen fikk møte Asma (25) som har vært åtte måneder i Norge. Hun har akkurat hatt sin første arbeidsdag på IKEA Furuset som en del av det første pilotprosjektet i den nye Groruddals-satsingen.