ANNONSE

Røhne Selmer vil flytte fra Ensjø til Breivoll:

Naboer frykter en ny bilby

Naboer frykter en ny bilby


IKKE EGNET: BU-leder Knut Røli (Ap) og Roger Pihl fra Fjellhus vel sier nei til forslag om at Røhne Selmer kan flytte sin bilforretning fra Ensjø til Breivoll. De mener det vil ødelegge framtidige planer om byutvikling i området.


Røhne Selmer ønsker å flytte bilforretning og verksted fra Ensjø til Breivoll. Knut Røli (Ap) og Roger Pihl frykter en ny bilby vil ødelegge områdets planer om byutvikling.

Planforslaget er nå ute på høring. Det er Røhne Selmer som vil omgjøre Caspar Storms vei 8 på Breivoll fra industri til forretning for plasskrevende varer. Det betyr et bruttoareal på 22.500 kvadratmeter, 146 parkeringsplasser for biler og en bygning på 20 meter. Planforslaget er sendt ut på høring av Plan- og bygningsetaten. Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) i Bydel Alna og leder av Fjellhus vel, Roger Pihl, raser.

– Dette vil generere mer trafikk i et område som ikke er egnet for slik virksomhet, sier Røli.

– Frykter dere en ny bilby her?

– Ja, det gjør vi.

Pihl mener det i stedet kunne blitt bygget kontorbygg ut mot E6.

– Breivoll er i utvikling, stasjonen skal komme og det ligger planer inne for Rodeløkken verksted, som er fredet. Det kan bli et område med mye liv. Vi kan ikke la Røhne Selmer legge føringer her og ødelegge området.

Flytter fra Ensjøbyen

Fra før av har Røhne Selmer vært etablert på Ensjø. Nå som planene ligger inne for Ensjøbyen, må de flytte. De passer ikke lenger inn i det nye bybildet.

– Er det ikke ironisk at de nå flytter til et område som ligner på Ensjø og som også skal utvikles på nesten samme måte i fremtiden?

De vil snuble i starten. Det ene er at vi vil få all prøvekjøringa inn i boligområdene våre, på skoleveier, ved sykehjem og barnehager. Det andre er at det er kø og atter kø på veiene her hele tiden. Det er ikke egnet for en slik bedrift, sier Pihl.

– Det er naturlig at ting flytter utover i en by. Men her burde bystyret hatt en overordnet plan for hvor dette skulle ligge, ikke la markedet styre, sier Røli.

Breivoll er i dag et svært støyutsatt område og ikke egnet for boligutvikling. Men en etablering av høy næringsbebyggelse kan bedre forholdene fra E6. Så lenge det som bygges ikke undergraver muligheten for å nå målet om byutviklingen i området.

Ødelegger utviklingen

Bydelen har sendt over et høringsforslag som går imot planene til Røhne Selmer. De er skeptiske til planforslaget og legger vekt på at firmaet ikke vil passe inn i det fremtidige bybildet.

– Det vil i tillegg bli oppstilling og henstilling av biler, samt verksted. Jeg ser bare rundt meg nå at det er omtrent slik her allerede. Jeg er ikke negativ til bilfirmaer, men det må finnes bedre egnede steder enn dette, sier BU-lederen.

Pihl mener det ikke er vits for bilforretningen å ha et mellomstopp på Breivoll. Det er anslått at trafikken til og fra det nye anlegget øker med ca. 300 biler pr. døgn til ca. 500 biler pr. døgn. I tillegg anslås det levering med 2-3 semitrailere eller vogntog i døgnet. Det vil i følge bydelen undergrave den langsiktige målsettingen for området.

– Dette blir et feilskjær på så mange måter. Vi ønsker ikke dette her, avslutter Pihl.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalen og i vår eAvis førstkommende onsdag.

Siste nytt i Nyheter

På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

ANNONSE
– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

 

Mathias Meyer fikk prisen for Årets brobygger og Karen Bruun Rønholdt fikk prisen for Årets rakett av Kuben yrkesarena og videregående skole. Dette har de jobbet hardt for.

Ellingsrudhjemmet <BR>først ut i Oslo

Sykehjemmet på Ellingsrud er nå digitalisert. Alle avdelingene har fått nettbrett slik at personalet har bedre tilgang til informasjon via elektronisk journalsystem og kan være mer tilgjengelige i beboermiljøet.

– Bygg heller i umoderne industriområder

Pia Farstad von Hall (H) reagerer på at det kun har vært en økning på fem prosent i antall nye boliger i Groruddalen fra 2000. Hun mener industriområdene som trenger moderne utvikling ligger brakk, og slår ring om småhusene i Groruddalen.

 
ANNONSE