- Når forsvinner tungtrafikken?

- Når forsvinner tungtrafikken?

 

En tungtransportplan for Groruddalen skal være en av byrådets viktigste prioriteringssaker, men blir stadig kastet bakover i køen. Utsettingen er til stor frustrasjon for foreldre i dalen.

Skrevet av:

- Vi får aldri en avklaring. Dette haster fordi barna våre går i Veitvetveien hver dag. Store lastebiler kjører nedover lokalveier hele tiden, også om natta. Det går utover grunnleggende behov som søvn, sier Veitvet-beboer Tor Kristian Birkeland.

Tidligere i høst tok han intiativet til en demonstrasjon i Veitvetveien der foreldre med barn sperret veien ved å gå fram og tilbake over gangfeltet. Demonstrasjonen skapte bilkø, noe som til slutt fikk en lastebilsjåfør til å se rødt - vedkommende kjørte nesten over barn som foreldre, og det var bare flaks at ingen ble skadet.

- Episoden er symptomatisk for hvordan denne veien er blitt. Dette har utviklet seg til en ukultur, mener Tor Kristian Birkeland.

Utsettelser

I midten av desember i 2011 lovet samferdsels- og miljøbyråd Ola Elvestuen (V) at tungtransportplanen var rett rundt hjørnet. Det skulle bare ta noen uker. I august i år lovet byråden nok en gang at planen var på vei, men kunne da ikke gi noe klart svar på nøyaktig når den er ferdig. Groruddalen har generelt etterlyst en tungtransportplan i mange tiår.

- Det haster fortsatt, og det har det gjort lenge. Barna våre er ikke like bevisst på hvilke farer som kan oppstå langs deres skolevei, men vi voksne går med hjertet i halsen, forteller Tor Kristian Birkeland.

Viktig sak

Ap-politiker Abdullah Alsabeehg sitter i bystyrets samferdsels- og miljøkomité. Han synes saken har ligget alt for lenge på byrådens pult.

- Tusenvis av beboere i Groruddalen og Oslo har ventet på saken ganske lenge. Jeg føler ikke at komiteen har fått noe ordentlig svar på når den kommer, og dette er en viktig sak for Groruddalen og miljøet i dalen.

Nå krever han at samferdselsbyråden kommer med planen så fort som mulig, slik at den kan behandles politisk i bystyret.

- Dette haster fordi tungtransporten er knyttet til luftforurensning i mange områder i Groruddalen. Det er viktig å sette igang tiltak og ha planer for å kunne håndtere de utfordringene som er i dalen, mener Abdullah Alsabeehg.

I sluttfasen

Ola Elvestuen (V) er klar over at saken har ligget foran ham lenge, men sier den er på vei.

- I vår ble den forskjøvet for å se hvordan Oslopakke 3 også ville påvirke tiltak i Groruddalen. Nå er den i sluttfasen. Jeg vet jeg har sagt det tidligere også, men nå er den virkelig det, sier byråden uten å kunne komme med en konkret dato.

Han har full forståelse for groruddølers utålmodighet.

- Men vi har ikke ventet med å jobbe med tungtransporten. Fra byrådets side har vi tatt tak i en av de store og mest kontroversielle sakene for tungtransporten i Groruddalen, og det er få en dato for avvikling av Huken pukk- og asfaltverk. Årsaken til at det har tatt tid å jobbe med en tungtransportplan er fordi det er vanskelig å lage en plan som står i forhold til forventningene, forklarer Ola Elvestuen.

Svevestøv

Groruddalen miljøforum har etterlyst en tungtransportplan siden 80-tallet. Leder Jan Lillejord håper saken er rett rundt hjørnet.

- Groruddalen er belemret med tre trafikkerte hovedårer inn til Oslo. Vi har i mange år registrert en tiltakende økning av trafikk både inn og ut fra byen som legger igjen svevestøv og utslipp-stoffer i vårt nærmiljø som vi ikke ønsker. Vi er opptatt av at det blir gjort noe med den totale situasjonen, og ønsker at sentrale myndigheter kommer med en plan i samarbeid med med aktuelle instanser, sier Lillejord.

- Det er viktig at planleggingen av en slik plan tar hensyn til alle som blir berørt, det vil si næringslivet, lokalmiljøene og kommunen, fortsetter Lillejord.

Ikke egnet

På Kalbakken ligger Oslos eldste bro over Alnaelva. Denne er tidligere blitt pekt på for å ikke tåle tungt kjøretøy. Jan Lillejord mener dette er et klassisk eksempel for flere steder i Groruddalen som blir benyttet som snarveier, men som ikke er tilrettelagt for tungtransport.

- Nedre Kalbakkvei for eksempel har betydelig tungtransport fra Alnabru-området og opp mot Kalbakkens nærområde, noe som fører til både støy og utslipp, og det er forsåvidt ikke heldig.

- Groruddalen miljøforum la fram et forslag for en plan for flere år siden, og den er nok ikke like aktuell lenger nå som trafikksituasjonen har endret seg, men vår gamle plan om å få til en tunnel for å spare miljøet på Kalbakken kunne man ta opp igjen synes vi.

Siste nytt i Nyheter

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Leter etter denne mannen

Eldrebedrageriet på Ellingsrud:

Leter etter denne mannen

  • Eldreran

Politiet ønsker tips fra publikum om mannen på bildet i forbindelse med at en kvinne på 89 år ble utsatt for bedrageri i sitt hjem på Ellingsrud. Mannen sa han kom fra GET og NRK.

 
Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

 
– Barnehagebaroner

– Barnehagebaroner

  • Barnehager

Rødts Bjørnar Moxnes tror ikke et sekund på at Espira planlegger å drifte barnehage for barnas beste.

– Vi vil selv ta ansvar

– Vi vil selv ta ansvar

  • Barnehage

Barnehagebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) forteller at Oslo kommune selv vil ta ansvar for å dekke behovene for barnehageplasser.

Privat Økern-<BR>barnehage på vent

Privat Økern-
barnehage på vent

  • Barnehage

En Espira-barnehage på to etasjer i Nybyen på Økern skulle etter planen åpne i september neste år. Nå ligger planene brakk fordi byrådet avslo søknad om tilskudd.

 
McDonalds avdeling Furuset ranet

McDonalds avdeling Furuset ranet

  • Ran

En mann i 50-årene ranet McDonalds ved Radisson Blu Alna hotell med pistol. Mannen kom seg unna med kontanter.

Nå er det Vestli sin tur

Lokalpolitikere frir til Groruddals-satsingen:

Nå er det Vestli sin tur

  • Groruddals-satsingen

Lokalpolitikerne May-Britt Christensen (Ap) og Athithan Kumarasamy (Ap) i Stovner bydel ønsker å få mer aktivitet for barn og unge på Vestli – og etterlyser tiltak i Vestliskogen grendeskole.

Tverrforbindelsen er i planen

Tverrforbindelsen er i planen

  • Oslopakke 3

Fylkesordfører Anette Solli (H) i Akershus forteller at tverrforbindelsen ligger som en del av prosjektet i konseptvalgutredningen til Romeriksbanen som blir ferdig før sommeren.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!