- Når forsvinner tungtrafikken?

- Når forsvinner tungtrafikken?

 

En tungtransportplan for Groruddalen skal være en av byrådets viktigste prioriteringssaker, men blir stadig kastet bakover i køen. Utsettingen er til stor frustrasjon for foreldre i dalen.

Skrevet av:

- Vi får aldri en avklaring. Dette haster fordi barna våre går i Veitvetveien hver dag. Store lastebiler kjører nedover lokalveier hele tiden, også om natta. Det går utover grunnleggende behov som søvn, sier Veitvet-beboer Tor Kristian Birkeland.

Tidligere i høst tok han intiativet til en demonstrasjon i Veitvetveien der foreldre med barn sperret veien ved å gå fram og tilbake over gangfeltet. Demonstrasjonen skapte bilkø, noe som til slutt fikk en lastebilsjåfør til å se rødt - vedkommende kjørte nesten over barn som foreldre, og det var bare flaks at ingen ble skadet.

- Episoden er symptomatisk for hvordan denne veien er blitt. Dette har utviklet seg til en ukultur, mener Tor Kristian Birkeland.

Utsettelser

I midten av desember i 2011 lovet samferdsels- og miljøbyråd Ola Elvestuen (V) at tungtransportplanen var rett rundt hjørnet. Det skulle bare ta noen uker. I august i år lovet byråden nok en gang at planen var på vei, men kunne da ikke gi noe klart svar på nøyaktig når den er ferdig. Groruddalen har generelt etterlyst en tungtransportplan i mange tiår.

- Det haster fortsatt, og det har det gjort lenge. Barna våre er ikke like bevisst på hvilke farer som kan oppstå langs deres skolevei, men vi voksne går med hjertet i halsen, forteller Tor Kristian Birkeland.

Viktig sak

Ap-politiker Abdullah Alsabeehg sitter i bystyrets samferdsels- og miljøkomité. Han synes saken har ligget alt for lenge på byrådens pult.

- Tusenvis av beboere i Groruddalen og Oslo har ventet på saken ganske lenge. Jeg føler ikke at komiteen har fått noe ordentlig svar på når den kommer, og dette er en viktig sak for Groruddalen og miljøet i dalen.

Nå krever han at samferdselsbyråden kommer med planen så fort som mulig, slik at den kan behandles politisk i bystyret.

- Dette haster fordi tungtransporten er knyttet til luftforurensning i mange områder i Groruddalen. Det er viktig å sette igang tiltak og ha planer for å kunne håndtere de utfordringene som er i dalen, mener Abdullah Alsabeehg.

I sluttfasen

Ola Elvestuen (V) er klar over at saken har ligget foran ham lenge, men sier den er på vei.

- I vår ble den forskjøvet for å se hvordan Oslopakke 3 også ville påvirke tiltak i Groruddalen. Nå er den i sluttfasen. Jeg vet jeg har sagt det tidligere også, men nå er den virkelig det, sier byråden uten å kunne komme med en konkret dato.

Han har full forståelse for groruddølers utålmodighet.

- Men vi har ikke ventet med å jobbe med tungtransporten. Fra byrådets side har vi tatt tak i en av de store og mest kontroversielle sakene for tungtransporten i Groruddalen, og det er få en dato for avvikling av Huken pukk- og asfaltverk. Årsaken til at det har tatt tid å jobbe med en tungtransportplan er fordi det er vanskelig å lage en plan som står i forhold til forventningene, forklarer Ola Elvestuen.

Svevestøv

Groruddalen miljøforum har etterlyst en tungtransportplan siden 80-tallet. Leder Jan Lillejord håper saken er rett rundt hjørnet.

- Groruddalen er belemret med tre trafikkerte hovedårer inn til Oslo. Vi har i mange år registrert en tiltakende økning av trafikk både inn og ut fra byen som legger igjen svevestøv og utslipp-stoffer i vårt nærmiljø som vi ikke ønsker. Vi er opptatt av at det blir gjort noe med den totale situasjonen, og ønsker at sentrale myndigheter kommer med en plan i samarbeid med med aktuelle instanser, sier Lillejord.

- Det er viktig at planleggingen av en slik plan tar hensyn til alle som blir berørt, det vil si næringslivet, lokalmiljøene og kommunen, fortsetter Lillejord.

Ikke egnet

På Kalbakken ligger Oslos eldste bro over Alnaelva. Denne er tidligere blitt pekt på for å ikke tåle tungt kjøretøy. Jan Lillejord mener dette er et klassisk eksempel for flere steder i Groruddalen som blir benyttet som snarveier, men som ikke er tilrettelagt for tungtransport.

- Nedre Kalbakkvei for eksempel har betydelig tungtransport fra Alnabru-området og opp mot Kalbakkens nærområde, noe som fører til både støy og utslipp, og det er forsåvidt ikke heldig.

- Groruddalen miljøforum la fram et forslag for en plan for flere år siden, og den er nok ikke like aktuell lenger nå som trafikksituasjonen har endret seg, men vår gamle plan om å få til en tunnel for å spare miljøet på Kalbakken kunne man ta opp igjen synes vi.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!