ANNONSE

- Når forsvinner tungtrafikken?

- Når forsvinner tungtrafikken?

 

En tungtransportplan for Groruddalen skal være en av byrådets viktigste prioriteringssaker, men blir stadig kastet bakover i køen. Utsettingen er til stor frustrasjon for foreldre i dalen.

- Vi får aldri en avklaring. Dette haster fordi barna våre går i Veitvetveien hver dag. Store lastebiler kjører nedover lokalveier hele tiden, også om natta. Det går utover grunnleggende behov som søvn, sier Veitvet-beboer Tor Kristian Birkeland.

Tidligere i høst tok han intiativet til en demonstrasjon i Veitvetveien der foreldre med barn sperret veien ved å gå fram og tilbake over gangfeltet. Demonstrasjonen skapte bilkø, noe som til slutt fikk en lastebilsjåfør til å se rødt - vedkommende kjørte nesten over barn som foreldre, og det var bare flaks at ingen ble skadet.

- Episoden er symptomatisk for hvordan denne veien er blitt. Dette har utviklet seg til en ukultur, mener Tor Kristian Birkeland.

Utsettelser

I midten av desember i 2011 lovet samferdsels- og miljøbyråd Ola Elvestuen (V) at tungtransportplanen var rett rundt hjørnet. Det skulle bare ta noen uker. I august i år lovet byråden nok en gang at planen var på vei, men kunne da ikke gi noe klart svar på nøyaktig når den er ferdig. Groruddalen har generelt etterlyst en tungtransportplan i mange tiår.

- Det haster fortsatt, og det har det gjort lenge. Barna våre er ikke like bevisst på hvilke farer som kan oppstå langs deres skolevei, men vi voksne går med hjertet i halsen, forteller Tor Kristian Birkeland.

Viktig sak

Ap-politiker Abdullah Alsabeehg sitter i bystyrets samferdsels- og miljøkomité. Han synes saken har ligget alt for lenge på byrådens pult.

- Tusenvis av beboere i Groruddalen og Oslo har ventet på saken ganske lenge. Jeg føler ikke at komiteen har fått noe ordentlig svar på når den kommer, og dette er en viktig sak for Groruddalen og miljøet i dalen.

Nå krever han at samferdselsbyråden kommer med planen så fort som mulig, slik at den kan behandles politisk i bystyret.

- Dette haster fordi tungtransporten er knyttet til luftforurensning i mange områder i Groruddalen. Det er viktig å sette igang tiltak og ha planer for å kunne håndtere de utfordringene som er i dalen, mener Abdullah Alsabeehg.

I sluttfasen

Ola Elvestuen (V) er klar over at saken har ligget foran ham lenge, men sier den er på vei.

- I vår ble den forskjøvet for å se hvordan Oslopakke 3 også ville påvirke tiltak i Groruddalen. Nå er den i sluttfasen. Jeg vet jeg har sagt det tidligere også, men nå er den virkelig det, sier byråden uten å kunne komme med en konkret dato.

Han har full forståelse for groruddølers utålmodighet.

- Men vi har ikke ventet med å jobbe med tungtransporten. Fra byrådets side har vi tatt tak i en av de store og mest kontroversielle sakene for tungtransporten i Groruddalen, og det er få en dato for avvikling av Huken pukk- og asfaltverk. Årsaken til at det har tatt tid å jobbe med en tungtransportplan er fordi det er vanskelig å lage en plan som står i forhold til forventningene, forklarer Ola Elvestuen.

Svevestøv

Groruddalen miljøforum har etterlyst en tungtransportplan siden 80-tallet. Leder Jan Lillejord håper saken er rett rundt hjørnet.

- Groruddalen er belemret med tre trafikkerte hovedårer inn til Oslo. Vi har i mange år registrert en tiltakende økning av trafikk både inn og ut fra byen som legger igjen svevestøv og utslipp-stoffer i vårt nærmiljø som vi ikke ønsker. Vi er opptatt av at det blir gjort noe med den totale situasjonen, og ønsker at sentrale myndigheter kommer med en plan i samarbeid med med aktuelle instanser, sier Lillejord.

- Det er viktig at planleggingen av en slik plan tar hensyn til alle som blir berørt, det vil si næringslivet, lokalmiljøene og kommunen, fortsetter Lillejord.

Ikke egnet

På Kalbakken ligger Oslos eldste bro over Alnaelva. Denne er tidligere blitt pekt på for å ikke tåle tungt kjøretøy. Jan Lillejord mener dette er et klassisk eksempel for flere steder i Groruddalen som blir benyttet som snarveier, men som ikke er tilrettelagt for tungtransport.

- Nedre Kalbakkvei for eksempel har betydelig tungtransport fra Alnabru-området og opp mot Kalbakkens nærområde, noe som fører til både støy og utslipp, og det er forsåvidt ikke heldig.

- Groruddalen miljøforum la fram et forslag for en plan for flere år siden, og den er nok ikke like aktuell lenger nå som trafikksituasjonen har endret seg, men vår gamle plan om å få til en tunnel for å spare miljøet på Kalbakken kunne man ta opp igjen synes vi.

Siste nytt i Nyheter

Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

ANNONSE
Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

 
Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

 
ANNONSE