- Når forsvinner tungtrafikken?

- Når forsvinner tungtrafikken?

 

En tungtransportplan for Groruddalen skal være en av byrådets viktigste prioriteringssaker, men blir stadig kastet bakover i køen. Utsettingen er til stor frustrasjon for foreldre i dalen.

Skrevet av:

- Vi får aldri en avklaring. Dette haster fordi barna våre går i Veitvetveien hver dag. Store lastebiler kjører nedover lokalveier hele tiden, også om natta. Det går utover grunnleggende behov som søvn, sier Veitvet-beboer Tor Kristian Birkeland.

Tidligere i høst tok han intiativet til en demonstrasjon i Veitvetveien der foreldre med barn sperret veien ved å gå fram og tilbake over gangfeltet. Demonstrasjonen skapte bilkø, noe som til slutt fikk en lastebilsjåfør til å se rødt - vedkommende kjørte nesten over barn som foreldre, og det var bare flaks at ingen ble skadet.

- Episoden er symptomatisk for hvordan denne veien er blitt. Dette har utviklet seg til en ukultur, mener Tor Kristian Birkeland.

Utsettelser

I midten av desember i 2011 lovet samferdsels- og miljøbyråd Ola Elvestuen (V) at tungtransportplanen var rett rundt hjørnet. Det skulle bare ta noen uker. I august i år lovet byråden nok en gang at planen var på vei, men kunne da ikke gi noe klart svar på nøyaktig når den er ferdig. Groruddalen har generelt etterlyst en tungtransportplan i mange tiår.


- Det haster fortsatt, og det har det gjort lenge. Barna våre er ikke like bevisst på hvilke farer som kan oppstå langs deres skolevei, men vi voksne går med hjertet i halsen, forteller Tor Kristian Birkeland.

Viktig sak

Ap-politiker Abdullah Alsabeehg sitter i bystyrets samferdsels- og miljøkomité. Han synes saken har ligget alt for lenge på byrådens pult.


- Tusenvis av beboere i Groruddalen og Oslo har ventet på saken ganske lenge. Jeg føler ikke at komiteen har fått noe ordentlig svar på når den kommer, og dette er en viktig sak for Groruddalen og miljøet i dalen.

Nå krever han at samferdselsbyråden kommer med planen så fort som mulig, slik at den kan behandles politisk i bystyret.

- Dette haster fordi tungtransporten er knyttet til luftforurensning i mange områder i Groruddalen. Det er viktig å sette igang tiltak og ha planer for å kunne håndtere de utfordringene som er i dalen, mener Abdullah Alsabeehg.

I sluttfasen

Ola Elvestuen (V) er klar over at saken har ligget foran ham lenge, men sier den er på vei.


- I vår ble den forskjøvet for å se hvordan Oslopakke 3 også ville påvirke tiltak i Groruddalen. Nå er den i sluttfasen. Jeg vet jeg har sagt det tidligere også, men nå er den virkelig det, sier byråden uten å kunne komme med en konkret dato.

Han har full forståelse for groruddølers utålmodighet.

- Men vi har ikke ventet med å jobbe med tungtransporten. Fra byrådets side har vi tatt tak i en av de store og mest kontroversielle sakene for tungtransporten i Groruddalen, og det er få en dato for avvikling av Huken pukk- og asfaltverk. Årsaken til at det har tatt tid å jobbe med en tungtransportplan er fordi det er vanskelig å lage en plan som står i forhold til forventningene, forklarer Ola Elvestuen.

Svevestøv

Groruddalen miljøforum har etterlyst en tungtransportplan siden 80-tallet. Leder Jan Lillejord håper saken er rett rundt hjørnet.


- Groruddalen er belemret med tre trafikkerte hovedårer inn til Oslo. Vi har i mange år registrert en tiltakende økning av trafikk både inn og ut fra byen som legger igjen svevestøv og utslipp-stoffer i vårt nærmiljø som vi ikke ønsker. Vi er opptatt av at det blir gjort noe med den totale situasjonen, og ønsker at sentrale myndigheter kommer med en plan i samarbeid med med aktuelle instanser, sier Lillejord.

- Det er viktig at planleggingen av en slik plan tar hensyn til alle som blir berørt, det vil si næringslivet, lokalmiljøene og kommunen, fortsetter Lillejord.

Ikke egnet

På Kalbakken ligger Oslos eldste bro over Alnaelva. Denne er tidligere blitt pekt på for å ikke tåle tungt kjøretøy. Jan Lillejord mener dette er et klassisk eksempel for flere steder i Groruddalen som blir benyttet som snarveier, men som ikke er tilrettelagt for tungtransport.


- Nedre Kalbakkvei for eksempel har betydelig tungtransport fra Alnabru-området og opp mot Kalbakkens nærområde, noe som fører til både støy og utslipp, og det er forsåvidt ikke heldig.

- Groruddalen miljøforum la fram et forslag for en plan for flere år siden, og den er nok ikke like aktuell lenger nå som trafikksituasjonen har endret seg, men vår gamle plan om å få til en tunnel for å spare miljøet på Kalbakken kunne man ta opp igjen synes vi.

Siste nytt i Nyheter

...vent med applausen

Ja til storbylegevakta på Aker

...vent med applausen

  • Aker sykehus

Styret i Oslo Universitetssykehus er helt enige med Oslo kommune; storbylegevakta skal etableres på Aker sykehus. Det skal oppføres som et nytt bygg innen 2021. Men skepsisen om prislapp og tidsaspekt har ennå ikke lagt seg.

– Det dummeste jeg har hørt

– Det dummeste jeg har hørt

  • politihøgskolen

Raymond Johansen (Ap) er mildt sagt opprørt etter Venstre-toppens argumenter om politihøgskolen. Han holder Venstre og Elvestuen som ansvarlig dersom skolen flyttes ut av Oslo.

Tar igjen opp kampen for politihøgskolen til Groruddalen

Kampen om politihøgskolen

  • politihøgskolen

Regjeringen skapte debatt da det kom fram at de ønsker å flytte statlige arbeidsplasser ut av Oslo og politihøgskolen står høyt på lista. Ola Elvestuen (V) gjentar likevel ordene han selv brukte i valgkampen i 2011; få politihøgskolen til Groruddalen. Selv om utflyttings-lista er et kompromiss mello...

 
Raser mot uforutsigbar eiendomsskatt

– Useriøst!

  • Eiendomsskatt

Næringen selv er ikke videre fornøyd med byrådets planer om eiendomsskatt på næringsbygg, verk og bruk. Nina Solli i NHO Oslo og Akershus kaller prosessen for å finne eiendomsverdien for useriøs.

Nå skal også næringen punge ut

Eiendomsskatten øker mest på østkanten i 2017

Nå skal også næringen punge ut

  • Eiendomsskatt

Oslo kommune vil få inn tre ganger så mye eiendomsskatt i 2017 enn budsjettert. Grunnen er at næringseiendommer i år skal beskattes. Finansbyråd Robert Steen (Ap) tror ikke det vil ha en effekt for utbygging i Groruddalen fremover.

Kommunen tar over Oslo-søppelet

Kommunen tar over Oslo-søppelet

  • Oslo kommune

Etter månedsvis med manglende søppelhenting og anmeldte brudd på arbeidsmiljøloven var endelig begeret fullt for byrådet. Nå tar Oslo kommune over avfallsinnhentingen fra Veireno med umiddelbar virkning.

 
Groruddalen på «tinget»

Høring om endring av eierseksjonsloven:

Groruddalen på «tinget»

  • Eierseksjonsloven

For å vise politikerne at endringer i eierseksjonsloven er en viktig sak for sameier og enkeltbeboere i Groruddalen møtte mange representanter opp til høringen på Stortinget sist tirsdag.

– Kontantstøtte hindrer integrering

– Kontantstøtte hindrer integrering

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) på Stovner langer ut mot kontantstøtten som han mener hindrer integrering, spesielt i hans bydel. Stovner har nest størst andel av beboere som mottar kontantstøtte i Oslo.

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

  • Bydel Grorud

I Grorud bydel har de i lang tid jobbet systematisk med ungdommer som dropper ut av skolen. Jan Bøhler (Ap) tok med partikollega Jonas Gahr Støre for å møte folkene bak tiltakene – og høre deres bønn om hjelp.

 
Stovner kan få <BR>varmtvannsbasseng

Stovner kan få
varmtvannsbasseng

  • Stovner bad

Det nye badet i Fossumdumpa på Stovner kan bli et varmtvannsbasseng med vannsklie. Spaden skal i jorda i 2019 – om ikke prosessen blir ferdig før.

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!