Næringen vil ikke flytte på seg

Næringen vil ikke flytte på seg

 

Transportselskapene på Alnabruterminalen er i full gang med å bygge nye terminaler på Østlandet for å øke kapasiteten sin, men de har ingen planer om å redusere eller flytte driften vekk fra Alnabru.

Skrevet av:

- Vi har altfor liten plass på Alnabru i dag. På ettermiddagen, når det er størst pågang, står det lange køer. Kapasiteten er sprengt. I dag mangler Alnabruterminalen areal, man overdriver neppe ved å si at den i tillegg er utdatert, sier Bjørn Thorvaldsen, kommunikasjonsrådgiver i Tollpost Globe.

For å lette på trykket er de i gang med å bygge en ny godsterminal på Langhus - sør for Oslo. Den kommer til å bli omtrent like stor som Tollpost Globes terminal på Alnabru. Likevel har ikke selskapet noen planer om å trappe ned driften i dalbunnen.

- Terminalen på Langhus vil fungere som en avlastning for Alnabru.

- Men du sier jo at kapasiteten er sprengt - hvorfor er det uaktuelt å flytte?

- Fordi dette er navet i godstrafikken i Norge. Alnabruterminalen er så innarbeidet og alt går gjennom dette området. Jeg tror det er utenkelig at Alnabruterminalen nedgraderes, sier Thorvaldsen.

 

Mer gods

Beregninger fra Transportøkonomisk Institutt (Tøi) viser at mengden gods i Norge vil doble seg de neste 10 åra. Årsaken er at lommebøkene våre blir feitere.

- Vi lever i et forbrukssamfunn. Desto mer vi kjøper, desto mer gods må fraktes. Så selv om vi bygger ny terminal i Langhus, er det lite sannsynlig at trafikken på Alnabru vil bli redusert. Vi i godsnæringen trenger den plassen vi kan få, sier Thorvaldsen.

Han mener at dagens terminal trenger kraftige utbedringer for å møte den sprengte kapasiteten.

Tall fra Tøi viser også at andelen gods som fraktes på bane går kraftig nedover. Thorvaldsen mener det i liten grad skyldes problemene på Alnabru.

- Jernbane-Norge har et stort etterslep når det gjelder vedlikehold, og det lider vi under. Når vi i tillegg sliter med flom, ras og store snømengder, fører det til «godskrise», forteller han.

 

Vil kjøre tog

Thorvaldsen påpeker at Tollpost Globe kan kjøre så mye av 80 prosent av godset sitt på bane.

- Men når vi møter problemer på jernbanen, blir vi nødt til å bruke trailere. Det er ingen tjent med: Det er mindre miljøvennlig, mindre effektivt og langt mer kostbart, forklarer han.

Einar Spurkeland, kommunikasjonssjef i DB Schenker, forteller at det kan bli aktuelt å tenke nytt, men at terminalen i dalbunnen fortsatt vil være den viktigste.

- Alnabru er vår hovedprioritet, men på grunn av manglende utbyggingsmuligheter må vi vurdere andre alternativer så nær terminalen som mulig. Dette er knutepunktet for godstrafikken, men vi er avhengig av bedre kapasitet enn i dag, sier han.

- I Vestby ønsker dem en giga-terminal velkommen. Hva sier du?

- Det er ikke ønskelig med flere terminaler som alternativ til Alnabru. En spredning vil gi økte kostnader og større miljøutslipp. Vi bør heller modernisere dagens terminal, slik at den blir så effektiv som mulig, mener Spurkeland.

 

Bør være best

- Men er det mulig å utvide på Alnabru?

- Ved å grave ned eller fjerne kraftledninger, vil vi kunne åpne opp et område på størrelse med Ullevaal stadion. Det ville hjulpet mye.

- En avlastning, i for eksempel Vestby, vil vel bidra til mindre aktivitet på Alnabru? - Vi har avlastningsterminaler på Rudshøgda, Drammen, Sandefjord og Fredrikstad, men nå må vi kanskje bygge enda en terminal på Østlandet. Det er en dårlig løsning fordi alt likevel må gå innom Alnabru, noe som vil medføre mer tuntrafikk mellom terminalene, sier Spurkeland og legger til:

- I stedet for å krangle om kapasitet, bør myndighetene sørge for at Norge blir Europas beste og mest effektive på jernbane. Vi kjører godstog fra Alnabru til Narvik på cirka 1600 tonn. Alternativet ville vært å kjøre 30 trailere, illustrerer han.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!