Næringen vil ikke flytte på seg

Næringen vil ikke flytte på seg

 

Transportselskapene på Alnabruterminalen er i full gang med å bygge nye terminaler på Østlandet for å øke kapasiteten sin, men de har ingen planer om å redusere eller flytte driften vekk fra Alnabru.

- Vi har altfor liten plass på Alnabru i dag. På ettermiddagen, når det er størst pågang, står det lange køer. Kapasiteten er sprengt. I dag mangler Alnabruterminalen areal, man overdriver neppe ved å si at den i tillegg er utdatert, sier Bjørn Thorvaldsen, kommunikasjonsrådgiver i Tollpost Globe.

For å lette på trykket er de i gang med å bygge en ny godsterminal på Langhus - sør for Oslo. Den kommer til å bli omtrent like stor som Tollpost Globes terminal på Alnabru. Likevel har ikke selskapet noen planer om å trappe ned driften i dalbunnen.

- Terminalen på Langhus vil fungere som en avlastning for Alnabru.

- Men du sier jo at kapasiteten er sprengt - hvorfor er det uaktuelt å flytte?

- Fordi dette er navet i godstrafikken i Norge. Alnabruterminalen er så innarbeidet og alt går gjennom dette området. Jeg tror det er utenkelig at Alnabruterminalen nedgraderes, sier Thorvaldsen.

 

Mer gods

Beregninger fra Transportøkonomisk Institutt (Tøi) viser at mengden gods i Norge vil doble seg de neste 10 åra. Årsaken er at lommebøkene våre blir feitere.

- Vi lever i et forbrukssamfunn. Desto mer vi kjøper, desto mer gods må fraktes. Så selv om vi bygger ny terminal i Langhus, er det lite sannsynlig at trafikken på Alnabru vil bli redusert. Vi i godsnæringen trenger den plassen vi kan få, sier Thorvaldsen.

Han mener at dagens terminal trenger kraftige utbedringer for å møte den sprengte kapasiteten.

Tall fra Tøi viser også at andelen gods som fraktes på bane går kraftig nedover. Thorvaldsen mener det i liten grad skyldes problemene på Alnabru.

- Jernbane-Norge har et stort etterslep når det gjelder vedlikehold, og det lider vi under. Når vi i tillegg sliter med flom, ras og store snømengder, fører det til «godskrise», forteller han.

 

Vil kjøre tog

Thorvaldsen påpeker at Tollpost Globe kan kjøre så mye av 80 prosent av godset sitt på bane.

- Men når vi møter problemer på jernbanen, blir vi nødt til å bruke trailere. Det er ingen tjent med: Det er mindre miljøvennlig, mindre effektivt og langt mer kostbart, forklarer han.

Einar Spurkeland, kommunikasjonssjef i DB Schenker, forteller at det kan bli aktuelt å tenke nytt, men at terminalen i dalbunnen fortsatt vil være den viktigste.

- Alnabru er vår hovedprioritet, men på grunn av manglende utbyggingsmuligheter må vi vurdere andre alternativer så nær terminalen som mulig. Dette er knutepunktet for godstrafikken, men vi er avhengig av bedre kapasitet enn i dag, sier han.

- I Vestby ønsker dem en giga-terminal velkommen. Hva sier du?

- Det er ikke ønskelig med flere terminaler som alternativ til Alnabru. En spredning vil gi økte kostnader og større miljøutslipp. Vi bør heller modernisere dagens terminal, slik at den blir så effektiv som mulig, mener Spurkeland.

 

Bør være best

- Men er det mulig å utvide på Alnabru?

- Ved å grave ned eller fjerne kraftledninger, vil vi kunne åpne opp et område på størrelse med Ullevaal stadion. Det ville hjulpet mye.

- En avlastning, i for eksempel Vestby, vil vel bidra til mindre aktivitet på Alnabru? - Vi har avlastningsterminaler på Rudshøgda, Drammen, Sandefjord og Fredrikstad, men nå må vi kanskje bygge enda en terminal på Østlandet. Det er en dårlig løsning fordi alt likevel må gå innom Alnabru, noe som vil medføre mer tuntrafikk mellom terminalene, sier Spurkeland og legger til:

- I stedet for å krangle om kapasitet, bør myndighetene sørge for at Norge blir Europas beste og mest effektive på jernbane. Vi kjører godstog fra Alnabru til Narvik på cirka 1600 tonn. Alternativet ville vært å kjøre 30 trailere, illustrerer han.

Siste nytt i Nyheter

Sikres ikke lenger mot bot

Sikres ikke lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

 
Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

Ser til Kuben for inspirasjon

Ser til Kuben for inspirasjon

  • Kuben

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) er opptatt av å gi Norge flere bein å stå på enn bare olje- og gassektoren. Derfor besøkte hun Kuben yrkesarena for å lære mer om teknologilinja.

Skviser ut spekulantene

Skviser ut spekulantene

  • Næring

Å investere i en bolig for den er ferdig bygd, for å enten selge den videre eller leie den ut, er et økende fenomen i Oslo. Nå har OBOS satt ned et forbud på praksisen.

 
Feide om strategisk plan

Feide om strategisk plan

  • Alna BU

Ap mener Høyre ikke setter seg godt nok inn i politikken når det kommer til en strategisk plan for Bydel Alna. Høyre kontrer med at Ap har et markeringsbehov.

Vil bygge 650 boliger

Karihaugen boligprosjekt:

Vil bygge 650 boliger

  • Boligbygging

Det var flere år siden aksjonær Esben Sondre Svalastog så potensialet for å bygge boliger i Karihaugveien 22. Nå har han et håp om å sette spaden i jorda allerede neste år.

En død person <BR>funnet på gangvei

En død person
funnet på gangvei

  • politi

Politiet fikk i dag tidlig melding om at en død person var funnet på gangstien mellom Økernveien og Økernhjemmet i Bjerke bydel.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!