Næringen vil ikke flytte på seg

Næringen vil ikke flytte på seg

 

Transportselskapene på Alnabruterminalen er i full gang med å bygge nye terminaler på Østlandet for å øke kapasiteten sin, men de har ingen planer om å redusere eller flytte driften vekk fra Alnabru.

Skrevet av:

- Vi har altfor liten plass på Alnabru i dag. På ettermiddagen, når det er størst pågang, står det lange køer. Kapasiteten er sprengt. I dag mangler Alnabruterminalen areal, man overdriver neppe ved å si at den i tillegg er utdatert, sier Bjørn Thorvaldsen, kommunikasjonsrådgiver i Tollpost Globe.

For å lette på trykket er de i gang med å bygge en ny godsterminal på Langhus - sør for Oslo. Den kommer til å bli omtrent like stor som Tollpost Globes terminal på Alnabru. Likevel har ikke selskapet noen planer om å trappe ned driften i dalbunnen.

- Terminalen på Langhus vil fungere som en avlastning for Alnabru.

- Men du sier jo at kapasiteten er sprengt - hvorfor er det uaktuelt å flytte?

- Fordi dette er navet i godstrafikken i Norge. Alnabruterminalen er så innarbeidet og alt går gjennom dette området. Jeg tror det er utenkelig at Alnabruterminalen nedgraderes, sier Thorvaldsen.

 

Mer gods

Beregninger fra Transportøkonomisk Institutt (Tøi) viser at mengden gods i Norge vil doble seg de neste 10 åra. Årsaken er at lommebøkene våre blir feitere.

- Vi lever i et forbrukssamfunn. Desto mer vi kjøper, desto mer gods må fraktes. Så selv om vi bygger ny terminal i Langhus, er det lite sannsynlig at trafikken på Alnabru vil bli redusert. Vi i godsnæringen trenger den plassen vi kan få, sier Thorvaldsen.

Han mener at dagens terminal trenger kraftige utbedringer for å møte den sprengte kapasiteten.

Tall fra Tøi viser også at andelen gods som fraktes på bane går kraftig nedover. Thorvaldsen mener det i liten grad skyldes problemene på Alnabru.

- Jernbane-Norge har et stort etterslep når det gjelder vedlikehold, og det lider vi under. Når vi i tillegg sliter med flom, ras og store snømengder, fører det til «godskrise», forteller han.

 

Vil kjøre tog

Thorvaldsen påpeker at Tollpost Globe kan kjøre så mye av 80 prosent av godset sitt på bane.

- Men når vi møter problemer på jernbanen, blir vi nødt til å bruke trailere. Det er ingen tjent med: Det er mindre miljøvennlig, mindre effektivt og langt mer kostbart, forklarer han.

Einar Spurkeland, kommunikasjonssjef i DB Schenker, forteller at det kan bli aktuelt å tenke nytt, men at terminalen i dalbunnen fortsatt vil være den viktigste.

- Alnabru er vår hovedprioritet, men på grunn av manglende utbyggingsmuligheter må vi vurdere andre alternativer så nær terminalen som mulig. Dette er knutepunktet for godstrafikken, men vi er avhengig av bedre kapasitet enn i dag, sier han.

- I Vestby ønsker dem en giga-terminal velkommen. Hva sier du?

- Det er ikke ønskelig med flere terminaler som alternativ til Alnabru. En spredning vil gi økte kostnader og større miljøutslipp. Vi bør heller modernisere dagens terminal, slik at den blir så effektiv som mulig, mener Spurkeland.

 

Bør være best

- Men er det mulig å utvide på Alnabru?

- Ved å grave ned eller fjerne kraftledninger, vil vi kunne åpne opp et område på størrelse med Ullevaal stadion. Det ville hjulpet mye.

- En avlastning, i for eksempel Vestby, vil vel bidra til mindre aktivitet på Alnabru? - Vi har avlastningsterminaler på Rudshøgda, Drammen, Sandefjord og Fredrikstad, men nå må vi kanskje bygge enda en terminal på Østlandet. Det er en dårlig løsning fordi alt likevel må gå innom Alnabru, noe som vil medføre mer tuntrafikk mellom terminalene, sier Spurkeland og legger til:

- I stedet for å krangle om kapasitet, bør myndighetene sørge for at Norge blir Europas beste og mest effektive på jernbane. Vi kjører godstog fra Alnabru til Narvik på cirka 1600 tonn. Alternativet ville vært å kjøre 30 trailere, illustrerer han.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!