Næringen vil ikke flytte på seg

Næringen vil ikke flytte på seg

 

Transportselskapene på Alnabruterminalen er i full gang med å bygge nye terminaler på Østlandet for å øke kapasiteten sin, men de har ingen planer om å redusere eller flytte driften vekk fra Alnabru.

Skrevet av:

- Vi har altfor liten plass på Alnabru i dag. På ettermiddagen, når det er størst pågang, står det lange køer. Kapasiteten er sprengt. I dag mangler Alnabruterminalen areal, man overdriver neppe ved å si at den i tillegg er utdatert, sier Bjørn Thorvaldsen, kommunikasjonsrådgiver i Tollpost Globe.

For å lette på trykket er de i gang med å bygge en ny godsterminal på Langhus - sør for Oslo. Den kommer til å bli omtrent like stor som Tollpost Globes terminal på Alnabru. Likevel har ikke selskapet noen planer om å trappe ned driften i dalbunnen.

- Terminalen på Langhus vil fungere som en avlastning for Alnabru.

- Men du sier jo at kapasiteten er sprengt - hvorfor er det uaktuelt å flytte?

- Fordi dette er navet i godstrafikken i Norge. Alnabruterminalen er så innarbeidet og alt går gjennom dette området. Jeg tror det er utenkelig at Alnabruterminalen nedgraderes, sier Thorvaldsen.

 

Mer gods

Beregninger fra Transportøkonomisk Institutt (Tøi) viser at mengden gods i Norge vil doble seg de neste 10 åra. Årsaken er at lommebøkene våre blir feitere.

- Vi lever i et forbrukssamfunn. Desto mer vi kjøper, desto mer gods må fraktes. Så selv om vi bygger ny terminal i Langhus, er det lite sannsynlig at trafikken på Alnabru vil bli redusert. Vi i godsnæringen trenger den plassen vi kan få, sier Thorvaldsen.

Han mener at dagens terminal trenger kraftige utbedringer for å møte den sprengte kapasiteten.

Tall fra Tøi viser også at andelen gods som fraktes på bane går kraftig nedover. Thorvaldsen mener det i liten grad skyldes problemene på Alnabru.

- Jernbane-Norge har et stort etterslep når det gjelder vedlikehold, og det lider vi under. Når vi i tillegg sliter med flom, ras og store snømengder, fører det til «godskrise», forteller han.

 

Vil kjøre tog

Thorvaldsen påpeker at Tollpost Globe kan kjøre så mye av 80 prosent av godset sitt på bane.

- Men når vi møter problemer på jernbanen, blir vi nødt til å bruke trailere. Det er ingen tjent med: Det er mindre miljøvennlig, mindre effektivt og langt mer kostbart, forklarer han.

Einar Spurkeland, kommunikasjonssjef i DB Schenker, forteller at det kan bli aktuelt å tenke nytt, men at terminalen i dalbunnen fortsatt vil være den viktigste.

- Alnabru er vår hovedprioritet, men på grunn av manglende utbyggingsmuligheter må vi vurdere andre alternativer så nær terminalen som mulig. Dette er knutepunktet for godstrafikken, men vi er avhengig av bedre kapasitet enn i dag, sier han.

- I Vestby ønsker dem en giga-terminal velkommen. Hva sier du?

- Det er ikke ønskelig med flere terminaler som alternativ til Alnabru. En spredning vil gi økte kostnader og større miljøutslipp. Vi bør heller modernisere dagens terminal, slik at den blir så effektiv som mulig, mener Spurkeland.

 

Bør være best

- Men er det mulig å utvide på Alnabru?

- Ved å grave ned eller fjerne kraftledninger, vil vi kunne åpne opp et område på størrelse med Ullevaal stadion. Det ville hjulpet mye.

- En avlastning, i for eksempel Vestby, vil vel bidra til mindre aktivitet på Alnabru? - Vi har avlastningsterminaler på Rudshøgda, Drammen, Sandefjord og Fredrikstad, men nå må vi kanskje bygge enda en terminal på Østlandet. Det er en dårlig løsning fordi alt likevel må gå innom Alnabru, noe som vil medføre mer tuntrafikk mellom terminalene, sier Spurkeland og legger til:

- I stedet for å krangle om kapasitet, bør myndighetene sørge for at Norge blir Europas beste og mest effektive på jernbane. Vi kjører godstog fra Alnabru til Narvik på cirka 1600 tonn. Alternativet ville vært å kjøre 30 trailere, illustrerer han.

Siste nytt i Nyheter

– Det er dette som <BR>skaper lokalsamfunn

Kronprinsparet på turné i Bjerke bydel:

– Det er dette som
skaper lokalsamfunn

  • Kronprinsparet

Kronprins Haakon og kronprinsesse Mette-Marit besøkte Bjerke bydel og fikk være med på flere av aktivitetene. Blant annet lærte kronprinsessen å sjonglere av Nysirkus på Veitvet og fikk møte over tusen aktive barn og unge på Isdammen.

Er det sommer, <BR>vår eller påske?

Er det sommer,
vår eller påske?

  • Sommer

Det er ikke lenge siden det snødde, men i helgen kom sommeren så å si over natta. Turen gikk til Steinbruvann for en liten stemningsrapport.

Annonse: Grorud Senter
Den nye møteplassen

Grorud Senter

Den nye møteplassen

  • Grorud senter

Om ikke lenge er Grorud Senter ferdig oppusset, med nye butikker, nye fasader og ikke minst et nytt bakeri og en sushirestaurant.

 
Byutviklings-status i Groruddalen

Årsmøte Groruddalen Miljøforum

Byutviklings-status
i Groruddalen

  • miljø

Tirsdag 28. mars skal Groruddalen Miljøforum ha sitt årsmøte. Det blir utdeling av hederspris, samt et blikk på byutviklingen i Groruddalen fremover.

Maks sikkerhet

Brukere av trygghetsalarm får røykvarsler:

Maks sikkerhet

  • Bydel Stovner

Bydelsutvalget i Bydel Stovner har bestemt at alle som får innvilget trygghetsalarm får installasjon av røykvarsel på kjøpet. Dette viser bydelens digitale satsing.

Tar standpunkt mot hatkriminalitet

Markerte den internasjonale dagen mot rasisme

Tar standpunkt mot hatkriminalitet

  • Rasisme

Byråd Geir Lippestad (Ap) vil ha et tydelig perspektiv i kampen mot rasisme og diskriminering. Ifølge politiet finnes det store mørketall innenfor hatkriminalitet.

 
Sterkt om overgrep

Foredrag på Vestli skole:

Sterkt om overgrep

  • Foredrag

Det var mange følelser og mye lærdom på Vestli skole da FAU hadde invitert Annett Berntsberg Eck. Hun fortalte sin historie og ga flere gode tips.

Tar barnas helse på alvor

Barnas kosthold og
bevegelse på alvor

  • Barn

Barnehagematen.no leverer varm og hjemmelaget mat som er spiseklar til barnehager, skoler og aktivitetsskoler. Nå har de ansatt en lokalkjent person i Groruddalen som skal passe på at alt går som det skal.

– Det ligger mye kraft her

Het debatt om østkantungdom:

– Det ligger mye kraft her

  • Østkantungdom

Ordfører Marianne Borgen (SV) ville møte ungdom på Haugenstua for å snakke om hvordan de føler det rundt debatten om Groruddals-ungdom som har blusset opp i det siste. Hun mener det er viktig å skape et nyansert bilde.

 
– Fakta har makta

Ung medvirkning i Bydel Grorud:

– Fakta har makta

  • UngMed

Årets UngMed ble arrangert for fjerde gang med paneldebatt, byrådsleder, varaordfører og ordfører. 1200 engasjerte ungdommer har deltatt i prosessen - som belyser den siste tids debatt om østkantungdom. Byrådslederen roser ungdommens politiske engasjement.

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Skole + kultur + idrett = sant

Skolebehovsplanen 2018-2027:

Skole + kultur + idrett = sant

  • Skolebehovsplan

Den store nyheten for den nye skolebehovsplanen er ny skole på Voldsløkka med idrett og kultur i mente. Men det skal ikke stå stille i Groruddalen - og planen er å gjøre skolene enda mer til lokale knutepunkt.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!