Næringen vil ikke flytte på seg

Næringen vil ikke flytte på seg

 

Transportselskapene på Alnabruterminalen er i full gang med å bygge nye terminaler på Østlandet for å øke kapasiteten sin, men de har ingen planer om å redusere eller flytte driften vekk fra Alnabru.

Skrevet av:

- Vi har altfor liten plass på Alnabru i dag. På ettermiddagen, når det er størst pågang, står det lange køer. Kapasiteten er sprengt. I dag mangler Alnabruterminalen areal, man overdriver neppe ved å si at den i tillegg er utdatert, sier Bjørn Thorvaldsen, kommunikasjonsrådgiver i Tollpost Globe.

For å lette på trykket er de i gang med å bygge en ny godsterminal på Langhus - sør for Oslo. Den kommer til å bli omtrent like stor som Tollpost Globes terminal på Alnabru. Likevel har ikke selskapet noen planer om å trappe ned driften i dalbunnen.

- Terminalen på Langhus vil fungere som en avlastning for Alnabru.

- Men du sier jo at kapasiteten er sprengt - hvorfor er det uaktuelt å flytte?

- Fordi dette er navet i godstrafikken i Norge. Alnabruterminalen er så innarbeidet og alt går gjennom dette området. Jeg tror det er utenkelig at Alnabruterminalen nedgraderes, sier Thorvaldsen.

 

Mer gods

Beregninger fra Transportøkonomisk Institutt (Tøi) viser at mengden gods i Norge vil doble seg de neste 10 åra. Årsaken er at lommebøkene våre blir feitere.

- Vi lever i et forbrukssamfunn. Desto mer vi kjøper, desto mer gods må fraktes. Så selv om vi bygger ny terminal i Langhus, er det lite sannsynlig at trafikken på Alnabru vil bli redusert. Vi i godsnæringen trenger den plassen vi kan få, sier Thorvaldsen.

Han mener at dagens terminal trenger kraftige utbedringer for å møte den sprengte kapasiteten.

Tall fra Tøi viser også at andelen gods som fraktes på bane går kraftig nedover. Thorvaldsen mener det i liten grad skyldes problemene på Alnabru.

- Jernbane-Norge har et stort etterslep når det gjelder vedlikehold, og det lider vi under. Når vi i tillegg sliter med flom, ras og store snømengder, fører det til «godskrise», forteller han.

 

Vil kjøre tog

Thorvaldsen påpeker at Tollpost Globe kan kjøre så mye av 80 prosent av godset sitt på bane.

- Men når vi møter problemer på jernbanen, blir vi nødt til å bruke trailere. Det er ingen tjent med: Det er mindre miljøvennlig, mindre effektivt og langt mer kostbart, forklarer han.

Einar Spurkeland, kommunikasjonssjef i DB Schenker, forteller at det kan bli aktuelt å tenke nytt, men at terminalen i dalbunnen fortsatt vil være den viktigste.

- Alnabru er vår hovedprioritet, men på grunn av manglende utbyggingsmuligheter må vi vurdere andre alternativer så nær terminalen som mulig. Dette er knutepunktet for godstrafikken, men vi er avhengig av bedre kapasitet enn i dag, sier han.

- I Vestby ønsker dem en giga-terminal velkommen. Hva sier du?

- Det er ikke ønskelig med flere terminaler som alternativ til Alnabru. En spredning vil gi økte kostnader og større miljøutslipp. Vi bør heller modernisere dagens terminal, slik at den blir så effektiv som mulig, mener Spurkeland.

 

Bør være best

- Men er det mulig å utvide på Alnabru?

- Ved å grave ned eller fjerne kraftledninger, vil vi kunne åpne opp et område på størrelse med Ullevaal stadion. Det ville hjulpet mye.

- En avlastning, i for eksempel Vestby, vil vel bidra til mindre aktivitet på Alnabru? - Vi har avlastningsterminaler på Rudshøgda, Drammen, Sandefjord og Fredrikstad, men nå må vi kanskje bygge enda en terminal på Østlandet. Det er en dårlig løsning fordi alt likevel må gå innom Alnabru, noe som vil medføre mer tuntrafikk mellom terminalene, sier Spurkeland og legger til:

- I stedet for å krangle om kapasitet, bør myndighetene sørge for at Norge blir Europas beste og mest effektive på jernbane. Vi kjører godstog fra Alnabru til Narvik på cirka 1600 tonn. Alternativet ville vært å kjøre 30 trailere, illustrerer han.

Siste nytt i Nyheter

...vent med applausen

Ja til storbylegevakta på Aker

...vent med applausen

  • Aker sykehus

Styret i Oslo Universitetssykehus er helt enige med Oslo kommune; storbylegevakta skal etableres på Aker sykehus. Det skal oppføres som et nytt bygg innen 2021. Men skepsisen om prislapp og tidsaspekt har ennå ikke lagt seg.

– Det dummeste jeg har hørt

– Det dummeste jeg har hørt

  • politihøgskolen

Raymond Johansen (Ap) er mildt sagt opprørt etter Venstre-toppens argumenter om politihøgskolen. Han holder Venstre og Elvestuen som ansvarlig dersom skolen flyttes ut av Oslo.

Tar igjen opp kampen for politihøgskolen til Groruddalen

Kampen om politihøgskolen

  • politihøgskolen

Regjeringen skapte debatt da det kom fram at de ønsker å flytte statlige arbeidsplasser ut av Oslo og politihøgskolen står høyt på lista. Ola Elvestuen (V) gjentar likevel ordene han selv brukte i valgkampen i 2011; få politihøgskolen til Groruddalen. Selv om utflyttings-lista er et kompromiss mello...

 
Raser mot uforutsigbar eiendomsskatt

– Useriøst!

  • Eiendomsskatt

Næringen selv er ikke videre fornøyd med byrådets planer om eiendomsskatt på næringsbygg, verk og bruk. Nina Solli i NHO Oslo og Akershus kaller prosessen for å finne eiendomsverdien for useriøs.

Nå skal også næringen punge ut

Eiendomsskatten øker mest på østkanten i 2017

Nå skal også næringen punge ut

  • Eiendomsskatt

Oslo kommune vil få inn tre ganger så mye eiendomsskatt i 2017 enn budsjettert. Grunnen er at næringseiendommer i år skal beskattes. Finansbyråd Robert Steen (Ap) tror ikke det vil ha en effekt for utbygging i Groruddalen fremover.

Kommunen tar over Oslo-søppelet

Kommunen tar over Oslo-søppelet

  • Oslo kommune

Etter månedsvis med manglende søppelhenting og anmeldte brudd på arbeidsmiljøloven var endelig begeret fullt for byrådet. Nå tar Oslo kommune over avfallsinnhentingen fra Veireno med umiddelbar virkning.

 
Groruddalen på «tinget»

Høring om endring av eierseksjonsloven:

Groruddalen på «tinget»

  • Eierseksjonsloven

For å vise politikerne at endringer i eierseksjonsloven er en viktig sak for sameier og enkeltbeboere i Groruddalen møtte mange representanter opp til høringen på Stortinget sist tirsdag.

– Kontantstøtte hindrer integrering

– Kontantstøtte hindrer integrering

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) på Stovner langer ut mot kontantstøtten som han mener hindrer integrering, spesielt i hans bydel. Stovner har nest størst andel av beboere som mottar kontantstøtte i Oslo.

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

  • Bydel Grorud

I Grorud bydel har de i lang tid jobbet systematisk med ungdommer som dropper ut av skolen. Jan Bøhler (Ap) tok med partikollega Jonas Gahr Støre for å møte folkene bak tiltakene – og høre deres bønn om hjelp.

 
Stovner kan få <BR>varmtvannsbasseng

Stovner kan få
varmtvannsbasseng

  • Stovner bad

Det nye badet i Fossumdumpa på Stovner kan bli et varmtvannsbasseng med vannsklie. Spaden skal i jorda i 2019 – om ikke prosessen blir ferdig før.

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!