ANNONSE

Nærmer seg gradvis slutten

Nærmer seg gradvis slutten

 

Veiprosjektet Ring 3 Ulven - Sinsen skal være ferdig i 2014, og Statens vegvesen inviterte beboere og andre interesserte til apen dag med omvisning i Lørentunnelen.

Akers Avis Groruddalen har tidligere skrevet om veiprosjektet, som er beregnet a koste 3,8 milliarder kroner. Prosjektet har som mal a bedre miljø, øke trafikksikkerheten og tilrettelegge for byutvikling. Bade Økerntunnelen og Lørentunnelen skal tas i bruk neste ar, og prosjektleder Mary- Ann Breisnes kan fortelle at alt gar na etter planen.

- Vi er a jour med fremdriftsplanen, og gleder oss til det er helt ferdig. Det kommer til a bli en ny hverdag for alle, med mindre støy og bedre trafikkomlegging, sier hun.

Pa apen dag kunne de som ville fa en guidet tur i Lørentunnelen, som ferdigstilles først.

- Dette er en dag for naboer og beboere her, sier hun.

Apnes etappevis

Begge tunnelene skal apne etap- pevis med jevne mellomrom, og Lørentunnelen er først ut.

- Det første løpet i Lørentunnelen apner sommeren 2013. Jeg regner med at Økerntunnelen og resten apner pa senhøsten, rundt november neste ar, forteller byggeleder Ove Gripstad.

Publikum fikk være med ned i det første løpet, og se hvordan det kommer til a se ut nede i tunnelen. Det første man fikk se var fire store vifter, der partikler fra tunnelen skal suges inn.

- Der hvor viftene star vil det bli full storm, sier Gripstad.

Omfattende prosjekt

Veien vil bli regulert til 70 kilometer i timen, og det vil bli gjort tiltak for a dempe forurensing i omradene rundt.

- Vi kommer til a sette ut partikkelmalere i næromradet, sier han.

Som en del av prosjektet, stod Økern T-banestasjon ferdig i fjor sommer. Det har blitt til en 232 meter lang T-baneperrong med to plattformer pa 166 meter hver. Kommunikasjonsradgiver i Statens vegvesen, Merete Ulvund, tror mange er interesserte i utviklingen av hele prosjektet.

- Det er gøy a se slutten pa et prosjekt som berører sapass mange. Det er nok morsomt for folk a fa lov til a ta en titt pa arbeidet i tunnelen, sa de selv kan være med pa utviklingen, sier hun.

Spennende a se

Ragnhild Bardsen bor pa Løren med de to døtrene Matilde (7) og Andrea (2). Hun synes det er veldig greit at prosjektet snart ferdigstilles, og at de kan komme å se hvor langt de er på vei.

- Jeg har aldri gatt i en tunnel før, sa det er spennende. Vi er her for egen interesse fordi vi bor i nærheten, og jeg er spent pa a se om de opprinnelige planene om en miljøgate vil bli oppfylt, sier hun.

Datteren Matilde er ogsa spent.

- Det er kult at vi kan se hvordan tunnelen ser ut, jeg har aldri gatt i en jeg heller.

Siste nytt i Nyheter

- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

ANNONSE
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

 
Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
ANNONSE