Negativ til miljøfartsgrense-forslag

Negativ til miljøfartsgrense-forslag

 

Samferdselsdepartementet vil ha miljøfartsgrense i vinter også. De foreslår at du kan få bot, men ikke prikker eller inndratt førerkort om du kjører for fort. Det synes NAF lite om.

Tekst:

Publisert:

 I høringsforslaget fra Samferdelsdepartementet ligger det an til å bli en hybridløsning. Du kan få bot, men du mister ikke lappen og blir heller ikke ilagt prikker med mindre du overskrider den opprinnelige fartsgrensen på strekningen.

NAF og kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal rister på hodet over forslaget.

-  Vi synes dette vitner om at de ikke har tro på miljøfartsgrenser. En slik hybridvariant med virker veldig rotete, sier hun til Akers Avis Groruddalen.

Sagedal mener at en fartsgrense skal være en fartsgrense, og at det bør håndheves likt.

-  Det fremstår som en «halvviktig» fartsgrense. Det ikke noe poeng i å senke trafikken unødvendig, konstaterer hun.

I Groruddalen er har det brukt å være miljøfartsgrense på Riksvei 4 mellom Sinsen og Grorud og på Ring 3.

Mindre støv

Høringsforslaget fra Samferdselsdepartementet går inn for en endring i Vegtrafikkloven der det slås fast at lavere fartsgrense kan fastsettes av hensyn til miljøet.

- Ambisjonen vår er å ta dette i bruk i allerede i vinter, sier Lars Erik Bartnes (Sp), statssekretær i Samferdselsdepartementet til VG.

Argumentet for miljøfartsgrensene er at lavere hastighet vil medføre mindre svevetøv på de kaldeste dagene om vinteren.

- Vi har ingen ting i mot miljøfartsgrenser, men det er ikke noe poeng i å sette ned farten når det kun er fåtall dager i året det faktisk er nødvendig med nedsatt hastighet, sier Sagedal.

NAF mener den beste løsningen vil være å innføre elektroniske variable skilt.

 

Variable skilt

-  Jeg mener staten bør bruke ressurser på et variabelt system. Dette har vi på E18 og i enkelte tunneler, og derfor vet vi at det fungerer. På denne måten vil bilistene også beholde respekten for fartsgrensen, sier Sagedal.

Kommunikasjonssjefen opplever at saken har blitt et prinsipp.

-  De nekter å gi seg på dette, og det virker som de skal gjennomføre miljøfartsgrenser uansett hva.

For et år siden uttalte politioverbetjent Knut Nysæter følgende til Akers Avis Groruddalen:

-  Vi bøtelegger ikke i forhold til miljøfartsgrensa. Den er til for å redusere sevetøv, men det har ingenting med trafikksikkerhet å gjøre.

 

70 gjelder

I desember 2011 fastslo borgarting lagmannsrett at det er lov til å bryte miljøfartsgrensen. En mann som kjørte i 100 km/t ble kun bøtelagt for hastigheten over 80 km/t som var den normale fartsgrensen.

I februar bestemte daværende samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) at miljøsonene skulle erstattes 70 kilometer i timen fast. 

Da varslet hun samtidig at miljøfartsgrensene skulle innføres innen 1. november og at politiet da skulle være trygge på regelverket tilknyttet miljøfartsgrensene.

Det nye forslaget skal være ute på høring fram til 22. november. 

Siste nytt i Nyheter

Blir et pilotsykehjem

Flytteprosessen fra Lindeberg sykehjem er over.

Tradisjonsrik frokost 1. mai

Bjerke SV inviterer nok en gang til frokost på arbeidernes dag førstkommende mandag.

 
Vil ha kasino på Bjerkebanen

Bjerke Frp har besluttet å ta med bygging av kasino på Bjerke travbane i sitt lokalpartiprogram, selv om det pr. i dag er ulovlig.

Oslo kommune kjøper opp Hafslund

Oslo kommune har kjøpt Hafslunds strømnett og kraftproduksjon. Raymond Johansen (Ap) kaller det for den største krafttransaksjonen gjennomført i Norge noensinne.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.