Bystyret med klar melding:

– Nei til bussdepot på Ellingsrud

– Nei til bussdepot på Ellingsrud

BYSTYRET SIER NEI: Oslo bystyre anbefaler Lørenskog kommunestyre å stoppe Norgesbuss planer om å bygge et bussdepot ved Østmarka på Ellingsrud.

Med et samlet Oslo bystyre i ryggen sender byrådet et brev til Lørenskog kommune der de argumenterer for at Norgesbuss ikke bør få tillatelse til å bygge bussdepot ved Østmarka på Ellingsrud.

Skrevet av:

–  Det er helt riktig at Oslo tar part i bussdepot-saken på Ellingsrud. Dette angår våre innbyggere og da må vi engasjere oss, sier Abdullah Alsabeehg, Arbeiderpartiets fraksjonsleder i miljø- og samferdselskomiteen.

Det var Ap som fremmet forslaget i komiteen. Byrådspartiene Høyre, Venstre og KrF var i begynnelsen skeptiske til å mene noe om politikken i Lørenskog kommune, men til slutt sto en samlet komité bak Aps forslag.

Dermed sender byrådet et brev til kommunestyret i Lørenskog der de tar sterkt til orde for at Norgesbuss ikke bør få lov til å bygge et bussdepot på Ellingsrud ved Østmarka. Fra før har rådmannen i Lørenskog anbefalt kommunestyret å bruke eiendommen i Gamleveien 1 til boligutvikling - ikke bussdepot. Dermed tyder alt på at Norgesbuss må se seg om etter andre alternativer. Saken avgjøres i kommunestyret på onsdag.

Har slitt nok

Saken startet like før jul da Norgesbuss vant anbudsrunden om retten til å kjøre bussrutene i Groruddalen til fordel for Unibuss. Gamleveien 1, som ligger i Lørenskog kommune - like ved Ellingsrud gård og Østmarka, ble raskt pekt ut som en egnet tomt for bussparkering. Unibuss nye depot i Brubakkveien var også et alternativ, men dette ble for dyrt for Norgesbuss. Ruter, som holdt anbudsrunden, hadde ikke lagt noen føringer for hvilket depot som skulle brukes. Dermed måtte busselskapet straks som et eiendomsselskap.

Forslaget om å bruke Gamleveien 1 har vakt stor motstand på begge sider av bygrensa. I søknaden fra Norgesbuss til Lørenskog kommune står det at Karolinerveien på Ellingsrud skal være innfartsvei til depotet.

–  Dette er enkelt og greit: Ellingsrud har i mange år hatt altfor stor belastning knyttet til tungtransport. Den foreslåtte tomta ligger dessuten midt i en idrettspark. Da er det ikke forenlig å ha et bussdepot her, sier Alsabeehg.

Forstår naboene

Leder av miljø- og samferdselskomiteen, Marianne Borgen (H), er enig i det.

–  Allerede da anbudet gikk ut burde spørsmålet om parkering vært klarert. Vi er klare og tydelige på at Ellingsrud bør vernes mot denne typen virksomhet. Et bussdepot vil øke belastningen for naboene og gjøre nærmiljøet mindre trygt å ferdes i, sier hun.

Frps Carl I. Hagen forstår bekymringen til nærmiljøet og derfor stiller han seg bak anbefalingen om å ikke etablere bussdepotet.

–  Historikken her taler for seg selv. Jeg forstår at naboene er lei av situasjonen de har levd i, og da må vi som folkevalgte ta deres parti, sier han.

Buss-dilemma

Byråd for miljø- og samferdsel, Venstres Guri Melby, sier at partiet først var skeptisk til å gå inn i en sak som behandles av et annet politisk organ.

–  Samtidig vet vi at Oslo trenger flere steder der bussser kan parkeres. Alle er positive til mer kollektivtrafikk, men «ingen» vil ha slik virksomhet i sitt nabolag. Det er et dilemma, sier Melby.

–  Er du for bussdepot på Ellingsrud?

–  Nei - jeg er helt enig i vedtaket som ble gjort. Ellingsrud har tatt sin andel av Oslos trafikkbelastning. Da ville dette vært et skritt i feil retning, sier hun.

Byråden innrømmer at saken kunne vært håndtert bedre.

–  Det vi aller helst ønsker er å klarere spørsmålet om parkering før anbudet går ut, men her var det noen vanskelige omstendigheter som vanskeliggjorde det. Det har vi lært av, avslutter Melby.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!