ANNONSE

Bystyret med klar melding:

– Nei til bussdepot på Ellingsrud

– Nei til bussdepot på Ellingsrud

BYSTYRET SIER NEI: Oslo bystyre anbefaler Lørenskog kommunestyre å stoppe Norgesbuss planer om å bygge et bussdepot ved Østmarka på Ellingsrud.

Med et samlet Oslo bystyre i ryggen sender byrådet et brev til Lørenskog kommune der de argumenterer for at Norgesbuss ikke bør få tillatelse til å bygge bussdepot ved Østmarka på Ellingsrud.

Tekst:

Publisert:

Se bildet større

ET DILEMMA: Byråd Guri Melby synes bussdepot-sakene er vanskelige: Ingen vil ha dem, men alle vil ha flere busser. Hun er imidlertid enig i at Ellingsrud bør skjermes.

–  Det er helt riktig at Oslo tar part i bussdepot-saken på Ellingsrud. Dette angår våre innbyggere og da må vi engasjere oss, sier Abdullah Alsabeehg, Arbeiderpartiets fraksjonsleder i miljø- og samferdselskomiteen.

Det var Ap som fremmet forslaget i komiteen. Byrådspartiene Høyre, Venstre og KrF var i begynnelsen skeptiske til å mene noe om politikken i Lørenskog kommune, men til slutt sto en samlet komité bak Aps forslag.

Dermed sender byrådet et brev til kommunestyret i Lørenskog der de tar sterkt til orde for at Norgesbuss ikke bør få lov til å bygge et bussdepot på Ellingsrud ved Østmarka. Fra før har rådmannen i Lørenskog anbefalt kommunestyret å bruke eiendommen i Gamleveien 1 til boligutvikling - ikke bussdepot. Dermed tyder alt på at Norgesbuss må se seg om etter andre alternativer. Saken avgjøres i kommunestyret på onsdag.

Har slitt nok

Saken startet like før jul da Norgesbuss vant anbudsrunden om retten til å kjøre bussrutene i Groruddalen til fordel for Unibuss. Gamleveien 1, som ligger i Lørenskog kommune - like ved Ellingsrud gård og Østmarka, ble raskt pekt ut som en egnet tomt for bussparkering. Unibuss nye depot i Brubakkveien var også et alternativ, men dette ble for dyrt for Norgesbuss. Ruter, som holdt anbudsrunden, hadde ikke lagt noen føringer for hvilket depot som skulle brukes. Dermed måtte busselskapet straks som et eiendomsselskap.

Forslaget om å bruke Gamleveien 1 har vakt stor motstand på begge sider av bygrensa. I søknaden fra Norgesbuss til Lørenskog kommune står det at Karolinerveien på Ellingsrud skal være innfartsvei til depotet.

–  Dette er enkelt og greit: Ellingsrud har i mange år hatt altfor stor belastning knyttet til tungtransport. Den foreslåtte tomta ligger dessuten midt i en idrettspark. Da er det ikke forenlig å ha et bussdepot her, sier Alsabeehg.

Forstår naboene

Leder av miljø- og samferdselskomiteen, Marianne Borgen (H), er enig i det.

–  Allerede da anbudet gikk ut burde spørsmålet om parkering vært klarert. Vi er klare og tydelige på at Ellingsrud bør vernes mot denne typen virksomhet. Et bussdepot vil øke belastningen for naboene og gjøre nærmiljøet mindre trygt å ferdes i, sier hun.

Frps Carl I. Hagen forstår bekymringen til nærmiljøet og derfor stiller han seg bak anbefalingen om å ikke etablere bussdepotet.

–  Historikken her taler for seg selv. Jeg forstår at naboene er lei av situasjonen de har levd i, og da må vi som folkevalgte ta deres parti, sier han.

Buss-dilemma

Byråd for miljø- og samferdsel, Venstres Guri Melby, sier at partiet først var skeptisk til å gå inn i en sak som behandles av et annet politisk organ.

–  Samtidig vet vi at Oslo trenger flere steder der bussser kan parkeres. Alle er positive til mer kollektivtrafikk, men «ingen» vil ha slik virksomhet i sitt nabolag. Det er et dilemma, sier Melby.

–  Er du for bussdepot på Ellingsrud?

–  Nei - jeg er helt enig i vedtaket som ble gjort. Ellingsrud har tatt sin andel av Oslos trafikkbelastning. Da ville dette vært et skritt i feil retning, sier hun.

Byråden innrømmer at saken kunne vært håndtert bedre.

–  Det vi aller helst ønsker er å klarere spørsmålet om parkering før anbudet går ut, men her var det noen vanskelige omstendigheter som vanskeliggjorde det. Det har vi lært av, avslutter Melby.

Siste nytt i Nyheter

- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

ANNONSE
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

 
Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
ANNONSE