Bystyret med klar melding:

– Nei til bussdepot på Ellingsrud

– Nei til bussdepot på Ellingsrud

BYSTYRET SIER NEI: Oslo bystyre anbefaler Lørenskog kommunestyre å stoppe Norgesbuss planer om å bygge et bussdepot ved Østmarka på Ellingsrud.

Med et samlet Oslo bystyre i ryggen sender byrådet et brev til Lørenskog kommune der de argumenterer for at Norgesbuss ikke bør få tillatelse til å bygge bussdepot ved Østmarka på Ellingsrud.

–  Det er helt riktig at Oslo tar part i bussdepot-saken på Ellingsrud. Dette angår våre innbyggere og da må vi engasjere oss, sier Abdullah Alsabeehg, Arbeiderpartiets fraksjonsleder i miljø- og samferdselskomiteen.

Det var Ap som fremmet forslaget i komiteen. Byrådspartiene Høyre, Venstre og KrF var i begynnelsen skeptiske til å mene noe om politikken i Lørenskog kommune, men til slutt sto en samlet komité bak Aps forslag.

Dermed sender byrådet et brev til kommunestyret i Lørenskog der de tar sterkt til orde for at Norgesbuss ikke bør få lov til å bygge et bussdepot på Ellingsrud ved Østmarka. Fra før har rådmannen i Lørenskog anbefalt kommunestyret å bruke eiendommen i Gamleveien 1 til boligutvikling - ikke bussdepot. Dermed tyder alt på at Norgesbuss må se seg om etter andre alternativer. Saken avgjøres i kommunestyret på onsdag.

Har slitt nok

Saken startet like før jul da Norgesbuss vant anbudsrunden om retten til å kjøre bussrutene i Groruddalen til fordel for Unibuss. Gamleveien 1, som ligger i Lørenskog kommune - like ved Ellingsrud gård og Østmarka, ble raskt pekt ut som en egnet tomt for bussparkering. Unibuss nye depot i Brubakkveien var også et alternativ, men dette ble for dyrt for Norgesbuss. Ruter, som holdt anbudsrunden, hadde ikke lagt noen føringer for hvilket depot som skulle brukes. Dermed måtte busselskapet straks som et eiendomsselskap.

Forslaget om å bruke Gamleveien 1 har vakt stor motstand på begge sider av bygrensa. I søknaden fra Norgesbuss til Lørenskog kommune står det at Karolinerveien på Ellingsrud skal være innfartsvei til depotet.

–  Dette er enkelt og greit: Ellingsrud har i mange år hatt altfor stor belastning knyttet til tungtransport. Den foreslåtte tomta ligger dessuten midt i en idrettspark. Da er det ikke forenlig å ha et bussdepot her, sier Alsabeehg.

Forstår naboene

Leder av miljø- og samferdselskomiteen, Marianne Borgen (H), er enig i det.

–  Allerede da anbudet gikk ut burde spørsmålet om parkering vært klarert. Vi er klare og tydelige på at Ellingsrud bør vernes mot denne typen virksomhet. Et bussdepot vil øke belastningen for naboene og gjøre nærmiljøet mindre trygt å ferdes i, sier hun.

Frps Carl I. Hagen forstår bekymringen til nærmiljøet og derfor stiller han seg bak anbefalingen om å ikke etablere bussdepotet.

–  Historikken her taler for seg selv. Jeg forstår at naboene er lei av situasjonen de har levd i, og da må vi som folkevalgte ta deres parti, sier han.

Buss-dilemma

Byråd for miljø- og samferdsel, Venstres Guri Melby, sier at partiet først var skeptisk til å gå inn i en sak som behandles av et annet politisk organ.

–  Samtidig vet vi at Oslo trenger flere steder der bussser kan parkeres. Alle er positive til mer kollektivtrafikk, men «ingen» vil ha slik virksomhet i sitt nabolag. Det er et dilemma, sier Melby.

–  Er du for bussdepot på Ellingsrud?

–  Nei - jeg er helt enig i vedtaket som ble gjort. Ellingsrud har tatt sin andel av Oslos trafikkbelastning. Da ville dette vært et skritt i feil retning, sier hun.

Byråden innrømmer at saken kunne vært håndtert bedre.

–  Det vi aller helst ønsker er å klarere spørsmålet om parkering før anbudet går ut, men her var det noen vanskelige omstendigheter som vanskeliggjorde det. Det har vi lært av, avslutter Melby.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalen i ekstase

Byrådets budsjettforslag 2017:

Groruddalen i ekstase

  • Oslo-budsjettet

Groruddøler har god grunn til å heise flagget. Til neste år står Lillomarka Arena ferdig, året etter kan flerbrukshuset på Grorud tas i bruk og om to år bygges Stovner bad.

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

 
Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

 
Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

 
Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!