ANNONSE

NSB oppgraderer tognettet sitt

NSB oppgraderer tognettet sitt

 

Fra og med søndag kommer NSB til å kjøre avganger hvert tiende minutt på strekningen mellom Asker og Lillestrøm. I Groruddalen blir det derimot ingen flere avganger - det synes samferdselsbyråden er for dårlig.

Tekst:

Publisert:

Toget som trafikkerer Groruddalen (Lørenskog stasjon, Høybråten, Haugenstua, Grorud, Nyland og Alna) kjører mellom Asker og Lillestrøm. De nye togavgangene fra Oslo til Lillestrøm vil derimot ikke gå via hovedbanen i dalen, men i stedet kjøre gjennom Romeriksporten.

Fra og med søndag iverksetter NSB sin nye og omfattende ruteplan som skal gjøre pendlerhverdagen til folk på Østlandet enklere. Groruddalen kommer neppe til å merke særlig mye til den: Toget fra dalen til Oslo S vil fortsette å ha fire avganger i timen i rushtiden. Ellers i døgnet vil den gå to ganger i timen som normalt.

Pendlere som bor i Asker eller Lillestrøm kan derimot glede seg over avganger fem og seks ganger i timen.

Dårlig utnyttet 

Samderdselsbyråd Ola Elvestuen (V) er fornøyd med NSBs satsing, men han mener hovedbanen bør utnyttes bedre.  

-  Omleggingen er bra som sådan, men heller ikke denne gangen klarer NSB å utnytte hovedbanen i så stor grad som de bør.  

-  Jeg mener toget må sees på som en tredje t-bane i Groruddalen og derfor er det synd at jernbanen ikke når sitt fulle potensiale.  

NSB har ansatt 150 nye lokførere og kjøpt inn 50 togsett.  

-  Det er tydeligvis ikke kapasiteten det står på her, kommenterer Elvestuen.

 

Vil ha ansvaret 

Slik Venstre-byråden ser det burde toget gått minst hvert tiende minutt på hovedbanen.  

-  Vi har tidligere sagt at Oslo kommune bør ha et ansvar for lokaltogene. Dette er veldig viktig for Oslo og Akershus, mener han.  

Kommunikasjonsrådgiver i NSB, Erik Lødding, sier at de er inspirert av T-banen i Oslo når de starter med hyppigere avganger.  

-  Vårt ønsker at toget skal konkurrere med bilen og sånn sett er dette et viktig miljøspørsmål også, sier han.  

Selv om det ikke blir flere avganger i Groruddalen vil det trolig føre det mindre overbefolkede tog og færre biler på innfartsveiene.  

-  Men fra 2014 er det gode muligheter for at det blir hyppigere avganger også på hovedbanen, sier Lødding.

Siste nytt i Nyheter

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

ANNONSE
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

 
– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

Ellingsrudhjemmet <BR>først ut i Oslo

Sykehjemmet på Ellingsrud er nå digitalisert. Alle avdelingene har fått nettbrett slik at personalet har bedre tilgang til informasjon via elektronisk journalsystem og kan være mer tilgjengelige i beboermiljøet.

 
ANNONSE