- NTP involverer absolutt Alna

- NTP involverer absolutt Alna

 

Bydel Alna er ikke bedt om å uttale seg til Nasjonal transportplan, men velger likevel å påpeke flere ting som angår bydelen. - Vi ønsker å bli hørt. Transportplanen angår oss i høyeste grad, sier bydels- utvalgsleder Knut Røli (Ap).

Skrevet av:

BU gikk enstemmig inn for å uttalelse seg om forslaget til de statlige transportetatene og Avinors forslag til Nasjonal transportplan 2010-2019.

- Bydelen har ikke fått forslaget til høring, men vil likevel knytte noen kommentarer til transportplanen i forhold til Bydel Alna, sier Røli.



Fra vei til sjø


Alna BU mener det må satses på å få mer godstransport fra veien over til sjø og bane. Det må videre satses mer på kollektivtransport, både i Oslo og over til nabokommunene og fylkene rundt Oslo.

- Dobbeltspor på strekningen Oslo-Ski bør på plass, da dette vil føre til mindre biltrafikk i Oslo, noe som vil påvirke luftkvaliteten i Oslo, forfekter Røli.



Skeptiske til tunnel


BU har tidligere uttrykt skepsis til en lang tunnel fra Manglerud til E6 ved Alnabru, da den vil gå under deler av det sammen området der Romeriksporten forårsaket store vanninnsig. BU minner derfor om problemene byggingen av Romeriksporten medførte for beboerne og boligene på Hellerud.

- Det må i prosjekteringen og ved en eventuell bygging av en slik tunnel vies spesiell oppmerksomhet mot at det fortsatt er innlekkasjer til Romeriksporten, og man er avhengige av vanninfiltrasjon for å hindre setninger i Hellerud-området.

- Dette vil jo kunne skape problemer for bygging av en ny tunnel gjennom området, sier Røli.

Alnabruterminalen

BU understreker at det må på plass et eget jernbanespor for gods fra Sydhavna til Alnabruterminalen.

- Det meste av trafikken med gods fra havna til terminalen må foregå pr. bane, sier Røli.

BU viser til at utslippene av svevestøv ved Alnabru i dag er over fastsatt grenseverdi. Videre forventes økt biltrafikk og økt godstransport på veiene. At 85 prosent av stykkgods over Oslo havn skal til Alnabruterminalen og nordover, medfører en stor belastning på Alna-bruområdet. BU vil også på nytt påpeke viktigheten av at flydriftstoff til Gardermoen fortsatt må fraktes på bane.

- Hva angår bilatkomst til terminalen, må det etableres et pålagt tungtransportnett med direkte atkomster fra E6 til terminalområdet, både nordfra og sørfra, og helst via tunnel, mener Røli.

Lokk over E6

Røli mener det blir viktig å få på plass et lokk over E6, tidligere enn det som det legges opp til i Oslopakke 3.

- Et lokk over E6 er et viktig miljøtiltak i Groruddalen, som vil skjerme nærmiljø for støy og luftforurensning, knytte boligområder til dalbunnen og frigi arealer for byutvikling.

Den fysiske barrieren som E6 og riksvei 190 utgjør for bydelen kan kun overvinnes med lokk eller tunnelløsinger på store deler av veien, sier BU-lederen.

Trafikk- og luftforurensing

Bydel Alna har en stor andel gods- og persontrafikk.

- Totalt trafikkarbeid på vei i bydelen i 2007 var 9,9 prosent av samlet trafikkarbeid i Oslo. Bydelen topper listen sammen med Bydel Nordstrand, forteller Røli, som syns dette er i overkant av hva man kan akseptere.

- Trafikken forårsaker betydelige miljøbelastninger i bydelen. Målestasjonen på Alnabru har Oslos høyeste verdier av nitrogendioksid, med 113 overskridelser av nasjonale grenseverdier i 2006. Dette er også den stasjonen med høyest maksimalverdi for svevestøv, med 52 overskridelser av nasjonale grenseverdier i 2006, forteller Røli.

Vedvarende bakgrunnstøy

Innendørs støyberegning og kunnskap om publikums reaksjoner på veitrafikkstøy i mars 2007 viser at 4,8 prosent av Alna bydels befolkning er sterkt plaget av veitrafikkstøy. 20 prosent av befolkningen har utendørs veitrafikkstøy over Plan- og bygningsetatens grenser for døgnekvivalent veitrafikkstøy utenfor boligfasade.

- I tillegg kommer en vedvarende bakgrunnsstøy fra de store gjennomfartsårene, i hovedsak E6 og Riksvei 190, som utendørs oppleves som ubehagelig av mange, sier Røli.

BU mener veisystemene utgjør barrierer.

- E6 og riksvei 190 skjærer hele bydelen på langs og representerer en fysisk barriere på atskillelige meter, sier Røli.

Handelsvirksomhet

BU peker også på at Bydel Alna har høyest omsetning pr. innbygger i Oslo og nest høyest butikkhandel i Oslo etter sentrum. En overveiende del av denne handelen er bilbasert, og de handlende er tilreisende.

- Handelen genererer således vesentlig transport i bydelen, forteller Røli.

På Alnabru finner man noen av Norges viktigste transportvirksomheter, og Alnabruterminalen er i dag navet i godstransporten i Norge, og skal også være det i fremtiden.

- Denne virksomheten reduserer de samlede klimagassutslippene, men medfører samtidig lokale miljøbelastninger i form av økt trafikk. Bydelen forventer da at forholdene legges til rette for at folk kan bo i en bydel med slike virksomheter og stor transportaktivitet, sier Røli.

Bydel Alnas uttalelse sendes Samferdselsdepartementet med kopi til Transport- og kommunikasjonskomiteen i Stortinget, bystyret ved partiene og fylkespartiene i Oslo.

 

Siste nytt i Nyheter

Kontraktene er signert

«Nye» Tveten gård

Kontraktene signert

  • historie

I lang tid har Tveten gård vært under oppussing i regi av Kulturetaten. Nå er nye kontrakter signert med frivilligheten og bydelen om aktivitet på gården fremover.

– Det er dette som <BR>skaper lokalsamfunn

Kronprinsparet på turné i Bjerke bydel:

– Det er dette som
skaper lokalsamfunn

  • Kronprinsparet

Kronprins Haakon og kronprinsesse Mette-Marit besøkte Bjerke bydel og fikk være med på flere av aktivitetene. Blant annet lærte kronprinsessen å sjonglere av Nysirkus på Veitvet og fikk møte over tusen aktive barn og unge på Isdammen.

Annonse: Grorud Senter
Den nye møteplassen

Grorud Senter

Den nye møteplassen

  • Grorud senter

Om ikke lenge er Grorud Senter ferdig oppusset, med nye butikker, nye fasader og ikke minst et nytt bakeri og en sushirestaurant.

 
Er det sommer, <BR>vår eller påske?

Er det sommer,
vår eller påske?

  • Sommer

Det er ikke lenge siden det snødde, men i helgen kom sommeren så å si over natta. Turen gikk til Steinbruvann for en liten stemningsrapport.

Byutviklings-status i Groruddalen

Årsmøte Groruddalen Miljøforum

Byutviklings-status
i Groruddalen

  • miljø

Tirsdag 28. mars skal Groruddalen Miljøforum ha sitt årsmøte. Det blir utdeling av hederspris, samt et blikk på byutviklingen i Groruddalen fremover.

Maks sikkerhet

Brukere av trygghetsalarm får røykvarsler:

Maks sikkerhet

  • Bydel Stovner

Bydelsutvalget i Bydel Stovner har bestemt at alle som får innvilget trygghetsalarm får installasjon av røykvarsel på kjøpet. Dette viser bydelens digitale satsing.

 
Tar standpunkt mot hatkriminalitet

Markerte den internasjonale dagen mot rasisme

Tar standpunkt mot hatkriminalitet

  • Rasisme

Byråd Geir Lippestad (Ap) vil ha et tydelig perspektiv i kampen mot rasisme og diskriminering. Ifølge politiet finnes det store mørketall innenfor hatkriminalitet.

Sterkt om overgrep

Foredrag på Vestli skole:

Sterkt om overgrep

  • Foredrag

Det var mange følelser og mye lærdom på Vestli skole da FAU hadde invitert Annett Berntsberg Eck. Hun fortalte sin historie og ga flere gode tips.

Tar barnas helse på alvor

Barnas kosthold og
bevegelse på alvor

  • Barn

Barnehagematen.no leverer varm og hjemmelaget mat som er spiseklar til barnehager, skoler og aktivitetsskoler. Nå har de ansatt en lokalkjent person i Groruddalen som skal passe på at alt går som det skal.

 
– Det ligger mye kraft her

Het debatt om østkantungdom:

– Det ligger mye kraft her

  • Østkantungdom

Ordfører Marianne Borgen (SV) ville møte ungdom på Haugenstua for å snakke om hvordan de føler det rundt debatten om Groruddals-ungdom som har blusset opp i det siste. Hun mener det er viktig å skape et nyansert bilde.

– Fakta har makta

Ung medvirkning i Bydel Grorud:

– Fakta har makta

  • UngMed

Årets UngMed ble arrangert for fjerde gang med paneldebatt, byrådsleder, varaordfører og ordfører. 1200 engasjerte ungdommer har deltatt i prosessen - som belyser den siste tids debatt om østkantungdom. Byrådslederen roser ungdommens politiske engasjement.

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!