- NTP involverer absolutt Alna

- NTP involverer absolutt Alna

 

Bydel Alna er ikke bedt om å uttale seg til Nasjonal transportplan, men velger likevel å påpeke flere ting som angår bydelen. - Vi ønsker å bli hørt. Transportplanen angår oss i høyeste grad, sier bydels- utvalgsleder Knut Røli (Ap).

Skrevet av:

BU gikk enstemmig inn for å uttalelse seg om forslaget til de statlige transportetatene og Avinors forslag til Nasjonal transportplan 2010-2019.

- Bydelen har ikke fått forslaget til høring, men vil likevel knytte noen kommentarer til transportplanen i forhold til Bydel Alna, sier Røli.



Fra vei til sjø


Alna BU mener det må satses på å få mer godstransport fra veien over til sjø og bane. Det må videre satses mer på kollektivtransport, både i Oslo og over til nabokommunene og fylkene rundt Oslo.

- Dobbeltspor på strekningen Oslo-Ski bør på plass, da dette vil føre til mindre biltrafikk i Oslo, noe som vil påvirke luftkvaliteten i Oslo, forfekter Røli.



Skeptiske til tunnel


BU har tidligere uttrykt skepsis til en lang tunnel fra Manglerud til E6 ved Alnabru, da den vil gå under deler av det sammen området der Romeriksporten forårsaket store vanninnsig. BU minner derfor om problemene byggingen av Romeriksporten medførte for beboerne og boligene på Hellerud.

- Det må i prosjekteringen og ved en eventuell bygging av en slik tunnel vies spesiell oppmerksomhet mot at det fortsatt er innlekkasjer til Romeriksporten, og man er avhengige av vanninfiltrasjon for å hindre setninger i Hellerud-området.

- Dette vil jo kunne skape problemer for bygging av en ny tunnel gjennom området, sier Røli.

Alnabruterminalen

BU understreker at det må på plass et eget jernbanespor for gods fra Sydhavna til Alnabruterminalen.

- Det meste av trafikken med gods fra havna til terminalen må foregå pr. bane, sier Røli.

BU viser til at utslippene av svevestøv ved Alnabru i dag er over fastsatt grenseverdi. Videre forventes økt biltrafikk og økt godstransport på veiene. At 85 prosent av stykkgods over Oslo havn skal til Alnabruterminalen og nordover, medfører en stor belastning på Alna-bruområdet. BU vil også på nytt påpeke viktigheten av at flydriftstoff til Gardermoen fortsatt må fraktes på bane.

- Hva angår bilatkomst til terminalen, må det etableres et pålagt tungtransportnett med direkte atkomster fra E6 til terminalområdet, både nordfra og sørfra, og helst via tunnel, mener Røli.

Lokk over E6

Røli mener det blir viktig å få på plass et lokk over E6, tidligere enn det som det legges opp til i Oslopakke 3.

- Et lokk over E6 er et viktig miljøtiltak i Groruddalen, som vil skjerme nærmiljø for støy og luftforurensning, knytte boligområder til dalbunnen og frigi arealer for byutvikling.

Den fysiske barrieren som E6 og riksvei 190 utgjør for bydelen kan kun overvinnes med lokk eller tunnelløsinger på store deler av veien, sier BU-lederen.

Trafikk- og luftforurensing

Bydel Alna har en stor andel gods- og persontrafikk.

- Totalt trafikkarbeid på vei i bydelen i 2007 var 9,9 prosent av samlet trafikkarbeid i Oslo. Bydelen topper listen sammen med Bydel Nordstrand, forteller Røli, som syns dette er i overkant av hva man kan akseptere.

- Trafikken forårsaker betydelige miljøbelastninger i bydelen. Målestasjonen på Alnabru har Oslos høyeste verdier av nitrogendioksid, med 113 overskridelser av nasjonale grenseverdier i 2006. Dette er også den stasjonen med høyest maksimalverdi for svevestøv, med 52 overskridelser av nasjonale grenseverdier i 2006, forteller Røli.

Vedvarende bakgrunnstøy

Innendørs støyberegning og kunnskap om publikums reaksjoner på veitrafikkstøy i mars 2007 viser at 4,8 prosent av Alna bydels befolkning er sterkt plaget av veitrafikkstøy. 20 prosent av befolkningen har utendørs veitrafikkstøy over Plan- og bygningsetatens grenser for døgnekvivalent veitrafikkstøy utenfor boligfasade.

- I tillegg kommer en vedvarende bakgrunnsstøy fra de store gjennomfartsårene, i hovedsak E6 og Riksvei 190, som utendørs oppleves som ubehagelig av mange, sier Røli.

BU mener veisystemene utgjør barrierer.

- E6 og riksvei 190 skjærer hele bydelen på langs og representerer en fysisk barriere på atskillelige meter, sier Røli.

Handelsvirksomhet

BU peker også på at Bydel Alna har høyest omsetning pr. innbygger i Oslo og nest høyest butikkhandel i Oslo etter sentrum. En overveiende del av denne handelen er bilbasert, og de handlende er tilreisende.

- Handelen genererer således vesentlig transport i bydelen, forteller Røli.

På Alnabru finner man noen av Norges viktigste transportvirksomheter, og Alnabruterminalen er i dag navet i godstransporten i Norge, og skal også være det i fremtiden.

- Denne virksomheten reduserer de samlede klimagassutslippene, men medfører samtidig lokale miljøbelastninger i form av økt trafikk. Bydelen forventer da at forholdene legges til rette for at folk kan bo i en bydel med slike virksomheter og stor transportaktivitet, sier Røli.

Bydel Alnas uttalelse sendes Samferdselsdepartementet med kopi til Transport- og kommunikasjonskomiteen i Stortinget, bystyret ved partiene og fylkespartiene i Oslo.

 

Siste nytt i Nyheter

...vent med applausen

Ja til storbylegevakta på Aker

...vent med applausen

  • Aker sykehus

Styret i Oslo Universitetssykehus er helt enige med Oslo kommune; storbylegevakta skal etableres på Aker sykehus. Det skal oppføres som et nytt bygg innen 2021. Men skepsisen om prislapp og tidsaspekt har ennå ikke lagt seg.

– Det dummeste jeg har hørt

– Det dummeste jeg har hørt

  • politihøgskolen

Raymond Johansen (Ap) er mildt sagt opprørt etter Venstre-toppens argumenter om politihøgskolen. Han holder Venstre og Elvestuen som ansvarlig dersom skolen flyttes ut av Oslo.

Tar igjen opp kampen for politihøgskolen til Groruddalen

Kampen om politihøgskolen

  • politihøgskolen

Regjeringen skapte debatt da det kom fram at de ønsker å flytte statlige arbeidsplasser ut av Oslo og politihøgskolen står høyt på lista. Ola Elvestuen (V) gjentar likevel ordene han selv brukte i valgkampen i 2011; få politihøgskolen til Groruddalen. Selv om utflyttings-lista er et kompromiss mello...

 
Raser mot uforutsigbar eiendomsskatt

– Useriøst!

  • Eiendomsskatt

Næringen selv er ikke videre fornøyd med byrådets planer om eiendomsskatt på næringsbygg, verk og bruk. Nina Solli i NHO Oslo og Akershus kaller prosessen for å finne eiendomsverdien for useriøs.

Nå skal også næringen punge ut

Eiendomsskatten øker mest på østkanten i 2017

Nå skal også næringen punge ut

  • Eiendomsskatt

Oslo kommune vil få inn tre ganger så mye eiendomsskatt i 2017 enn budsjettert. Grunnen er at næringseiendommer i år skal beskattes. Finansbyråd Robert Steen (Ap) tror ikke det vil ha en effekt for utbygging i Groruddalen fremover.

Kommunen tar over Oslo-søppelet

Kommunen tar over Oslo-søppelet

  • Oslo kommune

Etter månedsvis med manglende søppelhenting og anmeldte brudd på arbeidsmiljøloven var endelig begeret fullt for byrådet. Nå tar Oslo kommune over avfallsinnhentingen fra Veireno med umiddelbar virkning.

 
Groruddalen på «tinget»

Høring om endring av eierseksjonsloven:

Groruddalen på «tinget»

  • Eierseksjonsloven

For å vise politikerne at endringer i eierseksjonsloven er en viktig sak for sameier og enkeltbeboere i Groruddalen møtte mange representanter opp til høringen på Stortinget sist tirsdag.

– Kontantstøtte hindrer integrering

– Kontantstøtte hindrer integrering

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) på Stovner langer ut mot kontantstøtten som han mener hindrer integrering, spesielt i hans bydel. Stovner har nest størst andel av beboere som mottar kontantstøtte i Oslo.

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

  • Bydel Grorud

I Grorud bydel har de i lang tid jobbet systematisk med ungdommer som dropper ut av skolen. Jan Bøhler (Ap) tok med partikollega Jonas Gahr Støre for å møte folkene bak tiltakene – og høre deres bønn om hjelp.

 
Stovner kan få <BR>varmtvannsbasseng

Stovner kan få
varmtvannsbasseng

  • Stovner bad

Det nye badet i Fossumdumpa på Stovner kan bli et varmtvannsbasseng med vannsklie. Spaden skal i jorda i 2019 – om ikke prosessen blir ferdig før.

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!