- NTP involverer absolutt Alna

- NTP involverer absolutt Alna

 

Bydel Alna er ikke bedt om å uttale seg til Nasjonal transportplan, men velger likevel å påpeke flere ting som angår bydelen. - Vi ønsker å bli hørt. Transportplanen angår oss i høyeste grad, sier bydels- utvalgsleder Knut Røli (Ap).

Tekst:

Publisert:

BU gikk enstemmig inn for å uttalelse seg om forslaget til de statlige transportetatene og Avinors forslag til Nasjonal transportplan 2010-2019.

- Bydelen har ikke fått forslaget til høring, men vil likevel knytte noen kommentarer til transportplanen i forhold til Bydel Alna, sier Røli.

Fra vei til sjø

Alna BU mener det må satses på å få mer godstransport fra veien over til sjø og bane. Det må videre satses mer på kollektivtransport, både i Oslo og over til nabokommunene og fylkene rundt Oslo.

- Dobbeltspor på strekningen Oslo-Ski bør på plass, da dette vil føre til mindre biltrafikk i Oslo, noe som vil påvirke luftkvaliteten i Oslo, forfekter Røli.

Skeptiske til tunnel

BU har tidligere uttrykt skepsis til en lang tunnel fra Manglerud til E6 ved Alnabru, da den vil gå under deler av det sammen området der Romeriksporten forårsaket store vanninnsig. BU minner derfor om problemene byggingen av Romeriksporten medførte for beboerne og boligene på Hellerud.

- Det må i prosjekteringen og ved en eventuell bygging av en slik tunnel vies spesiell oppmerksomhet mot at det fortsatt er innlekkasjer til Romeriksporten, og man er avhengige av vanninfiltrasjon for å hindre setninger i Hellerud-området.

- Dette vil jo kunne skape problemer for bygging av en ny tunnel gjennom området, sier Røli.

Alnabruterminalen

BU understreker at det må på plass et eget jernbanespor for gods fra Sydhavna til Alnabruterminalen.

- Det meste av trafikken med gods fra havna til terminalen må foregå pr. bane, sier Røli.

BU viser til at utslippene av svevestøv ved Alnabru i dag er over fastsatt grenseverdi. Videre forventes økt biltrafikk og økt godstransport på veiene. At 85 prosent av stykkgods over Oslo havn skal til Alnabruterminalen og nordover, medfører en stor belastning på Alna-bruområdet. BU vil også på nytt påpeke viktigheten av at flydriftstoff til Gardermoen fortsatt må fraktes på bane.

- Hva angår bilatkomst til terminalen, må det etableres et pålagt tungtransportnett med direkte atkomster fra E6 til terminalområdet, både nordfra og sørfra, og helst via tunnel, mener Røli.

Lokk over E6

Røli mener det blir viktig å få på plass et lokk over E6, tidligere enn det som det legges opp til i Oslopakke 3.

- Et lokk over E6 er et viktig miljøtiltak i Groruddalen, som vil skjerme nærmiljø for støy og luftforurensning, knytte boligområder til dalbunnen og frigi arealer for byutvikling.

Den fysiske barrieren som E6 og riksvei 190 utgjør for bydelen kan kun overvinnes med lokk eller tunnelløsinger på store deler av veien, sier BU-lederen.

Trafikk- og luftforurensing

Bydel Alna har en stor andel gods- og persontrafikk.

- Totalt trafikkarbeid på vei i bydelen i 2007 var 9,9 prosent av samlet trafikkarbeid i Oslo. Bydelen topper listen sammen med Bydel Nordstrand, forteller Røli, som syns dette er i overkant av hva man kan akseptere.

- Trafikken forårsaker betydelige miljøbelastninger i bydelen. Målestasjonen på Alnabru har Oslos høyeste verdier av nitrogendioksid, med 113 overskridelser av nasjonale grenseverdier i 2006. Dette er også den stasjonen med høyest maksimalverdi for svevestøv, med 52 overskridelser av nasjonale grenseverdier i 2006, forteller Røli.

Vedvarende bakgrunnstøy

Innendørs støyberegning og kunnskap om publikums reaksjoner på veitrafikkstøy i mars 2007 viser at 4,8 prosent av Alna bydels befolkning er sterkt plaget av veitrafikkstøy. 20 prosent av befolkningen har utendørs veitrafikkstøy over Plan- og bygningsetatens grenser for døgnekvivalent veitrafikkstøy utenfor boligfasade.

- I tillegg kommer en vedvarende bakgrunnsstøy fra de store gjennomfartsårene, i hovedsak E6 og Riksvei 190, som utendørs oppleves som ubehagelig av mange, sier Røli.

BU mener veisystemene utgjør barrierer.

- E6 og riksvei 190 skjærer hele bydelen på langs og representerer en fysisk barriere på atskillelige meter, sier Røli.

Handelsvirksomhet

BU peker også på at Bydel Alna har høyest omsetning pr. innbygger i Oslo og nest høyest butikkhandel i Oslo etter sentrum. En overveiende del av denne handelen er bilbasert, og de handlende er tilreisende.

- Handelen genererer således vesentlig transport i bydelen, forteller Røli.

På Alnabru finner man noen av Norges viktigste transportvirksomheter, og Alnabruterminalen er i dag navet i godstransporten i Norge, og skal også være det i fremtiden.

- Denne virksomheten reduserer de samlede klimagassutslippene, men medfører samtidig lokale miljøbelastninger i form av økt trafikk. Bydelen forventer da at forholdene legges til rette for at folk kan bo i en bydel med slike virksomheter og stor transportaktivitet, sier Røli.

Bydel Alnas uttalelse sendes Samferdselsdepartementet med kopi til Transport- og kommunikasjonskomiteen i Stortinget, bystyret ved partiene og fylkespartiene i Oslo.

 

Siste nytt i Nyheter

– Forandrer ikke på <BR>noe som fungerer

I januar i år fikk Radisson-hotellet på Alna ny direktør. For Lars Kristian Amundsen er planen å fortsette det gode arbeidet som har blitt gjort før han.

Google Maps

Beboerne i Smalvollskogen borettslag ser flere ulemper ved boligprosjektet i Lavrans vei 1B. De har servert utbygger Cura Eiendom en god dose med motargumenter.

 
- Går fra ord til handling

Siden 2014 har flerbrukshallen på Tokerud vært godkjent av bystyret, men det har ikke ligget penger på bordet. I revidert budsjett gir byrådet 5,6 millioner til et forprosjekt som skal forme fremtidens hall.

Alle leietakere må ut

Avisen har skrevet om Kristen Leth (89) som risikerer å kastes ut av leiligheten sin på Grorud. Saken har skapt stort engasjement, og nå svarer eiendomsselskapet på hvorfor de har sendt ut brev om oppsigelse av leieforholdet.

Kan smelle når som helst

I mars ble en person som løp over Tvetenveien ved busstoppet på Haugerud påkjørt. Yassine Arakia (H) er redd for hva som vil skje dersom trafikksituasjonen ikke blir tatt på alvor.