Ny kamp om Alnaelva

Ny kamp om Alnaelva

 

• Nor-Cargo ønsker en tungtransportterminal på NRF-tomta for å komme nærmere jernbanen. • Alnaelvas Venner ønsker å åpne Alnaelva og grøntområdet, noe som er i tråd med kommunens ønske om å styrke Groruddalens blågrønne struktur, på samme tomta. Onsdag møttes de til befaring.

Tekst:

Publisert:

- Nor-Cargo ønsker å bygge på NRF-tomta for å samle seg på ett sted. I dag er Nor-Cargo spredt over flere områder med hovedtynge på Karihaugen og Ulven. Vi må ut av Oslo dersom vi ikke får bygge ved Alnabru-terminalen, forklarer Thor Bugge, som er hovedtillitsvalgt for HK samferdsel-organiserte i Nor-Cargo-terminalene.

Ifølge en rapport Econ Pöyry har utarbeidet vil en lokalisering av Nor-Cargos tunggodsterminaler på Alnabru føre til 51.074 færre lastebiler på E6 nord i 2019. Dette tilsvarer 222 færre turer pr. dag.

Må Nor-Cargo ut av Oslo, vil de mest sannsynlig ende opp på Skedsmo, noe som vil det gi flere lastebiler gjennom Groruddalen.

Er konklusjonen.

To forslag

Nor-Cargos ønske om å bygge på NRF-tomta er imidlertid i konflikt med Oslo kommunes ønske om å styrke Groruddalens blågrønne struktur.

Plan- og bygingsetaten arbeider med et forslag for å regulere gjenåpning av Alnaelva langs terminalområde, hvor de vil foreslå at mesteparten av tomta skal være grøntområde.

 

Statsbygg har derimot kommet med et motforslag, som åpner for både bygging av terminal og åpning av Alnaelva.

Samlasterne og fagforeningene i dalbunnen ser på det siste  som et kompromissforslag. De mener PBEs forslag vil svekke bedriftenes muligheter til å møte utfordringen fra veksten i vareimport, men understreker at de er villige til å akseptere kompromiss dersom dette fører til raskere beslutninger.

Vil til Alnabru

- Statsbyggs forslag er en vinn-vinn-situasjon for alle parter. Vi håper 631 mennesker skal jobbe her, og at de kan sykle til jobb på turveinettet langs Alnaelva, mener Bugge.

Plan- og bygningsetatens forslag mener han er uaktuelt.

- Det forslaget er som å bygge ei pølsebu. Det lar seg ikke gjennomføre.

Videre forteller han at høydeforskjellen på 14 meter fra elva og til området hvor Nor-Cargo vil bygge er en utfordring.

- Vi kan likevel gå for forslaget til Statsbygg som tar vare på elva, selv om vi i utgangspunktet ikke ønsker en elv på terminalområdet.

Gir ikke opp

Alnaelvas Venner ønsker seg derimot parkområde på tomta, men de ser at det kan bli vanskelig å få det som de vil.

-  Det er ikke alltid du får det som du vil ha det, men vi kommer ikke til å gi opp, oppfordrer leder i Alnaelvas Venner, Vidar Berget.

Berget synes det var interessant å være med på befaringen og se problemstillingen fra samlasternes ståsted.

- Men vi ønsker å ha turvei i grønne omgivelser, sier han.

Henge sammen

Karsten Sølve Nilsen, som både er med i Oslo Elveforum og Alnaelvas venner, legger imidlertid vekt på at de ikke skal henge seg opp i Alnaelvas historiske løp.

- For oss er det viktig at elva henger sammen. Vårt ønske er å få Alnaelva som en nerve gjennom Groruddalen. Den har hatt flere løp gjennom historien.

Han legger også vekt på elvas betydning som kulturminne.

- Mange snakker om bygninger som kulturminner, men Alnaelva er et viktig kulturminne her.

Tror på løsning

Øystein Hagen, som er innleid prosjektleder for «Korridoren» -kontaktnettet av faglig tillitsvalgte i transport- og logistikkbedriftene i godskorridoren mellom Oslo havn og Gardermoen, er fornøyd med onsdagens befaring.

- Befaringen viste at det ikke er langt fram til enighet mellom fagforeningene i dalbunnen og Alnaelvas Venner, mener han.

NRF-tomta

l NRF-tomta eies av Posten Norge og ligger mellom godsterminalen på Alnabru og Alfaset gravlund. Navnet NRF kommer av at Norsk Rutebileierforbund holdt til her tidligere.

l Posten Norge eier blant annet Nor-Cargo, som trenger en ny tungtransport-terminal. Posten ønsker å legge denne til NRF-tomta.

 

Siste nytt i Nyheter

Alle leietakere må ut

Avisen har skrevet om Kristen Leth (89) som risikerer å kastes ut av leiligheten sin på Grorud. Saken har skapt stort engasjement, og nå svarer eiendomsselskapet på hvorfor de har sendt ut brev om oppsigelse av leieforholdet.

Kan smelle når som helst

I mars ble en person som løp over Tvetenveien ved busstoppet på Haugerud påkjørt. Yassine Arakia (H) er redd for hva som vil skje dersom trafikksituasjonen ikke blir tatt på alvor.

 
Pengene renner inn i Årvolldammen

I revidert budsjett kommer byrådet med en gladnyhet til Bydel Bjerke: Det blir vann i Årvolldammen i år også - med en prislapp på 750.000 kroner. Dammen vil være klar til bruk i slutten av neste uke. Men fremtiden er fremdeles usikker.

Vil slette gjelda til Alna ridesenter

– Høyre går inn for å slette hele gjelda til Alna ridesenter og gi en kompensasjon for eiendomsskatten, dersom byrådet ikke tar til fornuft og endrer beskrivelsen fra parkeringsanlegg til idrettsanlegg.

Kristen (89) kastes ut av leiligheten

Kristen Leth har bodd på Grorud siden 1963. Nå risikerer han å stå uten et sted å bo fordi leiligheten han leier skal ombygges og selges. Han håper Bydel Grorud vil hjelpe til.