Ny kamp om Alnaelva

Ny kamp om Alnaelva

 

• Nor-Cargo ønsker en tungtransportterminal på NRF-tomta for å komme nærmere jernbanen. • Alnaelvas Venner ønsker å åpne Alnaelva og grøntområdet, noe som er i tråd med kommunens ønske om å styrke Groruddalens blågrønne struktur, på samme tomta. Onsdag møttes de til befaring.

Skrevet av:

- Nor-Cargo ønsker å bygge på NRF-tomta for å samle seg på ett sted. I dag er Nor-Cargo spredt over flere områder med hovedtynge på Karihaugen og Ulven. Vi må ut av Oslo dersom vi ikke får bygge ved Alnabru-terminalen, forklarer Thor Bugge, som er hovedtillitsvalgt for HK samferdsel-organiserte i Nor-Cargo-terminalene.

Ifølge en rapport Econ Pöyry har utarbeidet vil en lokalisering av Nor-Cargos tunggodsterminaler på Alnabru føre til 51.074 færre lastebiler på E6 nord i 2019. Dette tilsvarer 222 færre turer pr. dag.

Må Nor-Cargo ut av Oslo, vil de mest sannsynlig ende opp på Skedsmo, noe som vil det gi flere lastebiler gjennom Groruddalen.

Er konklusjonen.

To forslag

Nor-Cargos ønske om å bygge på NRF-tomta er imidlertid i konflikt med Oslo kommunes ønske om å styrke Groruddalens blågrønne struktur.

Plan- og bygingsetaten arbeider med et forslag for å regulere gjenåpning av Alnaelva langs terminalområde, hvor de vil foreslå at mesteparten av tomta skal være grøntområde.

 

Statsbygg har derimot kommet med et motforslag, som åpner for både bygging av terminal og åpning av Alnaelva.

Samlasterne og fagforeningene i dalbunnen ser på det siste  som et kompromissforslag. De mener PBEs forslag vil svekke bedriftenes muligheter til å møte utfordringen fra veksten i vareimport, men understreker at de er villige til å akseptere kompromiss dersom dette fører til raskere beslutninger.

Vil til Alnabru

- Statsbyggs forslag er en vinn-vinn-situasjon for alle parter. Vi håper 631 mennesker skal jobbe her, og at de kan sykle til jobb på turveinettet langs Alnaelva, mener Bugge.

Plan- og bygningsetatens forslag mener han er uaktuelt.

- Det forslaget er som å bygge ei pølsebu. Det lar seg ikke gjennomføre.

Videre forteller han at høydeforskjellen på 14 meter fra elva og til området hvor Nor-Cargo vil bygge er en utfordring.

- Vi kan likevel gå for forslaget til Statsbygg som tar vare på elva, selv om vi i utgangspunktet ikke ønsker en elv på terminalområdet.

Gir ikke opp

Alnaelvas Venner ønsker seg derimot parkområde på tomta, men de ser at det kan bli vanskelig å få det som de vil.

-  Det er ikke alltid du får det som du vil ha det, men vi kommer ikke til å gi opp, oppfordrer leder i Alnaelvas Venner, Vidar Berget.

Berget synes det var interessant å være med på befaringen og se problemstillingen fra samlasternes ståsted.

- Men vi ønsker å ha turvei i grønne omgivelser, sier han.

Henge sammen

Karsten Sølve Nilsen, som både er med i Oslo Elveforum og Alnaelvas venner, legger imidlertid vekt på at de ikke skal henge seg opp i Alnaelvas historiske løp.

- For oss er det viktig at elva henger sammen. Vårt ønske er å få Alnaelva som en nerve gjennom Groruddalen. Den har hatt flere løp gjennom historien.

Han legger også vekt på elvas betydning som kulturminne.

- Mange snakker om bygninger som kulturminner, men Alnaelva er et viktig kulturminne her.

Tror på løsning

Øystein Hagen, som er innleid prosjektleder for «Korridoren» -kontaktnettet av faglig tillitsvalgte i transport- og logistikkbedriftene i godskorridoren mellom Oslo havn og Gardermoen, er fornøyd med onsdagens befaring.

- Befaringen viste at det ikke er langt fram til enighet mellom fagforeningene i dalbunnen og Alnaelvas Venner, mener han.

NRF-tomta

l NRF-tomta eies av Posten Norge og ligger mellom godsterminalen på Alnabru og Alfaset gravlund. Navnet NRF kommer av at Norsk Rutebileierforbund holdt til her tidligere.

l Posten Norge eier blant annet Nor-Cargo, som trenger en ny tungtransport-terminal. Posten ønsker å legge denne til NRF-tomta.

 

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!