Ny kamp om Alnaelva

Ny kamp om Alnaelva

 

• Nor-Cargo ønsker en tungtransportterminal på NRF-tomta for å komme nærmere jernbanen. • Alnaelvas Venner ønsker å åpne Alnaelva og grøntområdet, noe som er i tråd med kommunens ønske om å styrke Groruddalens blågrønne struktur, på samme tomta. Onsdag møttes de til befaring.

Skrevet av:

- Nor-Cargo ønsker å bygge på NRF-tomta for å samle seg på ett sted. I dag er Nor-Cargo spredt over flere områder med hovedtynge på Karihaugen og Ulven. Vi må ut av Oslo dersom vi ikke får bygge ved Alnabru-terminalen, forklarer Thor Bugge, som er hovedtillitsvalgt for HK samferdsel-organiserte i Nor-Cargo-terminalene.

Ifølge en rapport Econ Pöyry har utarbeidet vil en lokalisering av Nor-Cargos tunggodsterminaler på Alnabru føre til 51.074 færre lastebiler på E6 nord i 2019. Dette tilsvarer 222 færre turer pr. dag.

Må Nor-Cargo ut av Oslo, vil de mest sannsynlig ende opp på Skedsmo, noe som vil det gi flere lastebiler gjennom Groruddalen.

Er konklusjonen.

To forslag

Nor-Cargos ønske om å bygge på NRF-tomta er imidlertid i konflikt med Oslo kommunes ønske om å styrke Groruddalens blågrønne struktur.

Plan- og bygingsetaten arbeider med et forslag for å regulere gjenåpning av Alnaelva langs terminalområde, hvor de vil foreslå at mesteparten av tomta skal være grøntområde.

 

Statsbygg har derimot kommet med et motforslag, som åpner for både bygging av terminal og åpning av Alnaelva.

Samlasterne og fagforeningene i dalbunnen ser på det siste  som et kompromissforslag. De mener PBEs forslag vil svekke bedriftenes muligheter til å møte utfordringen fra veksten i vareimport, men understreker at de er villige til å akseptere kompromiss dersom dette fører til raskere beslutninger.

Vil til Alnabru

- Statsbyggs forslag er en vinn-vinn-situasjon for alle parter. Vi håper 631 mennesker skal jobbe her, og at de kan sykle til jobb på turveinettet langs Alnaelva, mener Bugge.

Plan- og bygningsetatens forslag mener han er uaktuelt.

- Det forslaget er som å bygge ei pølsebu. Det lar seg ikke gjennomføre.

Videre forteller han at høydeforskjellen på 14 meter fra elva og til området hvor Nor-Cargo vil bygge er en utfordring.

- Vi kan likevel gå for forslaget til Statsbygg som tar vare på elva, selv om vi i utgangspunktet ikke ønsker en elv på terminalområdet.

Gir ikke opp

Alnaelvas Venner ønsker seg derimot parkområde på tomta, men de ser at det kan bli vanskelig å få det som de vil.

-  Det er ikke alltid du får det som du vil ha det, men vi kommer ikke til å gi opp, oppfordrer leder i Alnaelvas Venner, Vidar Berget.

Berget synes det var interessant å være med på befaringen og se problemstillingen fra samlasternes ståsted.

- Men vi ønsker å ha turvei i grønne omgivelser, sier han.

Henge sammen

Karsten Sølve Nilsen, som både er med i Oslo Elveforum og Alnaelvas venner, legger imidlertid vekt på at de ikke skal henge seg opp i Alnaelvas historiske løp.

- For oss er det viktig at elva henger sammen. Vårt ønske er å få Alnaelva som en nerve gjennom Groruddalen. Den har hatt flere løp gjennom historien.

Han legger også vekt på elvas betydning som kulturminne.

- Mange snakker om bygninger som kulturminner, men Alnaelva er et viktig kulturminne her.

Tror på løsning

Øystein Hagen, som er innleid prosjektleder for «Korridoren» -kontaktnettet av faglig tillitsvalgte i transport- og logistikkbedriftene i godskorridoren mellom Oslo havn og Gardermoen, er fornøyd med onsdagens befaring.

- Befaringen viste at det ikke er langt fram til enighet mellom fagforeningene i dalbunnen og Alnaelvas Venner, mener han.

NRF-tomta

l NRF-tomta eies av Posten Norge og ligger mellom godsterminalen på Alnabru og Alfaset gravlund. Navnet NRF kommer av at Norsk Rutebileierforbund holdt til her tidligere.

l Posten Norge eier blant annet Nor-Cargo, som trenger en ny tungtransport-terminal. Posten ønsker å legge denne til NRF-tomta.

 

Siste nytt i Nyheter

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

 
Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!