Ny kamp om Alnaelva

Ny kamp om Alnaelva

 

• Nor-Cargo ønsker en tungtransportterminal på NRF-tomta for å komme nærmere jernbanen. • Alnaelvas Venner ønsker å åpne Alnaelva og grøntområdet, noe som er i tråd med kommunens ønske om å styrke Groruddalens blågrønne struktur, på samme tomta. Onsdag møttes de til befaring.

Tekst:

Publisert:

- Nor-Cargo ønsker å bygge på NRF-tomta for å samle seg på ett sted. I dag er Nor-Cargo spredt over flere områder med hovedtynge på Karihaugen og Ulven. Vi må ut av Oslo dersom vi ikke får bygge ved Alnabru-terminalen, forklarer Thor Bugge, som er hovedtillitsvalgt for HK samferdsel-organiserte i Nor-Cargo-terminalene.

Ifølge en rapport Econ Pöyry har utarbeidet vil en lokalisering av Nor-Cargos tunggodsterminaler på Alnabru føre til 51.074 færre lastebiler på E6 nord i 2019. Dette tilsvarer 222 færre turer pr. dag.

Må Nor-Cargo ut av Oslo, vil de mest sannsynlig ende opp på Skedsmo, noe som vil det gi flere lastebiler gjennom Groruddalen.

Er konklusjonen.

To forslag

Nor-Cargos ønske om å bygge på NRF-tomta er imidlertid i konflikt med Oslo kommunes ønske om å styrke Groruddalens blågrønne struktur.

Plan- og bygingsetaten arbeider med et forslag for å regulere gjenåpning av Alnaelva langs terminalområde, hvor de vil foreslå at mesteparten av tomta skal være grøntområde.

 

Statsbygg har derimot kommet med et motforslag, som åpner for både bygging av terminal og åpning av Alnaelva.

Samlasterne og fagforeningene i dalbunnen ser på det siste  som et kompromissforslag. De mener PBEs forslag vil svekke bedriftenes muligheter til å møte utfordringen fra veksten i vareimport, men understreker at de er villige til å akseptere kompromiss dersom dette fører til raskere beslutninger.

Vil til Alnabru

- Statsbyggs forslag er en vinn-vinn-situasjon for alle parter. Vi håper 631 mennesker skal jobbe her, og at de kan sykle til jobb på turveinettet langs Alnaelva, mener Bugge.

Plan- og bygningsetatens forslag mener han er uaktuelt.

- Det forslaget er som å bygge ei pølsebu. Det lar seg ikke gjennomføre.

Videre forteller han at høydeforskjellen på 14 meter fra elva og til området hvor Nor-Cargo vil bygge er en utfordring.

- Vi kan likevel gå for forslaget til Statsbygg som tar vare på elva, selv om vi i utgangspunktet ikke ønsker en elv på terminalområdet.

Gir ikke opp

Alnaelvas Venner ønsker seg derimot parkområde på tomta, men de ser at det kan bli vanskelig å få det som de vil.

-  Det er ikke alltid du får det som du vil ha det, men vi kommer ikke til å gi opp, oppfordrer leder i Alnaelvas Venner, Vidar Berget.

Berget synes det var interessant å være med på befaringen og se problemstillingen fra samlasternes ståsted.

- Men vi ønsker å ha turvei i grønne omgivelser, sier han.

Henge sammen

Karsten Sølve Nilsen, som både er med i Oslo Elveforum og Alnaelvas venner, legger imidlertid vekt på at de ikke skal henge seg opp i Alnaelvas historiske løp.

- For oss er det viktig at elva henger sammen. Vårt ønske er å få Alnaelva som en nerve gjennom Groruddalen. Den har hatt flere løp gjennom historien.

Han legger også vekt på elvas betydning som kulturminne.

- Mange snakker om bygninger som kulturminner, men Alnaelva er et viktig kulturminne her.

Tror på løsning

Øystein Hagen, som er innleid prosjektleder for «Korridoren» -kontaktnettet av faglig tillitsvalgte i transport- og logistikkbedriftene i godskorridoren mellom Oslo havn og Gardermoen, er fornøyd med onsdagens befaring.

- Befaringen viste at det ikke er langt fram til enighet mellom fagforeningene i dalbunnen og Alnaelvas Venner, mener han.

NRF-tomta

l NRF-tomta eies av Posten Norge og ligger mellom godsterminalen på Alnabru og Alfaset gravlund. Navnet NRF kommer av at Norsk Rutebileierforbund holdt til her tidligere.

l Posten Norge eier blant annet Nor-Cargo, som trenger en ny tungtransport-terminal. Posten ønsker å legge denne til NRF-tomta.

 

Siste nytt i Nyheter

Pusser opp kjøkkenet

Nestemann ut som får tildelt IKEA nabofond er Furuset Fotball IF og deres møteplass på Furuset stadion. I ni år har de søkt om midler til oppussing av oppholdsrommet sitt. Nå skal drømmen gå i oppfyllelse.

- Oslos fineste NAV-lokaler

Bydel Bjerke har flyttet inn i nye lokaler «rett over veien» fra Økern senter. NAV har fått publikumsmottak i 1. etasje - og kan ikke få rost den nye utformingen nok.

Tar opp kampen <BR>mot «skremselskapital»

Jan Bøhler (Ap) foreslår at politiet kan iverksette oppholdsforbud for enkelte personer som er ute etter å bygge seg opp et voldsrykte for å virke farligere i et ungdomsmiljø. Nå skal justisminister Per-Willy Amundsen (Frp) gå videre med saken.

 
Feiret på hesteryggen

Knut Røli fra Bydel Alna, Håvard Horpestad og Daniel av Ekenstam fra IKEA kløv opp på hesteryggen for å feire at Alna ridesenters oppholdsrom er ferdig oppusset - mens daglig leder Lene Kragh holdt godt i tømmene.

Google Maps

Politiet melder på Twitter om at en person skal være påkjørt av tog på Haugenstua midt på dagen. Som følge av dette ble all togtrafikken stoppet på stedet.

Rolig påske i Groruddalen

Politiet har ingen merkbare hendelser å melde om i påskeferien i Groruddalen. Og godt er det.