ANNONSE

Ny kamp om Alnaelva

Ny kamp om Alnaelva

 

• Nor-Cargo ønsker en tungtransportterminal på NRF-tomta for å komme nærmere jernbanen. • Alnaelvas Venner ønsker å åpne Alnaelva og grøntområdet, noe som er i tråd med kommunens ønske om å styrke Groruddalens blågrønne struktur, på samme tomta. Onsdag møttes de til befaring.

Tekst:

Publisert:

- Nor-Cargo ønsker å bygge på NRF-tomta for å samle seg på ett sted. I dag er Nor-Cargo spredt over flere områder med hovedtynge på Karihaugen og Ulven. Vi må ut av Oslo dersom vi ikke får bygge ved Alnabru-terminalen, forklarer Thor Bugge, som er hovedtillitsvalgt for HK samferdsel-organiserte i Nor-Cargo-terminalene.

Ifølge en rapport Econ Pöyry har utarbeidet vil en lokalisering av Nor-Cargos tunggodsterminaler på Alnabru føre til 51.074 færre lastebiler på E6 nord i 2019. Dette tilsvarer 222 færre turer pr. dag.

Må Nor-Cargo ut av Oslo, vil de mest sannsynlig ende opp på Skedsmo, noe som vil det gi flere lastebiler gjennom Groruddalen.

Er konklusjonen.

To forslag

Nor-Cargos ønske om å bygge på NRF-tomta er imidlertid i konflikt med Oslo kommunes ønske om å styrke Groruddalens blågrønne struktur.

Plan- og bygingsetaten arbeider med et forslag for å regulere gjenåpning av Alnaelva langs terminalområde, hvor de vil foreslå at mesteparten av tomta skal være grøntområde.

 

Statsbygg har derimot kommet med et motforslag, som åpner for både bygging av terminal og åpning av Alnaelva.

Samlasterne og fagforeningene i dalbunnen ser på det siste  som et kompromissforslag. De mener PBEs forslag vil svekke bedriftenes muligheter til å møte utfordringen fra veksten i vareimport, men understreker at de er villige til å akseptere kompromiss dersom dette fører til raskere beslutninger.

Vil til Alnabru

- Statsbyggs forslag er en vinn-vinn-situasjon for alle parter. Vi håper 631 mennesker skal jobbe her, og at de kan sykle til jobb på turveinettet langs Alnaelva, mener Bugge.

Plan- og bygningsetatens forslag mener han er uaktuelt.

- Det forslaget er som å bygge ei pølsebu. Det lar seg ikke gjennomføre.

Videre forteller han at høydeforskjellen på 14 meter fra elva og til området hvor Nor-Cargo vil bygge er en utfordring.

- Vi kan likevel gå for forslaget til Statsbygg som tar vare på elva, selv om vi i utgangspunktet ikke ønsker en elv på terminalområdet.

Gir ikke opp

Alnaelvas Venner ønsker seg derimot parkområde på tomta, men de ser at det kan bli vanskelig å få det som de vil.

-  Det er ikke alltid du får det som du vil ha det, men vi kommer ikke til å gi opp, oppfordrer leder i Alnaelvas Venner, Vidar Berget.

Berget synes det var interessant å være med på befaringen og se problemstillingen fra samlasternes ståsted.

- Men vi ønsker å ha turvei i grønne omgivelser, sier han.

Henge sammen

Karsten Sølve Nilsen, som både er med i Oslo Elveforum og Alnaelvas venner, legger imidlertid vekt på at de ikke skal henge seg opp i Alnaelvas historiske løp.

- For oss er det viktig at elva henger sammen. Vårt ønske er å få Alnaelva som en nerve gjennom Groruddalen. Den har hatt flere løp gjennom historien.

Han legger også vekt på elvas betydning som kulturminne.

- Mange snakker om bygninger som kulturminner, men Alnaelva er et viktig kulturminne her.

Tror på løsning

Øystein Hagen, som er innleid prosjektleder for «Korridoren» -kontaktnettet av faglig tillitsvalgte i transport- og logistikkbedriftene i godskorridoren mellom Oslo havn og Gardermoen, er fornøyd med onsdagens befaring.

- Befaringen viste at det ikke er langt fram til enighet mellom fagforeningene i dalbunnen og Alnaelvas Venner, mener han.

NRF-tomta

l NRF-tomta eies av Posten Norge og ligger mellom godsterminalen på Alnabru og Alfaset gravlund. Navnet NRF kommer av at Norsk Rutebileierforbund holdt til her tidligere.

l Posten Norge eier blant annet Nor-Cargo, som trenger en ny tungtransport-terminal. Posten ønsker å legge denne til NRF-tomta.

 

Siste nytt i Nyheter

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

ANNONSE
Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

 
ANNONSE