Ny støyforskrift inn for landing

Ny støyforskrift inn for landing

BRÅKETE: Beboere på Grorud, Ammerud, Romsås, Stovner og Vestli har i et par til tre år vært plaget av flystøy. Det er fordi flyene har fulgt kurvet flymønster, noe Luftfartstilsynet foreslår innført. (Foto: SAS)

Groruddøler har de siste årene vært plaget av mer flystøy. Årsaken er at Avinor har fått tillatelse til å teste ut såkalt «kurvet innflygning» – som Luftfartstilsynet nå ønsker å innføre på heltid.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
22.10.2015 kl 15:59

Se bildet større

FORVERRET: Leder Annstein Garnes i Vestli Vel påpeker at flystøyet har forverret seg etter at Avinor startet å teste ut kurvede innflygningsmønstre.

Gallup

Er du plaget av flystøy?

Ja, hele tiden.
Ja, til tider er det veldig ille.
Noe, men ikke så veldig ille.
Nei, jeg hører knapt noen fly eller ingen i det hele tatt.

Vis resultat

I korte trekk går dette ut på at innflygningen starter nærmere rullebanen. Point Merge-systemet (PMS) sørger for at flytrafikken kan passere i lav høyde. En slik måte å fly på genererer mindre støy, men siden flyene må fly lavt forutsettes det at rutene ikke legges over bomiljø.

Avinor har siden 2012 fått lov av Luftfartstilsynet å teste ut kurvet innflygning. En av rutene har gått over hovedstaden og videre nord for Groruddalen (VALPU). Selv om VALPU-ruta i utgangspunktet ikke skal berøre groruddøler, har Avinor tidligere sagt at «dersom det er vind fra nord, vil flyene lande mot nord, og på den måten overfly Oslo. Er det vind fra sør vil flyene lande fra nord, og således ikke overfly Oslo». Dette er altså forklaringen på hvorfor Grorud, Ammerud, Romsås, Vestli og Stovner har vært preget av mer flystøy de siste årene.

Les også: Støyklager femdoblet på ett år

Test-rute blir innført

Til nå har flylanding på Gardermoen vært basert på å følge et rettlinjet mønster for innflygning. Den har gått over blant annet Ellingsrud, men da har minstehøyden vært på 4000 fot. Selv om denne måten å fly på genererer mer støy, er avstanden mellom bomiljø og flyet betydelig større enn ved bruk av kurvet innflygning.

Nå foreslår altså Luftfartstilsynet å innføre kurvet innflygning som en hovedregel. Det kommer fram i den nye støyforskriften som er ute på høring.

– Kurvede innflygninger forventes å medføre noe mindre støy i området Stovner til Skillebekk, mens det blir noe mer støy i området øst for Maridalsvannet og et stykke nord for Grorud, forklarer senioringeniør Hilde Høiem i Luftfartstilsynet.

Disse endringene forventes å være helt marginale, mener hun.

Vil gi miljøgevinster

Luftfartstilsynet vil fjerne minstehøyden på 4000 fot. Det til tross for at Oslo kommune mener flyene allerede flyr for lavt.

– Hvorfor anbefaler dere ikke å øke minstehøyden?

– Fordi flyene da må etablere seg lengre fra flyplassen og flydd distanse, i tillegg til at CO2-utslipper øker, svarer Høiem.

Reduksjon av utslipp beregnes å være opp til rundt 400 kg CO2 pr. landing. Høiem understreker samtidig at kurvet innflygning betyr mindre flystøy enn ellers.

Fjerning av høydebegrensningen på 4000 fot betyr at etableringspunktene for flyene under innflyging kan flyttes noe nærmere baneendene. Dette vil legge til rette for innføring av såkalt kurvet innflyging, som vil kunne redusere støyen i innflygingsfasen.

Verst om sommeren

Vestli har vært sterkt preget av flystøy, ifølge styreleder Annstein Garnes i Vestli Vel.

– En sommerdag merker man flytrafikken veldig godt, men er jeg inne i leiligheten min hører jeg det ikke like bra, sier han til avisen.

Velforeningen for sameiene og borettslagene på Vestli er nå igang med å skrive en uttalelse til den nye flyforskriften som er ute på høring. Fordi man ennå ikke har skrevet denne ferdig, ønsker ikke Garnes å snakke på vegne av velforeningen.

Men vi skulle gjerne sluppet å ha flyrutene rett over oss. For et par år siden opplevde vi at det plutselig ble en voldsom flytrafikk over Vestli, og det er fortsatt et overraskende antall fly som flyr over oss. Jeg forstår ikke hvordan man har kommet fram til å legge en innflyvningstrasé over et så folketett boligområde, sier han.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Pengene renner inn i Årvolldammen

I revidert budsjett kommer byrådet med en gladnyhet til Bydel Bjerke: Det blir vann i Årvolldammen i år også - med en prislapp på 750.000 kroner. Dammen vil være klar til bruk i slutten av neste uke. Men fremtiden er fremdeles usikker.

Vil slette gjelda til Alna ridesenter

– Høyre går inn for å slette hele gjelda til Alna ridesenter og gi en kompensasjon for eiendomsskatten, dersom byrådet ikke tar til fornuft og endrer beskrivelsen fra parkeringsanlegg til idrettsanlegg.

 
Kristen (89) kastes ut av leiligheten

Kristen Leth har bodd på Grorud siden 1963. Nå risikerer han å stå uten et sted å bo fordi leiligheten han leier skal ombygges og selges. Han håper Bydel Grorud vil hjelpe til.

Føflekkreft 

Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder forekomst av føflekkreft. Tirsdag 23. mai er det den internasjonale hudsjekkdagen Euromelanoma.

Groruddalen: «Lengre fram i tid og på lang sikt»

Byrådet inviterte til folkemøte på Årvoll gård om hva revisjonen av kommuneplanens samfunnsdel betyr for Groruddalen. Ifølge byråd Hanna Marcussen er det mange planer i lufta for blant annet Rommen og Grorud - men de ser ikke ut til å bli realisert med det første.