Ny støyforskrift inn for landing

Ny støyforskrift inn for landing

BRÅKETE: Beboere på Grorud, Ammerud, Romsås, Stovner og Vestli har i et par til tre år vært plaget av flystøy. Det er fordi flyene har fulgt kurvet flymønster, noe Luftfartstilsynet foreslår innført. (Foto: SAS)

Groruddøler har de siste årene vært plaget av mer flystøy. Årsaken er at Avinor har fått tillatelse til å teste ut såkalt «kurvet innflygning» – som Luftfartstilsynet nå ønsker å innføre på heltid.

Skrevet av:

Oppdatert:
22.10.2015 kl 15:59

I korte trekk går dette ut på at innflygningen starter nærmere rullebanen. Point Merge-systemet (PMS) sørger for at flytrafikken kan passere i lav høyde. En slik måte å fly på genererer mindre støy, men siden flyene må fly lavt forutsettes det at rutene ikke legges over bomiljø.

Avinor har siden 2012 fått lov av Luftfartstilsynet å teste ut kurvet innflygning. En av rutene har gått over hovedstaden og videre nord for Groruddalen (VALPU). Selv om VALPU-ruta i utgangspunktet ikke skal berøre groruddøler, har Avinor tidligere sagt at «dersom det er vind fra nord, vil flyene lande mot nord, og på den måten overfly Oslo. Er det vind fra sør vil flyene lande fra nord, og således ikke overfly Oslo». Dette er altså forklaringen på hvorfor Grorud, Ammerud, Romsås, Vestli og Stovner har vært preget av mer flystøy de siste årene.

Les også: Støyklager femdoblet på ett år

Test-rute blir innført

Til nå har flylanding på Gardermoen vært basert på å følge et rettlinjet mønster for innflygning. Den har gått over blant annet Ellingsrud, men da har minstehøyden vært på 4000 fot. Selv om denne måten å fly på genererer mer støy, er avstanden mellom bomiljø og flyet betydelig større enn ved bruk av kurvet innflygning.

Nå foreslår altså Luftfartstilsynet å innføre kurvet innflygning som en hovedregel. Det kommer fram i den nye støyforskriften som er ute på høring.

– Kurvede innflygninger forventes å medføre noe mindre støy i området Stovner til Skillebekk, mens det blir noe mer støy i området øst for Maridalsvannet og et stykke nord for Grorud, forklarer senioringeniør Hilde Høiem i Luftfartstilsynet.

Disse endringene forventes å være helt marginale, mener hun.

Vil gi miljøgevinster

Luftfartstilsynet vil fjerne minstehøyden på 4000 fot. Det til tross for at Oslo kommune mener flyene allerede flyr for lavt.

– Hvorfor anbefaler dere ikke å øke minstehøyden?

– Fordi flyene da må etablere seg lengre fra flyplassen og flydd distanse, i tillegg til at CO2-utslipper øker, svarer Høiem.

Reduksjon av utslipp beregnes å være opp til rundt 400 kg CO2 pr. landing. Høiem understreker samtidig at kurvet innflygning betyr mindre flystøy enn ellers.

Fjerning av høydebegrensningen på 4000 fot betyr at etableringspunktene for flyene under innflyging kan flyttes noe nærmere baneendene. Dette vil legge til rette for innføring av såkalt kurvet innflyging, som vil kunne redusere støyen i innflygingsfasen.

Verst om sommeren

Vestli har vært sterkt preget av flystøy, ifølge styreleder Annstein Garnes i Vestli Vel.

– En sommerdag merker man flytrafikken veldig godt, men er jeg inne i leiligheten min hører jeg det ikke like bra, sier han til avisen.

Velforeningen for sameiene og borettslagene på Vestli er nå igang med å skrive en uttalelse til den nye flyforskriften som er ute på høring. Fordi man ennå ikke har skrevet denne ferdig, ønsker ikke Garnes å snakke på vegne av velforeningen.

Men vi skulle gjerne sluppet å ha flyrutene rett over oss. For et par år siden opplevde vi at det plutselig ble en voldsom flytrafikk over Vestli, og det er fortsatt et overraskende antall fly som flyr over oss. Jeg forstår ikke hvordan man har kommet fram til å legge en innflyvningstrasé over et så folketett boligområde, sier han.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!