Ny støyforskrift inn for landing

Ny støyforskrift inn for landing

BRÅKETE: Beboere på Grorud, Ammerud, Romsås, Stovner og Vestli har i et par til tre år vært plaget av flystøy. Det er fordi flyene har fulgt kurvet flymønster, noe Luftfartstilsynet foreslår innført. (Foto: SAS)

Groruddøler har de siste årene vært plaget av mer flystøy. Årsaken er at Avinor har fått tillatelse til å teste ut såkalt «kurvet innflygning» – som Luftfartstilsynet nå ønsker å innføre på heltid.

Skrevet av:

Oppdatert:
22.10.2015 kl 15:59

I korte trekk går dette ut på at innflygningen starter nærmere rullebanen. Point Merge-systemet (PMS) sørger for at flytrafikken kan passere i lav høyde. En slik måte å fly på genererer mindre støy, men siden flyene må fly lavt forutsettes det at rutene ikke legges over bomiljø.

Avinor har siden 2012 fått lov av Luftfartstilsynet å teste ut kurvet innflygning. En av rutene har gått over hovedstaden og videre nord for Groruddalen (VALPU). Selv om VALPU-ruta i utgangspunktet ikke skal berøre groruddøler, har Avinor tidligere sagt at «dersom det er vind fra nord, vil flyene lande mot nord, og på den måten overfly Oslo. Er det vind fra sør vil flyene lande fra nord, og således ikke overfly Oslo». Dette er altså forklaringen på hvorfor Grorud, Ammerud, Romsås, Vestli og Stovner har vært preget av mer flystøy de siste årene.

Les også: Støyklager femdoblet på ett år

Test-rute blir innført

Til nå har flylanding på Gardermoen vært basert på å følge et rettlinjet mønster for innflygning. Den har gått over blant annet Ellingsrud, men da har minstehøyden vært på 4000 fot. Selv om denne måten å fly på genererer mer støy, er avstanden mellom bomiljø og flyet betydelig større enn ved bruk av kurvet innflygning.

Nå foreslår altså Luftfartstilsynet å innføre kurvet innflygning som en hovedregel. Det kommer fram i den nye støyforskriften som er ute på høring.

– Kurvede innflygninger forventes å medføre noe mindre støy i området Stovner til Skillebekk, mens det blir noe mer støy i området øst for Maridalsvannet og et stykke nord for Grorud, forklarer senioringeniør Hilde Høiem i Luftfartstilsynet.

Disse endringene forventes å være helt marginale, mener hun.

Vil gi miljøgevinster

Luftfartstilsynet vil fjerne minstehøyden på 4000 fot. Det til tross for at Oslo kommune mener flyene allerede flyr for lavt.

– Hvorfor anbefaler dere ikke å øke minstehøyden?

– Fordi flyene da må etablere seg lengre fra flyplassen og flydd distanse, i tillegg til at CO2-utslipper øker, svarer Høiem.

Reduksjon av utslipp beregnes å være opp til rundt 400 kg CO2 pr. landing. Høiem understreker samtidig at kurvet innflygning betyr mindre flystøy enn ellers.

Fjerning av høydebegrensningen på 4000 fot betyr at etableringspunktene for flyene under innflyging kan flyttes noe nærmere baneendene. Dette vil legge til rette for innføring av såkalt kurvet innflyging, som vil kunne redusere støyen i innflygingsfasen.

Verst om sommeren

Vestli har vært sterkt preget av flystøy, ifølge styreleder Annstein Garnes i Vestli Vel.

– En sommerdag merker man flytrafikken veldig godt, men er jeg inne i leiligheten min hører jeg det ikke like bra, sier han til avisen.

Velforeningen for sameiene og borettslagene på Vestli er nå igang med å skrive en uttalelse til den nye flyforskriften som er ute på høring. Fordi man ennå ikke har skrevet denne ferdig, ønsker ikke Garnes å snakke på vegne av velforeningen.

Men vi skulle gjerne sluppet å ha flyrutene rett over oss. For et par år siden opplevde vi at det plutselig ble en voldsom flytrafikk over Vestli, og det er fortsatt et overraskende antall fly som flyr over oss. Jeg forstår ikke hvordan man har kommet fram til å legge en innflyvningstrasé over et så folketett boligområde, sier han.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!