Ny støyforskrift inn for landing

Ny støyforskrift inn for landing

BRÅKETE: Beboere på Grorud, Ammerud, Romsås, Stovner og Vestli har i et par til tre år vært plaget av flystøy. Det er fordi flyene har fulgt kurvet flymønster, noe Luftfartstilsynet foreslår innført. (Foto: SAS)

Groruddøler har de siste årene vært plaget av mer flystøy. Årsaken er at Avinor har fått tillatelse til å teste ut såkalt «kurvet innflygning» – som Luftfartstilsynet nå ønsker å innføre på heltid.

Skrevet av:

Oppdatert:
22.10.2015 kl 15:59

I korte trekk går dette ut på at innflygningen starter nærmere rullebanen. Point Merge-systemet (PMS) sørger for at flytrafikken kan passere i lav høyde. En slik måte å fly på genererer mindre støy, men siden flyene må fly lavt forutsettes det at rutene ikke legges over bomiljø.

Avinor har siden 2012 fått lov av Luftfartstilsynet å teste ut kurvet innflygning. En av rutene har gått over hovedstaden og videre nord for Groruddalen (VALPU). Selv om VALPU-ruta i utgangspunktet ikke skal berøre groruddøler, har Avinor tidligere sagt at «dersom det er vind fra nord, vil flyene lande mot nord, og på den måten overfly Oslo. Er det vind fra sør vil flyene lande fra nord, og således ikke overfly Oslo». Dette er altså forklaringen på hvorfor Grorud, Ammerud, Romsås, Vestli og Stovner har vært preget av mer flystøy de siste årene.

Les også: Støyklager femdoblet på ett år

Test-rute blir innført

Til nå har flylanding på Gardermoen vært basert på å følge et rettlinjet mønster for innflygning. Den har gått over blant annet Ellingsrud, men da har minstehøyden vært på 4000 fot. Selv om denne måten å fly på genererer mer støy, er avstanden mellom bomiljø og flyet betydelig større enn ved bruk av kurvet innflygning.

Nå foreslår altså Luftfartstilsynet å innføre kurvet innflygning som en hovedregel. Det kommer fram i den nye støyforskriften som er ute på høring.

– Kurvede innflygninger forventes å medføre noe mindre støy i området Stovner til Skillebekk, mens det blir noe mer støy i området øst for Maridalsvannet og et stykke nord for Grorud, forklarer senioringeniør Hilde Høiem i Luftfartstilsynet.

Disse endringene forventes å være helt marginale, mener hun.

Vil gi miljøgevinster

Luftfartstilsynet vil fjerne minstehøyden på 4000 fot. Det til tross for at Oslo kommune mener flyene allerede flyr for lavt.

– Hvorfor anbefaler dere ikke å øke minstehøyden?

– Fordi flyene da må etablere seg lengre fra flyplassen og flydd distanse, i tillegg til at CO2-utslipper øker, svarer Høiem.

Reduksjon av utslipp beregnes å være opp til rundt 400 kg CO2 pr. landing. Høiem understreker samtidig at kurvet innflygning betyr mindre flystøy enn ellers.

Fjerning av høydebegrensningen på 4000 fot betyr at etableringspunktene for flyene under innflyging kan flyttes noe nærmere baneendene. Dette vil legge til rette for innføring av såkalt kurvet innflyging, som vil kunne redusere støyen i innflygingsfasen.

Verst om sommeren

Vestli har vært sterkt preget av flystøy, ifølge styreleder Annstein Garnes i Vestli Vel.

– En sommerdag merker man flytrafikken veldig godt, men er jeg inne i leiligheten min hører jeg det ikke like bra, sier han til avisen.

Velforeningen for sameiene og borettslagene på Vestli er nå igang med å skrive en uttalelse til den nye flyforskriften som er ute på høring. Fordi man ennå ikke har skrevet denne ferdig, ønsker ikke Garnes å snakke på vegne av velforeningen.

Men vi skulle gjerne sluppet å ha flyrutene rett over oss. For et par år siden opplevde vi at det plutselig ble en voldsom flytrafikk over Vestli, og det er fortsatt et overraskende antall fly som flyr over oss. Jeg forstår ikke hvordan man har kommet fram til å legge en innflyvningstrasé over et så folketett boligområde, sier han.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

 
Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

 
Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!