Åkebergveien:

Ny sykkelvei går
ut over p-plasser

Ny sykkelvei går <BR>ut over p-plasser

FORSVINNER: Får byrådet i Oslo det som det vil, forsvinner nesten samtlige parkeringsplasser i Åkebergveien oppover bak Camilla Wilhelmsen og Sigurd Fredeng (Frp). Det vil også skape problemer for ansatte i politiet på Grønland (bygningen bak til høyre). På toppen av bakken ser vi en politibil under utrykning.

Et flertall i Oslo bystyre gikk under bystyremøtet 1. mars inn for å fjerne 66 parkeringsplasser i Åkebergveien for å få etablert såkalte opphøyde sykkelfelt i begge retninger. Frp og Høyre er sterkt uenige.

Skrevet av:

Oppdatert:
13.03.2017 kl 13:57

Byrådet har foreslått at det skal etableres opphøyde sykkelfelt på hver gateside av Åkebergveien for å teste denne løsningen i Oslo, en løsning som blant annet er velkjent i sykkelbyen København.

Samtidig foreslår man at 12 parkeringsplasser opprettholdes som kantplasser (tidligere skråplasser) i den nederste delen av Åkebergveien i krysset med Grønland/Grønlandsleiret.
I dag er det 28 skråstilte parkeringsplasser i denne delen av Åkebergveien, hvorav tre er forbeholdt politiet gjennom hele døgnet. Antallet parkeringsplasser i Åkebergveien på oversiden av Borggata, er i dag ca. 50 stykker.

Frp på sin side, representert ved Camilla Wilhelmsen, nestleder i Oslo bystyres byutviklingskomité og Sigurd Fredeng, vararepresentant til BU i Gamle Oslo, ønsker å etablere ordinært sykkelfelt på østre side av gaten. Her vil syklistene sykle i motbakke, og det vil være positivt å tilrettelegge med adskilt felt i forhold til bilene, mener de to.
Frp mener det ikke er nødvendig med sykkelfelt nedover gaten, fordi syklistene her vil kjøre i fart og «med» bilene. Frps forslag tar videre sikte på å beholde 62 parkeringsplasser i Åkebergveien der minimum tre av dem skal være HC-plasser.
Men det er ikke bar Frp og Høyre som er bekymret over byrådets mål om å fjerne mange parkeringsplasser.


I Oslo Politidistrikts høringsuttalelse av 4. mai i fjor, heter det blant annet:
«Oslo politidistrikt er fremdeles bekymret over konsekvensene ved å fjerne nær 70 parkeringsplasser i nærområdet. Bakgrunnen for dette er at politiet arbeider 24/7, 365 dager i året. Selv om det er korrekt at området har god kollektivdekning, er det en kjensgjerning at denne ikke automatisk korresponderer med arbeidstider, samt planlagte og ikke planlagte aksjoner. Ved store hendelser vil det være nødvendig å innkalle et større antall tjenestemenn. Det bes derfor om at forslagsstiller finner alternative måter å plassere private kjøretøy slik at politiets evne til hurtig respons ikke blir påvirket.»

Etter et brev fra Camilla Wilhelmsen (Frp) til byrådsavdelingen for samferdsel med spørsmål om det er utført en telling av antall syklister som i dag benytter Åkebergveien, svarer Bymiljøetaten (BYM) at de har gjort tellinger på vinterstid som viser at det sykler om lag 500 syklister på hverdager.

Etaten antar at det da sykler 1500 daglig på sommerstid hverdager. Byrådet foreslår at prosjektet skal gi minst en dobling av antall syklister innen to år etter ferdigstillelse. Frp og Wilhelmsen synes at ovenstående tellinger synes svært lite presise, og mener at byrådet bør gjøre bedre tellinger til sommeren før prosjektet starter.
Et argument både for bedre tellinger og at antallet syklister som er antatt å bruke traséen, er at de 800 meterne med sykkelvei det er snakk om sannsynligvis vil koste skattebetalerne 17, 5 millioner kroner, eller drøye 23.000 kroner pr. meter(!). Borettslag og interesseorganisasjoner har til dels motstridende syn når det gjelder etableringen av en sykellvei og fjerning av parkeringsplasser.

En av privatpersonene, Aksel Ørbeck, som har kommet med innspill i høringsrunden (et dokument på 32 sider), hevder at «saken er preget av metodefeil, undersøkelsesfeil, antakelser og brudd på dokumentasjonsplikten og en rekke brudd på de mest grunnleggende reglene innen samfunnsvitenskapelig metode, dokumentasjonsplikt og etterprøvbarhet».
Men det mest interessante er at vedkommende har produsert et kart som viser en alternativsykkeltrasé utenom Åkebergveien som går fra Kjølberggata gjennom Klosterenga/Botsprakenparken ned til Grønlandsleiret og som er ett minutt raskere.

Det hører med til saken at 11 trær langs Åkebergveien anbefales fjernet av sikkerhetsmessige årsaker fordi trærne, ifølge Plan- og bygningsetaten (PBE), har «dårlig mekanisk kvalitet». Med «mekanisk kvalitet» menes trærnes evne til å holde seg oppreist, om de har fysiske skader og i hvilken grad det er fare for at greiner kan brekke av eller at trærne kan velte. Det er meningen at nye tær skal plantes til erstatning for dem som fjernes.

Siste nytt i Nyheter

Maks sikkerhet

Brukere av trygghetsalarm får røykvarsler:

Maks sikkerhet

  • Bydel Stovner

Bydelsutvalget i Bydel Stovner har bestemt at alle som får innvilget trygghetsalarm får installasjon av røykvarsel på kjøpet. Dette viser bydelens digitale satsing.

Annonse: Grorud Senter
Den nye møteplassen

Grorud Senter

Den nye møteplassen

  • Grorud senter

Om ikke lenge er Grorud Senter ferdig oppusset, med nye butikker, nye fasader og ikke minst et nytt bakeri og en sushirestaurant.

Tar standpunkt mot hatkriminalitet

Markerte den internasjonale dagen mot rasisme

Tar standpunkt mot hatkriminalitet

  • Rasisme

Byråd Geir Lippestad (Ap) vil ha et tydelig perspektiv i kampen mot rasisme og diskriminering. Ifølge politiet finnes det store mørketall innenfor hatkriminalitet.

 
Sterkt om overgrep

Foredrag på Vestli skole:

Sterkt om overgrep

  • Foredrag

Det var mange følelser og mye lærdom på Vestli skole da FAU hadde invitert Annett Berntsberg Eck. Hun fortalte sin historie og ga flere gode tips.

Tar barnas helse på alvor

Barnas kosthold og
bevegelse på alvor

  • Barn

Barnehagematen.no leverer varm og hjemmelaget mat som er spiseklar til barnehager, skoler og aktivitetsskoler. Nå har de ansatt en lokalkjent person i Groruddalen som skal passe på at alt går som det skal.

– Det ligger mye kraft her

Het debatt om østkantungdom:

– Det ligger mye kraft her

  • Østkantungdom

Ordfører Marianne Borgen (SV) ville møte ungdom på Haugenstua for å snakke om hvordan de føler det rundt debatten om Groruddals-ungdom som har blusset opp i det siste. Hun mener det er viktig å skape et nyansert bilde.

 
– Fakta har makta

Ung medvirkning i Bydel Grorud:

– Fakta har makta

  • UngMed

Årets UngMed ble arrangert for fjerde gang med paneldebatt, byrådsleder, varaordfører og ordfører. 1200 engasjerte ungdommer har deltatt i prosessen - som belyser den siste tids debatt om østkantungdom. Byrådslederen roser ungdommens politiske engasjement.

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Skole + kultur + idrett = sant

Skolebehovsplanen 2018-2027:

Skole + kultur + idrett = sant

  • Skolebehovsplan

Den store nyheten for den nye skolebehovsplanen er ny skole på Voldsløkka med idrett og kultur i mente. Men det skal ikke stå stille i Groruddalen - og planen er å gjøre skolene enda mer til lokale knutepunkt.

 
Nå skal alle mødre<BR> få hjemmebesøk

Jordmor til folket i Bydel Alna:

Nå skal alle mødre
få hjemmebesøk

  • Bydel Alna

Bydelsutvalget i Alna bydel vedtok å styrke jordmortjenesten i bydelen. I lang tid har ikke Alna hatt et godt nok tilbud i tråd med kommunens retningslinjer.

Google Maps

Har du tips til saken?   Send e-post

Ran på Ellingsrud:

To unge gutter pågrepet

  • Ran

To unge gutter er pågrepet etter et væpnet ran av en bensinstasjon på Ellingsrud natt til torsdag – fem timer etter at politiet fikk inn meldingen. Samme kveld ble også Esso på Kalbakken ranet.

Løfter fram tidlig innsats

Jonas Gahr Støre til Rommen skole:

Løfter fram tidlig innsats

  • Intensivoppfølging

Jonas Gahr Støre (Ap) møtte Rommen-elever og lærere for å snakke om planer for fremtiden og intensivoppfølgingen byrådet ruller ut på skoler i hele Groruddalen. Han satser på at det kan bli en nasjonal ordning.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!