Nybygg gir farlig gangvei

Nybygg gir farlig gangvei

 

Lilly Thuy Nguien (14) bruker daglig gang- og sykkel­veien forbi direktør­boligen «Bakkehell» på gamle Furuset . Nå er hun redd for at den kan bli farlig å bruke.

Skrevet av:

I fjor ble gang- og sykkelveien oppgradert fra grusvei til asfalt og med rekkverk. Etter at Oslo Eiendomssenter ble ny eier av den gamle direktørboligen i Gamleveien 5 ble det bestemt at den skal rives og erstattes med tre boligblokker, og tomta vil få ny avkjørsel som vil overlappe en kort strekning av den øverste delen av gangveien.

Lilly Thuy Nguien (14) frykter å kunne møte på kjørende biler i det hun går på gang- og sykkelveien, dersom dette blir realisert.

- Jeg går her hver dag til bussen når jeg skal på skolen. Med biler øverst i gangveien tror jeg det kan bli litt farlig å gå her, sier hun til Akers Avis Groruddalen.

For smalt

Det er ikke bare Lilly som reagerer på planene om en ny avkjøring til Gamleveien 5. Kristian Per Hille bor vis-à-vis den historiske villaen, som har vært knyttet til tre Bratz-generasjoner. Mellom de to tomtene går den smale gang- og sykkelveien.

Hille får ikke den nye, planlagte avkjøringen til å gå opp med hvor mye veiplass som pr. i dag er tilgjengelig å knytte den til, og mistenker at omreguleringsplanene av Gamleveien vil gå på bekostning av gang- og sykkelveien.

- Gangveien er alt for smal til at det er plass til en vei her. Da må de i så fall ta plass fra sin egen tomt, for jeg selger ikke en centimeter, forteller han.

En annen beboer i området, Helge Vedvik, poengterer hvor viktig gang- og sykkelveien er for nærmiljøet:

- Det er en snarvei som alle her i nabolaget bruker til togstasjonen eller bussen.

Tvinges til å flytte

Med de nye byggeplanene frykter styret i Grorudveien 98 sameie at nabolaget deres vil bli rasert, og ser seg kanskje nødt til å flytte.

- Det er såpass stille og rolig her oppe og det er én av grunnene til at jeg flytta hit. Disse byggeplanene vil rasere hele nabolaget vårt. Blir de gjennomført vil jeg vurdere å flytte, forteller Helge Vedvik.

- Jeg har allerede vært på visning, fortsetter styreleder for sameiet, Mari Foseid Tronbøl.

De ser alle at med det planlagte byggeprosjektet også følger noen års byggestøy og en økning av gjennomkjørende trafikk i et bomiljø som stort sett består av barnefamilier.

Underjordisk garasje

Pride Architecture, som er arkitektfirmaet bak de planlagte byggeblokkene etter oppdrag fra Oslo Eiendomssenter, har søkt plan- og bygningsetaten i Oslo kommune om dispensasjon fra Vegloven § 29. Her søkes det om å bygge med fem meters avstand fra veikant.

- Gamleveien 5 har alltid hatt inngang fra Vesleveien. Byggeplanene viser derimot en planlagt ny avkjørsel til underjordisk garasje fra Gamleveien, og omregulering av Gamleveien, opplyser Mari Foseid Tronbøl.

Styret i Grorudveien 98 sameie mottok nabovarsel om byggeplanene i slutten av september. Da igangsatte de umiddelbart en underskriftskampanje for nabolaget. Her reageres det blant annet på at trafikkbildet i området vil bli travlere.

Trafikkøkning

Boligprosjektet omfatter tre blokker med 12 boenheter - noe sameiet mener vil øke trafikkpågangen som de mener allerede i dag er problematisk.

- Trafikken fra Grorudveien og videre opp til Ulsholtveien og Gransdalen er stor nok som den er, uten at det skal bli åpnet for ytterligere trafikk, mener Tronbøl.

I nabovarselet sameiet fikk, fulgte også et kart påtegnet boligene som er planlagt å bygge, og naboene mener det er et avvik mellom antall bolighus i forhold til kart.

- For meg lukter det flere boliger på det kartet der, mistenker Vedvik.

Avkrefter

Pride Architecture ved arkitekt Tomasz Tomaszewicz avkrefter Grorudveien 98 sameiets mistanker om flere boenheter enn det som er oppført.

Arkitektfirmaet har grovt beregnet en økning på ca. 24 biler i døgnet som følge av nye beboere, men Tomaszewicz tror ikke dette vil føre til en merkbar trafikkendring.

- Hvis en boligenhet bruker én bil én gang daglig blir det 24 biler som passerer naboeiendommer. Det er også sikkert mange av de nye beboerne som vil bruke tog som går fra Grorud stasjon eller sykkel.

Han påpeker videre at det bare er en kort strekning av gang- og sykkel­veien som vil prosjekteres til bruk som atkomst for Gamleveien 5.

- Det dreier seg om knapt 50 meter. Vi vil bare omregulere den korte strekningen fra planlagt avkjørsel til krysset ved Vesleveien og videre til krysset ved Grorudveien mot øst, det vil si den veien som alle i nabolaget bruker. Gamleveien fra den nye adkomsten til tomten ned mot vest vil fortsatt være gang- og sykkelvei, opplyser han.

Et kulturmerke

Furuset Vel har også engasjert seg i saken, men da med reaksjoner på at Byantikvaren ikke motsier seg riving av et hus som er blant Furusets eldste villabebyggelser med herskapelig preg, og at Gamleveien i dag er en privat «Velvei».

- Det er en del av kulturhistorien til Grorud jernvarefabrik hvor denne villaen opprinnelig var deres direktørbolig. Vi trenger noen historiske kulturmerker i Groruddalen, mener leder Eva Rueslåtten i Furuset Vel.

Byantikvaren tillegger eien­dommen kulturhistorisk verdi, men motsetter seg ikke riving av den da den vurderes som å ha lav verneverdi. Dette fordi villaen har gått igjennom flere endringsfaser med påbygg og utskiftning av panel og vinduer.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!