Nybygg gir farlig gangvei

Nybygg gir farlig gangvei

 

Lilly Thuy Nguien (14) bruker daglig gang- og sykkel­veien forbi direktør­boligen «Bakkehell» på gamle Furuset . Nå er hun redd for at den kan bli farlig å bruke.

I fjor ble gang- og sykkelveien oppgradert fra grusvei til asfalt og med rekkverk. Etter at Oslo Eiendomssenter ble ny eier av den gamle direktørboligen i Gamleveien 5 ble det bestemt at den skal rives og erstattes med tre boligblokker, og tomta vil få ny avkjørsel som vil overlappe en kort strekning av den øverste delen av gangveien.

Lilly Thuy Nguien (14) frykter å kunne møte på kjørende biler i det hun går på gang- og sykkelveien, dersom dette blir realisert.

- Jeg går her hver dag til bussen når jeg skal på skolen. Med biler øverst i gangveien tror jeg det kan bli litt farlig å gå her, sier hun til Akers Avis Groruddalen.

For smalt

Det er ikke bare Lilly som reagerer på planene om en ny avkjøring til Gamleveien 5. Kristian Per Hille bor vis-à-vis den historiske villaen, som har vært knyttet til tre Bratz-generasjoner. Mellom de to tomtene går den smale gang- og sykkelveien.

Hille får ikke den nye, planlagte avkjøringen til å gå opp med hvor mye veiplass som pr. i dag er tilgjengelig å knytte den til, og mistenker at omreguleringsplanene av Gamleveien vil gå på bekostning av gang- og sykkelveien.

- Gangveien er alt for smal til at det er plass til en vei her. Da må de i så fall ta plass fra sin egen tomt, for jeg selger ikke en centimeter, forteller han.

En annen beboer i området, Helge Vedvik, poengterer hvor viktig gang- og sykkelveien er for nærmiljøet:

- Det er en snarvei som alle her i nabolaget bruker til togstasjonen eller bussen.

Tvinges til å flytte

Med de nye byggeplanene frykter styret i Grorudveien 98 sameie at nabolaget deres vil bli rasert, og ser seg kanskje nødt til å flytte.

- Det er såpass stille og rolig her oppe og det er én av grunnene til at jeg flytta hit. Disse byggeplanene vil rasere hele nabolaget vårt. Blir de gjennomført vil jeg vurdere å flytte, forteller Helge Vedvik.

- Jeg har allerede vært på visning, fortsetter styreleder for sameiet, Mari Foseid Tronbøl.

De ser alle at med det planlagte byggeprosjektet også følger noen års byggestøy og en økning av gjennomkjørende trafikk i et bomiljø som stort sett består av barnefamilier.

Underjordisk garasje

Pride Architecture, som er arkitektfirmaet bak de planlagte byggeblokkene etter oppdrag fra Oslo Eiendomssenter, har søkt plan- og bygningsetaten i Oslo kommune om dispensasjon fra Vegloven § 29. Her søkes det om å bygge med fem meters avstand fra veikant.

- Gamleveien 5 har alltid hatt inngang fra Vesleveien. Byggeplanene viser derimot en planlagt ny avkjørsel til underjordisk garasje fra Gamleveien, og omregulering av Gamleveien, opplyser Mari Foseid Tronbøl.

Styret i Grorudveien 98 sameie mottok nabovarsel om byggeplanene i slutten av september. Da igangsatte de umiddelbart en underskriftskampanje for nabolaget. Her reageres det blant annet på at trafikkbildet i området vil bli travlere.

Trafikkøkning

Boligprosjektet omfatter tre blokker med 12 boenheter - noe sameiet mener vil øke trafikkpågangen som de mener allerede i dag er problematisk.

- Trafikken fra Grorudveien og videre opp til Ulsholtveien og Gransdalen er stor nok som den er, uten at det skal bli åpnet for ytterligere trafikk, mener Tronbøl.

I nabovarselet sameiet fikk, fulgte også et kart påtegnet boligene som er planlagt å bygge, og naboene mener det er et avvik mellom antall bolighus i forhold til kart.

- For meg lukter det flere boliger på det kartet der, mistenker Vedvik.

Avkrefter

Pride Architecture ved arkitekt Tomasz Tomaszewicz avkrefter Grorudveien 98 sameiets mistanker om flere boenheter enn det som er oppført.

Arkitektfirmaet har grovt beregnet en økning på ca. 24 biler i døgnet som følge av nye beboere, men Tomaszewicz tror ikke dette vil føre til en merkbar trafikkendring.

- Hvis en boligenhet bruker én bil én gang daglig blir det 24 biler som passerer naboeiendommer. Det er også sikkert mange av de nye beboerne som vil bruke tog som går fra Grorud stasjon eller sykkel.

Han påpeker videre at det bare er en kort strekning av gang- og sykkel­veien som vil prosjekteres til bruk som atkomst for Gamleveien 5.

- Det dreier seg om knapt 50 meter. Vi vil bare omregulere den korte strekningen fra planlagt avkjørsel til krysset ved Vesleveien og videre til krysset ved Grorudveien mot øst, det vil si den veien som alle i nabolaget bruker. Gamleveien fra den nye adkomsten til tomten ned mot vest vil fortsatt være gang- og sykkelvei, opplyser han.

Et kulturmerke

Furuset Vel har også engasjert seg i saken, men da med reaksjoner på at Byantikvaren ikke motsier seg riving av et hus som er blant Furusets eldste villabebyggelser med herskapelig preg, og at Gamleveien i dag er en privat «Velvei».

- Det er en del av kulturhistorien til Grorud jernvarefabrik hvor denne villaen opprinnelig var deres direktørbolig. Vi trenger noen historiske kulturmerker i Groruddalen, mener leder Eva Rueslåtten i Furuset Vel.

Byantikvaren tillegger eien­dommen kulturhistorisk verdi, men motsetter seg ikke riving av den da den vurderes som å ha lav verneverdi. Dette fordi villaen har gått igjennom flere endringsfaser med påbygg og utskiftning av panel og vinduer.

Siste nytt i Nyheter

– Det er dette som <BR>skaper lokalsamfunn

Kronprinsparet på turné i Bjerke bydel:

– Det er dette som
skaper lokalsamfunn

  • Kronprinsparet

Kronprins Haakon og kronprinsesse Mette-Marit besøkte Bjerke bydel og fikk være med på flere av aktivitetene. Blant annet lærte kronprinsessen å sjonglere av Nysirkus på Veitvet og fikk møte over tusen aktive barn og unge på Isdammen.

Er det sommer, <BR>vår eller påske?

Er det sommer,
vår eller påske?

  • Sommer

Det er ikke lenge siden det snødde, men i helgen kom sommeren så å si over natta. Turen gikk til Steinbruvann for en liten stemningsrapport.

Annonse: Grorud Senter
Den nye møteplassen

Grorud Senter

Den nye møteplassen

  • Grorud senter

Om ikke lenge er Grorud Senter ferdig oppusset, med nye butikker, nye fasader og ikke minst et nytt bakeri og en sushirestaurant.

 
Byutviklings-status i Groruddalen

Årsmøte Groruddalen Miljøforum

Byutviklings-status
i Groruddalen

  • miljø

Tirsdag 28. mars skal Groruddalen Miljøforum ha sitt årsmøte. Det blir utdeling av hederspris, samt et blikk på byutviklingen i Groruddalen fremover.

Maks sikkerhet

Brukere av trygghetsalarm får røykvarsler:

Maks sikkerhet

  • Bydel Stovner

Bydelsutvalget i Bydel Stovner har bestemt at alle som får innvilget trygghetsalarm får installasjon av røykvarsel på kjøpet. Dette viser bydelens digitale satsing.

Tar standpunkt mot hatkriminalitet

Markerte den internasjonale dagen mot rasisme

Tar standpunkt mot hatkriminalitet

  • Rasisme

Byråd Geir Lippestad (Ap) vil ha et tydelig perspektiv i kampen mot rasisme og diskriminering. Ifølge politiet finnes det store mørketall innenfor hatkriminalitet.

 
Sterkt om overgrep

Foredrag på Vestli skole:

Sterkt om overgrep

  • Foredrag

Det var mange følelser og mye lærdom på Vestli skole da FAU hadde invitert Annett Berntsberg Eck. Hun fortalte sin historie og ga flere gode tips.

Tar barnas helse på alvor

Barnas kosthold og
bevegelse på alvor

  • Barn

Barnehagematen.no leverer varm og hjemmelaget mat som er spiseklar til barnehager, skoler og aktivitetsskoler. Nå har de ansatt en lokalkjent person i Groruddalen som skal passe på at alt går som det skal.

– Det ligger mye kraft her

Het debatt om østkantungdom:

– Det ligger mye kraft her

  • Østkantungdom

Ordfører Marianne Borgen (SV) ville møte ungdom på Haugenstua for å snakke om hvordan de føler det rundt debatten om Groruddals-ungdom som har blusset opp i det siste. Hun mener det er viktig å skape et nyansert bilde.

 
– Fakta har makta

Ung medvirkning i Bydel Grorud:

– Fakta har makta

  • UngMed

Årets UngMed ble arrangert for fjerde gang med paneldebatt, byrådsleder, varaordfører og ordfører. 1200 engasjerte ungdommer har deltatt i prosessen - som belyser den siste tids debatt om østkantungdom. Byrådslederen roser ungdommens politiske engasjement.

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Skole + kultur + idrett = sant

Skolebehovsplanen 2018-2027:

Skole + kultur + idrett = sant

  • Skolebehovsplan

Den store nyheten for den nye skolebehovsplanen er ny skole på Voldsløkka med idrett og kultur i mente. Men det skal ikke stå stille i Groruddalen - og planen er å gjøre skolene enda mer til lokale knutepunkt.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!