Nybygg gir farlig gangvei

Nybygg gir farlig gangvei

 

Lilly Thuy Nguien (14) bruker daglig gang- og sykkel­veien forbi direktør­boligen «Bakkehell» på gamle Furuset . Nå er hun redd for at den kan bli farlig å bruke.

I fjor ble gang- og sykkelveien oppgradert fra grusvei til asfalt og med rekkverk. Etter at Oslo Eiendomssenter ble ny eier av den gamle direktørboligen i Gamleveien 5 ble det bestemt at den skal rives og erstattes med tre boligblokker, og tomta vil få ny avkjørsel som vil overlappe en kort strekning av den øverste delen av gangveien.

Lilly Thuy Nguien (14) frykter å kunne møte på kjørende biler i det hun går på gang- og sykkelveien, dersom dette blir realisert.

- Jeg går her hver dag til bussen når jeg skal på skolen. Med biler øverst i gangveien tror jeg det kan bli litt farlig å gå her, sier hun til Akers Avis Groruddalen.

For smalt

Det er ikke bare Lilly som reagerer på planene om en ny avkjøring til Gamleveien 5. Kristian Per Hille bor vis-à-vis den historiske villaen, som har vært knyttet til tre Bratz-generasjoner. Mellom de to tomtene går den smale gang- og sykkelveien.

Hille får ikke den nye, planlagte avkjøringen til å gå opp med hvor mye veiplass som pr. i dag er tilgjengelig å knytte den til, og mistenker at omreguleringsplanene av Gamleveien vil gå på bekostning av gang- og sykkelveien.

- Gangveien er alt for smal til at det er plass til en vei her. Da må de i så fall ta plass fra sin egen tomt, for jeg selger ikke en centimeter, forteller han.

En annen beboer i området, Helge Vedvik, poengterer hvor viktig gang- og sykkelveien er for nærmiljøet:

- Det er en snarvei som alle her i nabolaget bruker til togstasjonen eller bussen.

Tvinges til å flytte

Med de nye byggeplanene frykter styret i Grorudveien 98 sameie at nabolaget deres vil bli rasert, og ser seg kanskje nødt til å flytte.

- Det er såpass stille og rolig her oppe og det er én av grunnene til at jeg flytta hit. Disse byggeplanene vil rasere hele nabolaget vårt. Blir de gjennomført vil jeg vurdere å flytte, forteller Helge Vedvik.

- Jeg har allerede vært på visning, fortsetter styreleder for sameiet, Mari Foseid Tronbøl.

De ser alle at med det planlagte byggeprosjektet også følger noen års byggestøy og en økning av gjennomkjørende trafikk i et bomiljø som stort sett består av barnefamilier.

Underjordisk garasje

Pride Architecture, som er arkitektfirmaet bak de planlagte byggeblokkene etter oppdrag fra Oslo Eiendomssenter, har søkt plan- og bygningsetaten i Oslo kommune om dispensasjon fra Vegloven § 29. Her søkes det om å bygge med fem meters avstand fra veikant.

- Gamleveien 5 har alltid hatt inngang fra Vesleveien. Byggeplanene viser derimot en planlagt ny avkjørsel til underjordisk garasje fra Gamleveien, og omregulering av Gamleveien, opplyser Mari Foseid Tronbøl.

Styret i Grorudveien 98 sameie mottok nabovarsel om byggeplanene i slutten av september. Da igangsatte de umiddelbart en underskriftskampanje for nabolaget. Her reageres det blant annet på at trafikkbildet i området vil bli travlere.

Trafikkøkning

Boligprosjektet omfatter tre blokker med 12 boenheter - noe sameiet mener vil øke trafikkpågangen som de mener allerede i dag er problematisk.

- Trafikken fra Grorudveien og videre opp til Ulsholtveien og Gransdalen er stor nok som den er, uten at det skal bli åpnet for ytterligere trafikk, mener Tronbøl.

I nabovarselet sameiet fikk, fulgte også et kart påtegnet boligene som er planlagt å bygge, og naboene mener det er et avvik mellom antall bolighus i forhold til kart.

- For meg lukter det flere boliger på det kartet der, mistenker Vedvik.

Avkrefter

Pride Architecture ved arkitekt Tomasz Tomaszewicz avkrefter Grorudveien 98 sameiets mistanker om flere boenheter enn det som er oppført.

Arkitektfirmaet har grovt beregnet en økning på ca. 24 biler i døgnet som følge av nye beboere, men Tomaszewicz tror ikke dette vil føre til en merkbar trafikkendring.

- Hvis en boligenhet bruker én bil én gang daglig blir det 24 biler som passerer naboeiendommer. Det er også sikkert mange av de nye beboerne som vil bruke tog som går fra Grorud stasjon eller sykkel.

Han påpeker videre at det bare er en kort strekning av gang- og sykkel­veien som vil prosjekteres til bruk som atkomst for Gamleveien 5.

- Det dreier seg om knapt 50 meter. Vi vil bare omregulere den korte strekningen fra planlagt avkjørsel til krysset ved Vesleveien og videre til krysset ved Grorudveien mot øst, det vil si den veien som alle i nabolaget bruker. Gamleveien fra den nye adkomsten til tomten ned mot vest vil fortsatt være gang- og sykkelvei, opplyser han.

Et kulturmerke

Furuset Vel har også engasjert seg i saken, men da med reaksjoner på at Byantikvaren ikke motsier seg riving av et hus som er blant Furusets eldste villabebyggelser med herskapelig preg, og at Gamleveien i dag er en privat «Velvei».

- Det er en del av kulturhistorien til Grorud jernvarefabrik hvor denne villaen opprinnelig var deres direktørbolig. Vi trenger noen historiske kulturmerker i Groruddalen, mener leder Eva Rueslåtten i Furuset Vel.

Byantikvaren tillegger eien­dommen kulturhistorisk verdi, men motsetter seg ikke riving av den da den vurderes som å ha lav verneverdi. Dette fordi villaen har gått igjennom flere endringsfaser med påbygg og utskiftning av panel og vinduer.

Siste nytt i Nyheter

- Går fra ord til handling

Siden 2014 har flerbrukshallen på Tokerud vært godkjent av bystyret, men det har ikke ligget penger på bordet. I revidert budsjett gir byrådet 5,6 millioner til et forprosjekt som skal forme fremtidens hall.

Alle leietakere må ut

Avisen har skrevet om Kristen Leth (89) som risikerer å kastes ut av leiligheten sin på Grorud. Saken har skapt stort engasjement, og nå svarer eiendomsselskapet på hvorfor de har sendt ut brev om oppsigelse av leieforholdet.

 
Kan smelle når som helst

I mars ble en person som løp over Tvetenveien ved busstoppet på Haugerud påkjørt. Yassine Arakia (H) er redd for hva som vil skje dersom trafikksituasjonen ikke blir tatt på alvor.

Pengene renner inn i Årvolldammen

I revidert budsjett kommer byrådet med en gladnyhet til Bydel Bjerke: Det blir vann i Årvolldammen i år også - med en prislapp på 750.000 kroner. Dammen vil være klar til bruk i slutten av neste uke. Men fremtiden er fremdeles usikker.

Vil slette gjelda til Alna ridesenter

– Høyre går inn for å slette hele gjelda til Alna ridesenter og gi en kompensasjon for eiendomsskatten, dersom byrådet ikke tar til fornuft og endrer beskrivelsen fra parkeringsanlegg til idrettsanlegg.