Nybygg gir farlig gangvei

Nybygg gir farlig gangvei

 

Lilly Thuy Nguien (14) bruker daglig gang- og sykkel­veien forbi direktør­boligen «Bakkehell» på gamle Furuset . Nå er hun redd for at den kan bli farlig å bruke.

Skrevet av:

I fjor ble gang- og sykkelveien oppgradert fra grusvei til asfalt og med rekkverk. Etter at Oslo Eiendomssenter ble ny eier av den gamle direktørboligen i Gamleveien 5 ble det bestemt at den skal rives og erstattes med tre boligblokker, og tomta vil få ny avkjørsel som vil overlappe en kort strekning av den øverste delen av gangveien.

Lilly Thuy Nguien (14) frykter å kunne møte på kjørende biler i det hun går på gang- og sykkelveien, dersom dette blir realisert.

- Jeg går her hver dag til bussen når jeg skal på skolen. Med biler øverst i gangveien tror jeg det kan bli litt farlig å gå her, sier hun til Akers Avis Groruddalen.

For smalt

Det er ikke bare Lilly som reagerer på planene om en ny avkjøring til Gamleveien 5. Kristian Per Hille bor vis-à-vis den historiske villaen, som har vært knyttet til tre Bratz-generasjoner. Mellom de to tomtene går den smale gang- og sykkelveien.

Hille får ikke den nye, planlagte avkjøringen til å gå opp med hvor mye veiplass som pr. i dag er tilgjengelig å knytte den til, og mistenker at omreguleringsplanene av Gamleveien vil gå på bekostning av gang- og sykkelveien.

- Gangveien er alt for smal til at det er plass til en vei her. Da må de i så fall ta plass fra sin egen tomt, for jeg selger ikke en centimeter, forteller han.

En annen beboer i området, Helge Vedvik, poengterer hvor viktig gang- og sykkelveien er for nærmiljøet:

- Det er en snarvei som alle her i nabolaget bruker til togstasjonen eller bussen.

Tvinges til å flytte

Med de nye byggeplanene frykter styret i Grorudveien 98 sameie at nabolaget deres vil bli rasert, og ser seg kanskje nødt til å flytte.

- Det er såpass stille og rolig her oppe og det er én av grunnene til at jeg flytta hit. Disse byggeplanene vil rasere hele nabolaget vårt. Blir de gjennomført vil jeg vurdere å flytte, forteller Helge Vedvik.

- Jeg har allerede vært på visning, fortsetter styreleder for sameiet, Mari Foseid Tronbøl.

De ser alle at med det planlagte byggeprosjektet også følger noen års byggestøy og en økning av gjennomkjørende trafikk i et bomiljø som stort sett består av barnefamilier.

Underjordisk garasje

Pride Architecture, som er arkitektfirmaet bak de planlagte byggeblokkene etter oppdrag fra Oslo Eiendomssenter, har søkt plan- og bygningsetaten i Oslo kommune om dispensasjon fra Vegloven § 29. Her søkes det om å bygge med fem meters avstand fra veikant.

- Gamleveien 5 har alltid hatt inngang fra Vesleveien. Byggeplanene viser derimot en planlagt ny avkjørsel til underjordisk garasje fra Gamleveien, og omregulering av Gamleveien, opplyser Mari Foseid Tronbøl.

Styret i Grorudveien 98 sameie mottok nabovarsel om byggeplanene i slutten av september. Da igangsatte de umiddelbart en underskriftskampanje for nabolaget. Her reageres det blant annet på at trafikkbildet i området vil bli travlere.

Trafikkøkning

Boligprosjektet omfatter tre blokker med 12 boenheter - noe sameiet mener vil øke trafikkpågangen som de mener allerede i dag er problematisk.

- Trafikken fra Grorudveien og videre opp til Ulsholtveien og Gransdalen er stor nok som den er, uten at det skal bli åpnet for ytterligere trafikk, mener Tronbøl.

I nabovarselet sameiet fikk, fulgte også et kart påtegnet boligene som er planlagt å bygge, og naboene mener det er et avvik mellom antall bolighus i forhold til kart.

- For meg lukter det flere boliger på det kartet der, mistenker Vedvik.

Avkrefter

Pride Architecture ved arkitekt Tomasz Tomaszewicz avkrefter Grorudveien 98 sameiets mistanker om flere boenheter enn det som er oppført.

Arkitektfirmaet har grovt beregnet en økning på ca. 24 biler i døgnet som følge av nye beboere, men Tomaszewicz tror ikke dette vil føre til en merkbar trafikkendring.

- Hvis en boligenhet bruker én bil én gang daglig blir det 24 biler som passerer naboeiendommer. Det er også sikkert mange av de nye beboerne som vil bruke tog som går fra Grorud stasjon eller sykkel.

Han påpeker videre at det bare er en kort strekning av gang- og sykkel­veien som vil prosjekteres til bruk som atkomst for Gamleveien 5.

- Det dreier seg om knapt 50 meter. Vi vil bare omregulere den korte strekningen fra planlagt avkjørsel til krysset ved Vesleveien og videre til krysset ved Grorudveien mot øst, det vil si den veien som alle i nabolaget bruker. Gamleveien fra den nye adkomsten til tomten ned mot vest vil fortsatt være gang- og sykkelvei, opplyser han.

Et kulturmerke

Furuset Vel har også engasjert seg i saken, men da med reaksjoner på at Byantikvaren ikke motsier seg riving av et hus som er blant Furusets eldste villabebyggelser med herskapelig preg, og at Gamleveien i dag er en privat «Velvei».

- Det er en del av kulturhistorien til Grorud jernvarefabrik hvor denne villaen opprinnelig var deres direktørbolig. Vi trenger noen historiske kulturmerker i Groruddalen, mener leder Eva Rueslåtten i Furuset Vel.

Byantikvaren tillegger eien­dommen kulturhistorisk verdi, men motsetter seg ikke riving av den da den vurderes som å ha lav verneverdi. Dette fordi villaen har gått igjennom flere endringsfaser med påbygg og utskiftning av panel og vinduer.

Siste nytt i Nyheter

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

 
Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

 
Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

– Barnehagebaroner

– Barnehagebaroner

  • Barnehager

Rødts Bjørnar Moxnes tror ikke et sekund på at Espira planlegger å drifte barnehage for barnas beste.

– Vi vil selv ta ansvar

– Vi vil selv ta ansvar

  • Barnehage

Barnehagebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) forteller at Oslo kommune selv vil ta ansvar for å dekke behovene for barnehageplasser.

 
Privat Økern-<BR>barnehage på vent

Privat Økern-
barnehage på vent

  • Barnehage

En Espira-barnehage på to etasjer i Nybyen på Økern skulle etter planen åpne i september neste år. Nå ligger planene brakk fordi byrådet avslo søknad om tilskudd.

McDonalds avdeling Furuset ranet

McDonalds avdeling Furuset ranet

  • Ran

En mann i 50-årene ranet McDonalds ved Radisson Blu Alna hotell med pistol. Mannen kom seg unna med kontanter.

Nå er det Vestli sin tur

Lokalpolitikere frir til Groruddals-satsingen:

Nå er det Vestli sin tur

  • Groruddals-satsingen

Lokalpolitikerne May-Britt Christensen (Ap) og Athithan Kumarasamy (Ap) i Stovner bydel ønsker å få mer aktivitet for barn og unge på Vestli – og etterlyser tiltak i Vestliskogen grendeskole.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!