Nå bygger Posten

Nå bygger Posten

NYE DRIFTERE: Ida Paulsen Baugerød og Stian Syversen skal få drømmen om et velfungerende ridehus på Nordtvet gård realisert. Det har kulturkonsulent Jørn Linnerud stor tro på. Så stor at han våger seg opp på hesteryggen til Foursox.

Etter en stor og omfattende byggeprosess kunne konsernsjef Dag Mejdell ta det første symbolske spadetaket for Posten og Brings nye logistikksenter på Alnabru. Mejdell lover at Posten skal gjøre sitt ytterste for at trafikken ikke skal bli en belastning for nærmiljøet de neste 30 årene.

Skrevet av:

Oppdatert:
07.07.2014 kl 14:17

Det har gått et halvt år siden Posten lanserte planene om å bygge Norges største logstikksenter på Alnabruterminalen. Dette blir hjertet i konsernets virksomhet når Bring Cargo på Karihaugen og Bring Frigo samles på én terminal fordelt på 114.000 kvadratmeter. 1100 mennesker vil ha sin arbeidsplass her når alt står ferdig i 2017.

–  Det føles veldig godt å være i gang. Vi har stått på og jobbet lenge for å få alle nødvendige tillatelser, sier konsernsjef Dag Mejdell til Akers Avis Groruddalen.

De siste månedene har blitt brukt til å opparbeide tomta og gjøre den klar til byggestart. Trær har blitt felt og giftfyllinger i grunnen er renset. Posten har investert 1,5 milliarder i sitt nye logistikksenter. Entreprenøren Vedal har fått ansvar for å bygge anlegget.

Vil ha ny adkomst

Ifølge Mejdell har ikke Posten møtt på uventede hendelser - ennå.

–  Det er god grunn til å tro at vi skal klare dette - både hva tid og økonomi angår. Forarbeidet har vært veldig grundig, sier han.

Da planene ble lansert var blant annet Groruddalen Miljøforum ute og fortalte om sin bekymring for trafikkveksten. Akers Avis Groruddalen regnet seg fram til at Posten og Bamas ny-etableringen vil gi en trafikkvekst på minst 20 prosent i Nedre Kalbakkvei.

Alnaelvas Venner er også lei seg for at det ikke er laget bedre turveier som ivaretar elva på en bedre måte.

Når det gjelder trafikken, er det laget konkrete utredninger av Statens Vegvesen som viser hvordan det er mulig å bygge en egen påkjøring fra Alnabruterminalen til E6, der de fleste trailerne kjører.

– Ønsker Posten en slik påkjøring?

–  Vi er veldig opptatt av at trafikken skal gå sømløst og ikke være en belastning for nærområdet. Vi har et godt samarbeid med Statens Vegvesen, og vi mener det er nødvendig å se på løsninger for adkomsten, sier Mejdell.

Mindre mellomkjøring

Han forteller at det er lagt opp til tilstrekkelig med hvileplasser for trailersjåførene. Dessuten mener han at flyttingen av terminalene på Karihaugen og Skårer til Alnabru vil spare lokalveiene for mye trafikk.

–  Vi sparer 10.000 kilometer kjøring mellom terminalene. Isolert sett vil det bli mindre kjøring, men vi må hele tiden se på mulige forbedringer, sier konsernsjefen.

Econ har regnet seg fram til at samlokaliseringen vil føre til at Oslos totale Co2-utslipp går ned med ett til to prosent.

Prosjektleder for Vedal, Øyvind Skoglund, forteller at det nærmeste halvåret vil bli brukt til å gjøre unna grunnarbeidene og til å komme i gang med hovedbygningen.

–  Størrelsen og omfanget gjør prosjektet veldig spennende. Etter hvert kommer det til å skje veldig mye her, forteller han.

Ny hverdag

I tillegg til hovedterminalen på Alnabru, jobber Posten med å bygge omlag 20 mindre terminaler rundt omkring i landet. Kostnadsrammen er på cirka 3,5 milliarder.

–  Dette gjør vi for å møte fremtidens logistikkvirksomhet på en god måte, sier Mejdell.

Andelen brev som sendes i Norge synker med mellom seks og syv prosent i året. På den andre øker øker pakke-sendingene med 10-15 prosent. Mye grunnet netthandel.

–  Vi forventer at brevsendelser vil fortsette å falle i årene som kommer, men vi må omstille oss for å møte etterspørselen etter andre logistikk-tjenester. Vi blir ikke arbeidsledige med det første, sier Mejdell.

–  Dere investerer 1,5 milliarder. Hvor langt tidsperspektiv har dere på Alnabru?

–  Jeg tror vi har en tidshorisont på mellom 30 og 40 år her. Vi bygger Norges mest moderne logistikk-senter og vi har tatt høyde for å tåle vekst, avslutter konsernsjefen.

Siste nytt i Nyheter

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens freddsenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

 
Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

 
Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

 
Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!