Nå bygger Posten

Nå bygger Posten

NYE DRIFTERE: Ida Paulsen Baugerød og Stian Syversen skal få drømmen om et velfungerende ridehus på Nordtvet gård realisert. Det har kulturkonsulent Jørn Linnerud stor tro på. Så stor at han våger seg opp på hesteryggen til Foursox.

Etter en stor og omfattende byggeprosess kunne konsernsjef Dag Mejdell ta det første symbolske spadetaket for Posten og Brings nye logistikksenter på Alnabru. Mejdell lover at Posten skal gjøre sitt ytterste for at trafikken ikke skal bli en belastning for nærmiljøet de neste 30 årene.

Skrevet av:

Oppdatert:
07.07.2014 kl 14:17

Det har gått et halvt år siden Posten lanserte planene om å bygge Norges største logstikksenter på Alnabruterminalen. Dette blir hjertet i konsernets virksomhet når Bring Cargo på Karihaugen og Bring Frigo samles på én terminal fordelt på 114.000 kvadratmeter. 1100 mennesker vil ha sin arbeidsplass her når alt står ferdig i 2017.

–  Det føles veldig godt å være i gang. Vi har stått på og jobbet lenge for å få alle nødvendige tillatelser, sier konsernsjef Dag Mejdell til Akers Avis Groruddalen.

De siste månedene har blitt brukt til å opparbeide tomta og gjøre den klar til byggestart. Trær har blitt felt og giftfyllinger i grunnen er renset. Posten har investert 1,5 milliarder i sitt nye logistikksenter. Entreprenøren Vedal har fått ansvar for å bygge anlegget.

Vil ha ny adkomst

Ifølge Mejdell har ikke Posten møtt på uventede hendelser - ennå.

–  Det er god grunn til å tro at vi skal klare dette - både hva tid og økonomi angår. Forarbeidet har vært veldig grundig, sier han.

Da planene ble lansert var blant annet Groruddalen Miljøforum ute og fortalte om sin bekymring for trafikkveksten. Akers Avis Groruddalen regnet seg fram til at Posten og Bamas ny-etableringen vil gi en trafikkvekst på minst 20 prosent i Nedre Kalbakkvei.

Alnaelvas Venner er også lei seg for at det ikke er laget bedre turveier som ivaretar elva på en bedre måte.

Når det gjelder trafikken, er det laget konkrete utredninger av Statens Vegvesen som viser hvordan det er mulig å bygge en egen påkjøring fra Alnabruterminalen til E6, der de fleste trailerne kjører.

– Ønsker Posten en slik påkjøring?

–  Vi er veldig opptatt av at trafikken skal gå sømløst og ikke være en belastning for nærområdet. Vi har et godt samarbeid med Statens Vegvesen, og vi mener det er nødvendig å se på løsninger for adkomsten, sier Mejdell.

Mindre mellomkjøring

Han forteller at det er lagt opp til tilstrekkelig med hvileplasser for trailersjåførene. Dessuten mener han at flyttingen av terminalene på Karihaugen og Skårer til Alnabru vil spare lokalveiene for mye trafikk.

–  Vi sparer 10.000 kilometer kjøring mellom terminalene. Isolert sett vil det bli mindre kjøring, men vi må hele tiden se på mulige forbedringer, sier konsernsjefen.

Econ har regnet seg fram til at samlokaliseringen vil føre til at Oslos totale Co2-utslipp går ned med ett til to prosent.

Prosjektleder for Vedal, Øyvind Skoglund, forteller at det nærmeste halvåret vil bli brukt til å gjøre unna grunnarbeidene og til å komme i gang med hovedbygningen.

–  Størrelsen og omfanget gjør prosjektet veldig spennende. Etter hvert kommer det til å skje veldig mye her, forteller han.

Ny hverdag

I tillegg til hovedterminalen på Alnabru, jobber Posten med å bygge omlag 20 mindre terminaler rundt omkring i landet. Kostnadsrammen er på cirka 3,5 milliarder.

–  Dette gjør vi for å møte fremtidens logistikkvirksomhet på en god måte, sier Mejdell.

Andelen brev som sendes i Norge synker med mellom seks og syv prosent i året. På den andre øker øker pakke-sendingene med 10-15 prosent. Mye grunnet netthandel.

–  Vi forventer at brevsendelser vil fortsette å falle i årene som kommer, men vi må omstille oss for å møte etterspørselen etter andre logistikk-tjenester. Vi blir ikke arbeidsledige med det første, sier Mejdell.

–  Dere investerer 1,5 milliarder. Hvor langt tidsperspektiv har dere på Alnabru?

–  Jeg tror vi har en tidshorisont på mellom 30 og 40 år her. Vi bygger Norges mest moderne logistikk-senter og vi har tatt høyde for å tåle vekst, avslutter konsernsjefen.

Siste nytt i Nyheter

Annonse: Grorud Senter
Den nye møteplassen

Grorud Senter

Den nye møteplassen

  • Grorud senter

Om ikke lenge er Grorud Senter ferdig oppusset, med nye butikker, nye fasader og ikke minst et nytt bakeri og en sushirestaurant.

– Det er dette som <BR>skaper lokalsamfunn

Kronprinsparet på turné i Bjerke bydel:

– Det er dette som
skaper lokalsamfunn

  • Kronprinsparet

Kronprins Haakon og kronprinsesse Mette-Marit besøkte Bjerke bydel og fikk være med på flere av aktivitetene. Blant annet lærte kronprinsessen å sjonglere av Nysirkus på Veitvet og fikk møte over tusen aktive barn og unge på Isdammen.

Er det sommer, <BR>vår eller påske?

Er det sommer,
vår eller påske?

  • Sommer

Det er ikke lenge siden det snødde, men i helgen kom sommeren så å si over natta. Turen gikk til Steinbruvann for en liten stemningsrapport.

 
Byutviklings-status i Groruddalen

Årsmøte Groruddalen Miljøforum

Byutviklings-status
i Groruddalen

  • miljø

Tirsdag 28. mars skal Groruddalen Miljøforum ha sitt årsmøte. Det blir utdeling av hederspris, samt et blikk på byutviklingen i Groruddalen fremover.

Maks sikkerhet

Brukere av trygghetsalarm får røykvarsler:

Maks sikkerhet

  • Bydel Stovner

Bydelsutvalget i Bydel Stovner har bestemt at alle som får innvilget trygghetsalarm får installasjon av røykvarsel på kjøpet. Dette viser bydelens digitale satsing.

Tar standpunkt mot hatkriminalitet

Markerte den internasjonale dagen mot rasisme

Tar standpunkt mot hatkriminalitet

  • Rasisme

Byråd Geir Lippestad (Ap) vil ha et tydelig perspektiv i kampen mot rasisme og diskriminering. Ifølge politiet finnes det store mørketall innenfor hatkriminalitet.

 
Sterkt om overgrep

Foredrag på Vestli skole:

Sterkt om overgrep

  • Foredrag

Det var mange følelser og mye lærdom på Vestli skole da FAU hadde invitert Annett Berntsberg Eck. Hun fortalte sin historie og ga flere gode tips.

Tar barnas helse på alvor

Barnas kosthold og
bevegelse på alvor

  • Barn

Barnehagematen.no leverer varm og hjemmelaget mat som er spiseklar til barnehager, skoler og aktivitetsskoler. Nå har de ansatt en lokalkjent person i Groruddalen som skal passe på at alt går som det skal.

– Det ligger mye kraft her

Het debatt om østkantungdom:

– Det ligger mye kraft her

  • Østkantungdom

Ordfører Marianne Borgen (SV) ville møte ungdom på Haugenstua for å snakke om hvordan de føler det rundt debatten om Groruddals-ungdom som har blusset opp i det siste. Hun mener det er viktig å skape et nyansert bilde.

 
– Fakta har makta

Ung medvirkning i Bydel Grorud:

– Fakta har makta

  • UngMed

Årets UngMed ble arrangert for fjerde gang med paneldebatt, byrådsleder, varaordfører og ordfører. 1200 engasjerte ungdommer har deltatt i prosessen - som belyser den siste tids debatt om østkantungdom. Byrådslederen roser ungdommens politiske engasjement.

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Skole + kultur + idrett = sant

Skolebehovsplanen 2018-2027:

Skole + kultur + idrett = sant

  • Skolebehovsplan

Den store nyheten for den nye skolebehovsplanen er ny skole på Voldsløkka med idrett og kultur i mente. Men det skal ikke stå stille i Groruddalen - og planen er å gjøre skolene enda mer til lokale knutepunkt.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!