Nå bygger Posten

Nå bygger Posten

NYE DRIFTERE: Ida Paulsen Baugerød og Stian Syversen skal få drømmen om et velfungerende ridehus på Nordtvet gård realisert. Det har kulturkonsulent Jørn Linnerud stor tro på. Så stor at han våger seg opp på hesteryggen til Foursox.

Etter en stor og omfattende byggeprosess kunne konsernsjef Dag Mejdell ta det første symbolske spadetaket for Posten og Brings nye logistikksenter på Alnabru. Mejdell lover at Posten skal gjøre sitt ytterste for at trafikken ikke skal bli en belastning for nærmiljøet de neste 30 årene.

Skrevet av:

Oppdatert:
07.07.2014 kl 14:17

Det har gått et halvt år siden Posten lanserte planene om å bygge Norges største logstikksenter på Alnabruterminalen. Dette blir hjertet i konsernets virksomhet når Bring Cargo på Karihaugen og Bring Frigo samles på én terminal fordelt på 114.000 kvadratmeter. 1100 mennesker vil ha sin arbeidsplass her når alt står ferdig i 2017.

–  Det føles veldig godt å være i gang. Vi har stått på og jobbet lenge for å få alle nødvendige tillatelser, sier konsernsjef Dag Mejdell til Akers Avis Groruddalen.

De siste månedene har blitt brukt til å opparbeide tomta og gjøre den klar til byggestart. Trær har blitt felt og giftfyllinger i grunnen er renset. Posten har investert 1,5 milliarder i sitt nye logistikksenter. Entreprenøren Vedal har fått ansvar for å bygge anlegget.

Vil ha ny adkomst

Ifølge Mejdell har ikke Posten møtt på uventede hendelser - ennå.

–  Det er god grunn til å tro at vi skal klare dette - både hva tid og økonomi angår. Forarbeidet har vært veldig grundig, sier han.

Da planene ble lansert var blant annet Groruddalen Miljøforum ute og fortalte om sin bekymring for trafikkveksten. Akers Avis Groruddalen regnet seg fram til at Posten og Bamas ny-etableringen vil gi en trafikkvekst på minst 20 prosent i Nedre Kalbakkvei.

Alnaelvas Venner er også lei seg for at det ikke er laget bedre turveier som ivaretar elva på en bedre måte.

Når det gjelder trafikken, er det laget konkrete utredninger av Statens Vegvesen som viser hvordan det er mulig å bygge en egen påkjøring fra Alnabruterminalen til E6, der de fleste trailerne kjører.

– Ønsker Posten en slik påkjøring?

–  Vi er veldig opptatt av at trafikken skal gå sømløst og ikke være en belastning for nærområdet. Vi har et godt samarbeid med Statens Vegvesen, og vi mener det er nødvendig å se på løsninger for adkomsten, sier Mejdell.

Mindre mellomkjøring

Han forteller at det er lagt opp til tilstrekkelig med hvileplasser for trailersjåførene. Dessuten mener han at flyttingen av terminalene på Karihaugen og Skårer til Alnabru vil spare lokalveiene for mye trafikk.

–  Vi sparer 10.000 kilometer kjøring mellom terminalene. Isolert sett vil det bli mindre kjøring, men vi må hele tiden se på mulige forbedringer, sier konsernsjefen.

Econ har regnet seg fram til at samlokaliseringen vil føre til at Oslos totale Co2-utslipp går ned med ett til to prosent.

Prosjektleder for Vedal, Øyvind Skoglund, forteller at det nærmeste halvåret vil bli brukt til å gjøre unna grunnarbeidene og til å komme i gang med hovedbygningen.

–  Størrelsen og omfanget gjør prosjektet veldig spennende. Etter hvert kommer det til å skje veldig mye her, forteller han.

Ny hverdag

I tillegg til hovedterminalen på Alnabru, jobber Posten med å bygge omlag 20 mindre terminaler rundt omkring i landet. Kostnadsrammen er på cirka 3,5 milliarder.

–  Dette gjør vi for å møte fremtidens logistikkvirksomhet på en god måte, sier Mejdell.

Andelen brev som sendes i Norge synker med mellom seks og syv prosent i året. På den andre øker øker pakke-sendingene med 10-15 prosent. Mye grunnet netthandel.

–  Vi forventer at brevsendelser vil fortsette å falle i årene som kommer, men vi må omstille oss for å møte etterspørselen etter andre logistikk-tjenester. Vi blir ikke arbeidsledige med det første, sier Mejdell.

–  Dere investerer 1,5 milliarder. Hvor langt tidsperspektiv har dere på Alnabru?

–  Jeg tror vi har en tidshorisont på mellom 30 og 40 år her. Vi bygger Norges mest moderne logistikk-senter og vi har tatt høyde for å tåle vekst, avslutter konsernsjefen.

Siste nytt i Nyheter

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

 
Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!