Nå bygger Posten

Nå bygger Posten

NYE DRIFTERE: Ida Paulsen Baugerød og Stian Syversen skal få drømmen om et velfungerende ridehus på Nordtvet gård realisert. Det har kulturkonsulent Jørn Linnerud stor tro på. Så stor at han våger seg opp på hesteryggen til Foursox.

Etter en stor og omfattende byggeprosess kunne konsernsjef Dag Mejdell ta det første symbolske spadetaket for Posten og Brings nye logistikksenter på Alnabru. Mejdell lover at Posten skal gjøre sitt ytterste for at trafikken ikke skal bli en belastning for nærmiljøet de neste 30 årene.

Skrevet av:

Oppdatert:
07.07.2014 kl 14:17

Det har gått et halvt år siden Posten lanserte planene om å bygge Norges største logstikksenter på Alnabruterminalen. Dette blir hjertet i konsernets virksomhet når Bring Cargo på Karihaugen og Bring Frigo samles på én terminal fordelt på 114.000 kvadratmeter. 1100 mennesker vil ha sin arbeidsplass her når alt står ferdig i 2017.

–  Det føles veldig godt å være i gang. Vi har stått på og jobbet lenge for å få alle nødvendige tillatelser, sier konsernsjef Dag Mejdell til Akers Avis Groruddalen.

De siste månedene har blitt brukt til å opparbeide tomta og gjøre den klar til byggestart. Trær har blitt felt og giftfyllinger i grunnen er renset. Posten har investert 1,5 milliarder i sitt nye logistikksenter. Entreprenøren Vedal har fått ansvar for å bygge anlegget.

Vil ha ny adkomst

Ifølge Mejdell har ikke Posten møtt på uventede hendelser - ennå.

–  Det er god grunn til å tro at vi skal klare dette - både hva tid og økonomi angår. Forarbeidet har vært veldig grundig, sier han.

Da planene ble lansert var blant annet Groruddalen Miljøforum ute og fortalte om sin bekymring for trafikkveksten. Akers Avis Groruddalen regnet seg fram til at Posten og Bamas ny-etableringen vil gi en trafikkvekst på minst 20 prosent i Nedre Kalbakkvei.

Alnaelvas Venner er også lei seg for at det ikke er laget bedre turveier som ivaretar elva på en bedre måte.

Når det gjelder trafikken, er det laget konkrete utredninger av Statens Vegvesen som viser hvordan det er mulig å bygge en egen påkjøring fra Alnabruterminalen til E6, der de fleste trailerne kjører.

– Ønsker Posten en slik påkjøring?

–  Vi er veldig opptatt av at trafikken skal gå sømløst og ikke være en belastning for nærområdet. Vi har et godt samarbeid med Statens Vegvesen, og vi mener det er nødvendig å se på løsninger for adkomsten, sier Mejdell.

Mindre mellomkjøring

Han forteller at det er lagt opp til tilstrekkelig med hvileplasser for trailersjåførene. Dessuten mener han at flyttingen av terminalene på Karihaugen og Skårer til Alnabru vil spare lokalveiene for mye trafikk.

–  Vi sparer 10.000 kilometer kjøring mellom terminalene. Isolert sett vil det bli mindre kjøring, men vi må hele tiden se på mulige forbedringer, sier konsernsjefen.

Econ har regnet seg fram til at samlokaliseringen vil føre til at Oslos totale Co2-utslipp går ned med ett til to prosent.

Prosjektleder for Vedal, Øyvind Skoglund, forteller at det nærmeste halvåret vil bli brukt til å gjøre unna grunnarbeidene og til å komme i gang med hovedbygningen.

–  Størrelsen og omfanget gjør prosjektet veldig spennende. Etter hvert kommer det til å skje veldig mye her, forteller han.

Ny hverdag

I tillegg til hovedterminalen på Alnabru, jobber Posten med å bygge omlag 20 mindre terminaler rundt omkring i landet. Kostnadsrammen er på cirka 3,5 milliarder.

–  Dette gjør vi for å møte fremtidens logistikkvirksomhet på en god måte, sier Mejdell.

Andelen brev som sendes i Norge synker med mellom seks og syv prosent i året. På den andre øker øker pakke-sendingene med 10-15 prosent. Mye grunnet netthandel.

–  Vi forventer at brevsendelser vil fortsette å falle i årene som kommer, men vi må omstille oss for å møte etterspørselen etter andre logistikk-tjenester. Vi blir ikke arbeidsledige med det første, sier Mejdell.

–  Dere investerer 1,5 milliarder. Hvor langt tidsperspektiv har dere på Alnabru?

–  Jeg tror vi har en tidshorisont på mellom 30 og 40 år her. Vi bygger Norges mest moderne logistikk-senter og vi har tatt høyde for å tåle vekst, avslutter konsernsjefen.

Siste nytt i Nyheter

...vent med applausen

Ja til storbylegevakta på Aker

...vent med applausen

  • Aker sykehus

Styret i Oslo Universitetssykehus er helt enige med Oslo kommune; storbylegevakta skal etableres på Aker sykehus. Det skal oppføres som et nytt bygg innen 2021. Men skepsisen om prislapp og tidsaspekt har ennå ikke lagt seg.

– Det dummeste jeg har hørt

– Det dummeste jeg har hørt

  • politihøgskolen

Raymond Johansen (Ap) er mildt sagt opprørt etter Venstre-toppens argumenter om politihøgskolen. Han holder Venstre og Elvestuen som ansvarlig dersom skolen flyttes ut av Oslo.

Tar igjen opp kampen for politihøgskolen til Groruddalen

Kampen om politihøgskolen

  • politihøgskolen

Regjeringen skapte debatt da det kom fram at de ønsker å flytte statlige arbeidsplasser ut av Oslo og politihøgskolen står høyt på lista. Ola Elvestuen (V) gjentar likevel ordene han selv brukte i valgkampen i 2011; få politihøgskolen til Groruddalen. Selv om utflyttings-lista er et kompromiss mello...

 
Raser mot uforutsigbar eiendomsskatt

– Useriøst!

  • Eiendomsskatt

Næringen selv er ikke videre fornøyd med byrådets planer om eiendomsskatt på næringsbygg, verk og bruk. Nina Solli i NHO Oslo og Akershus kaller prosessen for å finne eiendomsverdien for useriøs.

Nå skal også næringen punge ut

Eiendomsskatten øker mest på østkanten i 2017

Nå skal også næringen punge ut

  • Eiendomsskatt

Oslo kommune vil få inn tre ganger så mye eiendomsskatt i 2017 enn budsjettert. Grunnen er at næringseiendommer i år skal beskattes. Finansbyråd Robert Steen (Ap) tror ikke det vil ha en effekt for utbygging i Groruddalen fremover.

Kommunen tar over Oslo-søppelet

Kommunen tar over Oslo-søppelet

  • Oslo kommune

Etter månedsvis med manglende søppelhenting og anmeldte brudd på arbeidsmiljøloven var endelig begeret fullt for byrådet. Nå tar Oslo kommune over avfallsinnhentingen fra Veireno med umiddelbar virkning.

 
Groruddalen på «tinget»

Høring om endring av eierseksjonsloven:

Groruddalen på «tinget»

  • Eierseksjonsloven

For å vise politikerne at endringer i eierseksjonsloven er en viktig sak for sameier og enkeltbeboere i Groruddalen møtte mange representanter opp til høringen på Stortinget sist tirsdag.

– Kontantstøtte hindrer integrering

– Kontantstøtte hindrer integrering

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) på Stovner langer ut mot kontantstøtten som han mener hindrer integrering, spesielt i hans bydel. Stovner har nest størst andel av beboere som mottar kontantstøtte i Oslo.

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

  • Bydel Grorud

I Grorud bydel har de i lang tid jobbet systematisk med ungdommer som dropper ut av skolen. Jan Bøhler (Ap) tok med partikollega Jonas Gahr Støre for å møte folkene bak tiltakene – og høre deres bønn om hjelp.

 
Stovner kan få <BR>varmtvannsbasseng

Stovner kan få
varmtvannsbasseng

  • Stovner bad

Det nye badet i Fossumdumpa på Stovner kan bli et varmtvannsbasseng med vannsklie. Spaden skal i jorda i 2019 – om ikke prosessen blir ferdig før.

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!