Nå bygger Posten

Nå bygger Posten

NYE DRIFTERE: Ida Paulsen Baugerød og Stian Syversen skal få drømmen om et velfungerende ridehus på Nordtvet gård realisert. Det har kulturkonsulent Jørn Linnerud stor tro på. Så stor at han våger seg opp på hesteryggen til Foursox.

Etter en stor og omfattende byggeprosess kunne konsernsjef Dag Mejdell ta det første symbolske spadetaket for Posten og Brings nye logistikksenter på Alnabru. Mejdell lover at Posten skal gjøre sitt ytterste for at trafikken ikke skal bli en belastning for nærmiljøet de neste 30 årene.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
07.07.2014 kl 14:17

Se bildet større

NYE DRIFTERE: Ida Paulsen Baugerød og Stian Syversen skal få drømmen om et velfungerende ridehus på Nordtvet gård realisert. Det har kulturkonsulent Jørn Linnerud stor tro på. Så stor at han våger seg opp på hesteryggen til Foursox.

Se bildet større

LIKE A SIR: Sir William synes stallen har blitt veldig fin.

Se bildet større

RØDT OG HVITT: Båsene skal males i en fresh farge.

Dette er planen:

• Posten investerer 1,5 milliarder og bygger Norges største logistikkterminal på Alnabru.

• Idag holder Postens godssenter til på Alnabru, men innen 2017 vil virksomhetene Bring Cargo på Karihaugen og Bring Frigo på Skårer flyttes til terminalen.

• Byggetomta på er 114.000 kvadratmeter, og omlag 1100 mennesker vil jobbe på den nye terminalen.

• Brevsentret på Robsrud vil bli værende der det er i dag.

• Econ har regnet seg fram til at samlokaliseringen vil innebære at Posten sparer 10.000 kilometer i kjøring mellom terminalene. Dette vil i så fall føre til at Oslo reduserer sine Co2-utslipp med ett til to prosent.

Det har gått et halvt år siden Posten lanserte planene om å bygge Norges største logstikksenter på Alnabruterminalen. Dette blir hjertet i konsernets virksomhet når Bring Cargo på Karihaugen og Bring Frigo samles på én terminal fordelt på 114.000 kvadratmeter. 1100 mennesker vil ha sin arbeidsplass her når alt står ferdig i 2017.

–  Det føles veldig godt å være i gang. Vi har stått på og jobbet lenge for å få alle nødvendige tillatelser, sier konsernsjef Dag Mejdell til Akers Avis Groruddalen.

De siste månedene har blitt brukt til å opparbeide tomta og gjøre den klar til byggestart. Trær har blitt felt og giftfyllinger i grunnen er renset. Posten har investert 1,5 milliarder i sitt nye logistikksenter. Entreprenøren Vedal har fått ansvar for å bygge anlegget.

Vil ha ny adkomst

Ifølge Mejdell har ikke Posten møtt på uventede hendelser - ennå.

–  Det er god grunn til å tro at vi skal klare dette - både hva tid og økonomi angår. Forarbeidet har vært veldig grundig, sier han.

Da planene ble lansert var blant annet Groruddalen Miljøforum ute og fortalte om sin bekymring for trafikkveksten. Akers Avis Groruddalen regnet seg fram til at Posten og Bamas ny-etableringen vil gi en trafikkvekst på minst 20 prosent i Nedre Kalbakkvei.

Alnaelvas Venner er også lei seg for at det ikke er laget bedre turveier som ivaretar elva på en bedre måte.

Når det gjelder trafikken, er det laget konkrete utredninger av Statens Vegvesen som viser hvordan det er mulig å bygge en egen påkjøring fra Alnabruterminalen til E6, der de fleste trailerne kjører.

– Ønsker Posten en slik påkjøring?

–  Vi er veldig opptatt av at trafikken skal gå sømløst og ikke være en belastning for nærområdet. Vi har et godt samarbeid med Statens Vegvesen, og vi mener det er nødvendig å se på løsninger for adkomsten, sier Mejdell.

Mindre mellomkjøring

Han forteller at det er lagt opp til tilstrekkelig med hvileplasser for trailersjåførene. Dessuten mener han at flyttingen av terminalene på Karihaugen og Skårer til Alnabru vil spare lokalveiene for mye trafikk.

–  Vi sparer 10.000 kilometer kjøring mellom terminalene. Isolert sett vil det bli mindre kjøring, men vi må hele tiden se på mulige forbedringer, sier konsernsjefen.

Econ har regnet seg fram til at samlokaliseringen vil føre til at Oslos totale Co2-utslipp går ned med ett til to prosent.

Prosjektleder for Vedal, Øyvind Skoglund, forteller at det nærmeste halvåret vil bli brukt til å gjøre unna grunnarbeidene og til å komme i gang med hovedbygningen.

–  Størrelsen og omfanget gjør prosjektet veldig spennende. Etter hvert kommer det til å skje veldig mye her, forteller han.

Ny hverdag

I tillegg til hovedterminalen på Alnabru, jobber Posten med å bygge omlag 20 mindre terminaler rundt omkring i landet. Kostnadsrammen er på cirka 3,5 milliarder.

–  Dette gjør vi for å møte fremtidens logistikkvirksomhet på en god måte, sier Mejdell.

Andelen brev som sendes i Norge synker med mellom seks og syv prosent i året. På den andre øker øker pakke-sendingene med 10-15 prosent. Mye grunnet netthandel.

–  Vi forventer at brevsendelser vil fortsette å falle i årene som kommer, men vi må omstille oss for å møte etterspørselen etter andre logistikk-tjenester. Vi blir ikke arbeidsledige med det første, sier Mejdell.

–  Dere investerer 1,5 milliarder. Hvor langt tidsperspektiv har dere på Alnabru?

–  Jeg tror vi har en tidshorisont på mellom 30 og 40 år her. Vi bygger Norges mest moderne logistikk-senter og vi har tatt høyde for å tåle vekst, avslutter konsernsjefen.

Siste nytt i Nyheter

Alle leietakere må ut

Avisen har skrevet om Kristen Leth (89) som risikerer å kastes ut av leiligheten sin på Grorud. Saken har skapt stort engasjement, og nå svarer eiendomsselskapet på hvorfor de har sendt ut brev om oppsigelse av leieforholdet.

Kan smelle når som helst

I mars ble en person som løp over Tvetenveien ved busstoppet på Haugerud påkjørt. Yassine Arakia (H) er redd for hva som vil skje dersom trafikksituasjonen ikke blir tatt på alvor.

 
Pengene renner inn i Årvolldammen

I revidert budsjett kommer byrådet med en gladnyhet til Bydel Bjerke: Det blir vann i Årvolldammen i år også - med en prislapp på 750.000 kroner. Dammen vil være klar til bruk i slutten av neste uke. Men fremtiden er fremdeles usikker.

Vil slette gjelda til Alna ridesenter

– Høyre går inn for å slette hele gjelda til Alna ridesenter og gi en kompensasjon for eiendomsskatten, dersom byrådet ikke tar til fornuft og endrer beskrivelsen fra parkeringsanlegg til idrettsanlegg.

Kristen (89) kastes ut av leiligheten

Kristen Leth har bodd på Grorud siden 1963. Nå risikerer han å stå uten et sted å bo fordi leiligheten han leier skal ombygges og selges. Han håper Bydel Grorud vil hjelpe til.