ANNONSE

Fullstendig trafikkaos:

Redd for Stovner-barna

Hver dag raser bilister i full fart bortover Stovnerveien – til tross for at fartsgrensen er satt til 30 km/t. Men politiet setter opp fartskontroller der det er naturlig å bremse ned.

Naboene Ewy Halseth og Kjell Karlsen sitter med hjertet i halsen hver gang de drikker kaffe på terrassen i Stovnerveien. Her er de nemlig vitne til at den ene sjåføren etter den andre freser forbi med klampen i bånn.

– De kommer i full fart rett rett etter hverandre, hastigheten er helt klart høyere enn fartsgrensen, mener Halseth.

– Så fort man har svingt inn på Stovnerveien, er det ikke en eneste fartshump i sikte. Det gjør nok at enkelte ser sitt snitt til å peise på, fortsetter hun.

– Mange barn bor i området her. Skolebarna går også her, legger Karlsen til.

Ulykke i fjor

Sommeren for et snaut år siden kunne ha endt som et mareritt. Ewy Halseth glemmer ikke sommerdagen hun satt på terassen, for så å høre et høyt smell.

– Jeg kommer aldri til å glemme lyden av en bil som treffer en sykkel, sier hun.

Det viste seg at en bil hadde kjørt på en ung gutt på sykkel. Men det endte heldigvis bra.

– Bilisten holdt faktisk fartsgrensen. Hadde han ikke gjort det ville nok ikke den gutten vært i live i dag, mener Kjell Karlsen.

De to påpeker at én persons død er én for mye.

– Det er så smal vei her og så mange barn som ferdes her, noe må gjøres, sier Karlsen.

Gjør ingenting

Det er ikke slik at nabolaget har sittet stille de siste årene og bare sett på den negative utviklingen. Karlsen er en av flere som har tatt kontakt med både politiet og Bymiljøetaten i Oslo kommune for å be om effektive tiltak – blant annet fartshumper.

– I fjor tok jeg kontakt med politiet to ganger, og i sommer har jeg ringt dem én gang. Jeg har bedt dem om å gjennomføre fartskontroll her oppe på flata i Stovnerveien. Nå står de i krysset Idas vei og Stovnerveien, men det er jo helt dødfødt, fastslår Karlsen.

– Hvorfor det?

– Fordi det er et kryss. Bilister må jo bremse ned før de er i krysset, svarer Karlsen.

Fartshumper

Akers Avis Groruddalen har gjentatte ganger forsøkt å komme i kontakt med riktig person ved Stovner politistasjon, men uten hell. Men Oslo politidistrikts sentralbord melder at problemet uansett er gjeldende hele året – ikke bare når det er fartskontroller – og råder derfor til å søke om fartshumper i Stovnerveien.

Å søke om fartshumper er imidlertid ikke så enkelt som man kanskje skulle tro.

– Vi mottar mange ønsker om fartshumper, melder Bymiljøetaten (BYM).

– Etablering av nye humper krever et byrådsvedtak og en omfattende saksforberedelse.

Noen kriterier

Bymiljøetaten lister opp flere kriterier for bruk av fartshumper. Fartshumper settes opp først og fremst på ulykkesbelastede steder for å ivareta trafikksikkerhet for fotgjengere ved kryssing.

Det er imidlertid noen ganger enklere foreslått enn gjort. I trange veier, slik som Stovnerveien med parkering i gatene, kan en fartshump hindre fremkommelighet for utrykningskjøretøy og kollektivtrafikk.

I tillegg kan fartshumper medføre støy, på grunn av nedbremsing og deretter fartsøking, noe som gjerne er plagsomt for beboere i tettbygde områder.

Farlig kryss

Halseth peker på Tjonerudveien og Spar-butikken ved Stovnerbakken som spesielt utfordrende. Her kommer mange med bil for å handle på Spar, og dersom de ikke er kjent i området, vrenger de ut mot kjøreretningen.

– Og det ofte i stor fart. Så møter de en bil som kommer kjørende mot dem, blir tutet på, og må snu. Farlige situasjoner kan oppstå, sukker hun.

– Det er faktisk veldig sjelden at noen holder fartsgrensen, mener Karlsen.

– Jeg synes bussjåførende stort sett kjører veldig pent, men bortsett fra det er det mye villkjøring, legger Halseth til.

Siste nytt i Nyheter

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

ANNONSE
Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

 
ANNONSE