Bygger Lørenbanen:

Øker kapasiteten med 15 prosent

Øker kapasiteten med 15 prosent

UNDER BAKKEN: Fabian Stang ble med den i den nye tunnelen der Lørenbanen bygges. Om to år skal Grorud-banen kjøre passere akkurat her.

Antallet personer som reiser med t-banen øker jevnt og trutt, men når Lørenbanen står ferdig om knappe to år vil kapasiteten økes med omlag 15 prosent. Det vil komme godt med, mener ordføreren.

Skrevet av:

–  Dersom Oslo skal utvikle seg slik vi ønsker, er vi avhengig av et godt kollektivtilbud. Vi har satset store summer på å bygge ut kollektivtrafikken, og nå er det nesten et «problem» at vi lykkes så godt. Det utfordrer oss hele tiden til å tenke nytt og utvide kapasiteten slik at byens befolkning får et godt tilbud, sier ordfører Fabian Stang (H) til Akers Avis Groruddalen.

Tirsdag var vi med da ordføreren ble tatt med inn på annlegsområdet i tunnelen mellom Sinsen og Økern. Det er temmelig nøyaktig ett år siden oppstarten av Lørenbane-utbyggingen gikk i gang.

I tillegg til at Løren-området får et bedre kollektivtilbud, vil den nye banestrekningen på 1600 meter frigjøre kapasitet ved at Grorudbanen og t-baneringen kobles sammen. Det gjør at ikke alle tog trenger å passere sentrumstunnelen mellom Tøyen og Majorstua. Ifølge Sporveien blir kapasitetsøkningen på omlag 15 prosent som kommer alle linjene tilgode.

Nytt sentrum

Over Lørenbanen skal Hovinbyen bygges. Her skal det gjøres plass til 100.000 boliger rundt Økern, som blir sentrum i det nye byplan-grepet.

–  Hvis vi kommer dit at folk bor «oppå» en t-banestasjon og jobber på en annen, så er det fantastisk. Jeg forstår også at man trenger buss og bil, men jo flere som reiser med t-banen, jo bedre er det, fastslår ordføreren.

Med befolkningsveksten i Oslo er Stang klokkeklar på at flere prosjekter må gjennomføres. Først ut i rekken er Fornebubanen - deretter følger banen til Ahus.

Ordføreren ble noen erfaringer rikere etter å ha blitt tatt med til boreriggen under bakken.

–  Jeg har stor respekt for jobben som gjøres her. Vi politikere vedtar saker ofte uten å vite stort om kompleksiteten i et prosjekt: Dette var imponerende og lærerikt, sier han.

1,5 milliarder

Omlag en tredjedel av Lørenbanen er bygget så langt. Nå skal nye Løren stasjon bygges. Den blir underjordisk og omlag 120 meter lang. Prosjektet er finansiert gjennom Oslopakke 3 og rammen er på 1,5 milliarder kroner. Lørenbanen skal åpnes i løpet av 2016.

–  Vi er i rute med prosjektet både hva tid og økonomi gjelder. Det er imidlertid veldig mye som gjenstår, sier Ingeborg Krigsvoll, utbyggingsleder i Sporveien.

Kommunikasjonssjef i Sporveien, Cato Asperud, mener at prislappen på 1,5 milliarder står i stil til kapasitetsøkningen på 15 prosent.

–  Dette er en helt nødvendig oppgradering. Oslo er en av Europas raskest voksende byer og om vi skal nå målet om at kollektivtrafikken skal ta unna veksten, så er vi helt nødt til å foreta grep som øker kapasiteten og bedrer tilbudet. Lørenbanen blir en kjærkommen tilvekst, avslutter han.

Siste nytt i Nyheter

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens freddsenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

 
Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

 
Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

 
Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!