Bygger Lørenbanen:

Øker kapasiteten med 15 prosent

Øker kapasiteten med 15 prosent

UNDER BAKKEN: Fabian Stang ble med den i den nye tunnelen der Lørenbanen bygges. Om to år skal Grorud-banen kjøre passere akkurat her.

Antallet personer som reiser med t-banen øker jevnt og trutt, men når Lørenbanen står ferdig om knappe to år vil kapasiteten økes med omlag 15 prosent. Det vil komme godt med, mener ordføreren.

Tekst:

Publisert:

Se bildet større

BEDRE KAPASITET: Kommunikasjonssjef Cato Asperud og utbyggingsleder Ingeborg Krigsvoll i Sporveien ser fram til å gjøre ferdig Lørenbanen. Det vil gi økt kapasitet på t-banenettet i Oslo.

Faktaboks

Lørenbanen:

• En 1.6 ny banestrekning mellom Sinsen og Økern. I tillegg bygges nye Løren stasjon.

• Hensikten med den nye banen er å avlaste sentrumstunnelen mellom Tøyen og Majorstua.

• Økningen vil bli på omlag 15 prosent, noe som gir Østensjø-banen anledning til å kjøre åtte avganger pr. time.

• Prosjektet finansieres gjennom Oslopakke 3 og koster 1,5 milliarder. Lørenbanen er ferdig i løpet av 2016.

–  Dersom Oslo skal utvikle seg slik vi ønsker, er vi avhengig av et godt kollektivtilbud. Vi har satset store summer på å bygge ut kollektivtrafikken, og nå er det nesten et «problem» at vi lykkes så godt. Det utfordrer oss hele tiden til å tenke nytt og utvide kapasiteten slik at byens befolkning får et godt tilbud, sier ordfører Fabian Stang (H) til Akers Avis Groruddalen.

Tirsdag var vi med da ordføreren ble tatt med inn på annlegsområdet i tunnelen mellom Sinsen og Økern. Det er temmelig nøyaktig ett år siden oppstarten av Lørenbane-utbyggingen gikk i gang.

I tillegg til at Løren-området får et bedre kollektivtilbud, vil den nye banestrekningen på 1600 meter frigjøre kapasitet ved at Grorudbanen og t-baneringen kobles sammen. Det gjør at ikke alle tog trenger å passere sentrumstunnelen mellom Tøyen og Majorstua. Ifølge Sporveien blir kapasitetsøkningen på omlag 15 prosent som kommer alle linjene tilgode.

Nytt sentrum

Over Lørenbanen skal Hovinbyen bygges. Her skal det gjøres plass til 100.000 boliger rundt Økern, som blir sentrum i det nye byplan-grepet.

–  Hvis vi kommer dit at folk bor «oppå» en t-banestasjon og jobber på en annen, så er det fantastisk. Jeg forstår også at man trenger buss og bil, men jo flere som reiser med t-banen, jo bedre er det, fastslår ordføreren.

Med befolkningsveksten i Oslo er Stang klokkeklar på at flere prosjekter må gjennomføres. Først ut i rekken er Fornebubanen - deretter følger banen til Ahus.

Ordføreren ble noen erfaringer rikere etter å ha blitt tatt med til boreriggen under bakken.

–  Jeg har stor respekt for jobben som gjøres her. Vi politikere vedtar saker ofte uten å vite stort om kompleksiteten i et prosjekt: Dette var imponerende og lærerikt, sier han.

1,5 milliarder

Omlag en tredjedel av Lørenbanen er bygget så langt. Nå skal nye Løren stasjon bygges. Den blir underjordisk og omlag 120 meter lang. Prosjektet er finansiert gjennom Oslopakke 3 og rammen er på 1,5 milliarder kroner. Lørenbanen skal åpnes i løpet av 2016.

–  Vi er i rute med prosjektet både hva tid og økonomi gjelder. Det er imidlertid veldig mye som gjenstår, sier Ingeborg Krigsvoll, utbyggingsleder i Sporveien.

Kommunikasjonssjef i Sporveien, Cato Asperud, mener at prislappen på 1,5 milliarder står i stil til kapasitetsøkningen på 15 prosent.

–  Dette er en helt nødvendig oppgradering. Oslo er en av Europas raskest voksende byer og om vi skal nå målet om at kollektivtrafikken skal ta unna veksten, så er vi helt nødt til å foreta grep som øker kapasiteten og bedrer tilbudet. Lørenbanen blir en kjærkommen tilvekst, avslutter han.

Siste nytt i Nyheter

Kjemper for å dele bil på Rødtvet

Bell Batta Torheim i Grorud MDG ønsker at det kommer bildelingsplass på Rødtvet. Både hun og sjef for Bilkollektivet, Arne Lindelien, ønsker å utfordre byrådet i saken.

– Forandrer ikke på <BR>noe som fungerer

I januar i år fikk Radisson-hotellet på Alna ny direktør. For Lars Kristian Amundsen er planen å fortsette det gode arbeidet som har blitt gjort før han.

 
Google Maps

Beboerne i Smalvollskogen borettslag ser flere ulemper ved boligprosjektet i Lavrans vei 1B. De har servert utbygger Cura Eiendom en god dose med motargumenter.

- Går fra ord til handling

Siden 2014 har flerbrukshallen på Tokerud vært godkjent av bystyret, men det har ikke ligget penger på bordet. I revidert budsjett gir byrådet 5,6 millioner til et forprosjekt som skal forme fremtidens hall.

Alle leietakere må ut

Avisen har skrevet om Kristen Leth (89) som risikerer å kastes ut av leiligheten sin på Grorud. Saken har skapt stort engasjement, og nå svarer eiendomsselskapet på hvorfor de har sendt ut brev om oppsigelse av leieforholdet.