Bygger Lørenbanen:

Øker kapasiteten med 15 prosent

Øker kapasiteten med 15 prosent

UNDER BAKKEN: Fabian Stang ble med den i den nye tunnelen der Lørenbanen bygges. Om to år skal Grorud-banen kjøre passere akkurat her.

Antallet personer som reiser med t-banen øker jevnt og trutt, men når Lørenbanen står ferdig om knappe to år vil kapasiteten økes med omlag 15 prosent. Det vil komme godt med, mener ordføreren.

Skrevet av:

–  Dersom Oslo skal utvikle seg slik vi ønsker, er vi avhengig av et godt kollektivtilbud. Vi har satset store summer på å bygge ut kollektivtrafikken, og nå er det nesten et «problem» at vi lykkes så godt. Det utfordrer oss hele tiden til å tenke nytt og utvide kapasiteten slik at byens befolkning får et godt tilbud, sier ordfører Fabian Stang (H) til Akers Avis Groruddalen.

Tirsdag var vi med da ordføreren ble tatt med inn på annlegsområdet i tunnelen mellom Sinsen og Økern. Det er temmelig nøyaktig ett år siden oppstarten av Lørenbane-utbyggingen gikk i gang.

I tillegg til at Løren-området får et bedre kollektivtilbud, vil den nye banestrekningen på 1600 meter frigjøre kapasitet ved at Grorudbanen og t-baneringen kobles sammen. Det gjør at ikke alle tog trenger å passere sentrumstunnelen mellom Tøyen og Majorstua. Ifølge Sporveien blir kapasitetsøkningen på omlag 15 prosent som kommer alle linjene tilgode.

Nytt sentrum

Over Lørenbanen skal Hovinbyen bygges. Her skal det gjøres plass til 100.000 boliger rundt Økern, som blir sentrum i det nye byplan-grepet.

–  Hvis vi kommer dit at folk bor «oppå» en t-banestasjon og jobber på en annen, så er det fantastisk. Jeg forstår også at man trenger buss og bil, men jo flere som reiser med t-banen, jo bedre er det, fastslår ordføreren.

Med befolkningsveksten i Oslo er Stang klokkeklar på at flere prosjekter må gjennomføres. Først ut i rekken er Fornebubanen - deretter følger banen til Ahus.

Ordføreren ble noen erfaringer rikere etter å ha blitt tatt med til boreriggen under bakken.

–  Jeg har stor respekt for jobben som gjøres her. Vi politikere vedtar saker ofte uten å vite stort om kompleksiteten i et prosjekt: Dette var imponerende og lærerikt, sier han.

1,5 milliarder

Omlag en tredjedel av Lørenbanen er bygget så langt. Nå skal nye Løren stasjon bygges. Den blir underjordisk og omlag 120 meter lang. Prosjektet er finansiert gjennom Oslopakke 3 og rammen er på 1,5 milliarder kroner. Lørenbanen skal åpnes i løpet av 2016.

–  Vi er i rute med prosjektet både hva tid og økonomi gjelder. Det er imidlertid veldig mye som gjenstår, sier Ingeborg Krigsvoll, utbyggingsleder i Sporveien.

Kommunikasjonssjef i Sporveien, Cato Asperud, mener at prislappen på 1,5 milliarder står i stil til kapasitetsøkningen på 15 prosent.

–  Dette er en helt nødvendig oppgradering. Oslo er en av Europas raskest voksende byer og om vi skal nå målet om at kollektivtrafikken skal ta unna veksten, så er vi helt nødt til å foreta grep som øker kapasiteten og bedrer tilbudet. Lørenbanen blir en kjærkommen tilvekst, avslutter han.

Siste nytt i Nyheter

Annonse: Grorud Senter
Den nye møteplassen

Grorud Senter

Den nye møteplassen

  • Grorud senter

Om ikke lenge er Grorud Senter ferdig oppusset, med nye butikker, nye fasader og ikke minst et nytt bakeri og en sushirestaurant.

– Det er dette som <BR>skaper lokalsamfunn

Kronprinsparet på turné i Bjerke bydel:

– Det er dette som
skaper lokalsamfunn

  • Kronprinsparet

Kronprins Haakon og kronprinsesse Mette-Marit besøkte Bjerke bydel og fikk være med på flere av aktivitetene. Blant annet lærte kronprinsessen å sjonglere av Nysirkus på Veitvet og fikk møte over tusen aktive barn og unge på Isdammen.

Er det sommer, <BR>vår eller påske?

Er det sommer,
vår eller påske?

  • Sommer

Det er ikke lenge siden det snødde, men i helgen kom sommeren så å si over natta. Turen gikk til Steinbruvann for en liten stemningsrapport.

 
Byutviklings-status i Groruddalen

Årsmøte Groruddalen Miljøforum

Byutviklings-status
i Groruddalen

  • miljø

Tirsdag 28. mars skal Groruddalen Miljøforum ha sitt årsmøte. Det blir utdeling av hederspris, samt et blikk på byutviklingen i Groruddalen fremover.

Maks sikkerhet

Brukere av trygghetsalarm får røykvarsler:

Maks sikkerhet

  • Bydel Stovner

Bydelsutvalget i Bydel Stovner har bestemt at alle som får innvilget trygghetsalarm får installasjon av røykvarsel på kjøpet. Dette viser bydelens digitale satsing.

Tar standpunkt mot hatkriminalitet

Markerte den internasjonale dagen mot rasisme

Tar standpunkt mot hatkriminalitet

  • Rasisme

Byråd Geir Lippestad (Ap) vil ha et tydelig perspektiv i kampen mot rasisme og diskriminering. Ifølge politiet finnes det store mørketall innenfor hatkriminalitet.

 
Sterkt om overgrep

Foredrag på Vestli skole:

Sterkt om overgrep

  • Foredrag

Det var mange følelser og mye lærdom på Vestli skole da FAU hadde invitert Annett Berntsberg Eck. Hun fortalte sin historie og ga flere gode tips.

Tar barnas helse på alvor

Barnas kosthold og
bevegelse på alvor

  • Barn

Barnehagematen.no leverer varm og hjemmelaget mat som er spiseklar til barnehager, skoler og aktivitetsskoler. Nå har de ansatt en lokalkjent person i Groruddalen som skal passe på at alt går som det skal.

– Det ligger mye kraft her

Het debatt om østkantungdom:

– Det ligger mye kraft her

  • Østkantungdom

Ordfører Marianne Borgen (SV) ville møte ungdom på Haugenstua for å snakke om hvordan de føler det rundt debatten om Groruddals-ungdom som har blusset opp i det siste. Hun mener det er viktig å skape et nyansert bilde.

 
– Fakta har makta

Ung medvirkning i Bydel Grorud:

– Fakta har makta

  • UngMed

Årets UngMed ble arrangert for fjerde gang med paneldebatt, byrådsleder, varaordfører og ordfører. 1200 engasjerte ungdommer har deltatt i prosessen - som belyser den siste tids debatt om østkantungdom. Byrådslederen roser ungdommens politiske engasjement.

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Skole + kultur + idrett = sant

Skolebehovsplanen 2018-2027:

Skole + kultur + idrett = sant

  • Skolebehovsplan

Den store nyheten for den nye skolebehovsplanen er ny skole på Voldsløkka med idrett og kultur i mente. Men det skal ikke stå stille i Groruddalen - og planen er å gjøre skolene enda mer til lokale knutepunkt.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!