Bygger Lørenbanen:

Øker kapasiteten med 15 prosent

Øker kapasiteten med 15 prosent

UNDER BAKKEN: Fabian Stang ble med den i den nye tunnelen der Lørenbanen bygges. Om to år skal Grorud-banen kjøre passere akkurat her.

Antallet personer som reiser med t-banen øker jevnt og trutt, men når Lørenbanen står ferdig om knappe to år vil kapasiteten økes med omlag 15 prosent. Det vil komme godt med, mener ordføreren.

Skrevet av:

–  Dersom Oslo skal utvikle seg slik vi ønsker, er vi avhengig av et godt kollektivtilbud. Vi har satset store summer på å bygge ut kollektivtrafikken, og nå er det nesten et «problem» at vi lykkes så godt. Det utfordrer oss hele tiden til å tenke nytt og utvide kapasiteten slik at byens befolkning får et godt tilbud, sier ordfører Fabian Stang (H) til Akers Avis Groruddalen.

Tirsdag var vi med da ordføreren ble tatt med inn på annlegsområdet i tunnelen mellom Sinsen og Økern. Det er temmelig nøyaktig ett år siden oppstarten av Lørenbane-utbyggingen gikk i gang.

I tillegg til at Løren-området får et bedre kollektivtilbud, vil den nye banestrekningen på 1600 meter frigjøre kapasitet ved at Grorudbanen og t-baneringen kobles sammen. Det gjør at ikke alle tog trenger å passere sentrumstunnelen mellom Tøyen og Majorstua. Ifølge Sporveien blir kapasitetsøkningen på omlag 15 prosent som kommer alle linjene tilgode.

Nytt sentrum

Over Lørenbanen skal Hovinbyen bygges. Her skal det gjøres plass til 100.000 boliger rundt Økern, som blir sentrum i det nye byplan-grepet.

–  Hvis vi kommer dit at folk bor «oppå» en t-banestasjon og jobber på en annen, så er det fantastisk. Jeg forstår også at man trenger buss og bil, men jo flere som reiser med t-banen, jo bedre er det, fastslår ordføreren.

Med befolkningsveksten i Oslo er Stang klokkeklar på at flere prosjekter må gjennomføres. Først ut i rekken er Fornebubanen - deretter følger banen til Ahus.

Ordføreren ble noen erfaringer rikere etter å ha blitt tatt med til boreriggen under bakken.

–  Jeg har stor respekt for jobben som gjøres her. Vi politikere vedtar saker ofte uten å vite stort om kompleksiteten i et prosjekt: Dette var imponerende og lærerikt, sier han.

1,5 milliarder

Omlag en tredjedel av Lørenbanen er bygget så langt. Nå skal nye Løren stasjon bygges. Den blir underjordisk og omlag 120 meter lang. Prosjektet er finansiert gjennom Oslopakke 3 og rammen er på 1,5 milliarder kroner. Lørenbanen skal åpnes i løpet av 2016.

–  Vi er i rute med prosjektet både hva tid og økonomi gjelder. Det er imidlertid veldig mye som gjenstår, sier Ingeborg Krigsvoll, utbyggingsleder i Sporveien.

Kommunikasjonssjef i Sporveien, Cato Asperud, mener at prislappen på 1,5 milliarder står i stil til kapasitetsøkningen på 15 prosent.

–  Dette er en helt nødvendig oppgradering. Oslo er en av Europas raskest voksende byer og om vi skal nå målet om at kollektivtrafikken skal ta unna veksten, så er vi helt nødt til å foreta grep som øker kapasiteten og bedrer tilbudet. Lørenbanen blir en kjærkommen tilvekst, avslutter han.

Siste nytt i Nyheter

...vent med applausen

Ja til storbylegevakta på Aker

...vent med applausen

  • Aker sykehus

Styret i Oslo Universitetssykehus er helt enige med Oslo kommune; storbylegevakta skal etableres på Aker sykehus. Det skal oppføres som et nytt bygg innen 2021. Men skepsisen om prislapp og tidsaspekt har ennå ikke lagt seg.

– Det dummeste jeg har hørt

– Det dummeste jeg har hørt

  • politihøgskolen

Raymond Johansen (Ap) er mildt sagt opprørt etter Venstre-toppens argumenter om politihøgskolen. Han holder Venstre og Elvestuen som ansvarlig dersom skolen flyttes ut av Oslo.

Tar igjen opp kampen for politihøgskolen til Groruddalen

Kampen om politihøgskolen

  • politihøgskolen

Regjeringen skapte debatt da det kom fram at de ønsker å flytte statlige arbeidsplasser ut av Oslo og politihøgskolen står høyt på lista. Ola Elvestuen (V) gjentar likevel ordene han selv brukte i valgkampen i 2011; få politihøgskolen til Groruddalen. Selv om utflyttings-lista er et kompromiss mello...

 
Raser mot uforutsigbar eiendomsskatt

– Useriøst!

  • Eiendomsskatt

Næringen selv er ikke videre fornøyd med byrådets planer om eiendomsskatt på næringsbygg, verk og bruk. Nina Solli i NHO Oslo og Akershus kaller prosessen for å finne eiendomsverdien for useriøs.

Nå skal også næringen punge ut

Eiendomsskatten øker mest på østkanten i 2017

Nå skal også næringen punge ut

  • Eiendomsskatt

Oslo kommune vil få inn tre ganger så mye eiendomsskatt i 2017 enn budsjettert. Grunnen er at næringseiendommer i år skal beskattes. Finansbyråd Robert Steen (Ap) tror ikke det vil ha en effekt for utbygging i Groruddalen fremover.

Kommunen tar over Oslo-søppelet

Kommunen tar over Oslo-søppelet

  • Oslo kommune

Etter månedsvis med manglende søppelhenting og anmeldte brudd på arbeidsmiljøloven var endelig begeret fullt for byrådet. Nå tar Oslo kommune over avfallsinnhentingen fra Veireno med umiddelbar virkning.

 
Groruddalen på «tinget»

Høring om endring av eierseksjonsloven:

Groruddalen på «tinget»

  • Eierseksjonsloven

For å vise politikerne at endringer i eierseksjonsloven er en viktig sak for sameier og enkeltbeboere i Groruddalen møtte mange representanter opp til høringen på Stortinget sist tirsdag.

– Kontantstøtte hindrer integrering

– Kontantstøtte hindrer integrering

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) på Stovner langer ut mot kontantstøtten som han mener hindrer integrering, spesielt i hans bydel. Stovner har nest størst andel av beboere som mottar kontantstøtte i Oslo.

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

  • Bydel Grorud

I Grorud bydel har de i lang tid jobbet systematisk med ungdommer som dropper ut av skolen. Jan Bøhler (Ap) tok med partikollega Jonas Gahr Støre for å møte folkene bak tiltakene – og høre deres bønn om hjelp.

 
Stovner kan få <BR>varmtvannsbasseng

Stovner kan få
varmtvannsbasseng

  • Stovner bad

Det nye badet i Fossumdumpa på Stovner kan bli et varmtvannsbasseng med vannsklie. Spaden skal i jorda i 2019 – om ikke prosessen blir ferdig før.

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!