Bygger Lørenbanen:

Øker kapasiteten med 15 prosent

Øker kapasiteten med 15 prosent

UNDER BAKKEN: Fabian Stang ble med den i den nye tunnelen der Lørenbanen bygges. Om to år skal Grorud-banen kjøre passere akkurat her.

Antallet personer som reiser med t-banen øker jevnt og trutt, men når Lørenbanen står ferdig om knappe to år vil kapasiteten økes med omlag 15 prosent. Det vil komme godt med, mener ordføreren.

–  Dersom Oslo skal utvikle seg slik vi ønsker, er vi avhengig av et godt kollektivtilbud. Vi har satset store summer på å bygge ut kollektivtrafikken, og nå er det nesten et «problem» at vi lykkes så godt. Det utfordrer oss hele tiden til å tenke nytt og utvide kapasiteten slik at byens befolkning får et godt tilbud, sier ordfører Fabian Stang (H) til Akers Avis Groruddalen.

Tirsdag var vi med da ordføreren ble tatt med inn på annlegsområdet i tunnelen mellom Sinsen og Økern. Det er temmelig nøyaktig ett år siden oppstarten av Lørenbane-utbyggingen gikk i gang.

I tillegg til at Løren-området får et bedre kollektivtilbud, vil den nye banestrekningen på 1600 meter frigjøre kapasitet ved at Grorudbanen og t-baneringen kobles sammen. Det gjør at ikke alle tog trenger å passere sentrumstunnelen mellom Tøyen og Majorstua. Ifølge Sporveien blir kapasitetsøkningen på omlag 15 prosent som kommer alle linjene tilgode.

Nytt sentrum

Over Lørenbanen skal Hovinbyen bygges. Her skal det gjøres plass til 100.000 boliger rundt Økern, som blir sentrum i det nye byplan-grepet.

–  Hvis vi kommer dit at folk bor «oppå» en t-banestasjon og jobber på en annen, så er det fantastisk. Jeg forstår også at man trenger buss og bil, men jo flere som reiser med t-banen, jo bedre er det, fastslår ordføreren.

Med befolkningsveksten i Oslo er Stang klokkeklar på at flere prosjekter må gjennomføres. Først ut i rekken er Fornebubanen - deretter følger banen til Ahus.

Ordføreren ble noen erfaringer rikere etter å ha blitt tatt med til boreriggen under bakken.

–  Jeg har stor respekt for jobben som gjøres her. Vi politikere vedtar saker ofte uten å vite stort om kompleksiteten i et prosjekt: Dette var imponerende og lærerikt, sier han.

1,5 milliarder

Omlag en tredjedel av Lørenbanen er bygget så langt. Nå skal nye Løren stasjon bygges. Den blir underjordisk og omlag 120 meter lang. Prosjektet er finansiert gjennom Oslopakke 3 og rammen er på 1,5 milliarder kroner. Lørenbanen skal åpnes i løpet av 2016.

–  Vi er i rute med prosjektet både hva tid og økonomi gjelder. Det er imidlertid veldig mye som gjenstår, sier Ingeborg Krigsvoll, utbyggingsleder i Sporveien.

Kommunikasjonssjef i Sporveien, Cato Asperud, mener at prislappen på 1,5 milliarder står i stil til kapasitetsøkningen på 15 prosent.

–  Dette er en helt nødvendig oppgradering. Oslo er en av Europas raskest voksende byer og om vi skal nå målet om at kollektivtrafikken skal ta unna veksten, så er vi helt nødt til å foreta grep som øker kapasiteten og bedrer tilbudet. Lørenbanen blir en kjærkommen tilvekst, avslutter han.

Siste nytt i Nyheter

Vil ha Tonsenhagentrikken<BR> på skinner

Vil ha Tonsenhagentrikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

 
Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

Ser til Kuben for inspirasjon

Ser til Kuben for inspirasjon

  • Kuben

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) er opptatt av å gi Norge flere bein å stå på enn bare olje- og gassektoren. Derfor besøkte hun Kuben yrkesarena for å lære mer om teknologilinja.

 
Skviser ut spekulantene

Skviser ut spekulantene

  • Næring

Å investere i en bolig for den er ferdig bygd, for å enten selge den videre eller leie den ut, er et økende fenomen i Oslo. Nå har OBOS satt ned et forbud på praksisen.

Feide om strategisk plan

Feide om strategisk plan

  • Alna BU

Ap mener Høyre ikke setter seg godt nok inn i politikken når det kommer til en strategisk plan for Bydel Alna. Høyre kontrer med at Ap har et markeringsbehov.

Vil bygge 650 boliger

Karihaugen boligprosjekt:

Vil bygge 650 boliger

  • Boligbygging

Det var flere år siden aksjonær Esben Sondre Svalastog så potensialet for å bygge boliger i Karihaugveien 22. Nå har han et håp om å sette spaden i jorda allerede neste år.

 
En død person <BR>funnet på gangvei

En død person
funnet på gangvei

  • politi

Politiet fikk i dag tidlig melding om at en død person var funnet på gangstien mellom Økernveien og Økernhjemmet i Bjerke bydel.

Bydelen varsler bråk

Bydelen varsler bråk

  • Stovner bad

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) i Bydel Stovner varsler at det kan bli bråk dersom det ikke skjer noe med Stovner bad snart.

Kritiserer trafikkanalyse

Kritiserer trafikkanalyse

  • trafikk

Omsorgsbygg vil føre opp ny barnehage i Rødtvetveien, men Sandås Vel mener selve trafikkanalysen fra 2014 er utdatert og en tragikomisk skrivebom.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!