Opplever at flere ønsker seg trikken

Opplever at flere ønsker seg trikken

 

Aksjonsgruppa «31-bussen på skinner» arbeider for å få trikk til Tonsenhagen. De mener at nærmiljløet er mer positive nå enn de var for noen år siden.

Skrevet av:

- Vi ønsker oss trikk fordi 31-bussens kapasitet er sprengt. Det løser ingenting å sette inn flere busser nå. Bussen blir bare en del av rushtidskøene. For å løse problemet trenger vi større kapasitet, og det vil trikken gi, sier Birgitte Kjos Fonn i aksjonsgruppa.

I flere tiår har trikk til Tonsenhagen blitt flittig diskutert. Under et informasjonsmøte i slutten av august ble beboere på Årvoll og Tonsenhagen informert om hvordan prosessen ligger an. I sommer var trikkeplanene ute til offentlig ettersyn.

1. september gikk høringsfristen ut, og i øyeblikket jobber Ruter med å undersøke detaljløsninger i forhold til traseen. Deretter kommer saken til Plan- og bygningsetaten, som sammen med Ruter vil komme med en faglig uttalelse. Til slutt blir det opp til byrådet og bystyret å behandle saken politisk.

 

Mer positive

Per Stensrud sitter også i aksjonsgruppa. Han opplever at nærmiljøet er mer positive nå enn før.

- På tidligere folkemøter har det vært langt mer ampert, og det er fortsatt noen som er aktive motstandere, men jeg føler at ja-siden representerer et flertall, sier han.

Fonn deler Stensrud oppfatning.

- Det er mye mer positivtet. Men det har nok hele tiden vært flere tilhengere enn det kunne virke som. Noen har nok vært redde for å flagge et ja-standpunkt i borettslag der de toneangivende var mot, sier hun.

Fonn poengterer at Oslos befolkning vokser og at behovet for trikk vil øke.

- Mangelen på kapasitet kommer ikke til å bli mindre med årene. Å få på trikk til Tonsenhagen vil ha positive ringvirkninger for resten av byen.

 

Noen forutsetninger

Men aksjonsgruppa vil ikke ha trikk for en hver pris.

- Det er viktig at Ruter får til et godt sikkerhetsopplegg som gjør det trygt for barn på vei til og fra skolen, sier Fonn.

På møtet opplyste Ola Skar fra Ruter om at trikkeførerne får spesiell opplæring, og at det vil bli iverksatt tiltak som gjør traseen trygg. Skar kunne også fortelle at det ikke blir aktuelt å sette dagens SL92-trikker i drift på Tonsenhagen.

- Det er også en forutsetning. Dagens trikker bråker, mens moderne trikker er så godt som lydløse. I et tettbygd strøk er det avgjørende, påpeker Fonn.

Stensrud, som bor tett på veien der traseen er planlagt, sier han heller vil ha trikken enn 31-bussen på trappa.

- Støy kan ikke brukes som er argument mot trikken. Det blir dessuten langt mer komfortabelt å reise med trikk sammenlignet med en stappfull buss, sier han.

 

Lang vei igjen

Dersom trikken omsider finner veien til Tonsenhagen vil den gå parallelt med Trondheimsveien, som da vil få en lavere kapasitet. Det vil fortsatt være to felt i begge retninger, men fartsgrensen vil bli satt til 50 km/t. Trikken skal altså gå via Trondheimsveien, over brua i Sinsenkrysset, tvers gjennom Carl Berner-krysset og ned til Jernbanetorget. Ruter vil ikke si noe om hvor lang tid trikken vil bruke til sentrum, men de anslår at det vil gå noen minutter raskere enn med bussen.

Ruter har tidligere uttalt at det er et mål å ha trikken på skinner innen 2020, men det er fortsatt mye som må plass: Prosessen fram mot politisk behandling må gjøres unna uten nevneverdige innsigelser, saken må vedtas i Rådhuset, de nye trikkene må kjøpes og til slutt kan man bygge traseeen.

- Jeg tror det er en fordel at det er større enighet i saken nå enn tidligere, men vi må også klare å ha tillit til at fagfolkene vet hva de gjør. Ruter har fått ansvar for å sørge for at kollektivtrafikken fungerer, og nå tar de nødvendige grep for å møte befolkningsveksten, sier Fonn.

 

Intet standpunkt

Jan-Morten Kjelstad i Bjerke Storvel forteller at foreningen ikke har tatt et klart standpunkt i trikkesaken.

- Vi har medlemmer som er for og mot, og derfor blir det vanskelig for oss å ta parti. Vår oppgave er å belyse saken og spre informasjon til beboerne området slik at folk kan gjøre opp sin egen mening, sier han.

Kjelstad mener det har vært mye synsing i trikkesaken.

- Nettopp derfor har det vært viktig å få fakta på bordet.

I byrådserklæringen er det ikke sagt at det skal bygges trikketrase til Tonsehagen, og det er heller ikke satt av penger til prosjektet i Oslopakke 3.

- Dersom trikken kommer, så vil det da lang tid. Jeg ser for meg et tidsperspektiv på minst 10 år, avslutter Kjelstad.

Siste nytt i Nyheter

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

 
Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

 
Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

– Barnehagebaroner

– Barnehagebaroner

  • Barnehager

Rødts Bjørnar Moxnes tror ikke et sekund på at Espira planlegger å drifte barnehage for barnas beste.

– Vi vil selv ta ansvar

– Vi vil selv ta ansvar

  • Barnehage

Barnehagebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) forteller at Oslo kommune selv vil ta ansvar for å dekke behovene for barnehageplasser.

 
Privat Økern-<BR>barnehage på vent

Privat Økern-
barnehage på vent

  • Barnehage

En Espira-barnehage på to etasjer i Nybyen på Økern skulle etter planen åpne i september neste år. Nå ligger planene brakk fordi byrådet avslo søknad om tilskudd.

McDonalds avdeling Furuset ranet

McDonalds avdeling Furuset ranet

  • Ran

En mann i 50-årene ranet McDonalds ved Radisson Blu Alna hotell med pistol. Mannen kom seg unna med kontanter.

Nå er det Vestli sin tur

Lokalpolitikere frir til Groruddals-satsingen:

Nå er det Vestli sin tur

  • Groruddals-satsingen

Lokalpolitikerne May-Britt Christensen (Ap) og Athithan Kumarasamy (Ap) i Stovner bydel ønsker å få mer aktivitet for barn og unge på Vestli – og etterlyser tiltak i Vestliskogen grendeskole.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!