Opplever at flere ønsker seg trikken

Opplever at flere ønsker seg trikken

 

Aksjonsgruppa «31-bussen på skinner» arbeider for å få trikk til Tonsenhagen. De mener at nærmiljløet er mer positive nå enn de var for noen år siden.

Skrevet av:

- Vi ønsker oss trikk fordi 31-bussens kapasitet er sprengt. Det løser ingenting å sette inn flere busser nå. Bussen blir bare en del av rushtidskøene. For å løse problemet trenger vi større kapasitet, og det vil trikken gi, sier Birgitte Kjos Fonn i aksjonsgruppa.

I flere tiår har trikk til Tonsenhagen blitt flittig diskutert. Under et informasjonsmøte i slutten av august ble beboere på Årvoll og Tonsenhagen informert om hvordan prosessen ligger an. I sommer var trikkeplanene ute til offentlig ettersyn.

1. september gikk høringsfristen ut, og i øyeblikket jobber Ruter med å undersøke detaljløsninger i forhold til traseen. Deretter kommer saken til Plan- og bygningsetaten, som sammen med Ruter vil komme med en faglig uttalelse. Til slutt blir det opp til byrådet og bystyret å behandle saken politisk.

 

Mer positive

Per Stensrud sitter også i aksjonsgruppa. Han opplever at nærmiljøet er mer positive nå enn før.

- På tidligere folkemøter har det vært langt mer ampert, og det er fortsatt noen som er aktive motstandere, men jeg føler at ja-siden representerer et flertall, sier han.

Fonn deler Stensrud oppfatning.

- Det er mye mer positivtet. Men det har nok hele tiden vært flere tilhengere enn det kunne virke som. Noen har nok vært redde for å flagge et ja-standpunkt i borettslag der de toneangivende var mot, sier hun.

Fonn poengterer at Oslos befolkning vokser og at behovet for trikk vil øke.

- Mangelen på kapasitet kommer ikke til å bli mindre med årene. Å få på trikk til Tonsenhagen vil ha positive ringvirkninger for resten av byen.

 

Noen forutsetninger

Men aksjonsgruppa vil ikke ha trikk for en hver pris.

- Det er viktig at Ruter får til et godt sikkerhetsopplegg som gjør det trygt for barn på vei til og fra skolen, sier Fonn.

På møtet opplyste Ola Skar fra Ruter om at trikkeførerne får spesiell opplæring, og at det vil bli iverksatt tiltak som gjør traseen trygg. Skar kunne også fortelle at det ikke blir aktuelt å sette dagens SL92-trikker i drift på Tonsenhagen.

- Det er også en forutsetning. Dagens trikker bråker, mens moderne trikker er så godt som lydløse. I et tettbygd strøk er det avgjørende, påpeker Fonn.

Stensrud, som bor tett på veien der traseen er planlagt, sier han heller vil ha trikken enn 31-bussen på trappa.

- Støy kan ikke brukes som er argument mot trikken. Det blir dessuten langt mer komfortabelt å reise med trikk sammenlignet med en stappfull buss, sier han.

 

Lang vei igjen

Dersom trikken omsider finner veien til Tonsenhagen vil den gå parallelt med Trondheimsveien, som da vil få en lavere kapasitet. Det vil fortsatt være to felt i begge retninger, men fartsgrensen vil bli satt til 50 km/t. Trikken skal altså gå via Trondheimsveien, over brua i Sinsenkrysset, tvers gjennom Carl Berner-krysset og ned til Jernbanetorget. Ruter vil ikke si noe om hvor lang tid trikken vil bruke til sentrum, men de anslår at det vil gå noen minutter raskere enn med bussen.

Ruter har tidligere uttalt at det er et mål å ha trikken på skinner innen 2020, men det er fortsatt mye som må plass: Prosessen fram mot politisk behandling må gjøres unna uten nevneverdige innsigelser, saken må vedtas i Rådhuset, de nye trikkene må kjøpes og til slutt kan man bygge traseeen.

- Jeg tror det er en fordel at det er større enighet i saken nå enn tidligere, men vi må også klare å ha tillit til at fagfolkene vet hva de gjør. Ruter har fått ansvar for å sørge for at kollektivtrafikken fungerer, og nå tar de nødvendige grep for å møte befolkningsveksten, sier Fonn.

 

Intet standpunkt

Jan-Morten Kjelstad i Bjerke Storvel forteller at foreningen ikke har tatt et klart standpunkt i trikkesaken.

- Vi har medlemmer som er for og mot, og derfor blir det vanskelig for oss å ta parti. Vår oppgave er å belyse saken og spre informasjon til beboerne området slik at folk kan gjøre opp sin egen mening, sier han.

Kjelstad mener det har vært mye synsing i trikkesaken.

- Nettopp derfor har det vært viktig å få fakta på bordet.

I byrådserklæringen er det ikke sagt at det skal bygges trikketrase til Tonsehagen, og det er heller ikke satt av penger til prosjektet i Oslopakke 3.

- Dersom trikken kommer, så vil det da lang tid. Jeg ser for meg et tidsperspektiv på minst 10 år, avslutter Kjelstad.

Siste nytt i Nyheter

...vent med applausen

Ja til storbylegevakta på Aker

...vent med applausen

  • Aker sykehus

Styret i Oslo Universitetssykehus er helt enige med Oslo kommune; storbylegevakta skal etableres på Aker sykehus. Det skal oppføres som et nytt bygg innen 2021. Men skepsisen om prislapp og tidsaspekt har ennå ikke lagt seg.

– Det dummeste jeg har hørt

– Det dummeste jeg har hørt

  • politihøgskolen

Raymond Johansen (Ap) er mildt sagt opprørt etter Venstre-toppens argumenter om politihøgskolen. Han holder Venstre og Elvestuen som ansvarlig dersom skolen flyttes ut av Oslo.

Tar igjen opp kampen for politihøgskolen til Groruddalen

Kampen om politihøgskolen

  • politihøgskolen

Regjeringen skapte debatt da det kom fram at de ønsker å flytte statlige arbeidsplasser ut av Oslo og politihøgskolen står høyt på lista. Ola Elvestuen (V) gjentar likevel ordene han selv brukte i valgkampen i 2011; få politihøgskolen til Groruddalen. Selv om utflyttings-lista er et kompromiss mello...

 
Raser mot uforutsigbar eiendomsskatt

– Useriøst!

  • Eiendomsskatt

Næringen selv er ikke videre fornøyd med byrådets planer om eiendomsskatt på næringsbygg, verk og bruk. Nina Solli i NHO Oslo og Akershus kaller prosessen for å finne eiendomsverdien for useriøs.

Nå skal også næringen punge ut

Eiendomsskatten øker mest på østkanten i 2017

Nå skal også næringen punge ut

  • Eiendomsskatt

Oslo kommune vil få inn tre ganger så mye eiendomsskatt i 2017 enn budsjettert. Grunnen er at næringseiendommer i år skal beskattes. Finansbyråd Robert Steen (Ap) tror ikke det vil ha en effekt for utbygging i Groruddalen fremover.

Kommunen tar over Oslo-søppelet

Kommunen tar over Oslo-søppelet

  • Oslo kommune

Etter månedsvis med manglende søppelhenting og anmeldte brudd på arbeidsmiljøloven var endelig begeret fullt for byrådet. Nå tar Oslo kommune over avfallsinnhentingen fra Veireno med umiddelbar virkning.

 
Groruddalen på «tinget»

Høring om endring av eierseksjonsloven:

Groruddalen på «tinget»

  • Eierseksjonsloven

For å vise politikerne at endringer i eierseksjonsloven er en viktig sak for sameier og enkeltbeboere i Groruddalen møtte mange representanter opp til høringen på Stortinget sist tirsdag.

– Kontantstøtte hindrer integrering

– Kontantstøtte hindrer integrering

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) på Stovner langer ut mot kontantstøtten som han mener hindrer integrering, spesielt i hans bydel. Stovner har nest størst andel av beboere som mottar kontantstøtte i Oslo.

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

  • Bydel Grorud

I Grorud bydel har de i lang tid jobbet systematisk med ungdommer som dropper ut av skolen. Jan Bøhler (Ap) tok med partikollega Jonas Gahr Støre for å møte folkene bak tiltakene – og høre deres bønn om hjelp.

 
Stovner kan få <BR>varmtvannsbasseng

Stovner kan få
varmtvannsbasseng

  • Stovner bad

Det nye badet i Fossumdumpa på Stovner kan bli et varmtvannsbasseng med vannsklie. Spaden skal i jorda i 2019 – om ikke prosessen blir ferdig før.

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!