Opplever at flere ønsker seg trikken

Opplever at flere ønsker seg trikken

 

Aksjonsgruppa «31-bussen på skinner» arbeider for å få trikk til Tonsenhagen. De mener at nærmiljløet er mer positive nå enn de var for noen år siden.

- Vi ønsker oss trikk fordi 31-bussens kapasitet er sprengt. Det løser ingenting å sette inn flere busser nå. Bussen blir bare en del av rushtidskøene. For å løse problemet trenger vi større kapasitet, og det vil trikken gi, sier Birgitte Kjos Fonn i aksjonsgruppa.

I flere tiår har trikk til Tonsenhagen blitt flittig diskutert. Under et informasjonsmøte i slutten av august ble beboere på Årvoll og Tonsenhagen informert om hvordan prosessen ligger an. I sommer var trikkeplanene ute til offentlig ettersyn.

1. september gikk høringsfristen ut, og i øyeblikket jobber Ruter med å undersøke detaljløsninger i forhold til traseen. Deretter kommer saken til Plan- og bygningsetaten, som sammen med Ruter vil komme med en faglig uttalelse. Til slutt blir det opp til byrådet og bystyret å behandle saken politisk.

 

Mer positive

Per Stensrud sitter også i aksjonsgruppa. Han opplever at nærmiljøet er mer positive nå enn før.

- På tidligere folkemøter har det vært langt mer ampert, og det er fortsatt noen som er aktive motstandere, men jeg føler at ja-siden representerer et flertall, sier han.

Fonn deler Stensrud oppfatning.

- Det er mye mer positivtet. Men det har nok hele tiden vært flere tilhengere enn det kunne virke som. Noen har nok vært redde for å flagge et ja-standpunkt i borettslag der de toneangivende var mot, sier hun.

Fonn poengterer at Oslos befolkning vokser og at behovet for trikk vil øke.

- Mangelen på kapasitet kommer ikke til å bli mindre med årene. Å få på trikk til Tonsenhagen vil ha positive ringvirkninger for resten av byen.

 

Noen forutsetninger

Men aksjonsgruppa vil ikke ha trikk for en hver pris.

- Det er viktig at Ruter får til et godt sikkerhetsopplegg som gjør det trygt for barn på vei til og fra skolen, sier Fonn.

På møtet opplyste Ola Skar fra Ruter om at trikkeførerne får spesiell opplæring, og at det vil bli iverksatt tiltak som gjør traseen trygg. Skar kunne også fortelle at det ikke blir aktuelt å sette dagens SL92-trikker i drift på Tonsenhagen.

- Det er også en forutsetning. Dagens trikker bråker, mens moderne trikker er så godt som lydløse. I et tettbygd strøk er det avgjørende, påpeker Fonn.

Stensrud, som bor tett på veien der traseen er planlagt, sier han heller vil ha trikken enn 31-bussen på trappa.

- Støy kan ikke brukes som er argument mot trikken. Det blir dessuten langt mer komfortabelt å reise med trikk sammenlignet med en stappfull buss, sier han.

 

Lang vei igjen

Dersom trikken omsider finner veien til Tonsenhagen vil den gå parallelt med Trondheimsveien, som da vil få en lavere kapasitet. Det vil fortsatt være to felt i begge retninger, men fartsgrensen vil bli satt til 50 km/t. Trikken skal altså gå via Trondheimsveien, over brua i Sinsenkrysset, tvers gjennom Carl Berner-krysset og ned til Jernbanetorget. Ruter vil ikke si noe om hvor lang tid trikken vil bruke til sentrum, men de anslår at det vil gå noen minutter raskere enn med bussen.

Ruter har tidligere uttalt at det er et mål å ha trikken på skinner innen 2020, men det er fortsatt mye som må plass: Prosessen fram mot politisk behandling må gjøres unna uten nevneverdige innsigelser, saken må vedtas i Rådhuset, de nye trikkene må kjøpes og til slutt kan man bygge traseeen.

- Jeg tror det er en fordel at det er større enighet i saken nå enn tidligere, men vi må også klare å ha tillit til at fagfolkene vet hva de gjør. Ruter har fått ansvar for å sørge for at kollektivtrafikken fungerer, og nå tar de nødvendige grep for å møte befolkningsveksten, sier Fonn.

 

Intet standpunkt

Jan-Morten Kjelstad i Bjerke Storvel forteller at foreningen ikke har tatt et klart standpunkt i trikkesaken.

- Vi har medlemmer som er for og mot, og derfor blir det vanskelig for oss å ta parti. Vår oppgave er å belyse saken og spre informasjon til beboerne området slik at folk kan gjøre opp sin egen mening, sier han.

Kjelstad mener det har vært mye synsing i trikkesaken.

- Nettopp derfor har det vært viktig å få fakta på bordet.

I byrådserklæringen er det ikke sagt at det skal bygges trikketrase til Tonsehagen, og det er heller ikke satt av penger til prosjektet i Oslopakke 3.

- Dersom trikken kommer, så vil det da lang tid. Jeg ser for meg et tidsperspektiv på minst 10 år, avslutter Kjelstad.

Siste nytt i Nyheter

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

 
Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

 
Ser til Kuben for inspirasjon

Ser til Kuben for inspirasjon

  • Kuben

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) er opptatt av å gi Norge flere bein å stå på enn bare olje- og gassektoren. Derfor besøkte hun Kuben yrkesarena for å lære mer om teknologilinja.

Skviser ut spekulantene

Skviser ut spekulantene

  • Næring

Å investere i en bolig for den er ferdig bygd, for å enten selge den videre eller leie den ut, er et økende fenomen i Oslo. Nå har OBOS satt ned et forbud på praksisen.

Feide om strategisk plan

Feide om strategisk plan

  • Alna BU

Ap mener Høyre ikke setter seg godt nok inn i politikken når det kommer til en strategisk plan for Bydel Alna. Høyre kontrer med at Ap har et markeringsbehov.

 
Vil bygge 650 boliger

Karihaugen boligprosjekt:

Vil bygge 650 boliger

  • Boligbygging

Det var flere år siden aksjonær Esben Sondre Svalastog så potensialet for å bygge boliger i Karihaugveien 22. Nå har han et håp om å sette spaden i jorda allerede neste år.

En død person <BR>funnet på gangvei

En død person
funnet på gangvei

  • politi

Politiet fikk i dag tidlig melding om at en død person var funnet på gangstien mellom Økernveien og Økernhjemmet i Bjerke bydel.

Bydelen varsler bråk

Bydelen varsler bråk

  • Stovner bad

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) i Bydel Stovner varsler at det kan bli bråk dersom det ikke skjer noe med Stovner bad snart.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!