ANNONSE

Oslo Vei på konkursens rand

Oslo Vei på konkursens rand

 

I seks måneder har økonomien til Oslo Vei vært elendig uten at styret varslet næringsbyråd og eier, Hallstein Bjercke (V). Nå trenger selskapet over 100 millioner for å ikke bli slått konkurs.

Tekst:

Publisert:

I fjor gikk Oslo Vei med et overskudd på 1.6 millioner kroner. I år ligger de an til å gå med et dundrende underskudd på nærmere 40 millioner kroner. I dag, fredag, holdes en ekstraoridnær generalforsamling i Rådhuset der selskapets videre skjebne skal avgjøres.  

-  Vi er i en veldig vanskelig situasjon og et samlet styret har foreslått at Oslo kommune skal gå inn med 103 millioner for å redde selskapet, sier administrerende direktør i Oslo Vei, Arnt Rønning.

Næringsbyråden er generalforsamling i selskapet og det er han som bestemmer om de får leve videre eller ei.

- Jeg går nå nøye igjennom alt tallmateriale, alle prognoser og nødvendige juridiske betraktninger rundt alle alternativer.   En endelig avgjørelse om hvorvidt eier vil skyte inn 103 millioner kroner i egenkapital må tas i generalforsamlingen, sier han.

Dårlige investeringer 

Selskapets problemer skyldes i all hovedsak flere elendige investeringer i år. Kjøpene av datterselskaper som TT-Teknikk og Sandum har gitt dårlig avkastning.  

- Vi har opplevd svikt på flere områder. Huken er en medvirkende årsak, men vi har også svikt innen øvrige virksomhetsområder, som vi må ta ansvar for selv. Konkurransen i markedet er tøff. 

-  Hvor lenge har dere hatt økonomiske problemer?

-  Situasjonen har vært vanskelig - særlig det siste året.

- Hvorfor ble ikke byråden varslet før i september?

Resultatsvikten i Huken var kjent - den negative resultatutviklingen for de øvrige områdene forsterket seg utover høsten.

- Har dere ført Hallstein Bjercke bak lyset?

-  Det avviser jeg fullstendig 

-  Så byråden har ikke gjort jobben sin?

- Det tror jeg nok han gjør. Vi har hatt en åpen og løpende dialog med eierskapsavdelingen.

-  Hvorfor har dere valgt å investere tungt når dere var klar over den økonomiske situasjonen? 

-  Jeg mener vi har gjort korrekte og gode investeringer. Disse ble besluttet tidligere i år, svarer Rønning.

Kan gå konkurs 

Oslo Vei ligger an til å gå mot et underskudd på rundt 40 millioner i 2012 - i tillegg har de en negativ egenkapital på 18 millioner kroner. Som en redningspakke foreslår styret å selge tre datterselskaper og en tomt på Rommen. I tillegg krever de 40 millioner i «kompensasjon» for Huken pukkverk. Alternativ to er å avvikle hele selskapet - dette vil koste minst 230 millioner kroner. Uten frisk kapital er Oslo Vei konkurs. 

Selskapet har ansvaret for Huken pukkverk på Ammerud. I oktober ble det kjent atasfaltverket går mot slutten. Ved inngangen av 2014 skal virksomheten være avviklet.   

På direkte spørsmål om det er et alternativ å la Huken leve, svarer Bjercke slik:  

-  Selskapet er inne i en svært alvorlig økonomisk situasjon, og spørsmålet nå er hvorvidt eier skal skyte inn ny egenkapital i selskapet. Dét har vårt fulle fokus frem til generalforsamlingen.  

-  Kan Oslo Vei være historie?

-  Ingen alternativer kan utelukkes.

Tillit til styret 

Næringsbyråden er overrasket over situasjonen Oslo Vei «plutselig» har havnet i.  

-  Styret har overfor meg beskrevet hvordan selskapet har gjort noen uheldige økonomiske disposisjoner. Dette er noe av det man går grundig gjennom. 

-  Føler du at styret har gått bak din rygg?

-  Jeg har tillit til styret som sitter i Oslo Vei.  

-  I følge Oslo Vei har økonomien vært anstrengt i seks måneder. Burde ikke du ha fanget opp dette tidligere?

-  Jeg fikk ingen indikasjoner på selskapets kritiske økonomiske situasjon før i slutten av september.

-  Ønsker du å granske selskapets økonomi nå?

- Det er nå styrets oppgave å se på alle forhold rundt den økonomiske situasjonen selskapet har havnet i, og hvordan de har havnet der.

Huken-saken

- Etter generalforsamling 20. september ble Oslo Vei instruert om å avvikle Huken Pukkverk innen utgangen av 2014.

- Dagen etter sender selskapet ut et brev via sin revisor til næringsbyråd, eier og eneaksjonær Hallstein Bjercke. Der orienterer Oslo Vei om en svært dårlig økonomisk situasjon.

-  Bjercke ble ikke gjort kjent med dette brevet før 15. oktober.

-  I fjor gikk selskapet med et overskudd på 1.6 millioner kroner. I 2013 går de mot et underskudd på 40 millioner kroner.

-  Hovedårsaken er elendige invensteringer og et dårlig marked.

-  I dag er det generalforsamling i selskapet. Oslo Vei trenger 103 millioner kroner i frisk kapital - hvis ikke slås selskapet konkurs.

 

Siste nytt i Nyheter

Google Maps

To menn er pågrepet i forbindelse med drapet på Hellerud 15. juni. De ble pågrepet i utlandet og siktet for drap/medvirkning til drap.

ANNONSE
- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

 
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

 
ANNONSE