Oslo Vei på konkursens rand

Oslo Vei på konkursens rand

 

I seks måneder har økonomien til Oslo Vei vært elendig uten at styret varslet næringsbyråd og eier, Hallstein Bjercke (V). Nå trenger selskapet over 100 millioner for å ikke bli slått konkurs.

Skrevet av:

I fjor gikk Oslo Vei med et overskudd på 1.6 millioner kroner. I år ligger de an til å gå med et dundrende underskudd på nærmere 40 millioner kroner. I dag, fredag, holdes en ekstraoridnær generalforsamling i Rådhuset der selskapets videre skjebne skal avgjøres.  

-  Vi er i en veldig vanskelig situasjon og et samlet styret har foreslått at Oslo kommune skal gå inn med 103 millioner for å redde selskapet, sier administrerende direktør i Oslo Vei, Arnt Rønning.

Næringsbyråden er generalforsamling i selskapet og det er han som bestemmer om de får leve videre eller ei.

- Jeg går nå nøye igjennom alt tallmateriale, alle prognoser og nødvendige juridiske betraktninger rundt alle alternativer.   En endelig avgjørelse om hvorvidt eier vil skyte inn 103 millioner kroner i egenkapital må tas i generalforsamlingen, sier han.

Dårlige investeringer 

Selskapets problemer skyldes i all hovedsak flere elendige investeringer i år. Kjøpene av datterselskaper som TT-Teknikk og Sandum har gitt dårlig avkastning.  

- Vi har opplevd svikt på flere områder. Huken er en medvirkende årsak, men vi har også svikt innen øvrige virksomhetsområder, som vi må ta ansvar for selv. Konkurransen i markedet er tøff. 

-  Hvor lenge har dere hatt økonomiske problemer?

-  Situasjonen har vært vanskelig - særlig det siste året.

- Hvorfor ble ikke byråden varslet før i september?

Resultatsvikten i Huken var kjent - den negative resultatutviklingen for de øvrige områdene forsterket seg utover høsten.

- Har dere ført Hallstein Bjercke bak lyset?

-  Det avviser jeg fullstendig 

-  Så byråden har ikke gjort jobben sin?

- Det tror jeg nok han gjør. Vi har hatt en åpen og løpende dialog med eierskapsavdelingen.

-  Hvorfor har dere valgt å investere tungt når dere var klar over den økonomiske situasjonen? 

-  Jeg mener vi har gjort korrekte og gode investeringer. Disse ble besluttet tidligere i år, svarer Rønning.

Kan gå konkurs 

Oslo Vei ligger an til å gå mot et underskudd på rundt 40 millioner i 2012 - i tillegg har de en negativ egenkapital på 18 millioner kroner. Som en redningspakke foreslår styret å selge tre datterselskaper og en tomt på Rommen. I tillegg krever de 40 millioner i «kompensasjon» for Huken pukkverk. Alternativ to er å avvikle hele selskapet - dette vil koste minst 230 millioner kroner. Uten frisk kapital er Oslo Vei konkurs. 

Selskapet har ansvaret for Huken pukkverk på Ammerud. I oktober ble det kjent atasfaltverket går mot slutten. Ved inngangen av 2014 skal virksomheten være avviklet.   

På direkte spørsmål om det er et alternativ å la Huken leve, svarer Bjercke slik:  

-  Selskapet er inne i en svært alvorlig økonomisk situasjon, og spørsmålet nå er hvorvidt eier skal skyte inn ny egenkapital i selskapet. Dét har vårt fulle fokus frem til generalforsamlingen.  

-  Kan Oslo Vei være historie?

-  Ingen alternativer kan utelukkes.

Tillit til styret 

Næringsbyråden er overrasket over situasjonen Oslo Vei «plutselig» har havnet i.  

-  Styret har overfor meg beskrevet hvordan selskapet har gjort noen uheldige økonomiske disposisjoner. Dette er noe av det man går grundig gjennom. 

-  Føler du at styret har gått bak din rygg?

-  Jeg har tillit til styret som sitter i Oslo Vei.  

-  I følge Oslo Vei har økonomien vært anstrengt i seks måneder. Burde ikke du ha fanget opp dette tidligere?

-  Jeg fikk ingen indikasjoner på selskapets kritiske økonomiske situasjon før i slutten av september.

-  Ønsker du å granske selskapets økonomi nå?

- Det er nå styrets oppgave å se på alle forhold rundt den økonomiske situasjonen selskapet har havnet i, og hvordan de har havnet der.

Huken-saken

- Etter generalforsamling 20. september ble Oslo Vei instruert om å avvikle Huken Pukkverk innen utgangen av 2014.

- Dagen etter sender selskapet ut et brev via sin revisor til næringsbyråd, eier og eneaksjonær Hallstein Bjercke. Der orienterer Oslo Vei om en svært dårlig økonomisk situasjon.

-  Bjercke ble ikke gjort kjent med dette brevet før 15. oktober.

-  I fjor gikk selskapet med et overskudd på 1.6 millioner kroner. I 2013 går de mot et underskudd på 40 millioner kroner.

-  Hovedårsaken er elendige invensteringer og et dårlig marked.

-  I dag er det generalforsamling i selskapet. Oslo Vei trenger 103 millioner kroner i frisk kapital - hvis ikke slås selskapet konkurs.

 

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!