Oslo Vei på konkursens rand

Oslo Vei på konkursens rand

 

I seks måneder har økonomien til Oslo Vei vært elendig uten at styret varslet næringsbyråd og eier, Hallstein Bjercke (V). Nå trenger selskapet over 100 millioner for å ikke bli slått konkurs.

Skrevet av:

I fjor gikk Oslo Vei med et overskudd på 1.6 millioner kroner. I år ligger de an til å gå med et dundrende underskudd på nærmere 40 millioner kroner. I dag, fredag, holdes en ekstraoridnær generalforsamling i Rådhuset der selskapets videre skjebne skal avgjøres.  

-  Vi er i en veldig vanskelig situasjon og et samlet styret har foreslått at Oslo kommune skal gå inn med 103 millioner for å redde selskapet, sier administrerende direktør i Oslo Vei, Arnt Rønning.

Næringsbyråden er generalforsamling i selskapet og det er han som bestemmer om de får leve videre eller ei.

- Jeg går nå nøye igjennom alt tallmateriale, alle prognoser og nødvendige juridiske betraktninger rundt alle alternativer.   En endelig avgjørelse om hvorvidt eier vil skyte inn 103 millioner kroner i egenkapital må tas i generalforsamlingen, sier han.

Dårlige investeringer 

Selskapets problemer skyldes i all hovedsak flere elendige investeringer i år. Kjøpene av datterselskaper som TT-Teknikk og Sandum har gitt dårlig avkastning.  

- Vi har opplevd svikt på flere områder. Huken er en medvirkende årsak, men vi har også svikt innen øvrige virksomhetsområder, som vi må ta ansvar for selv. Konkurransen i markedet er tøff. 

-  Hvor lenge har dere hatt økonomiske problemer?

-  Situasjonen har vært vanskelig - særlig det siste året.

- Hvorfor ble ikke byråden varslet før i september?

Resultatsvikten i Huken var kjent - den negative resultatutviklingen for de øvrige områdene forsterket seg utover høsten.

- Har dere ført Hallstein Bjercke bak lyset?

-  Det avviser jeg fullstendig 

-  Så byråden har ikke gjort jobben sin?

- Det tror jeg nok han gjør. Vi har hatt en åpen og løpende dialog med eierskapsavdelingen.

-  Hvorfor har dere valgt å investere tungt når dere var klar over den økonomiske situasjonen? 

-  Jeg mener vi har gjort korrekte og gode investeringer. Disse ble besluttet tidligere i år, svarer Rønning.

Kan gå konkurs 

Oslo Vei ligger an til å gå mot et underskudd på rundt 40 millioner i 2012 - i tillegg har de en negativ egenkapital på 18 millioner kroner. Som en redningspakke foreslår styret å selge tre datterselskaper og en tomt på Rommen. I tillegg krever de 40 millioner i «kompensasjon» for Huken pukkverk. Alternativ to er å avvikle hele selskapet - dette vil koste minst 230 millioner kroner. Uten frisk kapital er Oslo Vei konkurs. 

Selskapet har ansvaret for Huken pukkverk på Ammerud. I oktober ble det kjent atasfaltverket går mot slutten. Ved inngangen av 2014 skal virksomheten være avviklet.   

På direkte spørsmål om det er et alternativ å la Huken leve, svarer Bjercke slik:  

-  Selskapet er inne i en svært alvorlig økonomisk situasjon, og spørsmålet nå er hvorvidt eier skal skyte inn ny egenkapital i selskapet. Dét har vårt fulle fokus frem til generalforsamlingen.  

-  Kan Oslo Vei være historie?

-  Ingen alternativer kan utelukkes.

Tillit til styret 

Næringsbyråden er overrasket over situasjonen Oslo Vei «plutselig» har havnet i.  

-  Styret har overfor meg beskrevet hvordan selskapet har gjort noen uheldige økonomiske disposisjoner. Dette er noe av det man går grundig gjennom. 

-  Føler du at styret har gått bak din rygg?

-  Jeg har tillit til styret som sitter i Oslo Vei.  

-  I følge Oslo Vei har økonomien vært anstrengt i seks måneder. Burde ikke du ha fanget opp dette tidligere?

-  Jeg fikk ingen indikasjoner på selskapets kritiske økonomiske situasjon før i slutten av september.

-  Ønsker du å granske selskapets økonomi nå?

- Det er nå styrets oppgave å se på alle forhold rundt den økonomiske situasjonen selskapet har havnet i, og hvordan de har havnet der.

Huken-saken

- Etter generalforsamling 20. september ble Oslo Vei instruert om å avvikle Huken Pukkverk innen utgangen av 2014.

- Dagen etter sender selskapet ut et brev via sin revisor til næringsbyråd, eier og eneaksjonær Hallstein Bjercke. Der orienterer Oslo Vei om en svært dårlig økonomisk situasjon.

-  Bjercke ble ikke gjort kjent med dette brevet før 15. oktober.

-  I fjor gikk selskapet med et overskudd på 1.6 millioner kroner. I 2013 går de mot et underskudd på 40 millioner kroner.

-  Hovedårsaken er elendige invensteringer og et dårlig marked.

-  I dag er det generalforsamling i selskapet. Oslo Vei trenger 103 millioner kroner i frisk kapital - hvis ikke slås selskapet konkurs.

 

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!