Oslo Vei på konkursens rand

Oslo Vei på konkursens rand

 

I seks måneder har økonomien til Oslo Vei vært elendig uten at styret varslet næringsbyråd og eier, Hallstein Bjercke (V). Nå trenger selskapet over 100 millioner for å ikke bli slått konkurs.

I fjor gikk Oslo Vei med et overskudd på 1.6 millioner kroner. I år ligger de an til å gå med et dundrende underskudd på nærmere 40 millioner kroner. I dag, fredag, holdes en ekstraoridnær generalforsamling i Rådhuset der selskapets videre skjebne skal avgjøres.  

-  Vi er i en veldig vanskelig situasjon og et samlet styret har foreslått at Oslo kommune skal gå inn med 103 millioner for å redde selskapet, sier administrerende direktør i Oslo Vei, Arnt Rønning.

Næringsbyråden er generalforsamling i selskapet og det er han som bestemmer om de får leve videre eller ei.

- Jeg går nå nøye igjennom alt tallmateriale, alle prognoser og nødvendige juridiske betraktninger rundt alle alternativer.   En endelig avgjørelse om hvorvidt eier vil skyte inn 103 millioner kroner i egenkapital må tas i generalforsamlingen, sier han.

Dårlige investeringer 

Selskapets problemer skyldes i all hovedsak flere elendige investeringer i år. Kjøpene av datterselskaper som TT-Teknikk og Sandum har gitt dårlig avkastning.  

- Vi har opplevd svikt på flere områder. Huken er en medvirkende årsak, men vi har også svikt innen øvrige virksomhetsområder, som vi må ta ansvar for selv. Konkurransen i markedet er tøff. 

-  Hvor lenge har dere hatt økonomiske problemer?

-  Situasjonen har vært vanskelig - særlig det siste året.

- Hvorfor ble ikke byråden varslet før i september?

Resultatsvikten i Huken var kjent - den negative resultatutviklingen for de øvrige områdene forsterket seg utover høsten.

- Har dere ført Hallstein Bjercke bak lyset?

-  Det avviser jeg fullstendig 

-  Så byråden har ikke gjort jobben sin?

- Det tror jeg nok han gjør. Vi har hatt en åpen og løpende dialog med eierskapsavdelingen.

-  Hvorfor har dere valgt å investere tungt når dere var klar over den økonomiske situasjonen? 

-  Jeg mener vi har gjort korrekte og gode investeringer. Disse ble besluttet tidligere i år, svarer Rønning.

Kan gå konkurs 

Oslo Vei ligger an til å gå mot et underskudd på rundt 40 millioner i 2012 - i tillegg har de en negativ egenkapital på 18 millioner kroner. Som en redningspakke foreslår styret å selge tre datterselskaper og en tomt på Rommen. I tillegg krever de 40 millioner i «kompensasjon» for Huken pukkverk. Alternativ to er å avvikle hele selskapet - dette vil koste minst 230 millioner kroner. Uten frisk kapital er Oslo Vei konkurs. 

Selskapet har ansvaret for Huken pukkverk på Ammerud. I oktober ble det kjent atasfaltverket går mot slutten. Ved inngangen av 2014 skal virksomheten være avviklet.   

På direkte spørsmål om det er et alternativ å la Huken leve, svarer Bjercke slik:  

-  Selskapet er inne i en svært alvorlig økonomisk situasjon, og spørsmålet nå er hvorvidt eier skal skyte inn ny egenkapital i selskapet. Dét har vårt fulle fokus frem til generalforsamlingen.  

-  Kan Oslo Vei være historie?

-  Ingen alternativer kan utelukkes.

Tillit til styret 

Næringsbyråden er overrasket over situasjonen Oslo Vei «plutselig» har havnet i.  

-  Styret har overfor meg beskrevet hvordan selskapet har gjort noen uheldige økonomiske disposisjoner. Dette er noe av det man går grundig gjennom. 

-  Føler du at styret har gått bak din rygg?

-  Jeg har tillit til styret som sitter i Oslo Vei.  

-  I følge Oslo Vei har økonomien vært anstrengt i seks måneder. Burde ikke du ha fanget opp dette tidligere?

-  Jeg fikk ingen indikasjoner på selskapets kritiske økonomiske situasjon før i slutten av september.

-  Ønsker du å granske selskapets økonomi nå?

- Det er nå styrets oppgave å se på alle forhold rundt den økonomiske situasjonen selskapet har havnet i, og hvordan de har havnet der.

Huken-saken

- Etter generalforsamling 20. september ble Oslo Vei instruert om å avvikle Huken Pukkverk innen utgangen av 2014.

- Dagen etter sender selskapet ut et brev via sin revisor til næringsbyråd, eier og eneaksjonær Hallstein Bjercke. Der orienterer Oslo Vei om en svært dårlig økonomisk situasjon.

-  Bjercke ble ikke gjort kjent med dette brevet før 15. oktober.

-  I fjor gikk selskapet med et overskudd på 1.6 millioner kroner. I 2013 går de mot et underskudd på 40 millioner kroner.

-  Hovedårsaken er elendige invensteringer og et dårlig marked.

-  I dag er det generalforsamling i selskapet. Oslo Vei trenger 103 millioner kroner i frisk kapital - hvis ikke slås selskapet konkurs.

 

Siste nytt i Nyheter

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

 
Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

Ser til Kuben for inspirasjon

Ser til Kuben for inspirasjon

  • Kuben

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) er opptatt av å gi Norge flere bein å stå på enn bare olje- og gassektoren. Derfor besøkte hun Kuben yrkesarena for å lære mer om teknologilinja.

Skviser ut spekulantene

Skviser ut spekulantene

  • Næring

Å investere i en bolig for den er ferdig bygd, for å enten selge den videre eller leie den ut, er et økende fenomen i Oslo. Nå har OBOS satt ned et forbud på praksisen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!