Oslos kritikkverdige valgprosedyrer

Av Torleif Johnsen Hvorfor forholder ikke Oslo seg til internasjonal standard for valggjennomføring som man må forvente, og som andre kommuner ette...

Skrevet av:


Av Torleif Johnsen

Hvorfor forholder ikke Oslo seg til internasjonal standard for valggjennomføring som man må forvente, og som andre kommuner etterstreber? Hva kan skje i valglokaler i Oslo i velgerrushet på ettermiddagen 9. september?

Stortinget har understreket viktigheten av at praksis og prosedyrer sikrer fritt og hemmelig valg. Men valgloven overlater i stor grad til den enkelte kommune å designe gjennomføringen av valg.


Den norske valgordningen har en rekke svakheter i forhold til internasjonal standard, blant annet har vi ikke stilleperiode på 24 timer før valgdagen, tillater fri flyt av stemmesedler og listebæring utenfor valglokalene. Det er ikke krav om køordnere utenfor og i valglokalene, og ikke krav til design av stemmeavlukkene som sikrer hemmelig valg.

Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite uttaler i forbindelse med endringer i valgloven i april i år:

"Komiteen vil streka under at det er særs viktig at praksis og prosedyrar i vallokala ved røysting er slik at dei to fyrste ledda i nytt framlegg til paragraf 8-4 i vallova om framgangsmåte for røysting vert oppfylt, då dette er ein føresetnad for at valet skal vera fritt og hemmeleg. Valstyret har saman med dei einskilde røystestyra og valinspektørane ansvaret for dette. Komiteen vil understreka at det difor er viktig at dei einskilde røystestyra blir gjort godt kjent med dei mest relevante paragrafane i vallova. Komiteen meiner vidare det er viktig av samansetnaden av røystestyra vert dimensjonert ut frå storleiken til valkretsen."

I mange kommuner demmer partiene, valgstyrene og valgadministrasjonen opp, slik at frie, hemmelige og rettferdige valg sikres - og internasjonal standard oppfylles i betydelig grad. Ikke slik med Oslo.

Sammenholdt med Stavanger, Bergen, Trondheim og Drammen faller Oslo ved 2011-valget klart dårligst ut hva gjelder å sikre frie, hemmelige og rettferdige valg.

Ved konstitueringen av Oslo bystyre etter valget i 2011 opplyste ordføreren at en sak om å regulere listebæringen i 2013 forelå til behandling i valgstyret. Det synes som om saken har forsvunnet, og at det i Oslo fortsatt er uregulert listebæring. I Stavanger og Drammen har partiene avtale om ikke å ha listebærere utenfor valglokalene. Trondheim, som også har hatt slik avtale mellom partiene, gjeninnfører listebæring i 2013, og valgstyret der har vedtatt en regulering for listebæring i 11 punkter.

I Håndbok for valglokalene i Oslo for 2011 (på 40 sider) står ikke et pip om køregulering. Bergens veileder for valgfunksjoærene sier "I valglokalet må en sørge for at det ikke danner seg køer på steder hvor det er fare for at det kan forstyrre valggjennomføringen. Valgmedarbeideren i døren må passe på at de velgere som slippes inn, kan gå direkte til avlukket. Det er bedre å ha køer utenfor lokalet enn inne i lokalet." Med store stemmestyrer har Stavanger i tillegg til køordner inne, også mannskap til å ha køordner ute når køen blir lang. Trondheim har en til to vakter som bistår stemmestyret med blant annet køordning fra inngangen, og regulerer også køen inn til manntallsbordene ved å holde igjen køen foran avlukkene.

I Oslo står alle stemmeavlukkene med åpningen mot fellesareal, og forhengene må trekkes igjen for hånd. Stavanger har normalt stemmeavlukkene med åpningen mot vegg, bort fra fellesareal, med avvik av hensyn til universell utforming. Det er med på å sikre at stemmegviningen blir hemmelig, og at valghandlingen gjøres usett i nøytralt enerom, der stemmeseddelen også brettes, også om velgeren i drar for forhenget.

 På spørsmål er ikke Oslos valgadministrasjon villig til å oppgi prinsipper for og størrelse på rodene (antall manntallsførte per manntallsbord) ved valget i 2011. Men det var i alle fall ett valglokale med roder over 1650. I Stavanger, Bergen og Trondheim skal ikke rodene være på over 1 000, og uansett ikke over 1 200. Det gjelder altså også Stavanger som i likhet med Oslo praktiserer to medarbeidere per manntallsbord.

Oslo dimensjonerer ikke de lokale stemmestyrene i forhold til valgkretsenes størrelser, og oppfyller kun lovens minstekrav på tre (med unntak for to lokaler med fire for å få partikabalen til å gå opp), uansett størrelse på valgkretsene. I mai nedstemte Oslos valgstyre et forslag om å dimensjonere stemmestyrene fra neste valg. Stavanger har opptil åtte medlemmer i stemmestyret, avhengig av valgkretsens størrelse.

I Oslo har stemmestyrene oppgavene til og med stemmeavlukkene. Stemmestyrene er oppnevnt av kommunestyrene, og i Drammen har stemmestyrene - utover inspeksjonsoppgavene - oppgaver først etter avlukkene.

Oslo har praktisert oppstilling av partilistene etter oppslutning ved foregående valg, for partiene representert i bystyret. Stavanger, Bergen og Drammen praktiserer alfabetisk oppstilling av partilistene inne i stemmeavlukkene, og oppgir at dette er klart mest nøytralt, demokratisk, enkelt og logisk.


Betydningen av Oslos prosedyrer og praksis

Oslo har altså ikke nedfelt køordning i sine formelle prosedyrer og evner ikke å unngå store kødannelser inne i valglokaler i rushet på mandag ettermiddag;  

- med kø inn mot stemmeavlukkene, som skaper press på velgere i avlukker som altså er uten nøytral, logisk, enkel og demokratisk oppstilling av partilistene, og med åpning mot publikum og forheng som må trekkes igjen manuelt og ofte blir stående åpene slik at valghandlingen ikke skjer usett i enerom, altså ikke hemmelig, og uten å sikre velgerne fritt valg.

- med kø inn mot manntallsbordene - som fratar valgfunksjonærene nødvendig ro, orden og oversikt til å kunne vise velgere som ikke har utført fritt og hemmelig valg til/tilbake til stemmeavlukke, slik som valgloven krever når velgere kommer til manntallsbord med åpen stemmeseddel eller ikke har vært i avlukke i det hele tatt.

Med helt uregulert listebæring samtidig som stemmestyrene i Oslo ikke er dimensjonert utfra valgkretsenes størrelser og Håndboka for valglokalene i Oslo så mye tydeligere enn i andre kommuner avgrenser stemmestyrets oppgaver, og atskiller dem fra øvrige valgmedarbeideres oppgaver - og vice versa - i tillegg til at disse skal gå god for den lokale valggjennomføringen, så kan små stemmestyrer i store kretser uten køregulering umulig sikre frie og hemmelige valg.  I Oslo demmes ikke opp for spekulasjon og utnyttelse, det kan gjerne stå fire listebærere fra samme parti som sørger for at nærsagt alle velgere har med seg partiets stemmeseddel inn. I og med at valg i Oslo er helt uregulert helt fram til valglokalets tilstøtende rom, skulle jo bemanning og prosedyrer inne i valglokalet være desto klarere, og prosedyrene skulle følges desto nøyere! Det skjer ikke, tvert i mot er valggjennomføringen inne i valglokalene betydelig og systematisk svakere enn i de andre nevnte kommunene - som alle har kuttet ut eller regulert listebæringen.


Praksis og prosedyrer i Oslo kupper velgere fra selve valghandlingen. For eksempel med pådyttede stemmesedler fra listebærere og med køer inne vil man kunne havne i køen inn til manntallsbordet og ende med å avgi stemme uten å ha vært i stemmeavlukke. Ved valget i 2001 ble så mange velgere rammet av dette og andre forhold at omvalg skulle vært holdt i Oslo.

Det dreier seg om åpenbare svakheter som får rulle og gå valg etter valg, i et svakt, tilstivnet valgsystem der Oslo kommune ikke evner å sikre frie og hemmelige valg.

Dette ville ikke oppstått om Norge hadde fulgt internasjonal standard for orden utenfor og i valglokalet, blant annet med egne køkontrollører. Eller om Oslo hadde kopiert gode prosedyrer og praksis fra andre store kommuner, som i betydelig grad bidrar til oppfylling av internasjonal standard på tross av svak valglov.


Med kun minimumsdimensjonering av stemmestyrene i store valgkretser i Oslo er det desto viktigere at velgerkøene er ute og ikke inne i valglokalet, for å kunne sikre frie, hemmelige og rettferdige valg.

Bevaring av det politiske fellesskap forutsetter respekt for gjeldende prosedyrer. Det vises gjennom god praksis.

Følg med, hvis du avgir stemme i velgerrushet mandag ettermiddag 9. september.

 

Siste nytt i Nyheter

...vent med applausen

Ja til storbylegevakta på Aker

...vent med applausen

  • Aker sykehus

Styret i Oslo Universitetssykehus er helt enige med Oslo kommune; storbylegevakta skal etableres på Aker sykehus. Det skal oppføres som et nytt bygg innen 2021. Men skepsisen om prislapp og tidsaspekt har ennå ikke lagt seg.

– Det dummeste jeg har hørt

– Det dummeste jeg har hørt

  • politihøgskolen

Raymond Johansen (Ap) er mildt sagt opprørt etter Venstre-toppens argumenter om politihøgskolen. Han holder Venstre og Elvestuen som ansvarlig dersom skolen flyttes ut av Oslo.

Tar igjen opp kampen for politihøgskolen til Groruddalen

Kampen om politihøgskolen

  • politihøgskolen

Regjeringen skapte debatt da det kom fram at de ønsker å flytte statlige arbeidsplasser ut av Oslo og politihøgskolen står høyt på lista. Ola Elvestuen (V) gjentar likevel ordene han selv brukte i valgkampen i 2011; få politihøgskolen til Groruddalen. Selv om utflyttings-lista er et kompromiss mello...

 
Raser mot uforutsigbar eiendomsskatt

– Useriøst!

  • Eiendomsskatt

Næringen selv er ikke videre fornøyd med byrådets planer om eiendomsskatt på næringsbygg, verk og bruk. Nina Solli i NHO Oslo og Akershus kaller prosessen for å finne eiendomsverdien for useriøs.

Nå skal også næringen punge ut

Eiendomsskatten øker mest på østkanten i 2017

Nå skal også næringen punge ut

  • Eiendomsskatt

Oslo kommune vil få inn tre ganger så mye eiendomsskatt i 2017 enn budsjettert. Grunnen er at næringseiendommer i år skal beskattes. Finansbyråd Robert Steen (Ap) tror ikke det vil ha en effekt for utbygging i Groruddalen fremover.

Kommunen tar over Oslo-søppelet

Kommunen tar over Oslo-søppelet

  • Oslo kommune

Etter månedsvis med manglende søppelhenting og anmeldte brudd på arbeidsmiljøloven var endelig begeret fullt for byrådet. Nå tar Oslo kommune over avfallsinnhentingen fra Veireno med umiddelbar virkning.

 
Groruddalen på «tinget»

Høring om endring av eierseksjonsloven:

Groruddalen på «tinget»

  • Eierseksjonsloven

For å vise politikerne at endringer i eierseksjonsloven er en viktig sak for sameier og enkeltbeboere i Groruddalen møtte mange representanter opp til høringen på Stortinget sist tirsdag.

– Kontantstøtte hindrer integrering

– Kontantstøtte hindrer integrering

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) på Stovner langer ut mot kontantstøtten som han mener hindrer integrering, spesielt i hans bydel. Stovner har nest størst andel av beboere som mottar kontantstøtte i Oslo.

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

  • Bydel Grorud

I Grorud bydel har de i lang tid jobbet systematisk med ungdommer som dropper ut av skolen. Jan Bøhler (Ap) tok med partikollega Jonas Gahr Støre for å møte folkene bak tiltakene – og høre deres bønn om hjelp.

 
Stovner kan få <BR>varmtvannsbasseng

Stovner kan få
varmtvannsbasseng

  • Stovner bad

Det nye badet i Fossumdumpa på Stovner kan bli et varmtvannsbasseng med vannsklie. Spaden skal i jorda i 2019 – om ikke prosessen blir ferdig før.

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!