ANNONSE

Over 400 lastebiler på én dag

Over 400 lastebiler på én dag

 

Trodde du at aktiviteten i Huken Pukkverk var lav etter at Oslo Vei gikk konkurs? Tro om igjen. I løpet av ni timer på tirsdag passerte 400 lastebiler ut og inn av porten.

Tekst:

Publisert:

Like før jul gikk selskapet Oslo Vei konkurs, deretter kom advokatfirmaet Kvale inn som bostyrer. For en måned siden tok Åsland Pukkverk over driften i Huken.

-  På forhånd hadde jeg trodd det skulle være svært få lastebiler ettersom vi ikke trodde Åsland hadde kommet skikkelig i gang med driften, men der tok vi grundig feil, medgir Erik Grønvold i aksjonsgruppa Stopp Huken - Vern Marka.

Klokken 07.00 tirsdag morgen stilte aksjonistene seg opp utenfor porten til pukkverket for å starte opptellingen. Da Akers Avis Groruddalen snakket med dem i 16-tiden hadde rundt 400 biler passert.

-  Det var voldsomt mye trafikk da vi kom, så vi burde nok ha vært her klokken seks, sier han.

 

I full gang

Da aksjonsgruppa gjorde en tilsvarende telling 21. juni 2011 passerte i overkant av 600 biler mellom 07.00 og 19.00. Dette var mens Oslo Vei var i full drift.

-  I løpet av dagen har veldig mange som bor i området kommet forbi og snakket med oss. De er sjokkerte over trafikken, forteller Grønvold, som også sier at det har vært uvanlige mye støv i området gjennom dagen.

Det kjøres ulik type masse inn i Huken Pukkverk. Der males det og kjøres ut igjen. Mer trafikk betyr mer lønnsomhet for pukkverket.

-  Vi har registrert at det kjøres inn mye forurenset masse, blant annet jord, som lagres her. Det har de ikke lov til, og nå håper vi at fylkesmannen kommer på banen, sier Frode O. Hansen.

 

Stort problem

Aksjonsgruppa vedgår at trafikksituasjonen ikke har blitt viet nok oppmerksomhet i konflikten mot pukkverket.

-  Det er et stort problem. Bilene dundrer opp og ned Ammerudveien, som er en trang skolevei der mange barn ferdes. Mange plages av dette, sier Jan Larsen.

Da Akers Avis Groruddalen ringte daglig leder i Åsland Pukkverk, Roar Kristiansen, for å få en kommentar, sa han følgende.

-  Vi er i god gang med å kjøre inn stein. Trafikkmengden kommer til å variere litt, men i dag har det vært rimelig mye trafikk.

De nye eierne er innstilt på å få lov til å ta hente ut mer stein i Huken Pukkverk, noe Plan- og bygningsetaten tidligere har sagt nei til. Bostyret har søkt om å få ta ut mer stein og nå skal fylkesmannen avgjøre om de får lov eller ei.

 

Krever 30. mill

Bostyret ber også om oppsettende virkning, altså tillatelse til å ta ut pukk mens saken behandles hos fylkesmannen, men dette er avslått. Dersom de tar ut mer stein i mellomtiden risikerer de høye bøter og politianmeldelse.

-  Hva gjør dere om søknaden avslås og dere ikke får lov til å hente ut mer pukk?

-  Vi har ikke alle svarene nå. Dette må vi komme tilbake til, sier Kristiansen.

Nylig ble det kjent at konkursboet krever 30 millioner av Oslo kommune. Årsaken er bystyrets beslutning om å stoppe uttaket av stein i Huken.

Dette førte til at Oslo Vei måtte kjøpe pukk fra et steinbrudd i Nittedal, noe som kostet dem dyrt. Konkursboet mener selskapet egentlig hadde lov til å ta ut stein i eget pukkverk, noe kommunen nektet dem å gjøre. Oslo kommune har avvist kravet.

Siste nytt i Nyheter

Google Maps

To menn er pågrepet i forbindelse med drapet på Hellerud 15. juni. De ble pågrepet i utlandet og siktet for drap/medvirkning til drap.

ANNONSE
- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

 
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

 
ANNONSE