ANNONSE

Trondheimsveien fortsatt en skrivebordsplan:

På stedet hvil

På stedet hvil

POLITIKER-PANELET: Ben Borgen (Rødt, f.v.), Kari Elisabeth Kaski (SV), Daniel Rees (MDG), Odd Einar Dørum (V) og Andreas Halse (Ap).

De som møtte opp på det store folkemøtet i Grorud samfunnshus med håp om at «nå skjer det noe», gikk tomhendt hjem.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
10.05.2017 kl 12:42

Se bildet større

FAGFOLKENE: Einar Lillebye (t.v.) fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, Turid Stuebø Johnsen fra Statens vegvesen Region øst og Iver Wien og Trine Holand fra Ruter.

Se bildet større

GRORUD ALLE DAGER: Hver eneste ettermiddag er det kø ut av byen – med tilhørende støy- og støvproblematikk.

Selv om Miljøpartiet De Grønne kom med forslag om kollektivfelt, er det likevel langt fram til det som var møtets overskrift – «fra motorvei til miljøgate».

De Grønne hadde fått med seg Arbeiderpartiet, SV, Rødt og Venstre som medarrangører. I Invitasjonen ble temaet formulert slik: «Nedgradering av Trondheimsveien har vært skrivebordsplaner i en årrekke. Bedre fremkommelighet for gående, syklende og kollektiv vil redusere støy og luftforurensing fra dagens trafikkerte vei. Hvordan kan Riksvei 4 gå fra statlig gjennomfartsåre til å bli kommunal miljøgate. Hva hindrer nedgraderingen fra å bli realisert i nær fremtid?»

Partiene stilte selv i et politikerpanel, i tillegg hadde man invitert fagfolk som jobber med trafikk og miljø til daglig. Det ble et opplysende møte, nærmest som en skoletime, men noen løsning ble ikke presentert. Det ble snakket om fotobokser, miljøfartsgrenser og støyskjermer – i en løs tone.

De Grønne, som sitter i byrådet, kom dog med et helt konkret forslag; etablering av kollektivfelt.

Det som er viktigst for oss er å gjennomføre et prøveprosjekt. Der det er firefeltsvei i dag kan man se hva som skjer hvis man gjør om et felt til kollektivfelt i hver retning. Det handler om å prøve det ut, sier byrådssekretær Daniel Rees (MDG).

Må komme i gang

Et slikt prosjekt planlegges nå på E18 vestover fra Oslo. Rees mener det er et bra tidspunkt til å se på mulighetene også her i Groruddalen.

– Men det er til syvende og sist vegvesnet som bestemmer, siden Trondheimsveien er en riksvei, sier han.

Byrådssekretæren er opptatt av at man setter i gang.

– Hvis man skal vente på den perfekte løsningen, vil det koste masse penger og gå mye tid. Plutselig har det gått fem år og ingenting har skjedd. Da er det bedre å handle og gjøre det vi kan gjøre nå. Så får vi heller ta steg for steg og lære mens vi går.

Trafikken vil gå ned

– For man har vel ventet lenge nok nå?

Definitivt. Det er veldig alvorlig at vi har rundt 200.000 mennesker som bor i områder i Oslo med høy luftforurensing. Det er helt uakseptabelt at vi har det sånn, men det har ikke vært nok fokus på dette gjennom mange år, sier Rees.

– Vi er nå inne for å endre på det ved å føre en politikk som systematisk prioriterer gående, syklende og de som reiser kollektivt. Det er første gang vi har et mål i Oslopakke 3-avtalen for å redusere biltrafikken, noe som er en stor forbedring.

Hva Groruddalen får ut av Oslopakke 3-avtalen ble diskutert på møtet, og ifølge MDG er den viktigste endringen at trafikken i Groruddalen kommer til å gå kraftig ned.

– Det vil ha stor betydning for luftfarlighetene og bomiljøet i Groruddalen, noe som vil gjøre det lettere å reise kollektivt for det vil være mer plass på veien, sier han.

Vil ha fotoboks

Odd Einar Dørum (V) tok til orde for flere fotobokser.

– En fotoboks krever ikke politi. Den står der og følger taust med. Det er et raskt tiltak for å gjøre noe med farten på Trondheimsveien, sier Dørum.

Han har, sammen med Guri Melby (V), foreslått å ha forsøksordning med fotoboks på veier med 30 km-sone i Oslo, hvor det også er skolevei.

– En vei vi fant i Groruddalen som dekkes av det, er Hellerudveien i Bydel Alna.

– Da gikk det opp for meg at spillereglene for bruk av fotobokser er veldig konservative. Det er derfor jeg føler at for å komme i gang med Trondheimsveien kan vi starte med et så enkelt tiltak som fotoboks, sier han.

Med anbefaling av Trygg Trafikk om at det vil være viktig å prøve dette i Oslo, har Venstre pekt på Hellerudveien i Groruddalen.

– Fotoboks kan gjelde der og det kan gjelde i Trondheimsveien, sier Dørum.

Kjemper for trikken

Ap og SV var opptatt av å få trikken til Tonsenhagen.

– Vi får til mye gjennom Oslopakke 3 som betyr mindre trafikk. Likevel må vi gjøre noe fysisk. Det å starte med de enkle tingene som å prøve ut kollektivfelt og få opp bedre fartskontroller, er veldig bra. Men på sikt tror jeg nøkkelen er å få trikken opp til Tonsenhagen, sier Andreas Halse (Ap).

Det vil være en brekkstang for å få nedgradert Trondheimsveien. Trikken kan brukes som et virkemiddel på veien videre. Det har vi sett eksempler på i Oslo hvor man har klart. Det er en strategisk tanke som folk burde samle seg om, sier han.

Les mer i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

ANNONSE
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

 
– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

Ellingsrudhjemmet <BR>først ut i Oslo

Sykehjemmet på Ellingsrud er nå digitalisert. Alle avdelingene har fått nettbrett slik at personalet har bedre tilgang til informasjon via elektronisk journalsystem og kan være mer tilgjengelige i beboermiljøet.

 
ANNONSE