- Parkering må komme utenfor Oslo

- Parkering må komme utenfor Oslo

 

Byråd for samferdsel, Ola Elvestuen (V), mener Statens vegvesen må opprette regulert parkeringsplass for tungtransport utenfor Oslo. Han mener også at godstrafikken utvikler seg i feil retning.

Skrevet av:

Bydelsutvalgsleder i Bydel Alna, Knut Røli (Ap), er oppgitt over at egne hvilesteder for sjåførene fortsatt ikke er regulert, og at tungtrafikken styres inn mot Mariholtet. Senest forrige uke skrev Akers Avis Groruddalen om trailerproblemet ved innfartsparkeringen til Mariholtet i Østmarka.  Samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) mener Statens vegvesen må regulere parkeringsplasser før bygrensa.

- Statens vegvesen har ansvar for regulerte plasser for tungtransportparkering. De har nå en avtale om regulert parkeringsplass ute på anbud i Oslo og Akershus, og holder på å inngå avtale på Nebbenes. Om det vil hjelpe noe for Mariholtet er vanskelig å si, men det er i hvert fall en prosess på gang, forteller han.

Elvestuen mener også at det burde være regulert parkeringsplass sør, som nord, for Oslo.

- Alnabruterminalen burde kunne ta ansvar for noe av trafikken som går til og fra Alnabru, men hovedløsningen er at det opprettes regulert parkering utenfor hovedstaden, slik vegvesenet nå arbeider med.

 

Godstrafikken

Er det forsvarlig å tillate slik tungtrafikk rett ved en idrettsbane, tennisbane og ridesenter hvor det hver eneste dag ferdes mange barn?

- Nå har det blitt gjort tiltak i området, som å sette opp stein i Karolinerveien, selv om jeg forstår at det fortsatt parkerer biler og tilhengere her. Selve problemstillingen med trailere i det store bildet, er at det har blitt ganske mange. Vi bør få mer gods over på jernbanen. Godstrafikken med tog har gått ned siden 2008, noe som vi må ta tak i. Det er en utvikling som går i feil retning, sier samferdselsbyråden.

Elvestuen mener det er for lite som blir gjort med tanke på å heve godstrafikken.

- I den nye nasjonale transportplanen som kom i år, er det nesten ikke lagt vekt på ambisjoner om godstrafikk på jernbane. Så lavt nivå vi er på nå, gjøres det altfor lite. Det å heve godstrafikken vil ikke være en løsning på problemet, men vil dempe noe av trykket. Oslo må allikevel ha et aktivt forhold til parkeringsplassen på Mariholtet, sier han.

Følgevirkninger

Han er ikke uenig i at det kan komme skilting på plassen.

- Det kan komme skilting, men trailerne blir ikke borte, de finner andre steder å stoppe, kanskje også i boligområder. Følgene av å sette opp skilt er ikke lett å forutsi. Det største problemet er ikke at trailerne står der, men trafikksikkerheten med tilkjøringen som vi må ha en kontinuerlig vurdering av, sier han.

Samferdselsbyråden mener trafikksikkerheten i området er veldig viktig. I forrige uke skrev Akers Avis Groruddalen om eier av Ellingsrud gård, Bente Dørum. Hun har bodd i området omtrent hele livet, og mener trafikken har blitt verre.

- Det er ikke en vei som er laget for lastebiler og tungtrafikk. Det forbauser meg at det skal satses så mye på Groruddalen, og så ødelegger kommunen en perle som dette, sa hun til Akers Avis Groruddalen fredag 26. juli.

Samferdselsbyråden forteller at de har kontinuerlig vurdering av sikkerheten.

- Hvis trailerparkeringen blir så omfattende at det ikke lenger er nok plass til utfartsparkering, må det settes opp skilt med parkering forbudt for tungtrafikk, sier Elvestuen.

- Jeg vil bruke fagmiljøet i Bymiljøetaten og se på tiltak som kan gjøres med tanke på trafikksikkerheten, fortsetter han.

- Dette er et akutt problem

BU-leder Knut Røli (Ap) mener problemet med tungtrafikken på Mariholtet er et akutt problem som burde vært løst for lenge siden.

- Dette er et akutt problem. Jeg mener det bare er fint å sette opp et skilt på utfartsparkeringen. Det vil jo sende tungtrafikken andre steder enn i Bydel Alna, sier han.

BU-lederen tror ikke denne problemstillingen fortsatt hadde stått uløst om det hadde skjedd andre steder.

-  Jeg mener dette ikke ville ha skjedd hvis dette var på en annen kant av byen. Det må tas tak i nå, påpeker han.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!