- Parkering må komme utenfor Oslo

- Parkering må komme utenfor Oslo

 

Byråd for samferdsel, Ola Elvestuen (V), mener Statens vegvesen må opprette regulert parkeringsplass for tungtransport utenfor Oslo. Han mener også at godstrafikken utvikler seg i feil retning.

Skrevet av:

Bydelsutvalgsleder i Bydel Alna, Knut Røli (Ap), er oppgitt over at egne hvilesteder for sjåførene fortsatt ikke er regulert, og at tungtrafikken styres inn mot Mariholtet. Senest forrige uke skrev Akers Avis Groruddalen om trailerproblemet ved innfartsparkeringen til Mariholtet i Østmarka.  Samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) mener Statens vegvesen må regulere parkeringsplasser før bygrensa.

- Statens vegvesen har ansvar for regulerte plasser for tungtransportparkering. De har nå en avtale om regulert parkeringsplass ute på anbud i Oslo og Akershus, og holder på å inngå avtale på Nebbenes. Om det vil hjelpe noe for Mariholtet er vanskelig å si, men det er i hvert fall en prosess på gang, forteller han.

Elvestuen mener også at det burde være regulert parkeringsplass sør, som nord, for Oslo.

- Alnabruterminalen burde kunne ta ansvar for noe av trafikken som går til og fra Alnabru, men hovedløsningen er at det opprettes regulert parkering utenfor hovedstaden, slik vegvesenet nå arbeider med.

 

Godstrafikken

Er det forsvarlig å tillate slik tungtrafikk rett ved en idrettsbane, tennisbane og ridesenter hvor det hver eneste dag ferdes mange barn?

- Nå har det blitt gjort tiltak i området, som å sette opp stein i Karolinerveien, selv om jeg forstår at det fortsatt parkerer biler og tilhengere her. Selve problemstillingen med trailere i det store bildet, er at det har blitt ganske mange. Vi bør få mer gods over på jernbanen. Godstrafikken med tog har gått ned siden 2008, noe som vi må ta tak i. Det er en utvikling som går i feil retning, sier samferdselsbyråden.

Elvestuen mener det er for lite som blir gjort med tanke på å heve godstrafikken.

- I den nye nasjonale transportplanen som kom i år, er det nesten ikke lagt vekt på ambisjoner om godstrafikk på jernbane. Så lavt nivå vi er på nå, gjøres det altfor lite. Det å heve godstrafikken vil ikke være en løsning på problemet, men vil dempe noe av trykket. Oslo må allikevel ha et aktivt forhold til parkeringsplassen på Mariholtet, sier han.

Følgevirkninger

Han er ikke uenig i at det kan komme skilting på plassen.

- Det kan komme skilting, men trailerne blir ikke borte, de finner andre steder å stoppe, kanskje også i boligområder. Følgene av å sette opp skilt er ikke lett å forutsi. Det største problemet er ikke at trailerne står der, men trafikksikkerheten med tilkjøringen som vi må ha en kontinuerlig vurdering av, sier han.

Samferdselsbyråden mener trafikksikkerheten i området er veldig viktig. I forrige uke skrev Akers Avis Groruddalen om eier av Ellingsrud gård, Bente Dørum. Hun har bodd i området omtrent hele livet, og mener trafikken har blitt verre.

- Det er ikke en vei som er laget for lastebiler og tungtrafikk. Det forbauser meg at det skal satses så mye på Groruddalen, og så ødelegger kommunen en perle som dette, sa hun til Akers Avis Groruddalen fredag 26. juli.

Samferdselsbyråden forteller at de har kontinuerlig vurdering av sikkerheten.

- Hvis trailerparkeringen blir så omfattende at det ikke lenger er nok plass til utfartsparkering, må det settes opp skilt med parkering forbudt for tungtrafikk, sier Elvestuen.

- Jeg vil bruke fagmiljøet i Bymiljøetaten og se på tiltak som kan gjøres med tanke på trafikksikkerheten, fortsetter han.

- Dette er et akutt problem

BU-leder Knut Røli (Ap) mener problemet med tungtrafikken på Mariholtet er et akutt problem som burde vært løst for lenge siden.

- Dette er et akutt problem. Jeg mener det bare er fint å sette opp et skilt på utfartsparkeringen. Det vil jo sende tungtrafikken andre steder enn i Bydel Alna, sier han.

BU-lederen tror ikke denne problemstillingen fortsatt hadde stått uløst om det hadde skjedd andre steder.

-  Jeg mener dette ikke ville ha skjedd hvis dette var på en annen kant av byen. Det må tas tak i nå, påpeker han.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!