- Parkering må komme utenfor Oslo

- Parkering må komme utenfor Oslo

 

Byråd for samferdsel, Ola Elvestuen (V), mener Statens vegvesen må opprette regulert parkeringsplass for tungtransport utenfor Oslo. Han mener også at godstrafikken utvikler seg i feil retning.

Bydelsutvalgsleder i Bydel Alna, Knut Røli (Ap), er oppgitt over at egne hvilesteder for sjåførene fortsatt ikke er regulert, og at tungtrafikken styres inn mot Mariholtet. Senest forrige uke skrev Akers Avis Groruddalen om trailerproblemet ved innfartsparkeringen til Mariholtet i Østmarka.  Samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) mener Statens vegvesen må regulere parkeringsplasser før bygrensa.

- Statens vegvesen har ansvar for regulerte plasser for tungtransportparkering. De har nå en avtale om regulert parkeringsplass ute på anbud i Oslo og Akershus, og holder på å inngå avtale på Nebbenes. Om det vil hjelpe noe for Mariholtet er vanskelig å si, men det er i hvert fall en prosess på gang, forteller han.

Elvestuen mener også at det burde være regulert parkeringsplass sør, som nord, for Oslo.

- Alnabruterminalen burde kunne ta ansvar for noe av trafikken som går til og fra Alnabru, men hovedløsningen er at det opprettes regulert parkering utenfor hovedstaden, slik vegvesenet nå arbeider med.

 

Godstrafikken

Er det forsvarlig å tillate slik tungtrafikk rett ved en idrettsbane, tennisbane og ridesenter hvor det hver eneste dag ferdes mange barn?

- Nå har det blitt gjort tiltak i området, som å sette opp stein i Karolinerveien, selv om jeg forstår at det fortsatt parkerer biler og tilhengere her. Selve problemstillingen med trailere i det store bildet, er at det har blitt ganske mange. Vi bør få mer gods over på jernbanen. Godstrafikken med tog har gått ned siden 2008, noe som vi må ta tak i. Det er en utvikling som går i feil retning, sier samferdselsbyråden.

Elvestuen mener det er for lite som blir gjort med tanke på å heve godstrafikken.

- I den nye nasjonale transportplanen som kom i år, er det nesten ikke lagt vekt på ambisjoner om godstrafikk på jernbane. Så lavt nivå vi er på nå, gjøres det altfor lite. Det å heve godstrafikken vil ikke være en løsning på problemet, men vil dempe noe av trykket. Oslo må allikevel ha et aktivt forhold til parkeringsplassen på Mariholtet, sier han.

Følgevirkninger

Han er ikke uenig i at det kan komme skilting på plassen.

- Det kan komme skilting, men trailerne blir ikke borte, de finner andre steder å stoppe, kanskje også i boligområder. Følgene av å sette opp skilt er ikke lett å forutsi. Det største problemet er ikke at trailerne står der, men trafikksikkerheten med tilkjøringen som vi må ha en kontinuerlig vurdering av, sier han.

Samferdselsbyråden mener trafikksikkerheten i området er veldig viktig. I forrige uke skrev Akers Avis Groruddalen om eier av Ellingsrud gård, Bente Dørum. Hun har bodd i området omtrent hele livet, og mener trafikken har blitt verre.

- Det er ikke en vei som er laget for lastebiler og tungtrafikk. Det forbauser meg at det skal satses så mye på Groruddalen, og så ødelegger kommunen en perle som dette, sa hun til Akers Avis Groruddalen fredag 26. juli.

Samferdselsbyråden forteller at de har kontinuerlig vurdering av sikkerheten.

- Hvis trailerparkeringen blir så omfattende at det ikke lenger er nok plass til utfartsparkering, må det settes opp skilt med parkering forbudt for tungtrafikk, sier Elvestuen.

- Jeg vil bruke fagmiljøet i Bymiljøetaten og se på tiltak som kan gjøres med tanke på trafikksikkerheten, fortsetter han.

- Dette er et akutt problem

BU-leder Knut Røli (Ap) mener problemet med tungtrafikken på Mariholtet er et akutt problem som burde vært løst for lenge siden.

- Dette er et akutt problem. Jeg mener det bare er fint å sette opp et skilt på utfartsparkeringen. Det vil jo sende tungtrafikken andre steder enn i Bydel Alna, sier han.

BU-lederen tror ikke denne problemstillingen fortsatt hadde stått uløst om det hadde skjedd andre steder.

-  Jeg mener dette ikke ville ha skjedd hvis dette var på en annen kant av byen. Det må tas tak i nå, påpeker han.

Siste nytt i Nyheter

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

 
Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

Ser til Kuben for inspirasjon

Ser til Kuben for inspirasjon

  • Kuben

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) er opptatt av å gi Norge flere bein å stå på enn bare olje- og gassektoren. Derfor besøkte hun Kuben yrkesarena for å lære mer om teknologilinja.

Skviser ut spekulantene

Skviser ut spekulantene

  • Næring

Å investere i en bolig for den er ferdig bygd, for å enten selge den videre eller leie den ut, er et økende fenomen i Oslo. Nå har OBOS satt ned et forbud på praksisen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!