ANNONSE

- Parkering må komme utenfor Oslo

- Parkering må komme utenfor Oslo

 

Byråd for samferdsel, Ola Elvestuen (V), mener Statens vegvesen må opprette regulert parkeringsplass for tungtransport utenfor Oslo. Han mener også at godstrafikken utvikler seg i feil retning.

Bydelsutvalgsleder i Bydel Alna, Knut Røli (Ap), er oppgitt over at egne hvilesteder for sjåførene fortsatt ikke er regulert, og at tungtrafikken styres inn mot Mariholtet. Senest forrige uke skrev Akers Avis Groruddalen om trailerproblemet ved innfartsparkeringen til Mariholtet i Østmarka.  Samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) mener Statens vegvesen må regulere parkeringsplasser før bygrensa.

- Statens vegvesen har ansvar for regulerte plasser for tungtransportparkering. De har nå en avtale om regulert parkeringsplass ute på anbud i Oslo og Akershus, og holder på å inngå avtale på Nebbenes. Om det vil hjelpe noe for Mariholtet er vanskelig å si, men det er i hvert fall en prosess på gang, forteller han.

Elvestuen mener også at det burde være regulert parkeringsplass sør, som nord, for Oslo.

- Alnabruterminalen burde kunne ta ansvar for noe av trafikken som går til og fra Alnabru, men hovedløsningen er at det opprettes regulert parkering utenfor hovedstaden, slik vegvesenet nå arbeider med.

 

Godstrafikken

Er det forsvarlig å tillate slik tungtrafikk rett ved en idrettsbane, tennisbane og ridesenter hvor det hver eneste dag ferdes mange barn?

- Nå har det blitt gjort tiltak i området, som å sette opp stein i Karolinerveien, selv om jeg forstår at det fortsatt parkerer biler og tilhengere her. Selve problemstillingen med trailere i det store bildet, er at det har blitt ganske mange. Vi bør få mer gods over på jernbanen. Godstrafikken med tog har gått ned siden 2008, noe som vi må ta tak i. Det er en utvikling som går i feil retning, sier samferdselsbyråden.

Elvestuen mener det er for lite som blir gjort med tanke på å heve godstrafikken.

- I den nye nasjonale transportplanen som kom i år, er det nesten ikke lagt vekt på ambisjoner om godstrafikk på jernbane. Så lavt nivå vi er på nå, gjøres det altfor lite. Det å heve godstrafikken vil ikke være en løsning på problemet, men vil dempe noe av trykket. Oslo må allikevel ha et aktivt forhold til parkeringsplassen på Mariholtet, sier han.

Følgevirkninger

Han er ikke uenig i at det kan komme skilting på plassen.

- Det kan komme skilting, men trailerne blir ikke borte, de finner andre steder å stoppe, kanskje også i boligområder. Følgene av å sette opp skilt er ikke lett å forutsi. Det største problemet er ikke at trailerne står der, men trafikksikkerheten med tilkjøringen som vi må ha en kontinuerlig vurdering av, sier han.

Samferdselsbyråden mener trafikksikkerheten i området er veldig viktig. I forrige uke skrev Akers Avis Groruddalen om eier av Ellingsrud gård, Bente Dørum. Hun har bodd i området omtrent hele livet, og mener trafikken har blitt verre.

- Det er ikke en vei som er laget for lastebiler og tungtrafikk. Det forbauser meg at det skal satses så mye på Groruddalen, og så ødelegger kommunen en perle som dette, sa hun til Akers Avis Groruddalen fredag 26. juli.

Samferdselsbyråden forteller at de har kontinuerlig vurdering av sikkerheten.

- Hvis trailerparkeringen blir så omfattende at det ikke lenger er nok plass til utfartsparkering, må det settes opp skilt med parkering forbudt for tungtrafikk, sier Elvestuen.

- Jeg vil bruke fagmiljøet i Bymiljøetaten og se på tiltak som kan gjøres med tanke på trafikksikkerheten, fortsetter han.

- Dette er et akutt problem

BU-leder Knut Røli (Ap) mener problemet med tungtrafikken på Mariholtet er et akutt problem som burde vært løst for lenge siden.

- Dette er et akutt problem. Jeg mener det bare er fint å sette opp et skilt på utfartsparkeringen. Det vil jo sende tungtrafikken andre steder enn i Bydel Alna, sier han.

BU-lederen tror ikke denne problemstillingen fortsatt hadde stått uløst om det hadde skjedd andre steder.

-  Jeg mener dette ikke ville ha skjedd hvis dette var på en annen kant av byen. Det må tas tak i nå, påpeker han.

Siste nytt i Nyheter

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

ANNONSE
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

 
– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

Ellingsrudhjemmet <BR>først ut i Oslo

Sykehjemmet på Ellingsrud er nå digitalisert. Alle avdelingene har fått nettbrett slik at personalet har bedre tilgang til informasjon via elektronisk journalsystem og kan være mer tilgjengelige i beboermiljøet.

 
ANNONSE