OUS' metoder for å stanse lokalsykehus på Aker:

Personlig prestisje,
strategier og unnamanøvrer

Personlig prestisje, <BR>strategier og unnamanøvrer

TA GREP - NÅ: Aasmund Bredeli forteller at han opplever prestisje mot Aker sykehus som et fullverdig lokalsykehus. Selv mener han det er den beste lokasjonen.


Tillitsvalgt for Overlegeforeningen, Aasmund Bredeli mener OUS ikke legger til grunn faglige argumenter når de utreder behovet for et lokalsykehus på Aker. Dette kom fram da Aker sykehus venner inviterte til informasjonsmøte.

Skrevet av:

Kampen om Aker som lokalsykehus er ikke over, og man har hørt argumentene før. Aker sykehus venner inviterte Foretakstillitsvalgt for Overlegeforeningen ved OUS, Aasmund Bredeli, og stortingspolitiker Per Olaf Lundteigen (Sp) til informasjonsmøte. Bredeli mener det ligger så mye prestisje i Aker-situasjonen at det er på grensen til uforsvarlig. Han peker på forslag om diagnostisk senter i tilknytning til storbylegevakt på Aker som nok en unnamanøver for å gjøre Aker til et fullverdig lokalsykehus – igjen.

– I disse dager har det vært en workshop om diagnostisk senter. Denne workshopen har både jeg og tillitsvalgt Christian Grimsgaard blitt forsøkt holdt vekk fra. Jeg mener det er nok en unnamanøver som peker bort fra Aker som lokalsykehus, sier Bredeli.

Han mener beslutningen om å legge ned Aker var mer personlig preget enn man skulle tro – og at det er få leger som stiller seg bak tanken om et giga-sykehus på Gaustad. Allikevel fortsetter idéfasen til OUS.

Kapasitetskrise

Bredeli mener lokalsykehus på Aker er den opplagte løsningen på kapasitetsproblemene og at saken bør bli kjent på et nasjonalt plan.

– Allerede i 2011 visste vi at Ahus hadde kapasitetsproblemer og klarte ikke håndtere alle pasientene fra Groruddalen. For tre år siden opplevde vi en kapasitetskrise på grunn av en influensaepidemi. Hadde problemene bare vært litt større den gangen, hadde alt vært mye verre. Det er bare et tidsspørsmål før man ikke kan håndtere spørsmålet om lokalsykehus for hele Oslos befolkning på en god måte, sier Bredeli.

Han forteller at for å holde tritt med befolkningsveksten, kan man sammenligne det med at en skole må bygge to trinn i uka.

Jeg har ikke sett den sammenligningen når det gjelder sykehussituasjonen. Vi kan ikke vente lenger, og pasienter fra Groruddalen opplever i dag en uholdbar situasjon ved å bli skysset fram og tilbake fra Ahus til Diakonhjemmet.

Trenger en buffer

Han har lenge hatt inntrykk av at OUS-ledelsen ikke ønsker å gjøre noe på Aker.

– Det ble argumentert for at det ikke var plass til lokalsykehus på grunn av legevakten og samhandlingsarenaen, men alle som kan Aker-saken vet at det ikke er til hinder for noe. Det er en bortforklaring, mener han.

Bredeli peker på at sykehusene er overfylte allerede, og at det ikke ser bedre ut i fremtiden.

Les mer i Akers Avis Groruddalen og i vår eAvis. Sjekk også ut svar fra Helse- og omsorgsdepartementet.

Siste nytt i Nyheter

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

 
– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

 
SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

 
Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!