Pilegrimsveien gjennom Groruddalen får B-stempel

Veien som våre forfedre og pilegrimer har fulgt nordover ut av Oslo i et par tusen år er nå degradert til annenrangs vei. Det har Eiler Prytz i Pilotprosjekt Pilegrimsleden bestemt, skriver Eivind Luthen fra Pilegrimskontoret i dette leserinnlegget.

Skrevet av:

Heretter skal pilegrimene som starter i hovedstaden ta ruten om Hadeland. Hvorfor det? Jo, man vil ha trafikk til Pilegrimssenteret på Granavollen. For pilegrimer er business. På Pilegrim.info kan man lese: «Utviklingen de senere årene har igjen aktualisert leden over Hadeland som en viktig led ut av Oslo, slik den var i 1997, da ledene ble åpnet, og med Pilegrimssenter Granavollen var det naturlig å velge denne leden som hovedruten ut av Oslo».

Olger Rønningen, råd-giver i Oppland Fylkeskommune er tilknyttet Pilotprosjekt Pilegrim-leden (P.P.). Han har laget en påkostet brosjyre der interesserte får tilbud om å hentes på Oslo Airport Gardemoen for å busses til Sundvollen hotell. Her kan man rusle til Gran via Bønsnes. I den samme brosjyren som lokker med «vandring i sann historie», opplyses det at «Trondheim er et av de fire store pilegrimsmålene i Europa». Selv vet jeg om hundre steder som er mer naturlig å trekke fram. Brosjyren gir ellers inntrykk av troverdighet; her er adressen til samtlige fem pilegrimsentre oppført samt webadressen til Pilotprosprosjektet. Pilegrimenes egen landsomfattende forening; Pilegrimsfellesskapet St. Jakob og Pilegrimskontoret er naturligvis ikke ført opp. Det er vi glade for. 

P.P. har knyttet til seg Innovatøren.no som markedsfører seg med følgende linjer: «...Det var noe spesielt med Olav den Hellige, - og ingen andre stier i Norge har mer å by på enn ledene. Hvorfor skulle ellers Nidaros bli verdens 4. største pilegrimsmål...». 

I Per Uddus utredning «På livets vei» (2008) kan vi lese at pilegrimsmodellen må bygges fra grasrota. Dessverre står ikke det helt i forhold til det faktum at grasrota nærmest fikk null i forhold til de 230 millionene han ville bevilge. På den annen side så Uddu for seg en flittig  organisasjons- og byråkratvirksomhet, særlig i Trondheim. Dessverre nøyde departementet seg med å bevilge fem millioner til pilegrimssaken. Uddus visjon om å få besøk av en million pilegrimer i 2012 ser vi fram til med skrekk og gru.  Noen sindige miljøvernfolk også, antakelig. Jeg merket meg foresten at Uddu og hans gjester ble tatt vennlig imot i Santiago, vist stor ære. Vel hjemme kunne vi lese i avisene at nå skulle trønderne ta opp konkurransen med Santiago. Ydmykhet og takknemlighet er ikke Uddus sterke side. Berit Lånke er mer sober. Hun klarer seg med 100 000 pilegrimer nå som pilegrimsveien er godkjent som europeisk kulturvei (NRK 3.6 2010). Lånke kaller seg pilegrimsdirektør og er opptatt av dialog. Vi gleder oss til den dagen vi får en telefon fra direktøren som vi forgjeves prøver å få i tale. Vi vil gjerne ta del i den «brede kompetanse og store nasjonale og internasjonale nettverk» som Pilegrimsgården roser seg av, ifølge diverse oppslag. Men Lånke er en opptatt person, det skyldes neppe at hun er mye på vandring. Det har hun og Uddu felles.

I Trondheim betraktes helgenkongen og pilegrimsveien som to sider ved samme sak. «Det er fascinerende å se hvor sterkt inntrykk Olav den hellige gjør både i Norden og Europa» hevder Lånke. Det er som å høre misjonærens tale på bedehuset etter Afrika-besøket. Unnskyld at jeg ler. Dessverre tror jeg at dagens pilegrimer er lite opptatt av St. Olav, snarere er vandrerne fokusert på forhold som handler om deres eget liv, dagsaktuelle saker. Men jeg skjønner at denne vektleggingen av Olav kan tjene de som har en annen agenda enn å hjelpe pilegrimer. 

På Pilegrimskontoret har vi ofte besøk av forvirrede, utenlandske pilegrimer. Pilotprosjektets publikasjoner som ble delt ut på en reisemesse i Tyskland, har skapt forventing om et Pilegrimssenter i Oslo. Det er ennå ikke etablert. De som tar kontakt med Eiler Prytz får høre at veien ut til Bønsnes er finere og vakrere enn Romerikesruta. Dette er typisk for den historieforfalskning og fortielseskultur Eiler Prytz har satt i system siden han begynte som webansvarlig i Pilegrim.info som er finansiert av offentlige midler. At de som kjempet for Romeriksruta føler seg dolket i ryggen er naturlig. Selv mener jeg Pilotprosjektet prioriterer turistnæringen og ikke pilegrimenes sak. Men vi har sluttet å ta de nevnte pilegrimsaktørene på alvor. De fleste har forresten adresse i Trondheim. 

Eivind Luthen

Pilegrimskontoret

(pilegrim.no)

Siste nytt i Nyheter

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

 
SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

 
Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

 
Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

– Barnehagebaroner

– Barnehagebaroner

  • Barnehager

Rødts Bjørnar Moxnes tror ikke et sekund på at Espira planlegger å drifte barnehage for barnas beste.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!