Plagsom flystøy over Bjerke

Plagsom flystøy over Bjerke

BRÅKETE: Et ektepar i Bjerke merker fra tid til annen flytrafikk over Tonsenhagen – et område Avinor hevder ikke skal være påvirket av flystøy (Foto: SAS).

Sven og Kristin Berg kan ha stille dager på Tonsenhagen mens andre er fylt med bråkete flytrafikk. Ekteparet tror Avinor legger opp ruter etter været og ikke beboerstruktur.

Skrevet av:

– Antall flyvninger varierer sterkt. Det kan virke som om ulike traséer brukes muligens avhengig av værtype. De dagene det er mange fly, er det svært mange. Andre dager er det nesten ingen, forteller Sven Berg.

Han bor på Tonsenhagen sammen med kona Kristin. De kan nyte stillheten den ene dagen for så å kjenne flyrushet på kroppen den andre.

– Flyene kommer i lav høyde, de ses tydelig og vi hører hvert fly svært lenge, sier Kristin.

Ekteparet beskriver lydnivået så høyt at det tydelig høres innendørs.

– Ellers er decibel umulig å anslå for oss. Støynivået er sjenerende for oss alle dagene det er mange fly. Det frister ikke med turer i skogen eller å sitte utendørs, forklarer Sven.

Føles krenkende

Han peker ikke bare på Tonsenhagen som et utsatt område, men også Lillomarka ved Linderudkollen og Solemskogen og Kjelsås – stedet som Sven har sin arbeidsplass.

– Dette er spesielt frustrerende siden flystøyen ikke var et faktum før påsketider i fjor.

Ekteparet har allerede vært i kontakt med Avinor som i et brev forklarer at Oslo Lufthavn AS (OSL), som Avinor eier, har søkt og fått tillatelse fra Luftfartstilsynet (LT), som er forvaltningsorganet med myndighetsansvar innen norsk sivil luftfart, å gjennomføre testning av kurvede innflygninger, men at den «kurvede traséen over Oslo går vest for Groruddalen, og vil ikke påvirke områdene rundt Tonsenhagen».

– Det er en fornærmelse at Avinor presiserer at endringen ikke påvirker oss. Det er rett og slett ikke sant, fastslår Sven Berg.

Tester ut flyruter

Oslo Lufthavn har fått godkjent en prøvetid med kurvede innflyvninger, men hensikten her er å unngå å fly over folketette områder. Allerede i 2012 innførte Avinor en prosedyre med kurvede innflyvninger etter at Luftfartstilsynet ga grønt lys til en prøveperiode.

– Første versjon ble implementert høsten 2012 med formål om å kjøre en testfase hvor både operative konsepter og tilbakemeldinger fra lufthavnens naboer skulle benyttes til å bygge erfaringer for en fremtidig permanent implementering, opplyser pressekontakt Joachim Westher Andersen ved Oslo Lufthavn AS som er et heleid datterselskap av Avinor.

Westher Andersen avviser at det ble gjort endringer i flyvemønstret ved påsketider i fjor.

I perioder hører ekteparet Berg flystøy over Tonsenhagen til tross for at flyrutene ikke går over dette området. Westher Andersen forklarer dette med at vær, og spesielt vindretning, har innvirkning på flyvemønstret.

Vær en faktor

– Dersom det er vind fra nord, vil flyene lande mot nord, og på den måten overfly Oslo. Er det vind fra sør vil flyene lande fra nord, og således ikke overfly Oslo, sier han.

– De kurvede innflygingene er kun tillatt som visuelle flyginger, noe som betinger at det er klartvær og god sikt. På dager dette ikke er tilfellet, vil det være de tradisjonelle rettlinjede innflygingene som benyttes.

– Hele hensikten med å teste ut kurvede innflyginger er fordi det gir oss muligheten for å unngå å fly over områder med stor boligtetthet, avslutter han.

Westher Andersen viser til et kart over de kurvede innflyvningene hvor de to traséene som kommer inn vest for Oslo har betegnelsene ELVUN og VALPU.

– De grønne strekene på kartet er kurvede innflyginger. De stiplede linjene viser dagens rettlinjede innflygninger. ELVUN flyr over et område med svært lite bebyggelse mens VALPU starter nord for bebyggelsen i Oslo, forklarer pressekontakten.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!