ANNONSE

Plagsom flystøy over Bjerke

Plagsom flystøy over Bjerke

BRÅKETE: Et ektepar i Bjerke merker fra tid til annen flytrafikk over Tonsenhagen – et område Avinor hevder ikke skal være påvirket av flystøy (Foto: SAS).

Sven og Kristin Berg kan ha stille dager på Tonsenhagen mens andre er fylt med bråkete flytrafikk. Ekteparet tror Avinor legger opp ruter etter været og ikke beboerstruktur.

Se bildet større

OPPGITT: Sven og Kristin Berg opplever flyferdselen som plagsom når den er på sitt verste.

Se bildet større

VÆR OG VIND: Pressekontakt Joachim Westher Andersen ved Oslo Lufthavn AS under Avinor viser til vær og vind som en årsak til at fly kan avvike fra de kurvede innflyvningstraséene – som unngår boligtette områder (Foto: Oslo Lufthavn AS).

Se bildet større

FLERE TRASEER: Kartet viser de kurvede innflygingene fra sør. VALPU flyr over hovedstaden nord for Groruddalen. Vindforhold kan imidlertid gjøre at fly må avvike fra flyruten og heller følge de rettlinjede innflyvningene (Illustrasjon: Oslo Lufthavn AS).

– Antall flyvninger varierer sterkt. Det kan virke som om ulike traséer brukes muligens avhengig av værtype. De dagene det er mange fly, er det svært mange. Andre dager er det nesten ingen, forteller Sven Berg.

Han bor på Tonsenhagen sammen med kona Kristin. De kan nyte stillheten den ene dagen for så å kjenne flyrushet på kroppen den andre.

– Flyene kommer i lav høyde, de ses tydelig og vi hører hvert fly svært lenge, sier Kristin.

Ekteparet beskriver lydnivået så høyt at det tydelig høres innendørs.

– Ellers er decibel umulig å anslå for oss. Støynivået er sjenerende for oss alle dagene det er mange fly. Det frister ikke med turer i skogen eller å sitte utendørs, forklarer Sven.

Føles krenkende

Han peker ikke bare på Tonsenhagen som et utsatt område, men også Lillomarka ved Linderudkollen og Solemskogen og Kjelsås – stedet som Sven har sin arbeidsplass.

– Dette er spesielt frustrerende siden flystøyen ikke var et faktum før påsketider i fjor.

Ekteparet har allerede vært i kontakt med Avinor som i et brev forklarer at Oslo Lufthavn AS (OSL), som Avinor eier, har søkt og fått tillatelse fra Luftfartstilsynet (LT), som er forvaltningsorganet med myndighetsansvar innen norsk sivil luftfart, å gjennomføre testning av kurvede innflygninger, men at den «kurvede traséen over Oslo går vest for Groruddalen, og vil ikke påvirke områdene rundt Tonsenhagen».

– Det er en fornærmelse at Avinor presiserer at endringen ikke påvirker oss. Det er rett og slett ikke sant, fastslår Sven Berg.

Tester ut flyruter

Oslo Lufthavn har fått godkjent en prøvetid med kurvede innflyvninger, men hensikten her er å unngå å fly over folketette områder. Allerede i 2012 innførte Avinor en prosedyre med kurvede innflyvninger etter at Luftfartstilsynet ga grønt lys til en prøveperiode.

– Første versjon ble implementert høsten 2012 med formål om å kjøre en testfase hvor både operative konsepter og tilbakemeldinger fra lufthavnens naboer skulle benyttes til å bygge erfaringer for en fremtidig permanent implementering, opplyser pressekontakt Joachim Westher Andersen ved Oslo Lufthavn AS som er et heleid datterselskap av Avinor.

Westher Andersen avviser at det ble gjort endringer i flyvemønstret ved påsketider i fjor.

I perioder hører ekteparet Berg flystøy over Tonsenhagen til tross for at flyrutene ikke går over dette området. Westher Andersen forklarer dette med at vær, og spesielt vindretning, har innvirkning på flyvemønstret.

Vær en faktor

– Dersom det er vind fra nord, vil flyene lande mot nord, og på den måten overfly Oslo. Er det vind fra sør vil flyene lande fra nord, og således ikke overfly Oslo, sier han.

– De kurvede innflygingene er kun tillatt som visuelle flyginger, noe som betinger at det er klartvær og god sikt. På dager dette ikke er tilfellet, vil det være de tradisjonelle rettlinjede innflygingene som benyttes.

– Hele hensikten med å teste ut kurvede innflyginger er fordi det gir oss muligheten for å unngå å fly over områder med stor boligtetthet, avslutter han.

Westher Andersen viser til et kart over de kurvede innflyvningene hvor de to traséene som kommer inn vest for Oslo har betegnelsene ELVUN og VALPU.

– De grønne strekene på kartet er kurvede innflyginger. De stiplede linjene viser dagens rettlinjede innflygninger. ELVUN flyr over et område med svært lite bebyggelse mens VALPU starter nord for bebyggelsen i Oslo, forklarer pressekontakten.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Google Maps

To menn er pågrepet i forbindelse med drapet på Hellerud 15. juni. De ble pågrepet i utlandet og siktet for drap/medvirkning til drap.

ANNONSE
- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

 
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

 
ANNONSE