Plagsom flystøy over Bjerke

Plagsom flystøy over Bjerke

BRÅKETE: Et ektepar i Bjerke merker fra tid til annen flytrafikk over Tonsenhagen – et område Avinor hevder ikke skal være påvirket av flystøy (Foto: SAS).

Sven og Kristin Berg kan ha stille dager på Tonsenhagen mens andre er fylt med bråkete flytrafikk. Ekteparet tror Avinor legger opp ruter etter været og ikke beboerstruktur.

Skrevet av:

– Antall flyvninger varierer sterkt. Det kan virke som om ulike traséer brukes muligens avhengig av værtype. De dagene det er mange fly, er det svært mange. Andre dager er det nesten ingen, forteller Sven Berg.

Han bor på Tonsenhagen sammen med kona Kristin. De kan nyte stillheten den ene dagen for så å kjenne flyrushet på kroppen den andre.

– Flyene kommer i lav høyde, de ses tydelig og vi hører hvert fly svært lenge, sier Kristin.

Ekteparet beskriver lydnivået så høyt at det tydelig høres innendørs.

– Ellers er decibel umulig å anslå for oss. Støynivået er sjenerende for oss alle dagene det er mange fly. Det frister ikke med turer i skogen eller å sitte utendørs, forklarer Sven.

Føles krenkende

Han peker ikke bare på Tonsenhagen som et utsatt område, men også Lillomarka ved Linderudkollen og Solemskogen og Kjelsås – stedet som Sven har sin arbeidsplass.

– Dette er spesielt frustrerende siden flystøyen ikke var et faktum før påsketider i fjor.

Ekteparet har allerede vært i kontakt med Avinor som i et brev forklarer at Oslo Lufthavn AS (OSL), som Avinor eier, har søkt og fått tillatelse fra Luftfartstilsynet (LT), som er forvaltningsorganet med myndighetsansvar innen norsk sivil luftfart, å gjennomføre testning av kurvede innflygninger, men at den «kurvede traséen over Oslo går vest for Groruddalen, og vil ikke påvirke områdene rundt Tonsenhagen».

– Det er en fornærmelse at Avinor presiserer at endringen ikke påvirker oss. Det er rett og slett ikke sant, fastslår Sven Berg.

Tester ut flyruter

Oslo Lufthavn har fått godkjent en prøvetid med kurvede innflyvninger, men hensikten her er å unngå å fly over folketette områder. Allerede i 2012 innførte Avinor en prosedyre med kurvede innflyvninger etter at Luftfartstilsynet ga grønt lys til en prøveperiode.

– Første versjon ble implementert høsten 2012 med formål om å kjøre en testfase hvor både operative konsepter og tilbakemeldinger fra lufthavnens naboer skulle benyttes til å bygge erfaringer for en fremtidig permanent implementering, opplyser pressekontakt Joachim Westher Andersen ved Oslo Lufthavn AS som er et heleid datterselskap av Avinor.

Westher Andersen avviser at det ble gjort endringer i flyvemønstret ved påsketider i fjor.

I perioder hører ekteparet Berg flystøy over Tonsenhagen til tross for at flyrutene ikke går over dette området. Westher Andersen forklarer dette med at vær, og spesielt vindretning, har innvirkning på flyvemønstret.

Vær en faktor

– Dersom det er vind fra nord, vil flyene lande mot nord, og på den måten overfly Oslo. Er det vind fra sør vil flyene lande fra nord, og således ikke overfly Oslo, sier han.

– De kurvede innflygingene er kun tillatt som visuelle flyginger, noe som betinger at det er klartvær og god sikt. På dager dette ikke er tilfellet, vil det være de tradisjonelle rettlinjede innflygingene som benyttes.

– Hele hensikten med å teste ut kurvede innflyginger er fordi det gir oss muligheten for å unngå å fly over områder med stor boligtetthet, avslutter han.

Westher Andersen viser til et kart over de kurvede innflyvningene hvor de to traséene som kommer inn vest for Oslo har betegnelsene ELVUN og VALPU.

– De grønne strekene på kartet er kurvede innflyginger. De stiplede linjene viser dagens rettlinjede innflygninger. ELVUN flyr over et område med svært lite bebyggelse mens VALPU starter nord for bebyggelsen i Oslo, forklarer pressekontakten.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Beundrer utålmodigheten

Byrådslederen lånte ut stolen til Maiuran (19) for en dag:

Beundrer utålmodigheten

  • politikk

Maiuran (19) fikk sitte i stolen til Raymond Johansen (Ap) og være byrådsleder for en dag. Johansen er mektig imponert over Linderud-gutten som står bak en plattform for unge entreprenører som praktisk talt vil redde verden – nå.

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

 
Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

 
– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

 
SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!