Planene er for dyre til å gjennomføre

Planene er for dyre til å gjennomføre

 

Selvaag rister på hodet etter å ha lest Plan- og bygningsetatens forslag til «klimaeffektiv byutvikling» på Furuset. De mener byggekostnadene blir altfor høye.

Skrevet av:

-  Vi vil gjerne bygge boliger i dalen, men når det gjelder kommunens planer for Furuset har de ikke tenkt på kostnad. De kommer med mange krav som ikke henger på greip, slår administrerende direktør i Selvaag Bolig, Baard Schumann, fast.

Han forteller at ubyggeren i øyeblikket vurderer flere tomter på Furuset, men at de ikke tør å kjøpe disse på grunn av byggekravene fra Oslo kommune.

I februar lanserte Plan- og bygningsetaten en større områderegulering for Furuset - der åpner de blant annet for å bygge 2000 nye boliger, etablere en høgskole og utvide sentret.

-  Plan- og bygningsetaten legger opp til at 60 prosent av bebyggelsen skal ha grønne tak. Det er sikkert flott, men overhodet ikke gjennomførbart. Det blir for dyrt, sier han.

Ifølge planforslaget skal all parkering være under bakken og kun et fåtall av leilighetene kan være to-roms.  

-  I skissene har de sakset ut illustrasjoner som ligner på Tjuvholmen. Det er å lure folk. Furuset fortjener en god utvikling, men la oss bygge noe som folk har råd til å kjøpe, sier Schumann.

Ikke lønnsomt 

Disse kravene kommer oppå Tek10-forskriften som blant stiller strenge krav til univsersell utforming, ventilasjon og isolasjon. Selvaag anslår at de vil måtte kreve 45.000 kroner pr. kvadratmeter for å tjene penger på Furuset.

Det betyr at en leilighet på 100 kvadratmeter vil koste 4.500.000 kroner. I dag er kvadratmeterprisen på Furuset-leiligheter rundt 25.000 kroner, ifølge Selvaag. De mener differansen mellom bruktbolig- og nyboligprisen blir for stor.

-  Hvis det skal la seg gjøre å bygge leiligheter på Furuset må ha tomta gratis. I tillegg må vi ha støtte på mellom to og tre tusen kroner pr. kvadratmeter, illustrerer Schumann.

Regelen Selvaag jobber etter, er at de skal ha 12 prosent fortjeneste av et salg.

- Skal vi inn i et nytt område, kan vi legge åtte til ti tusen oppå kvadratmeterprisen til bruktboliger i området. Det betyr at vi kan ta rundt 35.000 kroner pr. kvadratmeter og da går vi i minus. Selvaag klarer å bygge boliger på Furuset om vi slipper alle kravene, sier han.

Mulig i fremtiden 

Kommunikasjonsdirektør i Obos, Åge Pettersen, er enig med Selvaag i at det ikke mulig å bygge denne typen leiligheter på Furuset i dag.  

-  Men slik jeg forstår Plan- og bygningsetaten er dette svært langsiktige planer. Det kan være gjennomførbart i fremtiden, mener han.  

-  Problemet er at byggekostnadene har steget veldig mye de siste årene. Å slå en spiker i veggen koster like mye på Furuset som på Majorstua, men differansen mellom nybygg og bruktbolig er for stor i øyeblikket, understreker han.  

Målfrid Nyrnes i Plan- og bygningsetaten understreker at kommunen er en sterk bidragsyter på Furuset.  

-  Oslo kommune er selv til stede med offentlige investeringer for å øke attraktiviteten i området - blant annet via Groruddalssatsingen, sier hun, og peker på byggingen av Verdensparken, etableringen av ny skole og nytt sykehjem.

 

Økende interesse 

Den siste tiden har flere eiendomsmeglere vært ute i mediene og understreket at interessen for å bosette seg på Furuset er økende.  

- Områdereguleringen vi har lagt fram viser at Furuset har mange kvaliteter, og vi er inneforstått med at ikke alt vil bli gjennomført i morgen, men likevel er det viktig å ha langsiktige planer, mener hun.

- Er kravende deres urimelige? 

- Jeg har forstått at Selvaag ikke liker tanken på 60 prosent grønne tak, men er dette fordyrende på lang sikt? Det kan i hvert fall diskuteres. Vi mener det er viktig at fremtidens Oslo bli bygd med attraktivitet og en god standard. Vi kan ikke putte de billigste boligene på Furuset - det styrker i hvert fall ikke etterspørselen.  

Nyrnes sier hun forstår skepsisen til utbyggerne.

-  Det er en utfordring å være første utbygger i en slik langsiktig plan, men Selvaag har alltid vært tidlig ute med nytenkning i Oslos historie. Vi peker på potensialet som ligger her, sier hun.

Siste nytt i Nyheter

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

 
SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

 
Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

 
Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

– Barnehagebaroner

– Barnehagebaroner

  • Barnehager

Rødts Bjørnar Moxnes tror ikke et sekund på at Espira planlegger å drifte barnehage for barnas beste.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!