«Pokémon» inn i læreboka

«Pokémon» inn i læreboka

MORSOM LÆRING: Aktivitetsskolen på Veitvet skole bruker «Pokémon GO» til å lære matte, norsk og geografi. Det er stas, mener Kornelius (f.v.), Sunita og Benjamin. Her står de sammen med AKS-leder Christopher Hall.

AKS-leder Christopher Hall på Veitvet skole har lagt merke til Pokémon-feberen. Nå bruker han det populære spillet til å lære bort matte, norsk og geografi - kombinert med aktivitet.

Tekst:

Publisert:

Mobilspillet «Pokémon GO» ble lansert i juli dette året. Siden den tid har hele verden blitt hekta - små som store. Inspektør og AKS-leder ved Veitvet skole, Christopher Hall, har ikke selv blitt en ivrig Pokemon-jeger, men har latt seg inspirere av spillet.

Søndag fikk jeg en idé om å inkludere dette i våre AKS-aktiviteter. Derfor har jeg laget et hefte som hvert barn får utdelt med forskjellige læringsstøttende aktiviteter, sier Hall.

Aktivitetsskolen på Veitvet startet opp igjen mandag denne uka etter å ha holdt stengt i juli. I dag skal barna til Frognerparken for å løse oppgavene i heftet og jakte på Pokémons.

- Jeg regnet med at vi ville komme tilbake fra ferien og møte barn som har brukt tid på Pokémon Go-spillet i sommer. Det fikk meg til å tenke på hvordan vi kan ta spillet inn i AKS og knytte det opp mot læring, som er hovedmålet til AKS, sier han.

Barna gleder seg

Benjamin (7), Sunita (7) og Kornelius (7) er tre av barna som skal være med på Pokémon-jakt og læring i Frognerparken. Ingen av dem har erfaring med spillet fra tidligere, men Kornelius har sett sin fetter spille.

- Spillet virker veldig bra, men jeg har det ikke selv. Det virker litt vanskelig også, sier syvåringen.

Sunita og Benjamin både gruer og gleder seg til å løse oppgavene i aktivitetsheftet.

Jeg tror det blir vanskelig, men gøy. Jeg liker at vi skal være ute samtidig som vi leker og løser oppgaver, sier Benjamin.

- Det er gøy at vi skal til Frognerparken. Jeg synes det er gøy å dra på tur. Det er derfor jeg liker AKS så godt. Vi er mye på tur her på Veitvet, legger Sunita til.

Bruker flere fag

Heftet består av ulike oppgaver som sveiper innom flere av skolefagene.

Elevene skal blant annet beskrive det de ser og bli bedre kjent med steder i byen. Oppgavene er for elever fra første- til fjerdetrinn. Det er ikke sikkert de yngste kan skrive ennå, så de vil få hjelp. De eldste kan nok skrive noen setninger og ta det på et litt høyere nivå, forteller Hall.

- Det blir også litt matte. For de yngste er det kanskje ikke så lett å telle fra én til 60, men for de eldste vil det bli noe lettere. Vi setter dem i grupper, sånn at de yngste får hjelp fra de eldste barna, sier AKS-lederen.

På den første turen skal de bli kjent med Frognerparken, men ifølge Hall kan det være at heftet blir med på flere turer.

Kan videreføres

Vi må se hvordan dette går først. Kanskje vi gjentar turen andre steder, men vi starter i Frognerparken. Det er oppgaver som fører dem til steder hvor det er vann, restauranter og kafeer, så de må på en liten skattejakt for å finne stedene, opplyser Hall.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller i vår eAvis.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Google Maps

En ung gutt under 18 år falt igjennom skoletaket til Tiurleiken skole på Romsås søndag ettermiddag. Gutten er fraktet til sykehus.

Kan få slutt på utleie-haiene

På mandag skal Stortinget behandle saken om ny eierseksjonslov. Går det igjennom, kan det bety at både hyblifisering og utleie av leiligheter til hotellvirksomhet begrenses.

 
Kjemper for å dele bil på Rødtvet

Bell Batta Torheim i Grorud MDG ønsker at det kommer bildelingsplass på Rødtvet. Både hun og sjef for Bilkollektivet, Arne Lindelien, ønsker å utfordre byrådet i saken.

– Forandrer ikke på <BR>noe som fungerer

I januar i år fikk Radisson-hotellet på Alna ny direktør. For Lars Kristian Amundsen er planen å fortsette det gode arbeidet som har blitt gjort før han.

Google Maps

Beboerne i Smalvollskogen borettslag ser flere ulemper ved boligprosjektet i Lavrans vei 1B. De har servert utbygger Cura Eiendom en god dose med motargumenter.