ANNONSE

Positivt med ny butikk...
Men OBS på trafikk

Positivt med ny butikk... <BR>Men OBS på trafikk

PÅ SAMME STED: Coop Obs Bygg åpnet i februar med lang kø. Nå vil kjeden etablere Coop Obs Hypermarked rett ved siden av.

Coop Obs Hypermarked ønsker å etablere seg sammen med Coop Obs Bygg i Østre Aker vei 264. Bydelsutvalget ønsker forretningen hjertelig velkommen, men er usikker på hvordan det vil ramme trafikksituasjonen.

Tekst:

Publisert:

Se bildet større

DELVIS STØTTE: Tore Ludt (SV) fikk med seg resten av BU til å kreve sikkerhetstiltak av forslagsstiller, men ble ikke støttet i alle detaljene.

I februar åpnet Coop Obs Bygg på Nedre Rommen, men kjeden har også et ønske om å etablere Coop Obs Hypermarked på samme adresse. Byggeplanene er i strid med Kommuneplan for Oslo mot 2030, blant annet fordi det er uvisst om det kommer en Fossumdiagonal eller ny t-banetrasé gjennom området. Fylkesmannen anbefaler likevel å gi tiltaket en dispensasjon på 10 år fordi planarbeidet uansett vil ta så lang tid.

Stovner bydelsutvalg mener byggeplanene kan være positivt for bydelen, men er mest opptatt av å avklare trafikksituasjonen i området.

- Det er ingen ubetydelig trafikkvekst som vil følge med en slik etablering. Tomta ligger slik til at det ikke blir noen nærbutikk. Den vil være bilbasert, fastslår Tore Ludt (SV).

Frykter økt trafikk

Hypermarkedet vil strekke seg over 5000 kvadratmeter, halvparten så lite som dagens Coop Obs Bygg. Det er planlagt parkering i kjeller, men bydelsdirektøren anbefaler BU å kreve «avbøtende tiltak i forbindelse med en viss forventet trafikkøkning». Ludt mener oppfordringen er litt løs i fisken.

En del av området er uoversiktlig og litt vanskelig allerede i dag. Derfor har jeg tillatt meg å kritisere noe mer i et eget forslag, forteller han.

SV-politikeren ber om at det «iverksettes tiltak for å sikre trafikkavvikling og bedre trafikksikkerheten i området i forbindelse med etableringen av forretningen. Det gjelder forhold knyttet til ut- og innkjøring til forretningen.»

Fjernet detaljene

Hele BU stiller seg bak SVs forslag, men øvrige partier fjernet noe. SV ville nemlig også kreve trafikktiltak i Haavard Martinsens vei og Kristoffer Robins vei, kryssene i begge ender av Maria Dehlis vei og påkjøringsfilen fra Haavard Martinsens vei til Østre Aker vei, i tillegg til å kreve en vurdering av om fartsgrensen på Østre Aker vei forbi Haavard Martinsens vei og Jernkroken inn mot byen burde senkes. Her mener de andre partiene at SV blir altfor detaljert.

Her er det snakk om både kommunale og statlige veier. Vi kan ikke være med på et vedtak med så mange detaljer, sier Bjørn Hallme (Ap).

- Jeg er enig i at trafikksikkerheten til dette nybygget er viktig, men jeg støtter også Arbeiderpartiet om at deler av forslaget blir for detaljert, fortsetter Ingelin Kristin Nord (H).

Statlig anliggende

Denne gangen var også Frp enig med Ap, men Jan Arild Linja (Frp) tror personlig en rundkjøring i Haavard Martinsens vei ville løst en del trafikale utfordringer.

- Det hadde nok vært den beste løsningen fordi da senker man farten før man skal inne eller ut. Da er det også rom for flere parkeringsplasser.

- Men jeg er enig med Arbeiderpartiet om at det blir litt for detaljert på slutten av SVs forslag. Østre Aker vei er statlig og vi kan ikke blande oss inn når de har egne regler og normer å følge, mener Linja.

Jeg synes det er synd at vi ikke kan ta med mer enn bare inn- og utkjøring av butikken. Selv om Statens vegvesen råder over Østre Aker vei, må det være lov for oss å mene noe. Men jeg slutter meg heller til deler av mitt forslag enn å forkaste hele forslaget, sier Ludt.

Les mer om møtet i Stovner bydelsutvalg i Akers Avis Groruddalens papirutgave fra onsdag eller i vår eAvis samme dag.

Siste nytt i Nyheter

Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

ANNONSE
Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

 
Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

 
ANNONSE