Prosjektene er i ferd med å forfalle

Prosjektene er i ferd med å forfalle

 

Regjeringen og Oslo kommune har brukt flere titalls millioner på å ruste opp parker og grøntområder gjennom Groruddalssatsingen. Allerede begynner prosjektene å forfalle fordi ingen står for vedlikeholdet. Nå krever Jan Bøhler at kommunen tar tak.

Skrevet av:

- Jeg har snakket med flere groruddøler som poengterer at vedlikeholdet uteblir, og det er ikke holdbart. Vi kan ikke bruke titalls millioner på prestisjeprosjekter, for så å bare la dem forfalle, sier Jan Bøhler (Arbeiderpartiet).

- Stat og kommune har spleiset på regninga. Hvem bør ta ansvar for vedlikeholdet?

-   Oslo kommune ved Bymiljøetaten har ansvar for alle parker og anlegg ellers i byen, så det er helt naturlig at de får ansvaret, sier Bøhler.

Prestisjeprosjektet Verdensparken på Furuset har en prislapp på 41 millioner kroner. Selv om ikke parken skal stå helt ferdig før neste år, er den allerede flittig brukt av nærmiljøet. Spesielt parkour-anlegget trekker til seg folk fra hele Oslo, noe som naturlig nok fører til slitasje.

Drikkekvann-anlegget er ødelagt og underlaget i parkour-parken er dekket med småstein og grus, noe som gjør det vanskelig å bruke anlegget ettersom utøverne skal lande på bakken etter å ha utført triks.

 

Må ivaretas

Årsaken til forfallet er at Bymiljøetaten ikke har fått overført penger til å vedlikeholde parken.

- I nyutviklede områder, som for eksempel Verdensparken, er det entreprenøren som har utført utbyggingen som har ansvaret for skjøtsel i etableringsfasen. Vår parkseksjon har en driftsavtale for Verdensparken, men vi har ikke fått overført ekstramidler til vedlikehold etter etableringsfasens utløp, sier seniorrådgiver i Bymiljøetaten, Odd Olav Bratteberg.

Det er Oslo kommune og Bymiljøetatens som selv har engasjert entreprenørene bak parkanlegget på Furuset. Bratteberg sier han ikke er kjent med når «etableringsfasen» er over. Bymiljøetaten får bevilget penger gjennom byrådets årlige Oslo-budsjetter.

 

Mange eksempler

Lokalpatriot Vidar Noreng er stolt over Verdensparken, og han forteller at mange bruker anlegget, noe som også fører til økt behov for vedlikehold.

-   Det er mye mulig at entreprenøren har fått i oppgave å drive med vedlikehold, men hovedansvaret ligger hos Bymiljøetaten som er oppdragsgiver. De må sørge for at det blir et system som sikrer regelmessig vedlikehold, mener Noreng, som understreker at det har blitt bedre etter sommerferien.

Verdensparken på Furuset er ikke et enestående tilfelle. Langs turveien på nedsiden av Grorud stasjon, der Tokerudbekken renner, ligger det et tre på tvers. Samtidig er stien i ferd med å gro igjen. I kirkeparken på Furuset blir ikke vannspeilet vedlikeholdt, noe som gjør at også den gror igjen. I Hølaløkka ligger det søppel strødd rundt, mens i hagen til arbeiderboligene i Grorudveien 3 og 5 har vegetasjonen tatt overhånd.

 

Må skje nå

Jan Bøhler farter mye rundt i Groruddalen og har bitt seg merke i de mange dårlig vedlikeholdte parkene, sykkelstiene og gangveiene. Stortingsrepresentanten er redd vedlikeholds-ansvaret faller mellom flere stoler ettersom mange offentlige instanser har vært med og delt regninga.

-  Det spiller ingen rolle hvem som tar jobben, så lenge den blir gjort, sier han.

Arbeiderpartiet ønsker å forlenge Groruddalssatsingen. I fremtiden mener han at det må øremerkes penger til å ivareta prosjektene.

-   Ting forfaller veldig fort, og uten en plan for vedlikehold kan vi like gjerne kaste pengene ut av vinduet.

Bøhler stusser over hvor enkle grep som må gjøres for å få det til å se pent ut.

- Det handler kun om å slå gresset og plukke litt søppel. Noen må få ansvar for jobben og få det gjort, avslutter han.

 

Forventer oppfølging

Bård Folke Fredriksen (Høyre) forventer at vedlikehold blir utført.

Han er byråd for byutvikling, og har ansvaret for Groruddalssatsingen fra kommunens side.

-   Jeg kan ikke svare for alt sammen, men når det gjelder Verdensparken er det Bymiljøetaten som skal følge opp, slik de gjør med alle byens parker, påpeker han.

Folke Fredriksen mener det er minst like viktig å vedlikeholde som det er å bygge nytt.

- Vi er helt nødt til å ta vare på det vi investerer i. Kommunen har lært dette «the hard way». I mange tiår, helt fram til slutten av 90-tallet, akselererte forfallet på skoler og t-baner. Derfor er det så viktig at vi setter av nok penger til vedlikehold.

- Har dere vært flinke nok?

-   Nei, det har vi ikke. Det er viktig å passe på at nærmiljøtiltakene driftes på en god nok måte.

Konstituert plansjef i Groruddalssatsingen, Synnøve Bøgeberg, forteller at det er Bymiljøetaten som har ansvaret de fleste fysiske tiltakene som bygges. Hun sier også at de aldri setter i gang med et prosjekt uten å ha en driftsavtale på plass.

- Når plankontoret får beskjed om manglende vedlikehold, så gir vi beskjed til etaten umiddelbart, sier Bøgeberg.

  • Etter at Akers Avis Groruddalen begynte å jobbe med saken har flere steder, blant annet turveien langs Tokerudbekken, blitt sett over og vedlikeholdt.

Siste nytt i Nyheter

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

 
– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

 
SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

 
Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!