- Pumping av Alnaelva er uaktuelt

- Pumping av Alnaelva er uaktuelt

 

Byutviklingsbyråd Merete Agerbak-Jensen (H) er helt klar på at Alnaelva ikke skal glemmes når Alnabruterminalen utvides. Selv om det ikke er mulig å la elva renne i sitt opprinnelige løp hele veien, mener hun en pumpeløsning er uaktuelt.

Tekst:

Publisert:

- Målet for meg er å finne en løsning som både gir Posten og samlasterne plass til å utvide, men samtidig forener dette med lokalmiljøet, sier byutviklingsbyråd Merete Agerbak-Jensen (H).

Tidligere i år har planforslaget vært ute på høring i fire forskjellige alternativer. Statsbygg har laget to og Plan- og bygningsetaten har laget to. Statsbygg og Pbe har ikke lagt skjul på at de har forskjellig syn på arealbruken.

Forskjellen mellom de fire alternativene knytter seg først og fremst til hvor stor blågrønn struktur som skal avsettes mellom terminalen og fremtidige områder for byutvikling, samt hvordan Alnaelva skal gjenåpnes.

Flere møter

Målet har vært å finne en løsning som er et annet alternativ enn de fire som var ute på høring. Vi trenger et alternativ som på en god måte forener alternativene til både etaten og Statsbygg, mener Agerbak-Jensen.

Hun understreker at hun ikke kan forskuttere hva bystyret mener, men påpeker likevel at hun ser en pumpeløsning som helt uaktuell.

- Nå handler det rett og slett om en løsning for elva som ikke består av pumping. Elva skal opp i dagen.

- Det tror jeg at jeg har mange Oslo-politikere med meg på.

Unødvendig konflikt

Byutviklingsbyråden mener konflikten, som er skapt mellom Alnaelva og terminalen, er unødvendig.

- Det er unødvendig å sette elva og terminalen opp mot hverandre. Nasjonalt sett er det kjempeviktig å utvide terminalen, men når denne  ligger i et boligmiljø, så må det tas hensyn til det, sier hun.

I begynnelsen av juni skrev gruppelederne for Arbeiderpartiet, Høyre og Frp i bystyret en felles uttalelse hvor de ga grønt lys til en utvidelse av terminalen. Agerbak-Jensen tolker ikke dette som et nei til åpning av Alnaelva i terminalområdet.

- Jeg tror gruppelederne er enige i at vi må finne en løsning for elva.

Visjon for Alna

- Hvorfor mener du det er viktig at Alna gjenåpnes?

- Det er en visjon vi har for Alnaelva. Det er ikke like lett som langs Akersevla, men vi må få til et sammenhengende elveløp med turvei. Nå må vi rette opp i gamle synder.

- Strekningen langs terminalen blir kanskje ikke høydepunktet på en vandring langs elva, men det må være mulig å gå på tur der, sier hun.

Urettferdig kritikk

Agerbak-Jensen mener Plan- og bygningsetaten har mottatt altfor mye kritikk i arbeidet med reguleringsforslaget.

- Det er urettferdig at kommunen har blitt hengt ut og det er ikke riktig å beskylde Pbe for sommel i denne saken.

- Etaten har gjort det de skal og de har også fulgt opp tidligere vedtak i bystyret.

Femte alternativ

Etaten jobber nå intensivt med å få på plass et femte reguleringsalternativ for terminalen og Alnaelva, som skal være ferdig til overlevering i månedskiftet august/september.

- Vi har ikke mye tid på oss, men etaten jobber på spreng.

- Kommer det da til å være et reguleringsforslag med fem alternativer?

- Jeg håper det er færre alternativer enn det. Det aller beste hadde vært bare ett alternativ, sier hun.

Fakta

o Plan- og bygningsetaten ønsker en gjenåpning av Alnaelva gjennom terminalområdet, mens Statsbygg ønsker å utvide Alnabru-terminalen. Begge trenger å ta i bruk NRF-tomta.

o NRF-tomta eies av Posten Norge og ligger mellom godsterminalen på Alnabru og Alfaset gravlund. Navnet NRF kommer av at Norsk Rutebileierforbund holdt til her tidligere.

o Posten Norge eier blant annet Bring, som trenger en ny tungtransportterminal. Posten ønsker å legge denne til NRF-tomta.

o Høringsfristen for reguleringsplanen med de fire alternativene gikk ut 15. mai.

o Samlasterne mener Statsbyggs forslag er den eneste løsningen.

o Bydelene i Groruddalen er delt i sine uttalelser.

o Lokale organisasjoner ønsker NRF-tomta bevart som grøntareal med gjenåpning av Alnaelva.

o Bystyregruppene til Høyre, Arbeiderpartiet og Frp, som sammen har flertall i bystyret, gir nå grønt lys til Postens utbygging.

Siste nytt i Nyheter

Blir et pilotsykehjem

Flytteprosessen fra Lindeberg sykehjem er over.

Tradisjonsrik frokost 1. mai

Bjerke SV inviterer nok en gang til frokost på arbeidernes dag førstkommende mandag.

 
Vil ha kasino på Bjerkebanen

Bjerke Frp har besluttet å ta med bygging av kasino på Bjerke travbane i sitt lokalpartiprogram, selv om det pr. i dag er ulovlig.

Oslo kommune kjøper opp Hafslund

Oslo kommune har kjøpt Hafslunds strømnett og kraftproduksjon. Raymond Johansen (Ap) kaller det for den største krafttransaksjonen gjennomført i Norge noensinne.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.