Raser over et mye
dårligere reisetilbud

Raser over et mye <BR>dårligere reisetilbud

DÅRLIG TILBUD: Gunnvor Magnussen er en av Ruters passasjerer som menter t-banetilbudet er blitt dårligere etter at Lørenbanen ble åpnet.

Gunnvor Magnussen er én av dem som reagerer etter at Lørenbanen åpnet. Den skviser Grorudbanen tilbake på avganger hvert kvarter, fremfor hvert 7,5 minutt.

Skrevet av:

Oppdatert:
23.04.2016 kl 21:33

Lørenbanen ble åpnet søndag 3. april. Da kunne hun i mediene lese om lykkerusen blant Oslos befolkning som nå fikk et knakende godt t-banetilbud.

Det er hun langt fra enig i.

Nå kan man velge mellom to t-baner, enten Lørenbanen eller Grorudbanen. Men det er jo ingen som skal direkte til Oslo sentrum som har lyst til å ta Lørenbanen. Grorudbanen reiser jo direkte, mener Gunnvor Magnussen.

Selv er hun pensjonist og sier at hun ikke har all verdens tidspress. Hun tenker på de som arbeider i sentrum, men som bor på for eksempel Stovner.

Les hva Ruter sier her.

- Da har man dårlig tid og vil komme seg kjappest mulig til jobb eller et annet ærend. Jeg vet at mange som snakker om dette. Flere er enig i at t-banetilbudet er blitt mye dårligere.

Mye lengre reisetid

For å ta et eksempel: Du står på Romsås t-banestasjon og skal reise til Jernbanetorget. Grorudbanen vil bruke 21 minutter på strekningen, men kjører bare fra Romsås hvert kvarter.

Hvert kvarter kjører også Lørenbanen, men tar du denne må du først kjøre til Sinsen og gå av her. Reisestrekningen tar 16 minutter. Deretter må du vente i 2 minutter på første tog som går fra Sinsen til Jernbanetorget. I tillegg tar reisetiden fra Sinsen til Jernbanetorget 8 minutter. Totalt blir denne reiseruta på 26 minutter.

Differansen er altså bare på fem minutter.

- Men det blir mer tungvint å skulle bytte t-bane på Sinsen. Den går jo i motsatt retning av sentrum. Da tror jeg folk heller venter ett kvarter på Grorudbanen som går mye raskere, mener Magnussen.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!