Raser over et mye
dårligere reisetilbud

Raser over et mye <BR>dårligere reisetilbud

DÅRLIG TILBUD: Gunnvor Magnussen er en av Ruters passasjerer som menter t-banetilbudet er blitt dårligere etter at Lørenbanen ble åpnet.

Gunnvor Magnussen er én av dem som reagerer etter at Lørenbanen åpnet. Den skviser Grorudbanen tilbake på avganger hvert kvarter, fremfor hvert 7,5 minutt.

Skrevet av:

Oppdatert:
23.04.2016 kl 21:33

Lørenbanen ble åpnet søndag 3. april. Da kunne hun i mediene lese om lykkerusen blant Oslos befolkning som nå fikk et knakende godt t-banetilbud.

Det er hun langt fra enig i.

Nå kan man velge mellom to t-baner, enten Lørenbanen eller Grorudbanen. Men det er jo ingen som skal direkte til Oslo sentrum som har lyst til å ta Lørenbanen. Grorudbanen reiser jo direkte, mener Gunnvor Magnussen.

Selv er hun pensjonist og sier at hun ikke har all verdens tidspress. Hun tenker på de som arbeider i sentrum, men som bor på for eksempel Stovner.

Les hva Ruter sier her.

- Da har man dårlig tid og vil komme seg kjappest mulig til jobb eller et annet ærend. Jeg vet at mange som snakker om dette. Flere er enig i at t-banetilbudet er blitt mye dårligere.

Mye lengre reisetid

For å ta et eksempel: Du står på Romsås t-banestasjon og skal reise til Jernbanetorget. Grorudbanen vil bruke 21 minutter på strekningen, men kjører bare fra Romsås hvert kvarter.

Hvert kvarter kjører også Lørenbanen, men tar du denne må du først kjøre til Sinsen og gå av her. Reisestrekningen tar 16 minutter. Deretter må du vente i 2 minutter på første tog som går fra Sinsen til Jernbanetorget. I tillegg tar reisetiden fra Sinsen til Jernbanetorget 8 minutter. Totalt blir denne reiseruta på 26 minutter.

Differansen er altså bare på fem minutter.

- Men det blir mer tungvint å skulle bytte t-bane på Sinsen. Den går jo i motsatt retning av sentrum. Da tror jeg folk heller venter ett kvarter på Grorudbanen som går mye raskere, mener Magnussen.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

 
Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

 
Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

 
Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!