ANNONSE

Raser over et mye
dårligere reisetilbud

Raser over et mye <BR>dårligere reisetilbud

DÅRLIG TILBUD: Gunnvor Magnussen er en av Ruters passasjerer som menter t-banetilbudet er blitt dårligere etter at Lørenbanen ble åpnet.

Gunnvor Magnussen er én av dem som reagerer etter at Lørenbanen åpnet. Den skviser Grorudbanen tilbake på avganger hvert kvarter, fremfor hvert 7,5 minutt.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
23.04.2016 kl 21:33

Se bildet større

DÅRLIG TILBUD: Gunnvor Magnussen er en av Ruters passasjerer som menter t-banetilbudet er blitt dårligere etter at Lørenbanen ble åpnet.

Gallup

Hva mener du om det nye t-banetilbudet?

Det er blitt veldig bra med Lørenbanen.
Lørenbanen er bra, men det går på bekostning av Grorudbanen.
Jeg tar ikke t-bane uansett.

Vis resultat

Lørenbanen ble åpnet søndag 3. april. Da kunne hun i mediene lese om lykkerusen blant Oslos befolkning som nå fikk et knakende godt t-banetilbud.

Det er hun langt fra enig i.

Nå kan man velge mellom to t-baner, enten Lørenbanen eller Grorudbanen. Men det er jo ingen som skal direkte til Oslo sentrum som har lyst til å ta Lørenbanen. Grorudbanen reiser jo direkte, mener Gunnvor Magnussen.

Selv er hun pensjonist og sier at hun ikke har all verdens tidspress. Hun tenker på de som arbeider i sentrum, men som bor på for eksempel Stovner.

Les hva Ruter sier her.

- Da har man dårlig tid og vil komme seg kjappest mulig til jobb eller et annet ærend. Jeg vet at mange som snakker om dette. Flere er enig i at t-banetilbudet er blitt mye dårligere.

Mye lengre reisetid

For å ta et eksempel: Du står på Romsås t-banestasjon og skal reise til Jernbanetorget. Grorudbanen vil bruke 21 minutter på strekningen, men kjører bare fra Romsås hvert kvarter.

Hvert kvarter kjører også Lørenbanen, men tar du denne må du først kjøre til Sinsen og gå av her. Reisestrekningen tar 16 minutter. Deretter må du vente i 2 minutter på første tog som går fra Sinsen til Jernbanetorget. I tillegg tar reisetiden fra Sinsen til Jernbanetorget 8 minutter. Totalt blir denne reiseruta på 26 minutter.

Differansen er altså bare på fem minutter.

- Men det blir mer tungvint å skulle bytte t-bane på Sinsen. Den går jo i motsatt retning av sentrum. Da tror jeg folk heller venter ett kvarter på Grorudbanen som går mye raskere, mener Magnussen.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

ANNONSE
Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

 
Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

 
ANNONSE