ANNONSE

Redd Ahusbanen blir liggende etter

Redd Ahusbanen blir liggende etter

MÅ PRIORITERE ANNERLEDES: Camilla Wilhelmsen er leder av Oslo FrP. På deres liste over prioriteringer i 2016 står Ahusbane og t-banetunnel fremfor Fornebubane øverst. Hun mener midler må settes av i budsjettet for neste år.


Leder av Oslo Frp, Camilla Wilhelmsen, tror en kostbar Fornebubane vil forsinke arbeidet med Ahusbanen i fremtiden. Derfor mener hun kortene må stokkes om i 2016.

Oslo Frp har gjennomført et møte med samferdselsminister Ketil Solvik Olsen (Frp) om deres prioriteringer for budsjettet i 2016. Wilhelmsen er klar. Planleggingsmidler til Ahusbanen og en t-banetunnel er store punkter som skal løftes fram.

– Vi ønsker å løfte fram Ahusbanen i dette budsjettet, og at det er viktig å få planleggingsmidler til dette prosjektet slik som Fornebubanen har fått. Vi mener det er viktig å få på plass Ahusbanen før Fornebubanen. Det er større befolkningsgrunnlag, og jeg er redd for at dersom man tar Fornebubanen først, vil Ahusbanen bli liggende langt etter, forteller hun.

Ahusbanen handler om å knytte Oslo sentrum, Groruddalen og Lørenskog sammen ved å utvide linje 2 fra Ellingsrudåsen til Ahus.

Må gjøre om rekkefølgen

I Akers Avis Groruddalen fredag 23. januar uttalte byrådsleder Stian Berger Røsland (H) at Høyre vil legge til rette for Ahusbanen, men at Fornebubanen blir bygget først på grunn av at den er lengre fremme i prosessen. Wilhelmsen er ikke enig.

– Vi mener det er riktigere med en fortgang for Ahusbanen, den ligger nesten like langt framme som Fornebubanen. Vi venter en konseptvalgutredning (KVU) i mai og regulering høsten 2017. Det er ikke langt fram i tid. Regjeringen må sette fortgang i prosjektet og det haster å få det inn til neste år, forteller Wilhelmsen.

– Det vi ser er at det nå har kommet et prisestimat for banene, men disse estimatene kan fort bli høyere. Fornebubanen er beregnet til å koste 10 milliarder kroner. Ahusbanen til rundt to og en halv. Det at man da foreslår å bruke 10 milliarder kroner først til Fornebubanen, gjør oss redde for at Ahusbanen forskyves lengre bak i rekka.

Må bygge ved knutepunkter

Lederen av Oslo Frp legger vekt på en fortetting rundt kollektivknutepunkter, og at en Ahusbane vil ha fullere vogner enn en t-bane til Fornebu. I tillegg peker hun på en t-banetunnel.

– Befolkningsveksten i Oslo er beregnet til å bli veldig stor. Den er faktisk enorm. Og mange fler skal reise med t-banen. Derfor kan vi heller ikke vente med å få en t-banetunnel. Det er essensielt. Der venter vi også en KVU i mai. Vi har også foreslått at staten skal dekke 70 prosent av satsingene mot at kommunene skal forplikte seg til fortetting ved kollektivknutepunkter, sier hun.

– Strålende nyheter

Leder av Forum for Ahusbanen/Romeriksbanen, Bjørn Engstrøm, er positiv til Oslo Frp’s uttalelser.

I lang tid har Engstrøm kjempet for planlegging og bygging av Ahusbanen. Han er glad for at Oslo Frp har bedt samferdselsministeren sette av planleggingsmidler til dette i budsjettet for 2016.

– Det er strålende nyheter. Jeg håper de kan komme så langt med planleggingen at banen kan bygges i 2017-18. Konseptvalgutredningen (KVU) skal være ferdig i mars i år, understreker han.

I følge Engstrøm vil t-bane til Ahus få betydning for mer enn 200.000 mennesker.

– Jeg sier ikke at det ikke er behov for Fornebubanen, men Ahusbanen betyr mer. Den kan frakte folk til et sykehus, det gjør ikke Fornebubanen, sier han.

Les mer i papirutgaven av Akers Avis Groruddalen eller i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

ANNONSE
Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

 
Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

 
ANNONSE