Risikerer bussdepot ved Mariholtet

Risikerer bussdepot ved Mariholtet

 

Nærmiljøet på Ellingsrud har i årevis kjempet mot tungtrafikken ved Mariholtet. Nå er Norgesbuss i gang med å planlegge et nytt bussdepot med 80 parkeringsplasser like ved innfallsporten til marka.

Skrevet av:

Parkeringsplassen på Mariholtet, som er en viktig innfallsport til Østmarka, har i lang tid vært beleiret av parkerte trailere. Dette har vært et stort irritasjonsmoment blant markagjengere og befolkningen på Ellingsrud.

I oktober i fjor bestemte arbeidsgruppa bak Tungtransportplanen for Groruddalen at det skal settes opp parkering forbudt-skilt ved markaporten.

Det har ikke skjedd, og nå risikerer Ellingsrud-folket å få et nytt tungtransport-problem.

Norgesbuss ønsker å etablere et bussdepot på Trommeltomta i Gamleveien 1. Her tar de høyde for å parkere, vedlikeholde og vaske mellom 50 og 80 busser. Bussene opererer ruter i Groruddalen og Maridalen.

-  Vi har vunnet en anbudsrunde om bussruter i Oslo nordøst, og derfor er denne plasseringen god for parkering av bussene, sier økonomidirektør i Norgesbuss, Thor-Øyvind Froberg til Akers Avis Groruddalen.

 

Rystet og sjokkert

I den forbindelse har selskapet sendt ut et nabovarsel. Nå skal saken behandles i Lørenskog kommune.

Gamleveien 1 ligger cirka 20 meter fra Oslos bygrense - kun et steinkast fra idrettshallen og ridesentret på Ellingsrud.

-  Vi er helt sjokkert over forslaget, og vi kommer til å markerer vår motstand. I alle år har vi slåss mot tungtransporten i området, og når vi endelig vinner fram, er det mulig at vi får et bussdepot i fanget. Helt utrolig, sier daglig leder på Ellingsrud ridesenter, Bente Dørum.

I søknaden fra Norgesbuss til Lørenskog kommune, har de i utgangspunktet bedt om å bruke Industriveien som innkjøringsvei til det nye bussdepotet. Men ifølge økonomidirektør Froberg har de fått klar beskjed om det ikke blir aktuelt. Etter anbefaling fra Lørenskog kommune har nå foreslått å bruke Karolinerveien som innkjøring til depotet.

 

Belastet vei

Det er veien som går forbi Ellingsrud nye idrettshall. Da Akers Avis Groruddalen var der, midt på dagen på onsdag, sto det ni trailere parkert i veien. Ytterligere syv sto på parkeringsplassen ved Mariholtet. På ettermiddag og kveld er det flere.

-  Vi er prinsippielt mot mer tungtrafikk. At de skal bruke veien i Oslo til et formål i Lørenskog er rart. Trafikkmessig, med de utfordringene vi har i dag, vil et bussdepot skape enorme problemer. Vi har allerede tre bussdepoter i Groruddalen, så hvorfor i all verden skal vi ha et til, spør leder i Ellingsrud Velforing, Anne Grete Orlien.

Bente Dørum på ridesentret vil ikke ha bussparkeringen uansett, selv om de kjører inn fra Industriveien på Lørenskog.

-  Groruddalen er belastet med mye tungtransportvirksomheter, spesielt rundt Karihaugen er det forferdelig. Nå forventer jeg at Oslo og Lørenskog kommuner snakker sammen og finner en bedre løsning.

 

Er bekymret

Dagens tomt brukes til oppbevaring av gamle kabeltromler. Området rundt dekkes av et friområde og flere idrettsanlegg, blant annet fotballbaner.

-  Dette er en rekreasjonspark for store og små i en stor drabantby. Foruten å være et flott friområde, er dette en inngangsport til marka. Befolkningen i området har vært svært bekymret for sikkerheten til de som benytter seg av idrettsparken, og veien inn mot Mariholtet. Dette er fordi det har blitt en oppsamling og kjøring av tungtransport innover Karolinerveien, sier Dørum.

Åge Tovan (Ap), ordfører i Lørenskog, ønsker ikke å kommentere saken.

 

Til behandling

Kommunaldirektør, Erlend Eggum, sier kommunen foreløpig ikke har behandlet saken. De er imidlertid kjent med at Norgesbuss har sendt ut et nabovarsel og at naboene - både på Ellingsrud og Lørenskog-siden - har kommet på banen.

- Saken er på vei til kommunen, og det har vært et møte mellom Norgesbuss og Lørenskog kommune. Hva som ble sagt der, er jeg ikke kjent med, sier Eggum.

-  Så du vet ikke om dere har anbefalt selskapet å bruke Karolinerveien?

-  Det er ikke opplysninger jeg kan verifisere, men det er mulig vi har kommet med råd. Som sagt vet jeg ikke hva som ble sagt, sier han.

Eggum oppfordrer nærmiljøet til å komme med sine innsigelser. Disse vil bli vektlagt når saken behandles.

-  Vår oppgave er å finne den løsningen som er mest hensiktsmessig for alle parter, avslutter kommunaldirektøren.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!