Risikerer bussdepot ved Mariholtet

Risikerer bussdepot ved Mariholtet

 

Nærmiljøet på Ellingsrud har i årevis kjempet mot tungtrafikken ved Mariholtet. Nå er Norgesbuss i gang med å planlegge et nytt bussdepot med 80 parkeringsplasser like ved innfallsporten til marka.

Skrevet av:

Parkeringsplassen på Mariholtet, som er en viktig innfallsport til Østmarka, har i lang tid vært beleiret av parkerte trailere. Dette har vært et stort irritasjonsmoment blant markagjengere og befolkningen på Ellingsrud.

I oktober i fjor bestemte arbeidsgruppa bak Tungtransportplanen for Groruddalen at det skal settes opp parkering forbudt-skilt ved markaporten.

Det har ikke skjedd, og nå risikerer Ellingsrud-folket å få et nytt tungtransport-problem.

Norgesbuss ønsker å etablere et bussdepot på Trommeltomta i Gamleveien 1. Her tar de høyde for å parkere, vedlikeholde og vaske mellom 50 og 80 busser. Bussene opererer ruter i Groruddalen og Maridalen.

-  Vi har vunnet en anbudsrunde om bussruter i Oslo nordøst, og derfor er denne plasseringen god for parkering av bussene, sier økonomidirektør i Norgesbuss, Thor-Øyvind Froberg til Akers Avis Groruddalen.

 

Rystet og sjokkert

I den forbindelse har selskapet sendt ut et nabovarsel. Nå skal saken behandles i Lørenskog kommune.

Gamleveien 1 ligger cirka 20 meter fra Oslos bygrense - kun et steinkast fra idrettshallen og ridesentret på Ellingsrud.

-  Vi er helt sjokkert over forslaget, og vi kommer til å markerer vår motstand. I alle år har vi slåss mot tungtransporten i området, og når vi endelig vinner fram, er det mulig at vi får et bussdepot i fanget. Helt utrolig, sier daglig leder på Ellingsrud ridesenter, Bente Dørum.

I søknaden fra Norgesbuss til Lørenskog kommune, har de i utgangspunktet bedt om å bruke Industriveien som innkjøringsvei til det nye bussdepotet. Men ifølge økonomidirektør Froberg har de fått klar beskjed om det ikke blir aktuelt. Etter anbefaling fra Lørenskog kommune har nå foreslått å bruke Karolinerveien som innkjøring til depotet.

 

Belastet vei

Det er veien som går forbi Ellingsrud nye idrettshall. Da Akers Avis Groruddalen var der, midt på dagen på onsdag, sto det ni trailere parkert i veien. Ytterligere syv sto på parkeringsplassen ved Mariholtet. På ettermiddag og kveld er det flere.

-  Vi er prinsippielt mot mer tungtrafikk. At de skal bruke veien i Oslo til et formål i Lørenskog er rart. Trafikkmessig, med de utfordringene vi har i dag, vil et bussdepot skape enorme problemer. Vi har allerede tre bussdepoter i Groruddalen, så hvorfor i all verden skal vi ha et til, spør leder i Ellingsrud Velforing, Anne Grete Orlien.

Bente Dørum på ridesentret vil ikke ha bussparkeringen uansett, selv om de kjører inn fra Industriveien på Lørenskog.

-  Groruddalen er belastet med mye tungtransportvirksomheter, spesielt rundt Karihaugen er det forferdelig. Nå forventer jeg at Oslo og Lørenskog kommuner snakker sammen og finner en bedre løsning.

 

Er bekymret

Dagens tomt brukes til oppbevaring av gamle kabeltromler. Området rundt dekkes av et friområde og flere idrettsanlegg, blant annet fotballbaner.

-  Dette er en rekreasjonspark for store og små i en stor drabantby. Foruten å være et flott friområde, er dette en inngangsport til marka. Befolkningen i området har vært svært bekymret for sikkerheten til de som benytter seg av idrettsparken, og veien inn mot Mariholtet. Dette er fordi det har blitt en oppsamling og kjøring av tungtransport innover Karolinerveien, sier Dørum.

Åge Tovan (Ap), ordfører i Lørenskog, ønsker ikke å kommentere saken.

 

Til behandling

Kommunaldirektør, Erlend Eggum, sier kommunen foreløpig ikke har behandlet saken. De er imidlertid kjent med at Norgesbuss har sendt ut et nabovarsel og at naboene - både på Ellingsrud og Lørenskog-siden - har kommet på banen.

- Saken er på vei til kommunen, og det har vært et møte mellom Norgesbuss og Lørenskog kommune. Hva som ble sagt der, er jeg ikke kjent med, sier Eggum.

-  Så du vet ikke om dere har anbefalt selskapet å bruke Karolinerveien?

-  Det er ikke opplysninger jeg kan verifisere, men det er mulig vi har kommet med råd. Som sagt vet jeg ikke hva som ble sagt, sier han.

Eggum oppfordrer nærmiljøet til å komme med sine innsigelser. Disse vil bli vektlagt når saken behandles.

-  Vår oppgave er å finne den løsningen som er mest hensiktsmessig for alle parter, avslutter kommunaldirektøren.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!