ANNONSE

Risikerer bussdepot ved Mariholtet

Risikerer bussdepot ved Mariholtet

 

Nærmiljøet på Ellingsrud har i årevis kjempet mot tungtrafikken ved Mariholtet. Nå er Norgesbuss i gang med å planlegge et nytt bussdepot med 80 parkeringsplasser like ved innfallsporten til marka.

Tekst:

Publisert:

Parkeringsplassen på Mariholtet, som er en viktig innfallsport til Østmarka, har i lang tid vært beleiret av parkerte trailere. Dette har vært et stort irritasjonsmoment blant markagjengere og befolkningen på Ellingsrud.

I oktober i fjor bestemte arbeidsgruppa bak Tungtransportplanen for Groruddalen at det skal settes opp parkering forbudt-skilt ved markaporten.

Det har ikke skjedd, og nå risikerer Ellingsrud-folket å få et nytt tungtransport-problem.

Norgesbuss ønsker å etablere et bussdepot på Trommeltomta i Gamleveien 1. Her tar de høyde for å parkere, vedlikeholde og vaske mellom 50 og 80 busser. Bussene opererer ruter i Groruddalen og Maridalen.

-  Vi har vunnet en anbudsrunde om bussruter i Oslo nordøst, og derfor er denne plasseringen god for parkering av bussene, sier økonomidirektør i Norgesbuss, Thor-Øyvind Froberg til Akers Avis Groruddalen.

 

Rystet og sjokkert

I den forbindelse har selskapet sendt ut et nabovarsel. Nå skal saken behandles i Lørenskog kommune.

Gamleveien 1 ligger cirka 20 meter fra Oslos bygrense - kun et steinkast fra idrettshallen og ridesentret på Ellingsrud.

-  Vi er helt sjokkert over forslaget, og vi kommer til å markerer vår motstand. I alle år har vi slåss mot tungtransporten i området, og når vi endelig vinner fram, er det mulig at vi får et bussdepot i fanget. Helt utrolig, sier daglig leder på Ellingsrud ridesenter, Bente Dørum.

I søknaden fra Norgesbuss til Lørenskog kommune, har de i utgangspunktet bedt om å bruke Industriveien som innkjøringsvei til det nye bussdepotet. Men ifølge økonomidirektør Froberg har de fått klar beskjed om det ikke blir aktuelt. Etter anbefaling fra Lørenskog kommune har nå foreslått å bruke Karolinerveien som innkjøring til depotet.

 

Belastet vei

Det er veien som går forbi Ellingsrud nye idrettshall. Da Akers Avis Groruddalen var der, midt på dagen på onsdag, sto det ni trailere parkert i veien. Ytterligere syv sto på parkeringsplassen ved Mariholtet. På ettermiddag og kveld er det flere.

-  Vi er prinsippielt mot mer tungtrafikk. At de skal bruke veien i Oslo til et formål i Lørenskog er rart. Trafikkmessig, med de utfordringene vi har i dag, vil et bussdepot skape enorme problemer. Vi har allerede tre bussdepoter i Groruddalen, så hvorfor i all verden skal vi ha et til, spør leder i Ellingsrud Velforing, Anne Grete Orlien.

Bente Dørum på ridesentret vil ikke ha bussparkeringen uansett, selv om de kjører inn fra Industriveien på Lørenskog.

-  Groruddalen er belastet med mye tungtransportvirksomheter, spesielt rundt Karihaugen er det forferdelig. Nå forventer jeg at Oslo og Lørenskog kommuner snakker sammen og finner en bedre løsning.

 

Er bekymret

Dagens tomt brukes til oppbevaring av gamle kabeltromler. Området rundt dekkes av et friområde og flere idrettsanlegg, blant annet fotballbaner.

-  Dette er en rekreasjonspark for store og små i en stor drabantby. Foruten å være et flott friområde, er dette en inngangsport til marka. Befolkningen i området har vært svært bekymret for sikkerheten til de som benytter seg av idrettsparken, og veien inn mot Mariholtet. Dette er fordi det har blitt en oppsamling og kjøring av tungtransport innover Karolinerveien, sier Dørum.

Åge Tovan (Ap), ordfører i Lørenskog, ønsker ikke å kommentere saken.

 

Til behandling

Kommunaldirektør, Erlend Eggum, sier kommunen foreløpig ikke har behandlet saken. De er imidlertid kjent med at Norgesbuss har sendt ut et nabovarsel og at naboene - både på Ellingsrud og Lørenskog-siden - har kommet på banen.

- Saken er på vei til kommunen, og det har vært et møte mellom Norgesbuss og Lørenskog kommune. Hva som ble sagt der, er jeg ikke kjent med, sier Eggum.

-  Så du vet ikke om dere har anbefalt selskapet å bruke Karolinerveien?

-  Det er ikke opplysninger jeg kan verifisere, men det er mulig vi har kommet med råd. Som sagt vet jeg ikke hva som ble sagt, sier han.

Eggum oppfordrer nærmiljøet til å komme med sine innsigelser. Disse vil bli vektlagt når saken behandles.

-  Vår oppgave er å finne den løsningen som er mest hensiktsmessig for alle parter, avslutter kommunaldirektøren.

Siste nytt i Nyheter

- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

ANNONSE
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

 
Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
ANNONSE