ANNONSE

Ruter mener trikken haster

Ruter mener trikken haster

 

Befolkningen på Årvoll og Tonsenhagen er fremdeles splittet i sitt syn på en forlengelse av trikken. Ruter mener at de må foreta seg noe for å øke kapasiteten gjennom Oslo sentrum.

Tekst:

Publisert:

I dag er 31-bussen den eneste direkteruta fra Årvoll og Tonsenhagen til sentrum. Dette er Norges mest kjørte busslinje, ifølge Ruter.

-  Når vi ser utviklingen i Oslo, er vi nødt til å gjøre noen grep for å sørge for nok kapasitet på kollektivtrafikken gjennom sentrum. Vi er i ferd med å nå en kritisk grense, sier prosjektleder for «Trikk til Tonsenhagen» i Ruter, Ola Skar.

31-bussen går i dag parallelt med trikkeskinnene i sentrum på sin rute mellom Grorud og Fornebu.

- Vi må enten satse på trikken, eller legge den ned og kjøre buss. Å fjerne trikken ville vært veldig dumt med tanke alle investeringene som er gjort, sier Skar.

Innen 2020 skal t-banen til Fornebu være på plass. Dermed vil den delen av 31-bussen gå på skinner innen få år.

-  Da kommer spørsmålet om hva vi gjør med den resterende delen av linja. Vi anbefaler å utvide trikken til en moderne bybane der trafikkgrunnlaget tilsier at dette lar seg gjøre, sier Skar.

 

Ingen forbindelse?

- Lar det seg gjøre med trikk til Tonsenhagen?

-  Ja, der er det et solid trafikkgrunnlag som tilsier at man bør bruke trikken. Det vil øke kapasiteten og gi gode synergieffekter til resten av rutenettet.

- Hva skjer om Fornebu-banen kommer og man ikke har trikk til Tonsenhagen?

-  Et alternativ vil kunne være at man ikke klarer å få en direkterute fra Tonsenhagen og ned til sentrum. Det vil i verste fall medføre at de må bytte til bane på Sinsen, sier Skar.

Oslo kommunes strategi er å ta unna befolkningsveksten via kollektivtrafikken. Skar og Ruter, som er kommunens egen faginstans, mener derfor at trikken er veien å gå.

Henrik Brattlie sitter i styret i Refstad borettslag, der han jobber mot trikken. Han mener Ruter ikke har gjort en god jobb med informasjon om saken. Brattlie mener at mange er trikke-tilhengere fordi de ikke bor tett på traseen.

-  Mens vi er det borettslaget som blir mest berørt av endringen. Vi mister blant annet et grøntareal. Det har vært dårlig oppfølging og informasjon, mener han.

 

Frykter støy

Ruter viser til at det har vært flere beboermøter, utallige medieoppslag, informasjon på deres nettisder og at de har besvart alle henvendelser etter beste evne.

Brattlie påpeker også at trikken ikke er mer miljøvennlig enn bussene.

- Utredningene konkluderer med at det vil være et miljøtiltak å nedgradere Trondheimsveien og gjøre den til miljøgate, men trikken gir ingen miljøeffekt. 

Ola Skar i Ruter sier følgende:

-  Det skjer mye spennende i utviklingen av både buss og trikk. Vår hovedvinkel handler fornuftig rollefordeling når det gjelder kapasitet.

Brattlie hevder det fortsatt er stor motstand mot trikke-planene i nærmiljøet. Han trekker fram såkalte «støytopper» som det største problemet med å sette 31-bussen på skinner.

-  All forskning viser at støytopper, som trikken vil gi, er mer helseskadelig enn jevn støy, sier han.

 

Går stille

Ola Skar viser til at Oslo kommune har startet et prosjekt med å fornye trikkeparken.

-  Om det blir trikk til Tonsenhagen, blir det stilt strenge krav til støy, lover Skar.

Trikkeforkjemperne har blitt beskyldt for å ikke bo i nærheten av dne planlagte traseen. Det mener Birgitte Kjos Fonn er direkte feil. Hun er i aksjonsgruppa «31-bussen på skinner».

-  Flere av dem som har gått ut i Akers Avis Groruddalen og ønsket seg trikken bor «oppå» traseen. Jeg synes ikke at argumentasjonen fra motstanderne forholder seg til realiteten, sier hun.

Hun mener også det er en forutsetning med stillegående trikker dersom de skal gå til Tonsenhagen.

-  Og dette har Ruter sagt gang på gang at de vil ha, så jeg ser ingen grunn til å fortsette diskusjonen om støy.

Kjos Fonn skulle ønske nærmiljøet klarte å samle seg om saken.

-  Det er synd at et godt tilbud om bedre kollektivtransport skal skape intern splid. Trikken er et fremtidsrettet forslag som vil lette hverdagen til oss som bor i området. Ruter informerer, men det hjelper tydeligvis ikke, for de samme argumentene dukker opp gang på gang, avslutter hun.

Siste nytt i Nyheter

Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

ANNONSE
Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

 
Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

 
ANNONSE