Ruter mener trikken haster

Ruter mener trikken haster

 

Befolkningen på Årvoll og Tonsenhagen er fremdeles splittet i sitt syn på en forlengelse av trikken. Ruter mener at de må foreta seg noe for å øke kapasiteten gjennom Oslo sentrum.

I dag er 31-bussen den eneste direkteruta fra Årvoll og Tonsenhagen til sentrum. Dette er Norges mest kjørte busslinje, ifølge Ruter.

-  Når vi ser utviklingen i Oslo, er vi nødt til å gjøre noen grep for å sørge for nok kapasitet på kollektivtrafikken gjennom sentrum. Vi er i ferd med å nå en kritisk grense, sier prosjektleder for «Trikk til Tonsenhagen» i Ruter, Ola Skar.

31-bussen går i dag parallelt med trikkeskinnene i sentrum på sin rute mellom Grorud og Fornebu.

- Vi må enten satse på trikken, eller legge den ned og kjøre buss. Å fjerne trikken ville vært veldig dumt med tanke alle investeringene som er gjort, sier Skar.

Innen 2020 skal t-banen til Fornebu være på plass. Dermed vil den delen av 31-bussen gå på skinner innen få år.

-  Da kommer spørsmålet om hva vi gjør med den resterende delen av linja. Vi anbefaler å utvide trikken til en moderne bybane der trafikkgrunnlaget tilsier at dette lar seg gjøre, sier Skar.

 

Ingen forbindelse?

- Lar det seg gjøre med trikk til Tonsenhagen?

-  Ja, der er det et solid trafikkgrunnlag som tilsier at man bør bruke trikken. Det vil øke kapasiteten og gi gode synergieffekter til resten av rutenettet.

- Hva skjer om Fornebu-banen kommer og man ikke har trikk til Tonsenhagen?

-  Et alternativ vil kunne være at man ikke klarer å få en direkterute fra Tonsenhagen og ned til sentrum. Det vil i verste fall medføre at de må bytte til bane på Sinsen, sier Skar.

Oslo kommunes strategi er å ta unna befolkningsveksten via kollektivtrafikken. Skar og Ruter, som er kommunens egen faginstans, mener derfor at trikken er veien å gå.

Henrik Brattlie sitter i styret i Refstad borettslag, der han jobber mot trikken. Han mener Ruter ikke har gjort en god jobb med informasjon om saken. Brattlie mener at mange er trikke-tilhengere fordi de ikke bor tett på traseen.

-  Mens vi er det borettslaget som blir mest berørt av endringen. Vi mister blant annet et grøntareal. Det har vært dårlig oppfølging og informasjon, mener han.

 

Frykter støy

Ruter viser til at det har vært flere beboermøter, utallige medieoppslag, informasjon på deres nettisder og at de har besvart alle henvendelser etter beste evne.

Brattlie påpeker også at trikken ikke er mer miljøvennlig enn bussene.

- Utredningene konkluderer med at det vil være et miljøtiltak å nedgradere Trondheimsveien og gjøre den til miljøgate, men trikken gir ingen miljøeffekt. 

Ola Skar i Ruter sier følgende:

-  Det skjer mye spennende i utviklingen av både buss og trikk. Vår hovedvinkel handler fornuftig rollefordeling når det gjelder kapasitet.

Brattlie hevder det fortsatt er stor motstand mot trikke-planene i nærmiljøet. Han trekker fram såkalte «støytopper» som det største problemet med å sette 31-bussen på skinner.

-  All forskning viser at støytopper, som trikken vil gi, er mer helseskadelig enn jevn støy, sier han.

 

Går stille

Ola Skar viser til at Oslo kommune har startet et prosjekt med å fornye trikkeparken.

-  Om det blir trikk til Tonsenhagen, blir det stilt strenge krav til støy, lover Skar.

Trikkeforkjemperne har blitt beskyldt for å ikke bo i nærheten av dne planlagte traseen. Det mener Birgitte Kjos Fonn er direkte feil. Hun er i aksjonsgruppa «31-bussen på skinner».

-  Flere av dem som har gått ut i Akers Avis Groruddalen og ønsket seg trikken bor «oppå» traseen. Jeg synes ikke at argumentasjonen fra motstanderne forholder seg til realiteten, sier hun.

Hun mener også det er en forutsetning med stillegående trikker dersom de skal gå til Tonsenhagen.

-  Og dette har Ruter sagt gang på gang at de vil ha, så jeg ser ingen grunn til å fortsette diskusjonen om støy.

Kjos Fonn skulle ønske nærmiljøet klarte å samle seg om saken.

-  Det er synd at et godt tilbud om bedre kollektivtransport skal skape intern splid. Trikken er et fremtidsrettet forslag som vil lette hverdagen til oss som bor i området. Ruter informerer, men det hjelper tydeligvis ikke, for de samme argumentene dukker opp gang på gang, avslutter hun.

Siste nytt i Nyheter

Én million til bydelsmødrene

Byrådets budsjettforslag 2017:

Én million til bydelsmødrene

  • byrådet

Byrådet vil gi én million kroner til tiltaket med bydelsmødre i Bydel Alna. Planen er å utvide satsingen til å gjelde hele byen.

Større pott til<BR> Groruddals-satsingen

Byrådets budsjettforslag 2017:

Større pott til
Groruddals-satsingen

...men mindre enn Raymond lovet

  • byrådet

I valgkampen lovet Raymond Johansen (Ap) 75 millioner kroner til den nye 10-årssatsingen. Men Groruddalen må nøye seg med mye mindre enn det.

Groruddalen i ekstase

Byrådets budsjettforslag 2017:

Groruddalen i ekstase

  • Oslo-budsjettet

Groruddøler har god grunn til å heise flagget. Til neste år står Lillomarka Arena ferdig, året etter kan flerbrukshuset på Grorud tas i bruk og om to år bygges Stovner bad.

 
Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

 
Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!