Ruter mener trikken haster

Ruter mener trikken haster

 

Befolkningen på Årvoll og Tonsenhagen er fremdeles splittet i sitt syn på en forlengelse av trikken. Ruter mener at de må foreta seg noe for å øke kapasiteten gjennom Oslo sentrum.

Skrevet av:

I dag er 31-bussen den eneste direkteruta fra Årvoll og Tonsenhagen til sentrum. Dette er Norges mest kjørte busslinje, ifølge Ruter.

-  Når vi ser utviklingen i Oslo, er vi nødt til å gjøre noen grep for å sørge for nok kapasitet på kollektivtrafikken gjennom sentrum. Vi er i ferd med å nå en kritisk grense, sier prosjektleder for «Trikk til Tonsenhagen» i Ruter, Ola Skar.

31-bussen går i dag parallelt med trikkeskinnene i sentrum på sin rute mellom Grorud og Fornebu.

- Vi må enten satse på trikken, eller legge den ned og kjøre buss. Å fjerne trikken ville vært veldig dumt med tanke alle investeringene som er gjort, sier Skar.

Innen 2020 skal t-banen til Fornebu være på plass. Dermed vil den delen av 31-bussen gå på skinner innen få år.

-  Da kommer spørsmålet om hva vi gjør med den resterende delen av linja. Vi anbefaler å utvide trikken til en moderne bybane der trafikkgrunnlaget tilsier at dette lar seg gjøre, sier Skar.

 

Ingen forbindelse?

- Lar det seg gjøre med trikk til Tonsenhagen?

-  Ja, der er det et solid trafikkgrunnlag som tilsier at man bør bruke trikken. Det vil øke kapasiteten og gi gode synergieffekter til resten av rutenettet.

- Hva skjer om Fornebu-banen kommer og man ikke har trikk til Tonsenhagen?

-  Et alternativ vil kunne være at man ikke klarer å få en direkterute fra Tonsenhagen og ned til sentrum. Det vil i verste fall medføre at de må bytte til bane på Sinsen, sier Skar.

Oslo kommunes strategi er å ta unna befolkningsveksten via kollektivtrafikken. Skar og Ruter, som er kommunens egen faginstans, mener derfor at trikken er veien å gå.

Henrik Brattlie sitter i styret i Refstad borettslag, der han jobber mot trikken. Han mener Ruter ikke har gjort en god jobb med informasjon om saken. Brattlie mener at mange er trikke-tilhengere fordi de ikke bor tett på traseen.

-  Mens vi er det borettslaget som blir mest berørt av endringen. Vi mister blant annet et grøntareal. Det har vært dårlig oppfølging og informasjon, mener han.

 

Frykter støy

Ruter viser til at det har vært flere beboermøter, utallige medieoppslag, informasjon på deres nettisder og at de har besvart alle henvendelser etter beste evne.

Brattlie påpeker også at trikken ikke er mer miljøvennlig enn bussene.

- Utredningene konkluderer med at det vil være et miljøtiltak å nedgradere Trondheimsveien og gjøre den til miljøgate, men trikken gir ingen miljøeffekt. 

Ola Skar i Ruter sier følgende:

-  Det skjer mye spennende i utviklingen av både buss og trikk. Vår hovedvinkel handler fornuftig rollefordeling når det gjelder kapasitet.

Brattlie hevder det fortsatt er stor motstand mot trikke-planene i nærmiljøet. Han trekker fram såkalte «støytopper» som det største problemet med å sette 31-bussen på skinner.

-  All forskning viser at støytopper, som trikken vil gi, er mer helseskadelig enn jevn støy, sier han.

 

Går stille

Ola Skar viser til at Oslo kommune har startet et prosjekt med å fornye trikkeparken.

-  Om det blir trikk til Tonsenhagen, blir det stilt strenge krav til støy, lover Skar.

Trikkeforkjemperne har blitt beskyldt for å ikke bo i nærheten av dne planlagte traseen. Det mener Birgitte Kjos Fonn er direkte feil. Hun er i aksjonsgruppa «31-bussen på skinner».

-  Flere av dem som har gått ut i Akers Avis Groruddalen og ønsket seg trikken bor «oppå» traseen. Jeg synes ikke at argumentasjonen fra motstanderne forholder seg til realiteten, sier hun.

Hun mener også det er en forutsetning med stillegående trikker dersom de skal gå til Tonsenhagen.

-  Og dette har Ruter sagt gang på gang at de vil ha, så jeg ser ingen grunn til å fortsette diskusjonen om støy.

Kjos Fonn skulle ønske nærmiljøet klarte å samle seg om saken.

-  Det er synd at et godt tilbud om bedre kollektivtransport skal skape intern splid. Trikken er et fremtidsrettet forslag som vil lette hverdagen til oss som bor i området. Ruter informerer, men det hjelper tydeligvis ikke, for de samme argumentene dukker opp gang på gang, avslutter hun.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!