Ruter mener trikken haster

Ruter mener trikken haster

 

Befolkningen på Årvoll og Tonsenhagen er fremdeles splittet i sitt syn på en forlengelse av trikken. Ruter mener at de må foreta seg noe for å øke kapasiteten gjennom Oslo sentrum.

Skrevet av:

I dag er 31-bussen den eneste direkteruta fra Årvoll og Tonsenhagen til sentrum. Dette er Norges mest kjørte busslinje, ifølge Ruter.

-  Når vi ser utviklingen i Oslo, er vi nødt til å gjøre noen grep for å sørge for nok kapasitet på kollektivtrafikken gjennom sentrum. Vi er i ferd med å nå en kritisk grense, sier prosjektleder for «Trikk til Tonsenhagen» i Ruter, Ola Skar.

31-bussen går i dag parallelt med trikkeskinnene i sentrum på sin rute mellom Grorud og Fornebu.

- Vi må enten satse på trikken, eller legge den ned og kjøre buss. Å fjerne trikken ville vært veldig dumt med tanke alle investeringene som er gjort, sier Skar.

Innen 2020 skal t-banen til Fornebu være på plass. Dermed vil den delen av 31-bussen gå på skinner innen få år.

-  Da kommer spørsmålet om hva vi gjør med den resterende delen av linja. Vi anbefaler å utvide trikken til en moderne bybane der trafikkgrunnlaget tilsier at dette lar seg gjøre, sier Skar.

 

Ingen forbindelse?

- Lar det seg gjøre med trikk til Tonsenhagen?

-  Ja, der er det et solid trafikkgrunnlag som tilsier at man bør bruke trikken. Det vil øke kapasiteten og gi gode synergieffekter til resten av rutenettet.

- Hva skjer om Fornebu-banen kommer og man ikke har trikk til Tonsenhagen?

-  Et alternativ vil kunne være at man ikke klarer å få en direkterute fra Tonsenhagen og ned til sentrum. Det vil i verste fall medføre at de må bytte til bane på Sinsen, sier Skar.

Oslo kommunes strategi er å ta unna befolkningsveksten via kollektivtrafikken. Skar og Ruter, som er kommunens egen faginstans, mener derfor at trikken er veien å gå.

Henrik Brattlie sitter i styret i Refstad borettslag, der han jobber mot trikken. Han mener Ruter ikke har gjort en god jobb med informasjon om saken. Brattlie mener at mange er trikke-tilhengere fordi de ikke bor tett på traseen.

-  Mens vi er det borettslaget som blir mest berørt av endringen. Vi mister blant annet et grøntareal. Det har vært dårlig oppfølging og informasjon, mener han.

 

Frykter støy

Ruter viser til at det har vært flere beboermøter, utallige medieoppslag, informasjon på deres nettisder og at de har besvart alle henvendelser etter beste evne.

Brattlie påpeker også at trikken ikke er mer miljøvennlig enn bussene.

- Utredningene konkluderer med at det vil være et miljøtiltak å nedgradere Trondheimsveien og gjøre den til miljøgate, men trikken gir ingen miljøeffekt. 

Ola Skar i Ruter sier følgende:

-  Det skjer mye spennende i utviklingen av både buss og trikk. Vår hovedvinkel handler fornuftig rollefordeling når det gjelder kapasitet.

Brattlie hevder det fortsatt er stor motstand mot trikke-planene i nærmiljøet. Han trekker fram såkalte «støytopper» som det største problemet med å sette 31-bussen på skinner.

-  All forskning viser at støytopper, som trikken vil gi, er mer helseskadelig enn jevn støy, sier han.

 

Går stille

Ola Skar viser til at Oslo kommune har startet et prosjekt med å fornye trikkeparken.

-  Om det blir trikk til Tonsenhagen, blir det stilt strenge krav til støy, lover Skar.

Trikkeforkjemperne har blitt beskyldt for å ikke bo i nærheten av dne planlagte traseen. Det mener Birgitte Kjos Fonn er direkte feil. Hun er i aksjonsgruppa «31-bussen på skinner».

-  Flere av dem som har gått ut i Akers Avis Groruddalen og ønsket seg trikken bor «oppå» traseen. Jeg synes ikke at argumentasjonen fra motstanderne forholder seg til realiteten, sier hun.

Hun mener også det er en forutsetning med stillegående trikker dersom de skal gå til Tonsenhagen.

-  Og dette har Ruter sagt gang på gang at de vil ha, så jeg ser ingen grunn til å fortsette diskusjonen om støy.

Kjos Fonn skulle ønske nærmiljøet klarte å samle seg om saken.

-  Det er synd at et godt tilbud om bedre kollektivtransport skal skape intern splid. Trikken er et fremtidsrettet forslag som vil lette hverdagen til oss som bor i området. Ruter informerer, men det hjelper tydeligvis ikke, for de samme argumentene dukker opp gang på gang, avslutter hun.

Siste nytt i Nyheter

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

 
Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

 
- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

 
Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!