Ruter: Nei til Ahusbane

Ruter: Nei til Ahusbane

RUTER SKRINLEGGER AHUSBANEN: I rapporter fra Ruters M2016-strategidokument kommer det fram at de anbefaler en superbusstrasé istedet for Ahusbanen. Ahusbanen er planlagt gå fra Ellingsrudåsen og mot Ahus.


Ruter vil ikke anbefale å forlenge t-banen til Ahus, men heller prioritere en superbusstrasé. Samferdselsbyråd Guri Melby (V) vil heller jobbe for det som er vedtatt – en t-bane til Ahus.

Skrevet av:

Avsløringene kommer fram i lekkasjer fra strategidokumentet til Ruter, M2016. Dette skulle egentlig offentliggjøres før sommeren, men ble utsatt. Nå har rapporter kommet fram i media, nærmere bestemt på nrk.no.

– Hvorfor har dere anbefalt å skrinlegge Ahusbanen?

– Det står det ikke noe om i M2016. Det som står er at Ruter ønsker å prioritere en Romeriksbane. Indirekte betyr det at vi ikke anbefaler Ahusbanen som et isolert prosjekt, forteller styreleder Bernt Stilluf Karlsen i Ruter.

– Romeriksbanen er et interessant prosjekt. Planen er en lukket superbusstrasé fra Stovner som kobles på Grorudbanen og videre til Høybråten og på jernbanen til Visperud og til Furusetbanen. Furusetbanen foreslås forlenget fra Ellingsrudåsen til Visperud, og alle de tre banebaserte kollektivstrengene i Groruddalen kobles på denne Romeriksbanen, understreker han.

Vil knytte det sammen

Han mener en slik trasé ikke skal pumpe ut folk inn og ut av Oslo, men heller koble sammen Groruddalen, Strømmen, Lillestrøm og Kjeller.

– Det er konseptet som ligger bak tankegangen om Romeriksbanen. Det er allerede stor kapasitet til å pumpe folk ut inn og ut av Oslo. Lillestrøm har togforbindelser og fra Lørenskog og Strømmen er det stor kapasitet på busslinjene på Europaveien. Vi vurderer nytten med eksisterende infrastruktur med bruk av eksisterende togkapasitet fra Lillestrøm og buss til Oslo. Den greier oppgaven med å pumpe folk inn og ut av byen. Men å knytte sammen øvre del av Groruddalen med dynamikken i resten av området på en fremtidsrettet måte er noe Romeriksbanen er ment å gjøre, forteller styrelederen.

Kjappere å bygge vei

– Det er forventet høy befolkningsvekst i både Oslo og Akershus. Vil ikke nok en forsinkelse av prosjektet – og planlegging av en lukket busstrasé istedet for en forlengelse av banen – ta enda lenger tid?

Svaret på det er nei. Hvis man skulle velge en Romeriksbane, altså en superbusstrasé, blir dette mye raskere å bygge og tilrettelegge for enn en t-bane. En t-banestrekning fra Ellingsrud til Visperud burde man kunne starte å bygge med en gang. Så kan man sikre seg eiendomsmessig og reguleringsmessig areal for å få fram en Romeriksbane. Det er også raskere å bygge vei enn t-bane, sier han.

– Med en Romeriksbane mener vi en kurvatur som kan konverteres til t-bane senere, når et befolkningsgrunnlag er til stede.

Kan komme bussdepot

– En busstrasé betyr også bussdepot. Beboerne på Ellingsrud jublet i fjor fordi planer om bussdepot på Ellingsrud ble skrinlagt. Kan du garantere at det ikke vil komme et bussdepot i nærheten av superbusstraséen i Groruddalen?

– Nei, absolutt ikke. Alle vil ha kollektivtrafikk, men ingen vil ha det som hører med. Jeg kan ikke garantere at det ikke kommer et depot, men det har ikke vært vurdert i denne sammenheng. Alle som forsøker å få til kollektivtilbud uten steder å parkere buss eller tog om natten, tar helt feil, påpeker Stilluf Karlsen.

– En Ahusbane vil medføre at mange tusen mennesker kan la bilen stå og ta t-banen til arbeidsplasser mot og fra Ahus. Er ikke dette et miljørettet fremtidsperspektiv det er viktig å satse på?

– En Ahusbane er jo en forlengelse av Furusetbanen. Man må se hvor den går og hvem som bor langs den, og om det er naturlig å bruke den. Den dekker på godt og vondt østre del av Groruddalen. Analyser som er gjort tilsier ikke at miljø- og befolkningseffektene er til stede i så stort omfang at det gir positive utslag i analysene, sier han.

Mer samfunnsøkonomisk

Stilluf Karlsen understreker at Ruter er et faglig organ og at de kommer med faglige anbefalinger. Han peker på at en superbusstrasé vil være billigere å bygge enn Ahusbanen.

– Vi forsøker på beste måte å vurdere for og i mot, og hva som har liten og stor nytteverdi. La oss si det kommer en superbusstrasé til 3 milliarder kroner. Ahusbanen koster 6 milliarder. Romeriksbanen har da større samfunnsøkonomisk nytte enn Ahusbanen, og man må få lov til å stille et spørsmålstegn på nytt – er det bedre å bruke 6 milliarder, eller 3 milliarder kroner og ha 3 milliarder til gode til noe annet?, spør styrelederen.

Vil gå for Ahusbane

Samferdselsbyråd Guri Melby (V) mener det blir feil å gå inn på rapportene som er lekket fra M2016, ettersom de ikke er sendt til politikerne for innsyn ennå. Men hun er klar i sin tale: Ahusbanen skal bygges.

– Det er Ruters jobb som fagorgan å gi råd om hvordan vi kan få et best mulig kollektivtilbud i Oslo og Akershus. Men jeg forholder meg til det som er vedtatt i bystyret: At Ahusbanen skal bygges. Da jobber vi etter det. Det er ingen tvil om at det er behov for et bedre kollektivtilbud både i Groruddalen, på Romerike og til Ahus, derfor vil jeg fortsette å arbeide med å få til det, forteller hun.

Les mer i Akers Avis Groruddalen og i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!