ANNONSE

Ruter: Nei til Ahusbane

Ruter: Nei til Ahusbane

RUTER SKRINLEGGER AHUSBANEN: I rapporter fra Ruters M2016-strategidokument kommer det fram at de anbefaler en superbusstrasé istedet for Ahusbanen. Ahusbanen er planlagt gå fra Ellingsrudåsen og mot Ahus.


Ruter vil ikke anbefale å forlenge t-banen til Ahus, men heller prioritere en superbusstrasé. Samferdselsbyråd Guri Melby (V) vil heller jobbe for det som er vedtatt – en t-bane til Ahus.

Se bildet større

ANBEFALER BUSSRUTE: Styreleder Bernt Stilluf Karlsen i Ruter mener det vil være mer interessant for hele Groruddalen med en busstrasé fra Stovner som kobles på Grorudbanen og videre mot Høybråten og mot Ahus. Han ser ikke på en Ahusbane som et samfunnsøkonomisk prosjekt.


Se bildet større

FORHOLDER SEG TIL BYSTYRET: Samferdselsbyråd Guri Melby (V) vil forholde seg til det som er vedtatt i bystyret - nemlig at Ahusbanen skal bygges. Hun har heller ikke fått innsyn i strategidokumentene fra Ruter.


Avsløringene kommer fram i lekkasjer fra strategidokumentet til Ruter, M2016. Dette skulle egentlig offentliggjøres før sommeren, men ble utsatt. Nå har rapporter kommet fram i media, nærmere bestemt på nrk.no.

– Hvorfor har dere anbefalt å skrinlegge Ahusbanen?

– Det står det ikke noe om i M2016. Det som står er at Ruter ønsker å prioritere en Romeriksbane. Indirekte betyr det at vi ikke anbefaler Ahusbanen som et isolert prosjekt, forteller styreleder Bernt Stilluf Karlsen i Ruter.

– Romeriksbanen er et interessant prosjekt. Planen er en lukket superbusstrasé fra Stovner som kobles på Grorudbanen og videre til Høybråten og på jernbanen til Visperud og til Furusetbanen. Furusetbanen foreslås forlenget fra Ellingsrudåsen til Visperud, og alle de tre banebaserte kollektivstrengene i Groruddalen kobles på denne Romeriksbanen, understreker han.

Vil knytte det sammen

Han mener en slik trasé ikke skal pumpe ut folk inn og ut av Oslo, men heller koble sammen Groruddalen, Strømmen, Lillestrøm og Kjeller.

– Det er konseptet som ligger bak tankegangen om Romeriksbanen. Det er allerede stor kapasitet til å pumpe folk ut inn og ut av Oslo. Lillestrøm har togforbindelser og fra Lørenskog og Strømmen er det stor kapasitet på busslinjene på Europaveien. Vi vurderer nytten med eksisterende infrastruktur med bruk av eksisterende togkapasitet fra Lillestrøm og buss til Oslo. Den greier oppgaven med å pumpe folk inn og ut av byen. Men å knytte sammen øvre del av Groruddalen med dynamikken i resten av området på en fremtidsrettet måte er noe Romeriksbanen er ment å gjøre, forteller styrelederen.

Kjappere å bygge vei

– Det er forventet høy befolkningsvekst i både Oslo og Akershus. Vil ikke nok en forsinkelse av prosjektet – og planlegging av en lukket busstrasé istedet for en forlengelse av banen – ta enda lenger tid?

Svaret på det er nei. Hvis man skulle velge en Romeriksbane, altså en superbusstrasé, blir dette mye raskere å bygge og tilrettelegge for enn en t-bane. En t-banestrekning fra Ellingsrud til Visperud burde man kunne starte å bygge med en gang. Så kan man sikre seg eiendomsmessig og reguleringsmessig areal for å få fram en Romeriksbane. Det er også raskere å bygge vei enn t-bane, sier han.

– Med en Romeriksbane mener vi en kurvatur som kan konverteres til t-bane senere, når et befolkningsgrunnlag er til stede.

Kan komme bussdepot

– En busstrasé betyr også bussdepot. Beboerne på Ellingsrud jublet i fjor fordi planer om bussdepot på Ellingsrud ble skrinlagt. Kan du garantere at det ikke vil komme et bussdepot i nærheten av superbusstraséen i Groruddalen?

– Nei, absolutt ikke. Alle vil ha kollektivtrafikk, men ingen vil ha det som hører med. Jeg kan ikke garantere at det ikke kommer et depot, men det har ikke vært vurdert i denne sammenheng. Alle som forsøker å få til kollektivtilbud uten steder å parkere buss eller tog om natten, tar helt feil, påpeker Stilluf Karlsen.

– En Ahusbane vil medføre at mange tusen mennesker kan la bilen stå og ta t-banen til arbeidsplasser mot og fra Ahus. Er ikke dette et miljørettet fremtidsperspektiv det er viktig å satse på?

– En Ahusbane er jo en forlengelse av Furusetbanen. Man må se hvor den går og hvem som bor langs den, og om det er naturlig å bruke den. Den dekker på godt og vondt østre del av Groruddalen. Analyser som er gjort tilsier ikke at miljø- og befolkningseffektene er til stede i så stort omfang at det gir positive utslag i analysene, sier han.

Mer samfunnsøkonomisk

Stilluf Karlsen understreker at Ruter er et faglig organ og at de kommer med faglige anbefalinger. Han peker på at en superbusstrasé vil være billigere å bygge enn Ahusbanen.

– Vi forsøker på beste måte å vurdere for og i mot, og hva som har liten og stor nytteverdi. La oss si det kommer en superbusstrasé til 3 milliarder kroner. Ahusbanen koster 6 milliarder. Romeriksbanen har da større samfunnsøkonomisk nytte enn Ahusbanen, og man må få lov til å stille et spørsmålstegn på nytt – er det bedre å bruke 6 milliarder, eller 3 milliarder kroner og ha 3 milliarder til gode til noe annet?, spør styrelederen.

Vil gå for Ahusbane

Samferdselsbyråd Guri Melby (V) mener det blir feil å gå inn på rapportene som er lekket fra M2016, ettersom de ikke er sendt til politikerne for innsyn ennå. Men hun er klar i sin tale: Ahusbanen skal bygges.

– Det er Ruters jobb som fagorgan å gi råd om hvordan vi kan få et best mulig kollektivtilbud i Oslo og Akershus. Men jeg forholder meg til det som er vedtatt i bystyret: At Ahusbanen skal bygges. Da jobber vi etter det. Det er ingen tvil om at det er behov for et bedre kollektivtilbud både i Groruddalen, på Romerike og til Ahus, derfor vil jeg fortsette å arbeide med å få til det, forteller hun.

Les mer i Akers Avis Groruddalen og i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

ANNONSE
Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

 
ANNONSE