Ruter: Nei til Ahusbane

Ruter: Nei til Ahusbane

RUTER SKRINLEGGER AHUSBANEN: I rapporter fra Ruters M2016-strategidokument kommer det fram at de anbefaler en superbusstrasé istedet for Ahusbanen. Ahusbanen er planlagt gå fra Ellingsrudåsen og mot Ahus.


Ruter vil ikke anbefale å forlenge t-banen til Ahus, men heller prioritere en superbusstrasé. Samferdselsbyråd Guri Melby (V) vil heller jobbe for det som er vedtatt – en t-bane til Ahus.

Skrevet av:

Avsløringene kommer fram i lekkasjer fra strategidokumentet til Ruter, M2016. Dette skulle egentlig offentliggjøres før sommeren, men ble utsatt. Nå har rapporter kommet fram i media, nærmere bestemt på nrk.no.

– Hvorfor har dere anbefalt å skrinlegge Ahusbanen?

– Det står det ikke noe om i M2016. Det som står er at Ruter ønsker å prioritere en Romeriksbane. Indirekte betyr det at vi ikke anbefaler Ahusbanen som et isolert prosjekt, forteller styreleder Bernt Stilluf Karlsen i Ruter.

– Romeriksbanen er et interessant prosjekt. Planen er en lukket superbusstrasé fra Stovner som kobles på Grorudbanen og videre til Høybråten og på jernbanen til Visperud og til Furusetbanen. Furusetbanen foreslås forlenget fra Ellingsrudåsen til Visperud, og alle de tre banebaserte kollektivstrengene i Groruddalen kobles på denne Romeriksbanen, understreker han.

Vil knytte det sammen

Han mener en slik trasé ikke skal pumpe ut folk inn og ut av Oslo, men heller koble sammen Groruddalen, Strømmen, Lillestrøm og Kjeller.

– Det er konseptet som ligger bak tankegangen om Romeriksbanen. Det er allerede stor kapasitet til å pumpe folk ut inn og ut av Oslo. Lillestrøm har togforbindelser og fra Lørenskog og Strømmen er det stor kapasitet på busslinjene på Europaveien. Vi vurderer nytten med eksisterende infrastruktur med bruk av eksisterende togkapasitet fra Lillestrøm og buss til Oslo. Den greier oppgaven med å pumpe folk inn og ut av byen. Men å knytte sammen øvre del av Groruddalen med dynamikken i resten av området på en fremtidsrettet måte er noe Romeriksbanen er ment å gjøre, forteller styrelederen.

Kjappere å bygge vei

– Det er forventet høy befolkningsvekst i både Oslo og Akershus. Vil ikke nok en forsinkelse av prosjektet – og planlegging av en lukket busstrasé istedet for en forlengelse av banen – ta enda lenger tid?

Svaret på det er nei. Hvis man skulle velge en Romeriksbane, altså en superbusstrasé, blir dette mye raskere å bygge og tilrettelegge for enn en t-bane. En t-banestrekning fra Ellingsrud til Visperud burde man kunne starte å bygge med en gang. Så kan man sikre seg eiendomsmessig og reguleringsmessig areal for å få fram en Romeriksbane. Det er også raskere å bygge vei enn t-bane, sier han.

– Med en Romeriksbane mener vi en kurvatur som kan konverteres til t-bane senere, når et befolkningsgrunnlag er til stede.

Kan komme bussdepot

– En busstrasé betyr også bussdepot. Beboerne på Ellingsrud jublet i fjor fordi planer om bussdepot på Ellingsrud ble skrinlagt. Kan du garantere at det ikke vil komme et bussdepot i nærheten av superbusstraséen i Groruddalen?

– Nei, absolutt ikke. Alle vil ha kollektivtrafikk, men ingen vil ha det som hører med. Jeg kan ikke garantere at det ikke kommer et depot, men det har ikke vært vurdert i denne sammenheng. Alle som forsøker å få til kollektivtilbud uten steder å parkere buss eller tog om natten, tar helt feil, påpeker Stilluf Karlsen.

– En Ahusbane vil medføre at mange tusen mennesker kan la bilen stå og ta t-banen til arbeidsplasser mot og fra Ahus. Er ikke dette et miljørettet fremtidsperspektiv det er viktig å satse på?

– En Ahusbane er jo en forlengelse av Furusetbanen. Man må se hvor den går og hvem som bor langs den, og om det er naturlig å bruke den. Den dekker på godt og vondt østre del av Groruddalen. Analyser som er gjort tilsier ikke at miljø- og befolkningseffektene er til stede i så stort omfang at det gir positive utslag i analysene, sier han.

Mer samfunnsøkonomisk

Stilluf Karlsen understreker at Ruter er et faglig organ og at de kommer med faglige anbefalinger. Han peker på at en superbusstrasé vil være billigere å bygge enn Ahusbanen.

– Vi forsøker på beste måte å vurdere for og i mot, og hva som har liten og stor nytteverdi. La oss si det kommer en superbusstrasé til 3 milliarder kroner. Ahusbanen koster 6 milliarder. Romeriksbanen har da større samfunnsøkonomisk nytte enn Ahusbanen, og man må få lov til å stille et spørsmålstegn på nytt – er det bedre å bruke 6 milliarder, eller 3 milliarder kroner og ha 3 milliarder til gode til noe annet?, spør styrelederen.

Vil gå for Ahusbane

Samferdselsbyråd Guri Melby (V) mener det blir feil å gå inn på rapportene som er lekket fra M2016, ettersom de ikke er sendt til politikerne for innsyn ennå. Men hun er klar i sin tale: Ahusbanen skal bygges.

– Det er Ruters jobb som fagorgan å gi råd om hvordan vi kan få et best mulig kollektivtilbud i Oslo og Akershus. Men jeg forholder meg til det som er vedtatt i bystyret: At Ahusbanen skal bygges. Da jobber vi etter det. Det er ingen tvil om at det er behov for et bedre kollektivtilbud både i Groruddalen, på Romerike og til Ahus, derfor vil jeg fortsette å arbeide med å få til det, forteller hun.

Les mer i Akers Avis Groruddalen og i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

 
Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

 
- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

 
Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!