Ruter: Nei til Ahusbane

Ruter: Nei til Ahusbane

RUTER SKRINLEGGER AHUSBANEN: I rapporter fra Ruters M2016-strategidokument kommer det fram at de anbefaler en superbusstrasé istedet for Ahusbanen. Ahusbanen er planlagt gå fra Ellingsrudåsen og mot Ahus.


Ruter vil ikke anbefale å forlenge t-banen til Ahus, men heller prioritere en superbusstrasé. Samferdselsbyråd Guri Melby (V) vil heller jobbe for det som er vedtatt – en t-bane til Ahus.

Skrevet av:

Avsløringene kommer fram i lekkasjer fra strategidokumentet til Ruter, M2016. Dette skulle egentlig offentliggjøres før sommeren, men ble utsatt. Nå har rapporter kommet fram i media, nærmere bestemt på nrk.no.

– Hvorfor har dere anbefalt å skrinlegge Ahusbanen?

– Det står det ikke noe om i M2016. Det som står er at Ruter ønsker å prioritere en Romeriksbane. Indirekte betyr det at vi ikke anbefaler Ahusbanen som et isolert prosjekt, forteller styreleder Bernt Stilluf Karlsen i Ruter.

– Romeriksbanen er et interessant prosjekt. Planen er en lukket superbusstrasé fra Stovner som kobles på Grorudbanen og videre til Høybråten og på jernbanen til Visperud og til Furusetbanen. Furusetbanen foreslås forlenget fra Ellingsrudåsen til Visperud, og alle de tre banebaserte kollektivstrengene i Groruddalen kobles på denne Romeriksbanen, understreker han.

Vil knytte det sammen

Han mener en slik trasé ikke skal pumpe ut folk inn og ut av Oslo, men heller koble sammen Groruddalen, Strømmen, Lillestrøm og Kjeller.

– Det er konseptet som ligger bak tankegangen om Romeriksbanen. Det er allerede stor kapasitet til å pumpe folk ut inn og ut av Oslo. Lillestrøm har togforbindelser og fra Lørenskog og Strømmen er det stor kapasitet på busslinjene på Europaveien. Vi vurderer nytten med eksisterende infrastruktur med bruk av eksisterende togkapasitet fra Lillestrøm og buss til Oslo. Den greier oppgaven med å pumpe folk inn og ut av byen. Men å knytte sammen øvre del av Groruddalen med dynamikken i resten av området på en fremtidsrettet måte er noe Romeriksbanen er ment å gjøre, forteller styrelederen.

Kjappere å bygge vei

– Det er forventet høy befolkningsvekst i både Oslo og Akershus. Vil ikke nok en forsinkelse av prosjektet – og planlegging av en lukket busstrasé istedet for en forlengelse av banen – ta enda lenger tid?

Svaret på det er nei. Hvis man skulle velge en Romeriksbane, altså en superbusstrasé, blir dette mye raskere å bygge og tilrettelegge for enn en t-bane. En t-banestrekning fra Ellingsrud til Visperud burde man kunne starte å bygge med en gang. Så kan man sikre seg eiendomsmessig og reguleringsmessig areal for å få fram en Romeriksbane. Det er også raskere å bygge vei enn t-bane, sier han.

– Med en Romeriksbane mener vi en kurvatur som kan konverteres til t-bane senere, når et befolkningsgrunnlag er til stede.

Kan komme bussdepot

– En busstrasé betyr også bussdepot. Beboerne på Ellingsrud jublet i fjor fordi planer om bussdepot på Ellingsrud ble skrinlagt. Kan du garantere at det ikke vil komme et bussdepot i nærheten av superbusstraséen i Groruddalen?

– Nei, absolutt ikke. Alle vil ha kollektivtrafikk, men ingen vil ha det som hører med. Jeg kan ikke garantere at det ikke kommer et depot, men det har ikke vært vurdert i denne sammenheng. Alle som forsøker å få til kollektivtilbud uten steder å parkere buss eller tog om natten, tar helt feil, påpeker Stilluf Karlsen.

– En Ahusbane vil medføre at mange tusen mennesker kan la bilen stå og ta t-banen til arbeidsplasser mot og fra Ahus. Er ikke dette et miljørettet fremtidsperspektiv det er viktig å satse på?

– En Ahusbane er jo en forlengelse av Furusetbanen. Man må se hvor den går og hvem som bor langs den, og om det er naturlig å bruke den. Den dekker på godt og vondt østre del av Groruddalen. Analyser som er gjort tilsier ikke at miljø- og befolkningseffektene er til stede i så stort omfang at det gir positive utslag i analysene, sier han.

Mer samfunnsøkonomisk

Stilluf Karlsen understreker at Ruter er et faglig organ og at de kommer med faglige anbefalinger. Han peker på at en superbusstrasé vil være billigere å bygge enn Ahusbanen.

– Vi forsøker på beste måte å vurdere for og i mot, og hva som har liten og stor nytteverdi. La oss si det kommer en superbusstrasé til 3 milliarder kroner. Ahusbanen koster 6 milliarder. Romeriksbanen har da større samfunnsøkonomisk nytte enn Ahusbanen, og man må få lov til å stille et spørsmålstegn på nytt – er det bedre å bruke 6 milliarder, eller 3 milliarder kroner og ha 3 milliarder til gode til noe annet?, spør styrelederen.

Vil gå for Ahusbane

Samferdselsbyråd Guri Melby (V) mener det blir feil å gå inn på rapportene som er lekket fra M2016, ettersom de ikke er sendt til politikerne for innsyn ennå. Men hun er klar i sin tale: Ahusbanen skal bygges.

– Det er Ruters jobb som fagorgan å gi råd om hvordan vi kan få et best mulig kollektivtilbud i Oslo og Akershus. Men jeg forholder meg til det som er vedtatt i bystyret: At Ahusbanen skal bygges. Da jobber vi etter det. Det er ingen tvil om at det er behov for et bedre kollektivtilbud både i Groruddalen, på Romerike og til Ahus, derfor vil jeg fortsette å arbeide med å få til det, forteller hun.

Les mer i Akers Avis Groruddalen og i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Raser mot uforutsigbar eiendomsskatt

– Useriøst!

  • Eiendomsskatt

Næringen selv er ikke videre fornøyd med byrådets planer om eiendomsskatt på næringsbygg, verk og bruk. Nina Solli i NHO Oslo og Akershus kaller prosessen for å finne eiendomsverdien for useriøs.

Nå skal også næringen punge ut

Eiendomsskatten øker mest på østkanten i 2017

Nå skal også næringen punge ut

  • Eiendomsskatt

Oslo kommune vil få inn tre ganger så mye eiendomsskatt i 2017 enn budsjettert. Grunnen er at næringseiendommer i år skal beskattes. Finansbyråd Robert Steen (Ap) tror ikke det vil ha en effekt for utbygging i Groruddalen fremover.

Kommunen tar over Oslo-søppelet

Kommunen tar over Oslo-søppelet

  • Oslo kommune

Etter månedsvis med manglende søppelhenting og anmeldte brudd på arbeidsmiljøloven var endelig begeret fullt for byrådet. Nå tar Oslo kommune over avfallsinnhentingen fra Veireno med umiddelbar virkning.

 
Groruddalen på «tinget»

Høring om endring av eierseksjonsloven:

Groruddalen på «tinget»

  • Eierseksjonsloven

For å vise politikerne at endringer i eierseksjonsloven er en viktig sak for sameier og enkeltbeboere i Groruddalen møtte mange representanter opp til høringen på Stortinget sist tirsdag.

– Kontantstøtte hindrer integrering

– Kontantstøtte hindrer integrering

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) på Stovner langer ut mot kontantstøtten som han mener hindrer integrering, spesielt i hans bydel. Stovner har nest størst andel av beboere som mottar kontantstøtte i Oslo.

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

  • Bydel Grorud

I Grorud bydel har de i lang tid jobbet systematisk med ungdommer som dropper ut av skolen. Jan Bøhler (Ap) tok med partikollega Jonas Gahr Støre for å møte folkene bak tiltakene – og høre deres bønn om hjelp.

 
Stovner kan få <BR>varmtvannsbasseng

Stovner kan få
varmtvannsbasseng

  • Stovner bad

Det nye badet i Fossumdumpa på Stovner kan bli et varmtvannsbasseng med vannsklie. Spaden skal i jorda i 2019 – om ikke prosessen blir ferdig før.

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

 
Fortsatt byens beste pølser?

Fortsatt byens beste pølser?

I den iøyenfallende kiosken med den digre pølsa på taket på Alnabru påstås det med store bokstaver at man kan få servert byens beste. Akers Avis Groruddalen tok turen innom for å sjekke at innehaver Lennart Mankowitz ikke har tatt munnen full.

Grønn politikk i stort og lite

Grønn politikk i stort og lite

Årsmøtet i Miljøpartiet De Grønnes (MDG) lokallag på Grorud adresserte både de store nasjonale og globale utfordringene den klimaødeleggende økonomien bidrar til. Samt lokale saker, i spedd kulturelle innslag.

Mobiliserer mot eierseksjonsloven

Mobiliserer mot eierseksjonsloven

  • Eierseksjonsloven

Vestli Vel vil ha folk med på Stortinget tirsdag i neste uke. Da skal nemlig eierseksjonsloven opp til høring.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!