Samarbeid kan begrense tungtransport

Samarbeid kan begrense tungtransport

 

Sosialistisk Venstreparti vil samarbeide med bransjen og lokalpolitikere om helhetlige tiltak for å begrense tungtransporten i Groruddalen og få mer av tungtrafikken over på jernbane.  

Skrevet av:

SVs 2. kandidat Ingunn Gjerstad forteller at tungtrafikken har økt drastisk i Groruddalen siden midten av 90-tallet. Både hun og de ansatte i godsnæringen er enige om at tungtrafikken må reduseres og at såkalt kabotasje er et stort problem.

- I tidsrommet 2000-2010 økte godsmengden på norske veier med 42 prosent, hvor nær 80 prosent av disse oppdragene ble utført av utenlandske transportører. Problemet med denne virksomheten er at den svekker arbeidet med å få mer transport fra vei til sjø og jernbane og i tillegg medfører sosial dumping da prisene på arbeidskraften til sjåførene er langt lavere enn norske lønninger - i tillegg til å svekke sikkerheten på veiene, forteller Gjerstad.

Kabotasje er når en transportør fra et annet land kan drive interntransport i et annet land enn der de er hjemmehørende.

Lite kontroll

I lovverket står det at det er mulig å utføre tre oppdrag i løpet av en ukes periode i Norge. Dette blir ikke fulgt opp og resultatet er at sjåførene tar på seg mange flere oppdrag.

- Resultatet er økt tungtrafikk på norske veier, hvor færre av bilene holder forsvarlig, og lovlig, teknisk stand. Vi må ha strengere regler for utenlandske transportselskap som tar på seg oppdrag internt i landet. Regjeringen har bevilget mer ressurser til økte kontroller, men det er ikke nok, sier Gjerstad.

Forbundssekretær Geir Kvam i Norsk Transportarbeiderforbund forteller at trafikken har blitt vanskelig å kontrollere.

- I 2009 kom det tre direktiv om person og lastetransport. Problemet er at det er vanskelig å kontrollere. Ved grensa på Svinesund passerer 2000 lastebiler i døgnet. 10 av disse blir kontrollert, sier han.

Sosial dumping

For det er enkelt. Og billig. Transportører fra Øst-Europa kan tilby billig arbeidskraft. Det sier ikke oppdragsgiverne nei til.

- På lag med nærmiljøet, for mer miljøvennlig transport og mot sosial dumping i transportnæringen er SVs svar på en tungtrafikktransport som har løpt løpsk - og som vi særlig her i Groruddalen merker godt, forteller Gjerstad.

Hun forteller at SV har opparbeidet mulige tiltak de vil jobbe med.

- SV vil utfordre «hele» næringa, særlig NHOs landsforening LTL som er «dobbeltmoralsk» når de snakker om å få til mer gods på sjø og jernbane. Men de velger billigste tilbyder som oftest er lastebil, gjerne fra utlandet, som er inne på kabotasje som også har elementer av sosial dumping og som vi ikke har god nok kontroll på, sier hun.

Døgnhvileplasser

SV er også opptatt av døgnhvileplasser for sjåførene.

- Vi er opptatt av sjåførenes behov for pauser, døgnhvile og sanitære forhold. Vi jobber med å få dette lagt inn i bystyrets behandling av tungtransportplanen i oktober, som har ligget i årevis på Venstres og Ola Elvestuens skrivebord, og det må ikke være langt fra terminalen, sier Gjerstad.

Geir Kvam er enig.

- Sjåførene er underlagt et lovverk om kjøre- og hviletid. De får bot med en gang dersom de ikke følger dette. Derfor må de ha hvileplasser der varene leveres, sier han.

SV mener ikke at løsningen er å flytte Alnabruterminalen.

- Vi støtter også lokalbefolkningen i Groruddalen når det kommer til lastebilparkering på tur, gang- og skogsveiene. Løsningen er ikke bare å «forby», men vi må tilby døgnhvileplasser da dette mangler. Vi tar lokalbefolkningen på alvor, men kan ikke bare velge enkleste løsning og si «ikke på mitt jorde», sier Gjerstad.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!