Samarbeid kan begrense tungtransport

Samarbeid kan begrense tungtransport

 

Sosialistisk Venstreparti vil samarbeide med bransjen og lokalpolitikere om helhetlige tiltak for å begrense tungtransporten i Groruddalen og få mer av tungtrafikken over på jernbane.  

Skrevet av:

SVs 2. kandidat Ingunn Gjerstad forteller at tungtrafikken har økt drastisk i Groruddalen siden midten av 90-tallet. Både hun og de ansatte i godsnæringen er enige om at tungtrafikken må reduseres og at såkalt kabotasje er et stort problem.

- I tidsrommet 2000-2010 økte godsmengden på norske veier med 42 prosent, hvor nær 80 prosent av disse oppdragene ble utført av utenlandske transportører. Problemet med denne virksomheten er at den svekker arbeidet med å få mer transport fra vei til sjø og jernbane og i tillegg medfører sosial dumping da prisene på arbeidskraften til sjåførene er langt lavere enn norske lønninger - i tillegg til å svekke sikkerheten på veiene, forteller Gjerstad.

Kabotasje er når en transportør fra et annet land kan drive interntransport i et annet land enn der de er hjemmehørende.

Lite kontroll

I lovverket står det at det er mulig å utføre tre oppdrag i løpet av en ukes periode i Norge. Dette blir ikke fulgt opp og resultatet er at sjåførene tar på seg mange flere oppdrag.

- Resultatet er økt tungtrafikk på norske veier, hvor færre av bilene holder forsvarlig, og lovlig, teknisk stand. Vi må ha strengere regler for utenlandske transportselskap som tar på seg oppdrag internt i landet. Regjeringen har bevilget mer ressurser til økte kontroller, men det er ikke nok, sier Gjerstad.

Forbundssekretær Geir Kvam i Norsk Transportarbeiderforbund forteller at trafikken har blitt vanskelig å kontrollere.

- I 2009 kom det tre direktiv om person og lastetransport. Problemet er at det er vanskelig å kontrollere. Ved grensa på Svinesund passerer 2000 lastebiler i døgnet. 10 av disse blir kontrollert, sier han.

Sosial dumping

For det er enkelt. Og billig. Transportører fra Øst-Europa kan tilby billig arbeidskraft. Det sier ikke oppdragsgiverne nei til.

- På lag med nærmiljøet, for mer miljøvennlig transport og mot sosial dumping i transportnæringen er SVs svar på en tungtrafikktransport som har løpt løpsk - og som vi særlig her i Groruddalen merker godt, forteller Gjerstad.

Hun forteller at SV har opparbeidet mulige tiltak de vil jobbe med.

- SV vil utfordre «hele» næringa, særlig NHOs landsforening LTL som er «dobbeltmoralsk» når de snakker om å få til mer gods på sjø og jernbane. Men de velger billigste tilbyder som oftest er lastebil, gjerne fra utlandet, som er inne på kabotasje som også har elementer av sosial dumping og som vi ikke har god nok kontroll på, sier hun.

Døgnhvileplasser

SV er også opptatt av døgnhvileplasser for sjåførene.

- Vi er opptatt av sjåførenes behov for pauser, døgnhvile og sanitære forhold. Vi jobber med å få dette lagt inn i bystyrets behandling av tungtransportplanen i oktober, som har ligget i årevis på Venstres og Ola Elvestuens skrivebord, og det må ikke være langt fra terminalen, sier Gjerstad.

Geir Kvam er enig.

- Sjåførene er underlagt et lovverk om kjøre- og hviletid. De får bot med en gang dersom de ikke følger dette. Derfor må de ha hvileplasser der varene leveres, sier han.

SV mener ikke at løsningen er å flytte Alnabruterminalen.

- Vi støtter også lokalbefolkningen i Groruddalen når det kommer til lastebilparkering på tur, gang- og skogsveiene. Løsningen er ikke bare å «forby», men vi må tilby døgnhvileplasser da dette mangler. Vi tar lokalbefolkningen på alvor, men kan ikke bare velge enkleste løsning og si «ikke på mitt jorde», sier Gjerstad.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!