Samarbeid kan begrense tungtransport

Samarbeid kan begrense tungtransport

 

Sosialistisk Venstreparti vil samarbeide med bransjen og lokalpolitikere om helhetlige tiltak for å begrense tungtransporten i Groruddalen og få mer av tungtrafikken over på jernbane.  

SVs 2. kandidat Ingunn Gjerstad forteller at tungtrafikken har økt drastisk i Groruddalen siden midten av 90-tallet. Både hun og de ansatte i godsnæringen er enige om at tungtrafikken må reduseres og at såkalt kabotasje er et stort problem.

- I tidsrommet 2000-2010 økte godsmengden på norske veier med 42 prosent, hvor nær 80 prosent av disse oppdragene ble utført av utenlandske transportører. Problemet med denne virksomheten er at den svekker arbeidet med å få mer transport fra vei til sjø og jernbane og i tillegg medfører sosial dumping da prisene på arbeidskraften til sjåførene er langt lavere enn norske lønninger - i tillegg til å svekke sikkerheten på veiene, forteller Gjerstad.

Kabotasje er når en transportør fra et annet land kan drive interntransport i et annet land enn der de er hjemmehørende.

Lite kontroll

I lovverket står det at det er mulig å utføre tre oppdrag i løpet av en ukes periode i Norge. Dette blir ikke fulgt opp og resultatet er at sjåførene tar på seg mange flere oppdrag.

- Resultatet er økt tungtrafikk på norske veier, hvor færre av bilene holder forsvarlig, og lovlig, teknisk stand. Vi må ha strengere regler for utenlandske transportselskap som tar på seg oppdrag internt i landet. Regjeringen har bevilget mer ressurser til økte kontroller, men det er ikke nok, sier Gjerstad.

Forbundssekretær Geir Kvam i Norsk Transportarbeiderforbund forteller at trafikken har blitt vanskelig å kontrollere.

- I 2009 kom det tre direktiv om person og lastetransport. Problemet er at det er vanskelig å kontrollere. Ved grensa på Svinesund passerer 2000 lastebiler i døgnet. 10 av disse blir kontrollert, sier han.

Sosial dumping

For det er enkelt. Og billig. Transportører fra Øst-Europa kan tilby billig arbeidskraft. Det sier ikke oppdragsgiverne nei til.

- På lag med nærmiljøet, for mer miljøvennlig transport og mot sosial dumping i transportnæringen er SVs svar på en tungtrafikktransport som har løpt løpsk - og som vi særlig her i Groruddalen merker godt, forteller Gjerstad.

Hun forteller at SV har opparbeidet mulige tiltak de vil jobbe med.

- SV vil utfordre «hele» næringa, særlig NHOs landsforening LTL som er «dobbeltmoralsk» når de snakker om å få til mer gods på sjø og jernbane. Men de velger billigste tilbyder som oftest er lastebil, gjerne fra utlandet, som er inne på kabotasje som også har elementer av sosial dumping og som vi ikke har god nok kontroll på, sier hun.

Døgnhvileplasser

SV er også opptatt av døgnhvileplasser for sjåførene.

- Vi er opptatt av sjåførenes behov for pauser, døgnhvile og sanitære forhold. Vi jobber med å få dette lagt inn i bystyrets behandling av tungtransportplanen i oktober, som har ligget i årevis på Venstres og Ola Elvestuens skrivebord, og det må ikke være langt fra terminalen, sier Gjerstad.

Geir Kvam er enig.

- Sjåførene er underlagt et lovverk om kjøre- og hviletid. De får bot med en gang dersom de ikke følger dette. Derfor må de ha hvileplasser der varene leveres, sier han.

SV mener ikke at løsningen er å flytte Alnabruterminalen.

- Vi støtter også lokalbefolkningen i Groruddalen når det kommer til lastebilparkering på tur, gang- og skogsveiene. Løsningen er ikke bare å «forby», men vi må tilby døgnhvileplasser da dette mangler. Vi tar lokalbefolkningen på alvor, men kan ikke bare velge enkleste løsning og si «ikke på mitt jorde», sier Gjerstad.

Siste nytt i Nyheter

- Litt i seneste laget

Slik reagerer opposisjonen

  • Oslo-budsjettet

Guri Melby (V) mener prosessen med Stovner bad går for sakte. Hun mener byrådet har vraket hele bademeldingen.

Én million til bydelsmødrene

Byrådets budsjettforslag 2017:

Én million til bydelsmødrene

  • byrådet

Byrådet vil gi én million kroner til tiltaket med bydelsmødre i Bydel Alna. Planen er å utvide satsingen til å gjelde hele byen.

Større pott til<BR> Groruddals-satsingen

Byrådets budsjettforslag 2017:

Større pott til
Groruddals-satsingen

...men mindre enn Raymond lovet

  • byrådet

I valgkampen lovet Raymond Johansen (Ap) 75 millioner kroner til den nye 10-årssatsingen. Men Groruddalen må nøye seg med mye mindre enn det.

 
Groruddalen i ekstase

Byrådets budsjettforslag 2017:

Groruddalen i ekstase

  • Oslo-budsjettet

Groruddøler har god grunn til å heise flagget. Til neste år står Lillomarka Arena ferdig, året etter kan flerbrukshuset på Grorud tas i bruk og om to år bygges Stovner bad.

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

 
Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

 
Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!