ANNONSE

Samarbeid kan begrense tungtransport

Samarbeid kan begrense tungtransport

 

Sosialistisk Venstreparti vil samarbeide med bransjen og lokalpolitikere om helhetlige tiltak for å begrense tungtransporten i Groruddalen og få mer av tungtrafikken over på jernbane.  

SVs 2. kandidat Ingunn Gjerstad forteller at tungtrafikken har økt drastisk i Groruddalen siden midten av 90-tallet. Både hun og de ansatte i godsnæringen er enige om at tungtrafikken må reduseres og at såkalt kabotasje er et stort problem.

- I tidsrommet 2000-2010 økte godsmengden på norske veier med 42 prosent, hvor nær 80 prosent av disse oppdragene ble utført av utenlandske transportører. Problemet med denne virksomheten er at den svekker arbeidet med å få mer transport fra vei til sjø og jernbane og i tillegg medfører sosial dumping da prisene på arbeidskraften til sjåførene er langt lavere enn norske lønninger - i tillegg til å svekke sikkerheten på veiene, forteller Gjerstad.

Kabotasje er når en transportør fra et annet land kan drive interntransport i et annet land enn der de er hjemmehørende.

Lite kontroll

I lovverket står det at det er mulig å utføre tre oppdrag i løpet av en ukes periode i Norge. Dette blir ikke fulgt opp og resultatet er at sjåførene tar på seg mange flere oppdrag.

- Resultatet er økt tungtrafikk på norske veier, hvor færre av bilene holder forsvarlig, og lovlig, teknisk stand. Vi må ha strengere regler for utenlandske transportselskap som tar på seg oppdrag internt i landet. Regjeringen har bevilget mer ressurser til økte kontroller, men det er ikke nok, sier Gjerstad.

Forbundssekretær Geir Kvam i Norsk Transportarbeiderforbund forteller at trafikken har blitt vanskelig å kontrollere.

- I 2009 kom det tre direktiv om person og lastetransport. Problemet er at det er vanskelig å kontrollere. Ved grensa på Svinesund passerer 2000 lastebiler i døgnet. 10 av disse blir kontrollert, sier han.

Sosial dumping

For det er enkelt. Og billig. Transportører fra Øst-Europa kan tilby billig arbeidskraft. Det sier ikke oppdragsgiverne nei til.

- På lag med nærmiljøet, for mer miljøvennlig transport og mot sosial dumping i transportnæringen er SVs svar på en tungtrafikktransport som har løpt løpsk - og som vi særlig her i Groruddalen merker godt, forteller Gjerstad.

Hun forteller at SV har opparbeidet mulige tiltak de vil jobbe med.

- SV vil utfordre «hele» næringa, særlig NHOs landsforening LTL som er «dobbeltmoralsk» når de snakker om å få til mer gods på sjø og jernbane. Men de velger billigste tilbyder som oftest er lastebil, gjerne fra utlandet, som er inne på kabotasje som også har elementer av sosial dumping og som vi ikke har god nok kontroll på, sier hun.

Døgnhvileplasser

SV er også opptatt av døgnhvileplasser for sjåførene.

- Vi er opptatt av sjåførenes behov for pauser, døgnhvile og sanitære forhold. Vi jobber med å få dette lagt inn i bystyrets behandling av tungtransportplanen i oktober, som har ligget i årevis på Venstres og Ola Elvestuens skrivebord, og det må ikke være langt fra terminalen, sier Gjerstad.

Geir Kvam er enig.

- Sjåførene er underlagt et lovverk om kjøre- og hviletid. De får bot med en gang dersom de ikke følger dette. Derfor må de ha hvileplasser der varene leveres, sier han.

SV mener ikke at løsningen er å flytte Alnabruterminalen.

- Vi støtter også lokalbefolkningen i Groruddalen når det kommer til lastebilparkering på tur, gang- og skogsveiene. Løsningen er ikke bare å «forby», men vi må tilby døgnhvileplasser da dette mangler. Vi tar lokalbefolkningen på alvor, men kan ikke bare velge enkleste løsning og si «ikke på mitt jorde», sier Gjerstad.

Siste nytt i Nyheter

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

ANNONSE
Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

 
ANNONSE