Satser bredt på kollektive løsninger

Satser bredt på kollektive løsninger

 

I 2030 vil Oslo by ha økt med rundt 200.000 innbyggere. Sosialistisk Venstreparti (SV) vil møte befolkningsveksten ved å blant annet bygge ut kollektivtilbudet – også i Groruddalen.

- SV har vært pågående i bystyret, og det har allerede blitt mye bedre enn det var, blant annet ved at antall avganger på t-banen i Groruddalen er blitt doblet. Men selv om tilbudet er bedre enn det var, er det ennå ikke godt nok, sier utviklingsminister Heikki Holmås som er Oslo SVs førstekandidat foran valget.

Partiet mener den økende befolkningsveksten krever at man nå må komme i gang med planlegging og bygging av en ny t-banetunnel, slik at man får på plass flere avganger og flere stopp i Groruddalen. Samtidig vil SV forlenge banen til Ahus, bygge ut flere bussruter og legge til rette for et bedre kollektivtilbud på tvers av dalen.

Oslo SVs andrekandidat Ingunn Gjerstad sier den tverrgående forbindelsen er for dårlig.

- Det har vært bedre, men så ble noen av rutene tatt vekk. De vil vi gjerne få på plass igjen. Som parti mener vi at alt innen kollektivtrafikk må styrkes. Det er også slik vi kan sørge for at det blir mindre biltrafikk, sier hun.

- Den viktigste saken som skal avgjøres i neste stortingsperiode er om vi skal bruke mer penger på å bygge ut veinettet, eller om det skal bygges ut en ny t-banetunnel og forlengelse til Ahus. Da prioriterer vi kollektivtrafikken, fastslår Heikki Holmås og legger til:

- Derfor reiser jeg også for tiden rundt til alle t-banestasjonene, for å vise at jeg driver valgkamp for kollektivtrafikken i Oslo.

Partiet ser med skrekk og gru på forurensende utslipp som er skadelig for miljøet. Det må derfor ikke bare satses bredt på kollektivtrafikken, men også sykkelveinettet.

- Ved å satse på kollektiv og sykkel, kan vi redde Oslo fra å være den mest forurensede byen i Europa. Dersom vi skal sørge for at sykkelen prioriteres først, fremfor bilen, er det ekstremt viktig at vi fullfører sykkelveinettet langs de statlige veiene, sier Heikki Holmås.

Hopper man på sykkelen på for eksempel Vestli, og sykler nedover dalen, vil man flere ganger måtte krysse biltrafikken. Dagens regel er at syklisten må hoppe av setet, for så å rulle sykkelen over forgjengerfeltet. Den regelen vil SV få bukt med.

- Slik situasjonen er nå er det trafikkfarlig for syklistene. Vi må gi forkjørsrett til syklisten og ikke bilisten, sier Holmås.

SV ønske en skole med mindre klasser og flere lærere. Femteklassingene skal ikke karaktersettes, og det må innføres gratis halvdagsplass i aktivitetsskolen.

- Flere av skolene i Groruddalen har et lavt deltakerantall i aktivitetsskolen, sammenliknet med vestkanten. Det er et stort problem, sier Heikki Holmås.

- På hvilken måte?

- Aktivitetsskolen bidrar til at flere snakker bedre norsk og gjør det bedre på skolen. Det er et kjempeproblem at de som snakker dårligst norsk ikke har råd til å gå på aktivitetsskolen. Alle skal ha råd til å lære og å leke, og derfor setter vi av en halv milliard kroner til kommuner som vil forsøke gratis aktivitetsskole, dersom vi fortsetter i en rød-grønn regjering.

Groruddals-satsingen går ut i 2016. SV ønsker å videreføre satsingen basert på de erfaringene man har siden oppstarten i 2006.

- Det er gjort mange løft som vi har gode erfaringer med, hvor også lokalbefolkningen er blitt inkludert. Vi ønsker å få med næringslivet i enda større grad, i tillegg til organisasjonene, og så tenker vi at vi må videreføre gratis kjernetid i barnehagen, arbeidet med levekårsutfordringene og å utvide dette til å også gjelde gratis aktivitetsskole, sier Ingunn Gjerstad.

- Vi ønsker også å se hvordan man gjennom satsingen kan bidra til en enda mer miljøvennlig næringsutvikling, fortsetter hun.

SV ønsker også å innføre en tannhelsereform slik at det vil bli like billig å dra til tannlegen som det er å dra til legen.

- Vi vil at alle folk skal ha råd til et godt smil, sier Heikki Holmås.

Stortingspolitikeren ser et tydelig skille mellom vest og øst i Oslo, og ønsker derfor å få selskap av Ingunn Gjerstad på Stortinget - som er fra Furuset.

- Hun kan være med på å sørge for å få et flertall for den neste store Groruddals-satsingen, mener Holmås.

Groruddalen må belage seg på å ta mye av befolkningsveksten i Oslo. SV har et ønske om en sosial boligpolitikk, hvor blant annet kommunen skal bygge flere ikke-kommersielle utleieboliger.

- Kommunen eier mye land i Groruddalen, og her kan man sette i gang med boligbygging, sier Gjerstad.

Hun mener kommunen må tilrettelegge mer, slik at flere kan eie egen bolig.

- I dag er det vanskelig for ungdom og enslige med vanlig inntekt å etablere seg i egen bolig. Oslo er også en av de få kommunene som ikke har eiendomsskatt, noe vi ønsker å få på plass.

Holmås nikker enig.

- Det bygges alt for få boliger i Oslo. Vi må sørge for at kommunen tar et større ansvar for å finne tomter og sette i gang med boligutbyggingen, sier han og fortsetter:

- Det kommer til å bli mye boligutbygging i Groruddalen, men da skal det også legges til rette for et godt kollektivtilbud parallelt med utbygging av barnehager, skoler og idrettsanlegg.

- SV er i fritt fall i meningsmålinger. Hvordan skal dere jobbe under valgkampen for å komme over sperregrensen?

- Jeg skal være på alle t-banestasjoner i hele byen, sykle rundt og snakke med folk. Jeg opplever at mange i Groruddalen har et stort hjerte for SV, og ingenting er bedre enn om de stemmer på SV 8. og 9. september, slik at vi får et grønt og rettferdig Oslo, svarer Heikki Holmås.

Ingunn Gjerstad legger til at det er stor forskjell på SV og Høyre-siden hva gjelder regulering av arbeidslivet.

- Vi vil fortsette å gi ansatte et vern i loven, hvor vi sikrer et trygt arbeidsliv med faste stillinger og rett til heltid, sier hun.

Alle partiene som blir presentert i Akers Avis Groruddalen blir utfordret med åtte spørsmål som er aktuelle for Groruddalen. Se hva SV svarer i avisens papirutgave.

Siste nytt i Nyheter

Sikres ikke lenger mot bot

Sikres ikke lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

 
Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

Ser til Kuben for inspirasjon

Ser til Kuben for inspirasjon

  • Kuben

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) er opptatt av å gi Norge flere bein å stå på enn bare olje- og gassektoren. Derfor besøkte hun Kuben yrkesarena for å lære mer om teknologilinja.

Skviser ut spekulantene

Skviser ut spekulantene

  • Næring

Å investere i en bolig for den er ferdig bygd, for å enten selge den videre eller leie den ut, er et økende fenomen i Oslo. Nå har OBOS satt ned et forbud på praksisen.

 
Feide om strategisk plan

Feide om strategisk plan

  • Alna BU

Ap mener Høyre ikke setter seg godt nok inn i politikken når det kommer til en strategisk plan for Bydel Alna. Høyre kontrer med at Ap har et markeringsbehov.

Vil bygge 650 boliger

Karihaugen boligprosjekt:

Vil bygge 650 boliger

  • Boligbygging

Det var flere år siden aksjonær Esben Sondre Svalastog så potensialet for å bygge boliger i Karihaugveien 22. Nå har han et håp om å sette spaden i jorda allerede neste år.

En død person <BR>funnet på gangvei

En død person
funnet på gangvei

  • politi

Politiet fikk i dag tidlig melding om at en død person var funnet på gangstien mellom Økernveien og Økernhjemmet i Bjerke bydel.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!