Savner fokus på lærerformidling

Savner fokus på lærerformidling

 

Fersk statistikk fra SSB viser at 30 prosent av elevene i videregående skole faller fra. Tidligere Hellerud-lærer, Arshad Jamil, ønsker et større krav til læreres formidlingsevne.

Skrevet av:

Karakterer er ikke det eneste som avgjør om du kommer inn på politihøgskolen. Søkere må også bestå fysiske tester innen svømming, løping og dykk - i tillegg til at man må intervjues av en opptaksnemnd som blant annet består av psykologer. Søker man seg til lektorutdanningen, er det karakterene dine som avgjør om du kommer inn eller ikke.

- Men det er ikke bare karakterer som avgjør om du er en god lærer. Man bør også se på andre egenskaper slik som formidlingsevne, mener Arshad Jamil som er gründer og daglig leder for Ungdomsakademiet som tilbyr privatundervisning.

- Dersom opptaket til lektorprogrammet også hadde bestått av for eksempel intervju, der fagfolk blant annet vurderer formidlingsevnen, så hadde man filtrert ut mange allerede ved inngangen, mener Jamil.

- Er ikke formidling noe man også lærer underveis i utdanningen?

- Jeg mener at formidling er en egenskap og ikke en faglig kvalifikasjon. Den kan selvfølgelig finpusses, og man kan lære nye metoder, men enten er man den som mumler til tavlen, eller så er man den som klarer å fange elevenes oppmerksomhet, svarer Jamil.

I 2004 begynte han som lærer på Hellerud videregående skole. Det var også her han kom på ideen om å etablere et firma som tilbyr privatundervisning.

- Jeg pleide å hjelpe mange elever på kveldstid helt frivillig. For nesten tre år siden etablerte jeg Ungdomsakademiet, og jeg har sett at responsen har vært økende fra uke til uke. Over 90 prosent av våre elever går opp én eller to karakterer, sier Jamil.

Arshad Jamil påpeker at det er en vanlig tradisjon å gå på kveldsskole for barn og unge i flere asiatiske land.

- Enten kommer læreren hjem, eller så drar elevene til kveldsskolene for å få påfyllende og ekstra oppfølging. Det vi driver med er et supplement til skoleundervisningen. Vi ønsker å gjøre privatundervisningen mer tilgjenglig for flere, slik at det ikke fortsetter å være en luksusvare.

Eks-skolebyråd Torger Ødegaard (H) har tidligere uttalt til aftenposten.no at det er bra med supplement til kommunens skoletilbud. Han har da vist til Oslo-skolens sommertilbud, som er gratis, men påpekt at det også er bra med et privat tilbud i en storby slik som hovedstaden.

Statistikk fra SSB som fanger opp alle skolekullene fra de som begynte på videregående skole i 2007 og fram til nå, viser et frafall på 30 prosent på videregående.

- Tror du elever lett kan miste engasjement når man har så store klasser?

- Det har vært store klasser i alle år, så jeg tror det er mer todelt. Det ene handler om hvilket ansvar foreldrene har, og den andre delen er ansvaret som ligger hos læreren. Hvis læreren klarer å ikke få deg til å tegne bil eller blomst i timen, så gjør læreren en god jobb.

En rapport fra Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning avslørte i 2010 at det også er den gode, gammeldagse undervisningen som har best læringseffekt.

- Vi har kommet så langt som vi har gjort i Norge basert på tradisjonell undervisning, så vi vet at det fungerer. I Ungdomsakademiet mener vi at det er lærerens formidlingsevne som er avgjørende, og ikke hvilke verktøy læreren bruker, sier Jamil.

Gründeren legger til at han føler det er litt for mange tilfeller hvor mobbing er årsaken til at foreldre tar kontakt med tanke på privatundervisning.

- Trivsel er utrolig viktig for læringsmiljøet i et klasserom. Trives man på skolen, så har man kommet langt. Grunnverdien hos oss i Ungdomsakademiet er at vi hjelper eleven til å utnytte sitt potensiale og prestere bedre. Jeg mener at alle kan prestere bedre, men det er viktig at den enkelte lærer i sitt eget tempo, mener Jamil.

- Hva tenker elevene selv om det å jobbe med skole i fritiden?

- Mange er motiverte fra starten av fordi de har hatt en prosess hjemme allerede før de tar kontakt med oss. Andre kan være litt usikre i starten, men innser raskt at dette hjelper.

Ungdomsakademiet tilbyr privatundervisning for elever som fra grunnskole og opp til høyere utdanning. Men hovedfokuset er på ungdomsskole og videregående.

- Min personlige favoritt er ungdomsskoleelever, fordi det er da det er enklest å tette hull før det er for sent, sier Jamil og legger til:

- Mange av de videregående skoleelevene som tar kontakt med oss, har mye eksamensfokus og er interessert i et skippertak. Men hele poenget er jo å jobbe kontinuerlig, gjerne i små mengder. Det å ha struktur og å planlegge godt, det er det vi jobber med, for vi kan ikke utrette faglige mirkaler over to timer i uken. Vår jobb er å få elevene til å jobbe resten av uken, og sørge for at de synes faget er interessant.

Siste nytt i Nyheter

Beundrer utålmodigheten

Byrådslederen lånte ut stolen til Maiuran (19) for en dag:

Beundrer utålmodigheten

  • politikk

Maiuran (19) fikk sitte i stolen til Raymond Johansen (Ap) og være byrådsleder for en dag. Johansen er mektig imponert over Linderud-gutten som står bak en plattform for unge entreprenører som praktisk talt vil redde verden – nå.

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

 
Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

 
– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

 
SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!