Vant gjennom i Høyesterett:

Schjenken senker skuldrene

Schjenken senker skuldrene

SMILER IGJEN: Erik Schjenken er ambulansesjåføren som ble stemplet som rasist etter å ha forlatt Ali Farah i Sofienbergparken. Syv år etter kan Årvoll-beboeren nyte sin første sommerferie med senkede skuldre.

Livet hans ble snudd opp ned i 2007 da han over natta ble stemplet som rasist. I dag er rettssakene mot pressen et tilbakelagt kapittel. Men syvårshelvetet glemmer han aldri.

Skrevet av:

Erik Schjenken er født og oppvokst på Oslos vestkant. Men for snart to år siden fant han veien til Groruddalen – byens mest mangfoldige strøk. Paradoksalt nok er det «bare» syv år siden han ble hengt ut i mediene som ambulansesjåføren som forlot Ali Farah; Schjenken ble på brutalt og urettferdig vis pekt ut som rasismens ansikt utad.

– Hvordan har disse syv årene vært for deg?

– Jeg husker veldig lite av det. I starten ble jeg satt ut og litt irritert, for jeg syntes det var rart at det kunne fremstilles på den måten, at jeg liksom skulle være rasist, sier Schjenken.

Norsk-somaliske Farah ble slått ned i Sofienbergparken. Erik Schjenken og en kollega kom til stedet med ambulanse, men vurderte situasjonen slik at Farah var beruset. Rasist, mente folk. En menneskelig svikt, påpeker ambulansesjåføren.

En tøff tid

Mediepresset og den negative oppmerksomheten la seg rundt Schjenken som tykk røyk, og slukte alle hans krefter.

– Etter hvert som det fortsatte ble jeg syk av det. Jeg husker ikke mye fra den tiden, annet enn små og vonde glimt, sier Schjenken som i dag bor på Årvoll.

– Jeg var jo faktisk suicidal innimellom, det er mange sorte hull fra den tiden. Det er veldig uvirkelig, og jeg fatter ikke at det er syv år siden, fortsetter han.

– Hvordan opplevde du det å plutselig over natta bli stemplet som en rasist?

– Helt uvirkelig. Å jobbe i ambulansetjenesten går utelukkende ut på å hjelpe mennesker. Jeg er ikke opptatt av hvor menneskene kommer fra, men å finne ut hva som feiler dem. Å plutselig bli fremstilt som en slags menneskehater, det syntes jeg mildt sagt var vondt.

Verdighet

I 2011 bestemte Schjenken seg for å ta et oppgjør med en urett han hadde fått kjenne på kroppen. Han saksøkte Dagbladet for ærekrenkelse og endte opp med å vinne rettsaken. Den landsdekkende avisen har imidlertid anket saken helt til Høyesterett – og det var derfor ikke før i april Schjenken kunne lukke saksmappen for godt – som en frikjent mann.

– Dette er en veldig annerledes sommer for min del. Nå har jeg ingenting å grue meg til, endelig kan jeg bare nyte en sommer, sier han.

– Det er utrolig deilig å vite at det ikke er noen rettsak som venter.

Hunden Thea har over de siste elleve årene vært Schjenkens trofaste følgesvenn i tykt og tynt. Hun har selv vært nedfor fordi hun har latt seg påvirke av matfars sinnsstemning.

– Det er godt å se at hun nå har fått tilbake humør sitt, smiler Schjenken.

Bok-terapi

I 2009 ga Erik Schjenken ut boka «Jeg er ingen rasist, ambulansesjåførens historie». Men det var Aschehoug forlag som satte ham på ideen.

– Jeg ville egentlig ikke skrive noen bok, det var forlaget som kom og spurte meg. Først sa jeg nei, men så fikk jeg god kontakt med forlaget og spesielt med én som jobbet der, Halvor Fosli. Han spurte meg en dag om jeg kunne sende ham noe jeg hadde skrevet tidligere, slik at de kunne vurdere om jeg var i stand til å skrive.

– Så sendte jeg noe jeg hadde skrevet i forbindelse med ambulansesaken, og etter å ha lest det mente Fosli at jeg like greit kunne skrive boken selv, forteller Schjenken.

– Var det litt terapi for deg å skrive den boka?

– Ja, det var det. Det var første gangen, tror jeg, som jeg på en måte klarte å få ting ut.

Politikken

Schjenkens erfaringer førte til en groende interesse for politikk. Det har eskalert, og i dag sitter han som varamedlem i Bjerke Frp.

– Tror du Frp-ere fortere kan bli stemplet som rasister sammenliknet med andre?

– Nei, det tror jeg ikke. Det har i alle fall ikke noe med min sak å gjøre fordi jeg ble Frp-medlem i ettertid, svarer han.

– Men jeg husker at jeg reagerte på at mange mennesker plutselig hadde en masse meninger om en sak de egentlig ikke kjente til. Det fikk meg til å bli interessert i politikk.

På Årvoll nyter han marka sammen med Thea. De er naturglade lillodiltere, de to.

– Jeg er blitt veldig glad i denne bydelen og ikke minst Lillomarka. Jeg trives godt på Årvoll, det er sentralt og fint.

Karrieren som ambulansesjåfør er over. I august begynner han å jobbe i Næringslivets sikkerhetsorganisasjon (NSO).

– Da skal jeg jobbe med beredskap og mennesker igjen, det gjør meg glad og jeg gleder meg.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!